Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotusbloemm
Berichten: 197
Geregistreerd: 25-05-09

Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:04

Wat is jullie idee over een paard dat over het algemeen te diep loopt en over de gevolgen op lange termijn? De nadelen zeg maar.. Paardje loopt namelijk uit zichzelf standaard lekker diep, en is moeilijk opgericht te krijgen maar hoor altijd dat dit "diep lopen" op lange termijn last gaat geven. Vroeg me af hoe dit zit. (t voelt overigens heel ontspannen en totaal niet zwaar in de hand.. vandaar de vraag)

Ik gok iets met; spiergebruik, rug, hals, massa verdeling,verzameling?



Als dit beter bij "praktijkproblemen" past, excuses.

Anoniem

Re: Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:07

Ligt er een beetje aan HOE 'ie te diep loopt, maar je kunt denken aan slijtage in de halswervels of bij teveel op de voorhand lopen door het te diep gaan slijtage aan de voorbenen. Ook kan het zijn dat je spiertechnisch problemen gaat krijgen omdat je spieren eerst op een goede manier moet laten aanspannen voor je weer naar ontspanning kunt gaan.
Kan het paard nog wel voldoende de rug rondmaken, de achterhand onder laten treden en de schouders liften?

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:43

bedoel je net zo iets als dit?
zo reed ik mijn pony eerst.dus me erop wijzen of het wel of niet goed is heeft niet zoveel zin want zo rij ik allang niet meer.
maar zo kon ik hem eerst alleen maar rijden, het was of dit, of zijn hoofd in de lucht.

ik weet niet of dit slecht is voor de rug van de pony, mijn pony liep goed met zijn schouder vrij, had grote passen en liep wel over de rug.
mijn pony liep zo ongeveer 2 maandjes, nog niet eens denk.
hij had veel problemen gehad met zijn rug, dus moest ik hem vaak laag en langer rijden zodat hij zijn rug losliet.
Afbeelding

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:47

Het is niet zozeer slecht voor de rug, maar de belasting op het voorbeen is groter, dus daar zou de slijtage eerder kunnen komen.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:49

heb je geen foto van jezelf met je paard?
Wat de 1 te diep vindt is dat voopr een ander niet!

Neem het voorbeeld van xTweetyx ik vindt het persoonlijk niet zo heel verschrikkelijk hoe je je pony daar hebt lopen.
Zou wat meer met het neusje eruit mogen. Maar veel te diep vindt ik het niet! Het is een goede starthouding als je er net op zit!
Uiteraard zou het van achter meer uit moeten komen

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:50

zo reed ik mijn pony eerst omdat we er toen achter waren gekomen dat hij 7 jaar een niet passend zadel op zijn rug had(bij de vorige eignaar) dus eerst moest zijn rug goed los worden,(ook osteopaat erbij en alles) en door hem zo te laten lopen zou hij ook zijn rug goed los laten.
dit was ook voordat ik les had van de gene die mij nu lesgeeft.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:53

Paard kan ook onder het ruggebruik uit komen(er onder uit komen vind ik altijd zo naar klinken, paard doet het immers omdat het moeilijk is, niet om te klieren) door te diep te gaan lopen.
Je hebt dan ook geen aanleuning meer als het zo licht voelt.

Door te diep lopen kunnen inderdaad halswervels vast komen te zitten, ze gaan verkleven.

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Re: Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:09

Daar zat ik ook aan te denken. Loopt het paardje te diep of loopt het achter de teugel en neemt het dus geen contact aan?

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:17

Ik mag van de osteo van m'n paard mijn paard absoluut niet diep rijden. Dat geeft problemen in het lendengebied. (en idd overbelasting van de voorhand)

Lotusbloemm
Berichten: 197
Geregistreerd: 25-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 09:53

Voor foto, zie profiel. Liefst loopt ze nog wat dieper. Niet achter de teugel dus. Ietsjes "ondersteboven" is de beste manier het te omschrijven denk ik. Hierbij worden ook de teugels snel te lang (op de foto niet van toepassing) maar ze zakt dus wat naar beneden... Anyway, ik denk adhv jullie reactie dat t vooral t gewicht op de voorhand is en daarbij te weinig spiergebruik aan de achterkant wat een probleem kan zijn. Het "sluiten" van je paard wordt ook moeilijker dan denk ik? Dit merk ik in de galop vooral, valt snel uit elkaar. 't stomme is wel dat als ik dr laat lopen waar ze graag wil lopen dus lager (met langere teugel) geloppeert ze weer beter..? wel groter, maar wel makkelijker.


Even hardop aan het meedenken hoor..

Lotusbloemm
Berichten: 197
Geregistreerd: 25-05-09

Re: Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 09:55

Misschien kan ik dit beter bij praktijkproblemen zetten?

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:00

Ik vind de foto in je profiel nog erg meevallen qua te diep eigenlijk.

Mijn paard loopt ook vaak wat te diep, op het moment dat je teugels oppakt zakt/duikt hij meteen.

Die moet ik veel naar voren rijden zodat hij van achter er meer bij kan komen en dan wat meer "opgericht" gaat lopen.

De nadelen ervan zijn idd teveel op de voorhand komen waardoor evt. slijtage sneller zal komen.
Maar hoe moet je dit oplossen van je instructeur dan?

winnietje3

Berichten: 663
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:05

Ik vind m op die foto ook niet te diep, vind t wel netjes maar misschien snap ik het niet helemaal

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:06

OP zich is diep lopen geen probleem, op voorwaarde dat de achterhand en ruggebruik optimaal zijn.
Realiteit is echter dat vaak paarden verkeerd diepgerenden. Dus op de voorhand, achterhand achter de massa, ruggegebruik zero. en ja dan werk je totaal verkeerd en kan je slijtage in de hand werken (nek, schoft, rug, voeten, gewrichten etc)

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:07

wat versta je onder te diep lopen?
ik stel de mijne ook weleens een tandje dieper!
het gaat er meer om of het paard dan uit elkaar loopt of dan bij elkaar loopt denk ik..

zelf denk ik niet dat het enorme schade levert, alleen als je altijd op dezelfde stand blijft rijden!
maar dat geld voor alle standen denk ik...

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:09

bulck schreef:
OP zich is diep lopen geen probleem, op voorwaarde dat de achterhand en ruggebruik optimaal zijn.
Realiteit is echter dat vaak paarden verkeerd diepgerenden. Dus op de voorhand, achterhand achter de massa, ruggegebruik zero. en ja dan werk je totaal verkeerd en kan je slijtage in de hand werken (nek, schoft, rug, voeten, gewrichten etc)


Dan ga ik een stomme vraag stellen hoor, hoe weet ik dan wanneer een paard zijn rug echt goed gebruikt op het moment dat hij te diep loopt?

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:14

Ik ben niet goed in uitleggen,
Maar ik zie het altijd als de rug/lichaam een verende beweging maakt en het paard met schwung gaat lopen en je met 2 pinken kan rijden!

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:16

DDW1190 schreef:
Ik ben niet goed in uitleggen,
Maar ik zie het altijd als de rug/lichaam een verende beweging maakt en het paard met schwung gaat lopen en je met 2 pinken kan rijden!


Ja maar hoeveel mensen voelen die schwung?
en als ze te diep lopen zijn ze heel vaak ook ligt in de hand.

Begrijp je wat ik bedoel te zeggen/vragen? hoe kan je als ruiter nou echt doorhebben dat je een paard goed rijd

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:19

als een paard fijn door de rug loopt, voel je dat hij anders gaat lopen..

de rug gaat namelijk ''omhoog'' bolt..

Lotusbloemm
Berichten: 197
Geregistreerd: 25-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 10:27

Afbeelding
Ik zet natuurlijk wel de beste foto op mn profiel, dat begrijpen jullie :P
Maar dit dus, dit is te diep. Toch?

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Re: Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:29

@ lisa, als je de neus er meer uit zou rijden daar dan vind ik het echt nog wel meevallen zo vanaf de foto dan he

Lotusbloemm
Berichten: 197
Geregistreerd: 25-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 10:38

Tijdens het rijden heb ik ook het gevoel dat ze "goed" loopt. En daaronder versta ik; reactie op je been, stelling buiging, ontspanning. Hoewel ze dus officieel automatisch te diep loopt..zodra ik mn teugels op maat hebt zit ze al lager dan "de bedoeling". Heb daardoor wel het gevoel dat het te makkelijk gaat en dat ze dus gewoon een lekkere houding pakt en idd toch een soort "eronder uit komt" (hoewel dat een menselijke eigenschap iss idd :P)

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:41

LisaBN schreef:
Tijdens het rijden heb ik ook het gevoel dat ze "goed" loopt. En daaronder versta ik; reactie op je been, stelling buiging, ontspanning. Hoewel ze dus officieel automatisch te diep loopt..zodra ik mn teugels op maat hebt zit ze al lager dan "de bedoeling". Heb daardoor wel het gevoel dat het te makkelijk gaat en dat ze dus gewoon een lekkere houding pakt en idd toch een soort "eronder uit komt" (hoewel dat een menselijke eigenschap iss idd :P)


Dat doet mijn paard dus ook, is ook weleens lastig op cc dan denken sommige juryleden dat je dat zelf doet met teveel hand, maar bij deze is het al als je er niet opzit en je houd hem vast aan de teugels dan gaat hij al zakken :+

Lotusbloemm
Berichten: 197
Geregistreerd: 25-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 10:46

Even concluderen: Te diep lopen is dus in de officiele zin niet goed, en ook ik heb liever dat ze zich meer opricht voor de power van achter zeg maar. (Zal schelen in de galop) Maar van echt "schadelijk" kunnen we niet spreken, wel onstaat er verschil in spiergebruik en ontwikkeling en kan er eerder slijtage ontstaan.. nu nog in de praktijk..
Bedankt in iedergeval voor de reacties!

Lotusbloemm
Berichten: 197
Geregistreerd: 25-05-09

Re: Te diep lopen, lange termijn gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 10:48

@ michele: idd! Ook moeilijk een tussenweg te vinden, kop in de lucht of te diep.. t is ook niet zo simpel als van voor naar achter rijden om zo meer bij elkaar te rijden, dat lage komt steeds weer terug.