Hoe mijn paard terug winnen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa123
Berichten: 8
Geregistreerd: 17-08-10

Hoe mijn paard terug winnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:08

hallo iedereen !!

Even een korte inleiding:
Ik ging gaan wandelen met mijn paardje, [9 jaar en draver] op het asvalt ,
Alles super, de eerste keer dat hij een lange wandeling helemaal alleen doet [meestal is hij vergezelt van een ander paard]
Maar nu gebeurde het onverwachtste, hij schrok, en is uitgegleden en gevallen, terwijl ik er op zat.
Dit gebeurde op de grote baan, dus is hij meteen rechtgesprongen en beginnen draven , gelukkig kon iemand hem vangen, en ben ik nog te paard naar huis kunnen rijden en heb ik hem kunnen kalmeren,
Gevolg : ik = gescheurde gewrichtsbanden
paardje = Paar schaafwondjes en wat geschrokken [mankt niet en verkeert in goeie gezondheid ,, gelukkig !!]

Dit was een korte inleiding.

Maar mijn probleem is nu, dat ik hem niet meer kan vangen in de wei, zowizo met een gips lukt dit al minder, maar niemand kan hem vangen.

Wat moet ik nu doen ?
Sinds dat ongeluk legt hij zijn oren plat, draait hij zich om naar mij slaat zelf achter andere mensen.

Ik heb de indruk dat hij het vertrouwen in mensen is verloren.

Hoe pak ik dit het beste aan??
Wat moet ik doen dat hij mij weer vertrouwt en andere mensen ook.

Zal hij nu ook weer meteen paniekeren op de weg ?

Grote hulp gevraagt !!

Alvast bedankt

Elisa

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Hoe mijn paard terug winnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:15

wat vervelend zeg.
lijkt me dat jij ook erg geschrokken bent, net zoals je draver.

om het vertrouwen weer op te bouwen kun je de volgende dingen (o.a.) doen:

lekker in de wei zitten, desnoods ga je een boek lezen.
zorg dat je beloning bij je hebt voor het geval hij komt kijken.
zo kun je het steeds verder uitbouwen.

bij mijn pony hielp het om haar steeds een snoepje uit een felgekleurde bak te laten eten.
deze bak is nu helemaal heilig en als ik hem bij me heb komt ze altijd even kijken.
verder zul je ontzettend veel geduld moeten hebben.

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Hoe mijn paard terug winnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:19

Ben het met minikatje eens

Ga haar in de wei wat lekker brengen en verder niets als ze merkt dat je alleen positieve aandacht komt brengen dan ontdooit ze wel weer

succes

manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:23

Wat een vervelend voorval....

Hetgeen wat je nodig zult hebben is heel veel geduld.
Probeer hem te observeren...dit wekt nog wel eens de nieuwsgierigheid...dit kan voor de wei of in de wei zelf.

Aangezien hij nu wat minder vertrouwen in mensen heeft en nog wel eens wil gaan slaan lijkt het me raadzaam om als eerste buiten de wei te blijven

Zorg dat je wat in je zakken hebt zitten zodat je hem kunt belonen (net zoals minikatje ook al aangaf)

Bouw dit langzaam aan uit op het moment dat je zover bent en bij hem in buurt mag komen wil het nog welleens helpen als je ze aait...
rustig over de hals en een stukje rug..hiervan willen ze nog welleens rustig worden, ook hierbij kun je gebruik maken van een beloning.
Neem hem overigens nog niet gelijk mee ...oefen dit een aantal keer totdat je er zeker van bent dat hij rustig met je mee kan lopen.

Ik hoop dat je er wat aan zult hebben...heel veel sucses ermee.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe mijn paard terug winnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:00

Volgens mij halen paarden vooral hun vertrouwen uit stevig leiderschap. Ga grondwerken met je paard, laat hem zien dat jij de leiderschapsrol (weer) waardig bent en dan zal hij je vanzelf weer gaan vertrouwen.

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hoe mijn paard terug winnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:01

Pak het idd heel rustig aan. Die felgekleurde bak met snoepjes vind ik een hele goeie! Zo'n bak is spannend, maar jij leert hem dat wat jij vasthebt te vertrouwen is. Denk dat je met dat simpele ding al een heel eind komt. Je kunt ook door plassen lopen, ook zo'n simpel vertrouwensding. Succes iig!

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:40

troi schreef:
Volgens mij halen paarden vooral hun vertrouwen uit stevig leiderschap. Ga grondwerken met je paard, laat hem zien dat jij de leiderschapsrol (weer) waardig bent en dan zal hij je vanzelf weer gaan vertrouwen.

voordat je daar echt mee bezig kan, zal het paar toch genoeg vertrouwen moeten hebben om bij je te komen.

hoewel jezelf wat onderdaniger opstellen (laag blijven en geen direct oogcontact), wel erg helpt bij het benaderen van schuwe en/of wantrouwige paarden.

Cavalry
Berichten: 48
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:34

Misschien ( je kan dit proberen ) je halster in je kastje laten hangen, 1 of 2 snoepjes mee. Of een borsteltje.. Als je bijna bij hem bent, reik je hand uit met daarin het snoepje. Als hij jou snoepje pakt geef je hem een stemmelijke ( ik weet niet of het een woord is ) beloning, zoals goedzo, braaf etc. Geef hem een klopje op de hals. Geef hem nog een snoepje en ga gewoon weer weg, als hij weet dat je eigenlijk niet wilt gaan werken denkt hij: oh er komt weer een snoepje of aandacht. En de volgende keer borstel je hem.

Cavalry
Berichten: 48
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:34

Misschien ( je kan dit proberen ) je halster in je kastje laten hangen, 1 of 2 snoepjes mee. Of een borsteltje.. Als je bijna bij hem bent, reik je hand uit met daarin het snoepje. Als hij jou snoepje pakt geef je hem een stemmelijke ( ik weet niet of het een woord is ) beloning, zoals goedzo, braaf etc. Geef hem een klopje op de hals. Geef hem nog een snoepje en ga gewoon weer weg, als hij weet dat je eigenlijk niet wilt gaan werken denkt hij: oh er komt weer een snoepje of aandacht. En de volgende keer borstel je hem.

morgantuc
Berichten: 26
Geregistreerd: 08-09-10
Woonplaats: maasbracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:54

als ze in een prive wei staat, inderdaad desnoods lekker in de wei gaan zitten
neem dan iets van suikerklontjes of snoepjes mee en een lekkere zachte langeharen borstel.
als ze eenmaal bij je staat kun je allicht proberen met de zachtste borstel een lichte aanraking te krijgen.

Je moet heel veel geduld hebben.

FilmTip: The Black Stallion (staat op youtube in 13 delen of meer)
is oud maar echt goed en leerzaam.

Ik wens je veel succes in de band te herstellen.

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: Hoe mijn paard terug winnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:43

hoi hoi,

echt vervelend dat je samen met je paard bent gevallen. ik weet uit ervaring hoe je daarvan kan schrikken.

je kunt idd, zoals andere ook al gezegd hebben, in de wei met iets anders bezig gaan zijn. gewoon even doen alsof je je paard niet gezien hebt. waarschijnlijk wordt je paard dan nieuwsgierig en komt ie kijken wat je doet.

een andere manier is héél rustig naar m toelopen, en iedere keer dat je paard van je wegloopt een (paar) stap(pen) terug doen. probeer het paard daarbij niet recht aan te kijken en loop niet recht op m af ;)

heel veel succes iig

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:47

Kan me heel goed voorstellen dat je erg geschrokken bent!!
Hopelijk gaat het ook met jou snel weer beter!

Maar weet je zeker dat dit gedrag voortkomt uit deze val partij??
Ben wel meer met een paard ten val gekomen en een volgende keer kwamen ze weer net zo makkelijk naar me toe! Nu is ieder paard anders natuurlijk, maar het zou ook een andere oorzaak kunnen hebben?!
Dat ie in het verkeer anders/banger zou zijn, kan ik me wel heel goed voorstellen.
Probeer zo en zo om in jou houding naar hem toe, niets te laten merken van jouw twijfels!! Dat kan ook al een hoop schelen.
Sterkte ermee!!