Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 18:52

http://www.nhd.nl


Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren gaat in de Tweede Kamer vragen stellen over handhaving van het verbod op het verloten van dieren. Bij manege De Delft in Assendelft werd zondag pony Bingo verloot. Wethouder Jeroen Olthof (PvdA) van Zaanstad trok het winnende lot. Dat meldt Dagblad Zaanstreek.

Manege-eigenaar Ron van Eerden vindt de actie van Ouwehand 'een hoop gedoe om niks'. ,,Ik doe dit al 25 jaar, vorig jaar stelde de PvdD óók vragen: allemaal oud nieuws.'' Zeven jaar geleden stond Van Eerden voor precies hetzelfde geval voor de rechter. Artikel 57 van de gezondheids- en welzijnswet voor dieren stelt dat dierenverloting niet mag. Van Eerden werd veroordeeld, maar kreeg geen boete. Daarna vond hij 'een gaatje in de wet'.

Verwant artikel:

[VN] 'Verloting van pony door manege is zeer onverantwoord'

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:15

Als het niet mag dan mag het niet. Moet de wetgeving daar ook duidelijker in zijn want kennelijk is het verbod niet waterdicht. Maar dat de Partij voor de dieren weer eens vragen stellen, is toch ook om een beetje moe van te worden.

Of het zo'n groot probleem is, weet ik niet. Ligt er aan waar de pony terecht komt en dat weet je nooit, ook niet bij verkoop. Zodra de klep van de trailer dicht gaat, moet je maar hopen dat het dier goed terecht komt.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:19

De winnaar hoefde niet perse voor de pony te kiezen.
Deze mocht het bedrag ook in contanten ontvangen.

Wat weer een gezever van de PvdD. Er zijn ergere dingen in de wereld.

mar258
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:27

De partij van de dieren zou zich eens met belangrijkere zaken bezig moeten gaan houden. De pony is wéér goed terecht gekomen (zoals ieder jaar) bij iemand die gek op paarden is en ze ook al jaren heeft. Ze mocht kiezen óf het geld óf de pony en zij koos voor de mooie pony. Ook de andere mensen (kinderen mét ouders) die lootjes kopen, maken vooraf al de afweging, nemen we het geld óf de pony. Wat een gezeur. Wel mooi gratis publiciteit voor de goed georganiseerde Open Dag van Manege "de Delft" in Assendelft.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:44

oooh ik krijg echt de blaren van de pvdd, heel leuk at ze zich inzetten voor ierenwelzijn nietsmismee..
maar volgens mij vervelen ze zich een beetje en gaan ze nu lopen zoeken..

ze kunnen beter zorgen dat alle paarden niet zulke debiele eigenaren krijgen en is zorgendat de DB een melding serieus neemt als er verwaarlozing gemeld wordt..
nee ze gaan mensen die bewust kiezen voor eenpaard straffen omdat dat strax niet meer kan via de manege.


grrr kanme hier zo zwiebel om maken :oo

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:11

Wat grappig ik wist niet dat Jeroen had gewonnen! Zal maandag eens aan hem vragen wat hij met de pony wil gaan doen :)

Ron verloot al jaren een pony trouwens, volgens mij heten ze ook altijd Bingo.

borrie01

Berichten: 7714
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:24

is het niet zo dat het winnende lot een geldbedrag wint wat evenveel is als de waarde van de pony bingo. en de winnaar dus de pony bingo koopt of het geld neemt.
Ik dacht zoiets te hebben begrepen.

Watermeloen

Berichten: 1123
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Zaanstad

Re: Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:35

Ik was er zondag weer bij. Het bedrag wat op de bingo geboden wordt (was deze keer erg weinig was) krijg degene die voor het geld kiest, én het winnende lot had.

@ Nuage, Jeroen Olthof die trok voor Ron&Marja het lot, dus hij heeft zelf niet gewonnen :)

Hackie

Berichten: 4453
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:37

Nuage schreef:
Wat grappig ik wist niet dat Jeroen had gewonnen! Zal maandag eens aan hem vragen wat hij met de pony wil gaan doen :)

Ron verloot al jaren een pony trouwens, volgens mij heten ze ook altijd Bingo.


Haha, ja klopt. :D

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:38

Oooowwwww op die manier :D
Ik dacht al, ik wist wel dat zijn dochter ook paardrijdt, maar hij had dus niet gewonnen :D Zo klonk het niet :+

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:40

Zolang er een keuze is tussen dier of geld is het mij prima, zo niet, dan sta ik achter de Partij voor de dieren. Het is totaal onverantwoord iemand zomaar met een pony op te schepen. 3 kwart van de Nederlanders kan zo'n pony geen huisvesting bieden.
En dan nog, ik zie mn dochter al aankomen met een konijntje dat ze 'gewonnen' heeft, mooooooooooooi niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:45

Pfff alweer?

Tja hij heeft idd een gaatje in de wet gevonden, maar die wet is gewoon simpelweg niet waterdicht.. Daar neemt Ron gewoon zijn voordeel uit, logisch toch? En die pony's komen idd elk jaar weer goed terecht.. Of ze komen terug naar de manege omdat er iets 'mis' mee is. Vorig jaar mocht zo'n mannetje van de pvdd ook gewoon zijn zegje doen van Ron tijdens de open dag, maar volgens mij kwam die vervolgens niet opdagen, ik weet het niet meer, er was iets raars mee..

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:05

Weer een hoop belastinggeld over de balk... kun je geen partijen wegstemmen? Ik vind het zo'n ontzettende verspilling! Dat geld gaat allemaal ten koste van de bejaarden, de zieken, de kinderen, de studenten, de bijstandsmoeders, de gehandicapten,... :(

quintolover

Berichten: 1331
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: assendelft

Re: Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:24

Op zich dieren verloten is niet goed natuurlijk.
Maar je kan hier of voor het geld kiezen of met de pony naar huis gaan. Dus je zit niet opgescheept met een pony als je dat niet wilt, dan ga je gewoon voor het geld ( 1600 euro dit keer).
Maar de pony is nog nooit slecht terecht gekomen dus ik zie er geen problemen mee. Op zich doen er veel natuurlijk mee, maar het word altijd super goed afgehandeld. En zoals 2/3 jaar geleden, heeft ron aangeraden aan mensen het geld te nemen, zodat als de kinderen ouder waren dan een pony er voor terug te kopen, omdat de kinderen nog erg jong voor een groene pony waren.

Hackie

Berichten: 4453
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:28

Urielle schreef:
Weer een hoop belastinggeld over de balk... kun je geen partijen wegstemmen? Ik vind het zo'n ontzettende verspilling! Dat geld gaat allemaal ten koste van de bejaarden, de zieken, de kinderen, de studenten, de bijstandsmoeders, de gehandicapten,... :(


Precies, Ron weet we'll waar die over praat. En er zitten ook voorwaarden aan die pony geloof ik :)

cristinaa

Berichten: 306
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Net over de grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:20

Als je een lot koopt met als hoofdprijs een pony...weet je dat je kans maakt om die te winnen.
Als je geen pony wilt hebben kun je zelfs nog kiezen of je het geld wilt hebben.....nou dan!!!
Niet te moeilijk doen hoor.
Als ik een auto of een fiets win en ik maak er een crash mee, zeggen ze toch ook niet dat ze die auto of fiets niet hadden mogen verloten aan iemand die niet goed uitkeek :o?
De partij voor de dieren......was dat niet die partij die voor het doodhongeren was van herten, runderen en paarden in de polder afgelopen winter?

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 02:04

En wat als de pony gewonnen word door iemand met een niet zo goede financiele basis? Ik neem niet aan dat iedereens individuele financiele zaken tot in detail worden doorgenomen, dus dat gaat af op gevoel en mensenkennis.

Het is tot nu toe steeds goed gegaan, maar wat als die pony nu gewonnen was door iemand die niet zo sterk in de schoenen staat met een niet zo stevige financiele achtergrond? Dat kan je niet altijd aan de buitenkant zien. Neem je die pony dan af na een paar weken? Ik denk dat het dan in de praktijk erop neerkomt dat het niet meer de zaak is van de manegeeigenaar maar van de nieuwe eigenaar, dat die maar slimmer had moeten wezen en beter had moeten nadenken...

En dan is de dupe: De pony. Nee, ik heb er geen goed woord voor over!

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 02:08

mick75 schreef:
En wat als de pony gewonnen word door iemand met een niet zo goede financiele basis? Ik neem niet aan dat iedereens individuele financiele zaken tot in detail worden doorgenomen, dus dat gaat af op gevoel en mensenkennis.

Het is tot nu toe steeds goed gegaan, maar wat als die pony nu gewonnen was door iemand die niet zo sterk in de schoenen staat met een niet zo stevige financiele achtergrond? Dat kan je niet altijd aan de buitenkant zien. Neem je die pony dan af na een paar weken? Ik denk dat het dan in de praktijk erop neerkomt dat het niet meer de zaak is van de manegeeigenaar maar van de nieuwe eigenaar, dat die maar slimmer had moeten wezen en beter had moeten nadenken...

En dan is de dupe: De pony. Nee, ik heb er geen goed woord voor over!


Iemand die er geen pony op na kan houden, kan kiezen voor de check. Voor een armlastig persoon is 500 een fijn bedrag.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 02:42

mick75 schreef:
En wat als de pony gewonnen word door iemand met een niet zo goede financiele basis? Ik neem niet aan dat iedereens individuele financiele zaken tot in detail worden doorgenomen, dus dat gaat af op gevoel en mensenkennis.

Het is tot nu toe steeds goed gegaan, maar wat als die pony nu gewonnen was door iemand die niet zo sterk in de schoenen staat met een niet zo stevige financiele achtergrond? Dat kan je niet altijd aan de buitenkant zien. Neem je die pony dan af na een paar weken? Ik denk dat het dan in de praktijk erop neerkomt dat het niet meer de zaak is van de manegeeigenaar maar van de nieuwe eigenaar, dat die maar slimmer had moeten wezen en beter had moeten nadenken...

En dan is de dupe: De pony. Nee, ik heb er geen goed woord voor over!


Ten eerste hoeft men de pony niet te nemen en krijgt men dan zelfs nog een andere geld prijs. Ten tweede licht niemand de financiële zaken van de koper van een paard/pony door en is het altijd maar een gok of een dier (zowel bij weggeven of verkopen) goed terecht komt. Voor het paard is het altijd een loterij.

En ik vind het ook niet zo'n nette aanname dat de manege eigenaar paard plus nieuwe eigenaar zomaar aan hun lot overlaat. Hoe kom je daar bij ken jij deze manege?

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 02:53

Ik krijg heel erg jeuk aan de jeweetwel van die PVDD in Nederland,
Die troela's verdiepen zich nooit ergens in, en dat blijkt wel.

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 02:55

mick75 schreef:
En wat als de pony gewonnen word door iemand met een niet zo goede financiele basis? Ik neem niet aan dat iedereens individuele financiele zaken tot in detail worden doorgenomen, dus dat gaat af op gevoel en mensenkennis.

Het is tot nu toe steeds goed gegaan, maar wat als die pony nu gewonnen was door iemand die niet zo sterk in de schoenen staat met een niet zo stevige financiele achtergrond? Dat kan je niet altijd aan de buitenkant zien. Neem je die pony dan af na een paar weken? Ik denk dat het dan in de praktijk erop neerkomt dat het niet meer de zaak is van de manegeeigenaar maar van de nieuwe eigenaar, dat die maar slimmer had moeten wezen en beter had moeten nadenken...

En dan is de dupe: De pony. Nee, ik heb er geen goed woord voor over!


Mensen die krap zitten, weten wel dat een pony geld kost en die zijn erg blij met 500 euro.

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 02:59

cristinaa schreef:
Als je een lot koopt met als hoofdprijs een pony...weet je dat je kans maakt om die te winnen.
Als je geen pony wilt hebben kun je zelfs nog kiezen of je het geld wilt hebben.....nou dan!!!
Niet te moeilijk doen hoor.
Als ik een auto of een fiets win en ik maak er een crash mee, zeggen ze toch ook niet dat ze die auto of fiets niet hadden mogen verloten aan iemand die niet goed uitkeek :o?
De partij voor de dieren......was dat niet die partij die voor het doodhongeren was van herten, runderen en paarden in de polder afgelopen winter?



Het klopt allemaal wat jij schrijft. De PVDD was er voor om niet in te grijpen tijdens die zooi in de Oostvaardersplassen. Niet bijvoeren, met als resultaat een compleet kaalgevreten gebied. Ze waren niet in staat om voor de dieren op te komen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:48

Heel aparte reacties.

Iedereen heeft zijn mond ervan vol, dat je goed moet nadenken of je een huisdier aanschaft. Het asiel zit vol met dieren die in een impuls zijn aangeschaft.
Ik ben sterk tegen het verloten van dieren en ook van paarden.
Er is een wet tegen. En terecht.
En dan vindt een slimme meneer een gaatje in de wet en dan is iedereen het daar mee eens. En dan gaat een Wethouder ook nog eens de prijs uitreiken.

Bah. Het is verboden en terecht. Van mij hoeven er geen kamervragen gesteld te worden. Gewoon de wet handhaven.

kevje06

Berichten: 4108
Geregistreerd: 12-02-09

Re: Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:13

op een manege in de buurt doen ze t ook jaarlijks.
zo kreeg een meisje die net een paar lessen had een veulen...

vind t niet verstandig en snap t nut er niet van.
waarom geen tegoed voor jaar gratis les... maar manege verdient er dan niet op, wel als de verloten pony in pension blijft a 300 per maand.


van mij mogen ze t verbieden!

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:04

Nuage schreef:
Wat grappig ik wist niet dat Jeroen had gewonnen! Zal maandag eens aan hem vragen wat hij met de pony wil gaan doen :)

Ron verloot al jaren een pony trouwens, volgens mij heten ze ook altijd Bingo.


Yep :j Ik vond het altijd erg leuk, ondanks het feit dat ik nooit gewonnen heb :P