Wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Kiwi64
Berichten: 71
Geregistreerd: 05-08-10

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 21:13

Hallo,
Vorige week in de les reed ik op een paard waar ik wel vaker op rijd, maar deze keer gingen we ook wijken. Alleen ze liep weg over de schouder, en mijn instructrice zei: begrenzen met je buitenteugel, dat deed ik maar dat had niet zo veel zin. Ik heb ook al bij wiki gekeken en daar staat: Niet te veel stelling met de binnenhand, begrenzen met de buitenteugel, en een stukje rechtdoor rijden en dan weer opnieuw beginnen. Maar dit heb ik deze week geprobeerd maar nog liep ze weg over de schouder. Hebben jullie nog tips om haar recht opzij te laten lopen? Op andere paarden lukt het trouwens wel.
groetjes, :D


Stefaah

Berichten: 130
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Dendermonde

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:18

Je binnenbeen wat meer naar achteren leggen en dan aanduwen?
en als het niet lukt, geef je maar eens een goede stamp zodat hij zijn gat meepakt, zo doe ik het (:

Horses can show you the world on his best way!

Fjordentroll
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:38

Ik lees even mee, ik heb nou precies het zelfde probleem.:P

nataly_

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Joure

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:39

misschien zweepje in de buitenhand waarmee je ook kan begrenzen. Tikje geven als ze niet luistert naar het begrenzen van je buitenteugel

❤ Ylien ❤ Tsjerk x Melle

_Sanne

Berichten: 4422
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: België

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:57

Ik ben nou ook veel bezig met wijken in de les.
Ik heb geleerd dat als je aanvoelt dat hij over de schouder gaat weglopen je gewoon rechtdoor moet gaan. Even stoppen met wijken. Dan heeft ie misschien maar 2 of 3 pasjes goed gedaan en niks fout.

Paardloos! Bevalt me eigenlijk wel goed zo :P

bamsie
Berichten: 688
Geregistreerd: 23-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:46

inderdaad, wijken begint met voltes verkleinen/vergroten (eigenlijk met grondwerk: wijken voor druk), als je dit goed kan, kun je met wijken op de lange zijden beginnen. wendt niet gelijk bij A/C af, probeer eerst eens vanaf de binnen hoefslag. maar 5 meter ofzo. niet alle paarden doen het even makkelijk.
ik houd juist mijn zweepje in de binnen hand, zodat als ze niet op mijn kuit reageert ik dr achterkantje kan bij tikken. je kan ook in stap beginnen en je paard gewoon op zij duwen, buiten teugel er bij en 4 stapjes opzij. vooruit, (zou houd je je paard actief op je hulpen) en dan weer 4 passen.
wijken is trouwens niet iets wat gelijk in een les goed gaat :P

we moesten ons schamen!

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:06

Stefaah schreef:
Je binnenbeen wat meer naar achteren leggen en dan aanduwen?
en als het niet lukt, geef je maar eens een goede stamp zodat hij zijn gat meepakt, zo doe ik het (:


Je moet nog een hoop leren lees ik :o

TS het klopt wat je instructrice zegt. Als je paard weg loopt over de buitenschouder moet je met je buiten teugel begrenzen maar er komt meer bij kijken. De rede dat je paard weg valt over de buitenschouder heeft te maken met z'n balans. Doordat hij zichzelf niet in balans kan houden in het zijwaarts gaan, valt hij weg over de buitenschouder om zichzelf staande te houden. Probeer het tempo onder controle te houden en stap voor stap opzij te gaan, elke stap controleren en de schouder onder het paard te houden. Als de schouder eruit glipt stoppen met zijwaarts gaan en weer voorwaarts gaan. Probeer ook eerst een paar pasjes naar de hoefslag toe of eigenlijk beter, van de hoefslag af of in de open ruimte zodat het paard niet naar de hoefslag toe kan trekken.

Wat je niet moet doen is de achterhand erbij proberen te rijden, dat kan niet, je kan de achterhand niet achter de achterhand plaatsen. Je moet de voorhand voor de achterhand zetten. Binnenbeen gewoon lang houden en niet naar achteren leggen. Dit gaat niet met 1 lesje lukken natuurlijk, heb die illusie niet....

jippiejee
Berichten: 165
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:18

Ik heb het probleem dat hij van voren wel wijkt, maar van achteren veel minder.
Als ik hem van voren begrens, zodat hij van voren dan ook niet mag wijken, draaft hij aan... Dan houd ik de buitenteugel goed vast, maar gaat hij alleen maar harder. Verder gaan de overgangen altijd goed..

Ik lees even mee!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:21

Laten we eens beginnen met het paard nagevelijk te laten lopen, dus over de rug!
Als je dat nog niet echt kan, gaat goed wijken ook niet lukken en zal het paard altijd over de schouder weg blijven vallen.
Gebruik van de rug geeft bereik op de achterbenen en die wil je uiteindelijk mee nemen in het wijken.

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

Kiwi64
Berichten: 71
Geregistreerd: 05-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 15:07

aerdenhout1 schreef:
Laten we eens beginnen met het paard nagevelijk te laten lopen, dus over de rug!
Als je dat nog niet echt kan, gaat goed wijken ook niet lukken en zal het paard altijd over de schouder weg blijven vallen.
Gebruik van de rug geeft bereik op de achterbenen en die wil je uiteindelijk mee nemen in het wijken.


Nageeflijk lopen doet ze wel, als ik op een ander paard rijd gaat het wel goed, maar bij haar niet. Een tijdje geleden was ze ook best wel scheef, misschien ligt het daar aan..?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 16:48

Een scheef paard is sowieso al moeilijker te rijden, maar als dat pas een tijdje geleden is, zal ze vast nu nog niet recht zijn.
En w.b.t het nageven...tja, wat versta jij onder nageven?
Misschien eens een foto plaatsen?

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

N1986
Berichten: 4
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:26

goede tips! ik vind het ook moeilijk om te wijken en het is heel herkenbaar!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers