Voor de GROOMS onder ons ..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Voor de GROOMS onder ons ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 13:23

:wave:

Binnenkort mag ik mee op wedstrijd als groom van mijn vriendin en haar paard.
Nu heb ik zoiets nog nooit gedaan en ben nog nooit op een wedstrijdterrein geweest :o -> I know, shocking!
De reden waarom ik dit graag wil doen is omdat ik ergens volgend jaar ook graag zou starten met mijn eigen paard, mits we er klaar voor zijn, en dus eerst wil kijken hoe het er allemaal aan toe gaat op wedstrijd.

Ik heb al enkele malen gegoogeld, op zoek naar een groom-lijst oid :+ , iets waarin duidelijk vermeld staat wat de mensen zoal allemaal meenemen op westrijd, wat hun taken zijn en waar ze op moeten letten, maar tevergeefs.

Bij deze dus een oproepje:
Zijn er grooms die toevallig een bestandje op de pc hebben staan met wat ze allemaal moeten doen en meenemen? Zo ja, willen jullie me daar een ideetje van bezorgen?

Uiteraard zal alles uiteindelijk gebeuren in overleg met mijn vriendin, maar ik wil gewoon goed voorbereid zijn. :Y)

Anoniem

Re: Voor de GROOMS onder ons ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:26

Professionele grooms zullen met zo'n lijst werken, maar ik neem aan dat jouw vriendin gewoon zelf dr spullen klaarzet? En dat jij meegaat om te helpen opzadelen en voorlezen?

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:27

Op de site van anky heeft ze een paklijst staan (ze schrijft/schreef altijd van die leuke tips, daar staat hij tussen volgens mij)
Wel heel uitgebreid natuurlijk, maar je kunt natuurlijk gewoon schrappen wat je niet nodig hebt

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:27

W.s. weet je vriendin wel wat ze allemaal mee moet nemen. In overleg kunnen jullie vlechten, tuig vetten, auto inpakken, trailer laden, betalen en aanmelden, opzadelen, losrijden, starten en voorlezen, naverzorgen, paard inladen, op de punten wachten onder het genot van een lekker bakkie friet ;) en weer naar huis. Het stelt niet veel voor, meer een helpende hand.

Ik ben dan geen 'groom'. Maar mijn vriendin gaat regelmatig met mij mee op concours en andersom. In goed overleg zijn dit gewoon gezellige uitjes.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:29

ehm, ik kan alleen als ruiter reageren, en persoonlijk vind ik het de taak van de ruiter om te zorgen dat hij/zij alles bij zich heeft. Wat betreft je taken, ook dat is afhankelijk van de ruiter, maar wat je in ieder geval kunt doen is in de gaten houden hoeveel ruiters er nog voor 'jouw ruiter' zijn, en dat af en toe doorgeven. Verder helpen met op- en afzadelen, jasje, handschoenen etc aangeven (evt), nog een doekje over paard en laarzen, net voor je de ring in gaat, en de proef voorlezen (neem aan dat het dressuur is), en mss paard uitstappen. Meenemen naar het losrijdterrein is dressuurboekje, paspoort en startkaart, borstel en doekje en evt vliegenspray. Verder ben je vooral mentale support.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:31

Ik ging idd ook wel eens mee met mijn juf.. Op het moment dat ik op de manege kwam had ze eigenlijk alles wel al klaar, paard hoefde alleen nog op de trailer en we konden weg. Op de wedstrijd hield ik hem vast met opzadelen, hield boekje, papieren en autosleutel bij me tijdens het rijden, pakte eventueel de jas en deken aan, peesbeschermers eraf voor de proef en voorlezen.. Ze redde zich alleen ook wel, maar het is handiger en veel gezelliger dat er iemand mee gaat :P Maar om mezelf dan een groom te noemen :+

Princesspres

Berichten: 789
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:31

ben benieuwd wat ze start?
Neem aan dat ze zelf wel haar spullen klaarzet en jij helpt met in en uitladen. Spullen aangeven. Voorlezen. Vragen of het programma in of uit loopt. Op de tijd letten enz.
Zou me er niet al te veel zorgen om maken.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 13:37

Relaxed schreef:
Ze redde zich alleen ook wel, maar het is handiger en veel gezelliger dat er iemand mee gaat :P Maar om mezelf dan een groom te noemen :+

Haha ja nou bij ons is het ook meer voor de gezelligheid hoor :+ Ze heeft me al enkele malen verteld dat ze érg zenuwachtig wordt als ze een proef moet gaan rijden en vandaar dat ze dus iemand mee wenst die mee aan alles denkt etc en ikzelf wil dat gewoon allemaal zo goed mogelijk doen voor d'r :)
Dit is net een nieuw paard en er wordt weer helemaal onderaan begonnen, eerste wedstrijd is in november; St. Hubert.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Voor de GROOMS onder ons ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:42

Wat ik verwacht van iemand die meegaat, is niet heel veel hoor. Gewoon paard vasthouden, helpen opzadelen, jasje en zweep aangeven, eventueel voorlezen en helpen laden, starttijden in de gaten houden. De rest doe ik allemaal zelf! Zo zal het bij je vriendin ook de bedoeling zijn denk ik!

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Voor de GROOMS onder ons ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:45

Geen groom, maar mijn eigen meeneem-lijstje

• Zadel & singel
• Hoofdstel
• Dekje
• Bontje
• Zweep
• Sporen
• Beschermers
• Manenkam & elastiekjes
• Borstel
• Handdoek
• Laarzenknecht
• Kalkoenen
• Deken

• Witte rijbroek
• Wedstrijd jasje
• Blouse
• Plastron
• Handschoenen
• Cap
• Laarzen
• Laarzenpoetsding
• Bodyprotector

• Startkaart
• Paspoort
• Coupons
• Proevenboekje
• Papieren auto & trailer & rijbewijs
• Geld
• Adres

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:47

Haha ik ga altijd mee met m'n buurvrouw.

We hebben het vooral erg gezellig.
Ze doet het nokken draaien zelf, en het opzadelen vaak ook. Ik doe het hoofdstel in, smeer de neus en ogen in met vet om ze te laten glimme, hou de tijd in de gaten, en wie er in de ring zit.
Lees ook voor...
Net zoiets als kleinvosje van haar 'groom' vraagt.

Voor mij is de benaming groom eigenlijk als een grapje begonnen toen ik nog jong was, klonk wel heel stoer...
Maar echt groomen is het niet...

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:47

Wow, als ik dit allemaal voor 1 paard mee wil nemen, mag ik wel een extra auto meenemen!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:47

toevoegingen:
haarnetje + strik etc
laarzentrekkers (om ze aan te doen)
trainingsbroek (voor over je witte rijbroek)
regenjas + rainlegs
vliegenspray
reservehoofdstel

Biskwie, ik vind dat een heel normaal lijstje. Je wil mijn lijstje voor een meerdaagse sgw met twee paarden dan helemaal niet zien :)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:48

Biskwie schreef:
Wow, als ik dit allemaal voor 1 paard mee wil nemen, mag ik wel een extra auto meenemen!


Een Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo/iQ past niet voor de trailer hoor...
Maar over het algemeen heb je aan een gewone gezinsauto ruim voldoende. Zeker als je ook nog een zadelkamertje in de trailer hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:48

Mijn moeder ging altijd met me mee, maar die noem ik toch echt geen groom hoor ;) Gewoon mijn mams en helpende hand :P

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:49

Ik vind het ook een normaal lijstje. Dat heb je toch al gauw nodig. Een aantal dingen gaan al vantevoren aan, zoals rijbroek met overbroek, en beschermers en deken bij mijn paard, maar verder gaat het wel mee hoor!

Anoniem

Re: Voor de GROOMS onder ons ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:52

Haarstrik, rijbroek, blouse, enz, dat neem je toch niet mee? Dat heb je als het goed is al aan :+ Niet iets voor op het lijstje lijkt me?

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 13:54

Groom klonk beter in de titel dan 'helpende hand' O:) da's al ..

Veraaa_
Berichten: 344
Geregistreerd: 14-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:55

ja dat lijstje is heel normaal!
Ik ga regelmatig op wedstrijd met het werk, als er 8 paarden meegaan is dat lijstje nog wel wat groter.
Helemaal als je je bedenkt dat ze allemaal een apart hoofdstel/borsttuig hebben.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:03

Ik ging toen vaak mee als groom, nu wat minder omdat ik zelfs wedstrijden rij. Ik als groom lette ik erop voordat we vertrokken of we alle dingen ingeladen had en vlechten doet de eigenaresse van het paard altijd zelf.
Op wedstrijd zadelde ik het paard op, zette alles puntje op i bij verzorging en ik stond gereed met proevenboekje, paspoort en tas voor beenbescherming.

Bij inrijden liet ik regelmatig weten hoeveel tijd we hadden voordat ze ging starten en echt precies voordat ze ging starten haalde ik beenbescherming van de benen.

Ik let overigens op hele belangrijke dingen:

Hoofdstel (Bij S&T hoofdstel een kinkettingbeschermer eraan)
Zadel
Singel (!!!)
Dekje
Beenbeschermers
Cap of hoed
Jasje
Handschoenen
Laarzen
Sporen
Zweep
Paspoort
Coupons
Proevenboekje

Dat is de lijst met echt belangrijke dingen voor mij
Laatst bijgewerkt door samoth op 09-09-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:04

Bij het inpakken van de auto kun je gerust even een lijstje afgaan samen met de ruiter of ze inderdaad het paard in de trailer heeft gezet, zadel, singel (!), hoofdstel in de auto heeft gegooid en of ze geld en paspoort bij zich heeft :). Op het terrein aangekomen ga je eerst melden bij het secretariaat en als groom moet jij dan goed opletten wat de starttijden exact zijn en of er nog sprake is van uitvallers of juist uitloop van het programma. Je kijkt ook nog even hoe degene die voor haar start heet en of er hoofdstelnummers op de startlijst staan zodat jij in de gaten kan houden wie die voorganger is op het losrijterrein.
Vervolgens ga je het paard klaar zetten en geef jij de spullen aan terwijl zij het paard opzadelt. Je helpt even met opstappen en dan ga je samen naar het losrijterrein. Als je daar bent kun je dus proberen om de voorganger op te sporen. Halverwege de losrijtijd ga je nog even naar de ringmeester om te vragen of de tijden nog gewijzigd zijn en of er toch nog uitvallers zijn. Als de voorganger naar de ring gaat, roep je je ruiter om de beschermers af te doen en nog even wat bemoedigends te zeggen, met een paar minuutjes moeten jullie naar de ring toe. Vlak voor de ring pak je eventueel de zweep aan en loop je vast naar je plekje om voor te lezen. Na de proeven stap je het paard uit en help je met afzadelen en dekens en beschermers om te doen voor de terugreis. De uitslag wacht je inderdaad af met een bakkie friet voor je neus :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:08

Ik groom altijd aangespannen, dit is van het begin tot het einde, dus thuis paard wassen, vlechten, auto en trailer laden, mee in en uitspannen, in de ring het paard vasthouden, tips geven tijdens het rijden, en thuis alles weer uitladen.

Maar hier praat je over een ander lijstje omdat het aangespannen is.

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:09

Ok, dan zal ik in verhouding wel heel weinig meenemen. Ben nog nooit wat te kort gekomen, dus volgens mij heb ik dan ook neit meer nodig ;) Ik rij touwens met een simpele golf voor de trailer en heb geen zadelkamer in de trailer.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:11

Biskwie schreef:
Ok, dan zal ik in verhouding wel heel weinig meenemen. Ben nog nooit wat te kort gekomen, dus volgens mij heb ik dan ook neit meer nodig ;) Ik rij touwens met een simpele golf voor de trailer en heb geen zadelkamer in de trailer.


Ik denk dat jij wel ongeveer hetzelfde zult meenemen hoor... Het zijn maar kleinigheidjes op de lijst...

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:12

Relaxed schreef:
Haarstrik, rijbroek, blouse, enz, dat neem je toch niet mee? Dat heb je als het goed is al aan :+ Niet iets voor op het lijstje lijkt me?


Ik zal in de zomer met dat lekkere warme weer mijn rijbroek en blouse vast aandoen, hihi. Mooi niet! Haarspullen doe ik sowieso pas op concours in, vind ik niet fijn zitten. Dus voor mij 'moet' het wel op het lijstje.