Bontje, schuiven van zadel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

LoveLoes

Berichten: 806
Geregistreerd: 05-03-09

Bontje, schuiven van zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 22:55

Hee!!

Ik heb geen idee of het hier goed staat, maar ik rijd met een bontje onder het zadel en telkens als ik wil opstappen schuift het zadel heel erg terwijl ik gewoon heb aangesingeld.. In het begin toen ik nog niet met bontje eronder rijd had ik dit nog niet maar met het bontje wel nu is mijn vraag moet ik beter aansingelen of hebben meerdere die met een bontje rijden hier last van, zo ja hoe lossen jullie dit op want ik neem aan dat er niet altijd iemand is die tegen kan hangen en het gaat om een paard van 1.70 m waar ik op moet stappen en ik ben 1.71 ongeveer dus dat is nog al een hooogte voor omdat ik ook niet echt heel lenig ben :Y)

Groetjes,


Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Bontje, schuiven van zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:57

Dan past je zadel niet meer als je er een bontje onder legt.

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:58

voor de hoogte (en welzijn paarderug) met een krukje, zoveel mogelijk proberen iemand in de buurt te hebben die kan tegenhangen

where ever i lay my CAP , that's my home ......................... a Horse, an answer to all my prayers
http://www.mennenisleuk.nl

Nikkels, ik zal je nooit vergeten, De Hemel heeft er een grote ster bij....

LoveLoes

Berichten: 806
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 22:59

Quir schreef:
Dan past je zadel niet meer als je er een bontje onder legt.


Zal wel aan mij liggen maar ik snap deze zin niet zo goed! :P

LoveLoes

Berichten: 806
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 23:00

parador schreef:
voor de hoogte (en welzijn paarderug) met een krukje, zoveel mogelijk proberen iemand in de buurt te hebben die kan tegenhangen


Maar ik moet in de bak opstappen omdat, het paard nog wel eens heel gek kan gaan doen als ik ga opstappen wegens jong heid enzo.. en in de bak loopt hij weg en ik rijd hem met oogkleppen en dan ziet hij het krukje niet staan.. dus ik ben dan bang dat ik ongelukken krijg!

kabwan
Berichten: 780
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:01

Doordat je er een nog dikkere 'lap' onder het zadel doet, sluit hij niet meer aan het lichaam. En dan past het zadel dus niet meer.

LoveLoes

Berichten: 806
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 23:02

kabwan schreef:
Doordat je er een nog dikkere 'lap' onder het zadel doet, sluit hij niet meer aan het lichaam. En dan past het zadel dus niet meer.



Oke,, maar er komt een nieuw zadel voor hem die word aangemeten enzo maar eigenlijk was mijn vraag niet of het zadel past maar hoe ik kan voorkomen dat het zadel schuift.

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:03

LoveLoes schreef:
parador schreef:
voor de hoogte (en welzijn paarderug) met een krukje, zoveel mogelijk proberen iemand in de buurt te hebben die kan tegenhangen


Maar ik moet in de bak opstappen omdat, het paard nog wel eens heel gek kan gaan doen als ik ga opstappen wegens jong heid enzo.. en in de bak loopt hij weg en ik rijd hem met oogkleppen en dan ziet hij het krukje niet staan.. dus ik ben dan bang dat ik ongelukken krijg!


dan zou ik juist ervoor zorgen dat er iemand bij is.
en het jonge paard misschien laten wennen aan vreemde dingen(schriktraining) desnoods aan de hand..... denk aan : paraplu , prullebakken, tafels stoelen etc etc..

where ever i lay my CAP , that's my home ......................... a Horse, an answer to all my prayers
http://www.mennenisleuk.nl

Nikkels, ik zal je nooit vergeten, De Hemel heeft er een grote ster bij....

LoveLoes

Berichten: 806
Geregistreerd: 05-03-09

Re: Bontje, schuiven van zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 23:07

@parador: bedankt voor de tip!

Iemand anders nog tips?

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Re: Bontje, schuiven van zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:10

kleine moeite, groot plezier ( hoop ik)

where ever i lay my CAP , that's my home ......................... a Horse, an answer to all my prayers
http://www.mennenisleuk.nl

Nikkels, ik zal je nooit vergeten, De Hemel heeft er een grote ster bij....

comikasa
Berichten: 66
Geregistreerd: 05-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:15

Je paard moet leren om te gehoorzamen en dus ook stil te blijven staan bij het opstijgen.
Ik gebruik zelf ook een opstapje,die zijn er speciaal voor te koop, om op te stijgen.(mijn paard is 1.75 en ik 1.63)Mijn paard is ook nog maar kort onder het zadel,het is gewoon veel veiliger.Je kunt sneller gaan zitten wanneer hij eens zou wegvliegen oid en als je vanaf de grond opstijgt neem je het risco dat je met 1 been in de beugel hangt--hij ervandoor gaat--en jij naast je paard hangt, niet erg leuk zeg maar.
Het is ook beter voor je zadel.
Een bontje wil idd je zadel wel eens wat 'vervormen' en niet alle paarden hebben er baat bij,als het niet goed ligt kan je paard ook nog weer rugproblemen krijgen.
Wil je met een bontje rijden voor de ontlasten van de spieren van de rug of puur voor de 'mooi'?
De druk van het zadel wordt dan ook anders verdeeld, er zijn ook nog wel andere mogelijkheden om de rug wat te ontlasten,bijv een dikker schabrak e.d.
Laatst bijgewerkt door comikasa op 08-09-10 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:16

Iets voorkomen wat één van de grootste tekenen is van een niet passend onderdeel. In dit geval het zadel?

Nee sorry, als het zadel goed lag en niet schuift zonder bontje, bontje er onder uit. Het zadel ligt nu echt bar slecht als deze zo schuift.

olanis
Berichten: 299
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:17

Ik zou ook gewoon met krukje opstappen. Is toch beter voor het paard en zadel.
En er is vast wel iemand in de buurt die het krukje weg kan pakken zodra jij zit.
En anders gewoon oefenen met stilstaan. Stilstaan is ook echt stilstaan! en pas wegrijden als jij dat wilt.
Poosje heel consequent zijn. dan hebben ze het zo door.

comikasa
Berichten: 66
Geregistreerd: 05-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:19

olanis schreef:
Ik zou ook gewoon met krukje opstappen. Is toch beter voor het paard en zadel.
En er is vast wel iemand in de buurt die het krukje weg kan pakken zodra jij zit.
En anders gewoon oefenen met stilstaan. Stilstaan is ook echt stilstaan! en pas wegrijden als jij dat wilt.
Poosje heel consequent zijn. dan hebben ze het zo door.


Precies!

kabwan
Berichten: 780
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:20

Doordat er iets onder ligt, word jou paard ronder, en kijk maar eens na een bal, als je er druk op zet dan rolt die ook om. Zo is het met jou zadel om, eerst lag het zadel goed, om het lichaam heen, en doordat er nu een bontje onder ligt word jou paard 'rond'. Je moet iemand hebben die helpt met opstappen en hangt, of het bontje er onder uit halen.

rolicoli

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:23

Wat is de reden dat je met een bontje rijdt?

Verder idd met een trapje opstappen of iemand aan de andere kant laten 'hangen'. En oefenen met stilstaan, keer op keer opnieuw als het paard niet helemaal stilstaat. Meestal leren ze het dan gauw genoeg.
Overigens kan het bij een jong paard ook nog een kwestie van het zoeken naar balans zijn als je opstapt.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:24

mijn merrie heeft altijd moeite gehad met stil staan.
Tegenwoordig zet ik haar stil om even mijn chaps recht te trekken.
Het is dan de bedoeling dat ze even blijft staan tot ik klaar ben.
Daar heeft ze nooit tijd voor, madam.
De afgelopen paar dagen heb ik haar steeds als ze begon te lopen, een paar passen achteruit gezet.
Je wilt niet weten hoe vreselijk beledigd ze was :+
Vandaag voor het eerst hoefde ik alleen uh uh te zeggen en ze stond stil!!!

Zo heb ik het ook gedaan met opstappen.
Tegenwoordig kan ik gewoon op de rand van de bak klimmen, op mijn gemak, en rustig opstappen :+
Ze wacht (meestal) netjes tot ik zeg dat ze mag gaan lopen :(:)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:57

LoveLoes schreef:
Oke,, maar er komt een nieuw zadel voor hem die word aangemeten enzo maar eigenlijk was mijn vraag niet of het zadel past maar hoe ik kan voorkomen dat het zadel schuift.

Hoe kun je voorkomen dat het zadel schuift?
Ik zou zeggen: neem de oorzaak weg. In jouw geval zo te horen het bontje, want daarvoor had je er geen last van. ;)

Opstappen met een krukje is altijd een goed idee en je paard leren stilstaan ook. Maar alleen omdat het gezonder en veiliger is voor je paard en niet 'omdat het zadel anders schuift'. Wanneer je zadel schuift terwijl hij gewoon is aangesingeld, duidt dat op niet passen.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

LoveLoes

Berichten: 806
Geregistreerd: 05-03-09

Re: Bontje, schuiven van zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 15:12

Hee bedankt voor de reacties, ik zal even wat vragen beantwoorden:

Ik rijd met een bontje omdat het zadel iets ruimer zit dan het werkelijk hoort te zitten maar dit gaat echt om milimeters dus hier hoef ik ook geen discussi over en er komt een nieuw zadel, als het zadel klappert dan begint hij te bokken en houd hiij niet weer op voordat ik eraf ben als ik ga zitten het zadel op zijn rug terecht komt en hij voelt dat doordat dekje is er geen overige ruimte meer tussen het zadel en de rug van het paard. Dus het bontje ligt er niet zonder reden! Stil staan kan het paard wel het gaat er alleen om dat hij oogkleppen op heeft tijdens het rijden. en daardoor het krukje niet kan zien staan en dan een keer ongelukkig weg kan gaan stappen..

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Bontje, schuiven van zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:12

Waarom heeft hij oogkleppen op tijdens het rijden?

MyWishMax

Berichten: 25261
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bontje, schuiven van zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:16

Toch gewoon stil leren staan. Ik stap ook op met krukje, veel beter voor de rug van je paard. Iemand houdt hem vast en hangt tegelijk aan mijn beugel. Die loopt dan naar de andere kant, zet het krukje opzij en loopt eventueel paar pasjes mee. Vervolgens wordt het krukje buiten gezet.

Waarom rijd je met oogkleppen? :)

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Bontje, schuiven van zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:19

als je weet dat je zadel niet goed op je paard past waarom stap je dan uberhaubt op je paard? daar door krijgt hij alleen maar pijn..wacht gewoon tot je een nieuw goed passend zadel heb voor je er weer op stapt..of rij een x zonder zadel als je graag wil rijden :)

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

Dagmar_1995

Berichten: 1267
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:21

eh... je zegt zelf dat je het zonder bontje niet hebt. Oplossing logisch toch? bontje er onderuit halen!

edit: sorry zie net pas dat je het bontje er hebt met een reden, dan zou ik er toch een zadelmaker bij halen als ik jou was..

I'm no diva, I'm no queen, I'm just the cutest princess you've ever seen!

Keesface

Berichten: 514
Geregistreerd: 14-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:25

Absoluut dat bontje eronderuit en ook nooit meer eronder bij een nieuw aangemeten zadel op je paard.
Ziet er enig uit zo'n bontje maar een passend zadel past gewoonweg niet meer als er zo'n lekker dik matje onder ligt. Dan kun je beter werken met een dikker zadelpad.

Opstappen met een krukje is altijd goed, voor het zadel en voor je de rug van je paard.
Hopelijk kun je hem met flink wat geduld en zonder oogkleppen duidelijk maken dat het niets is om bang voor te zijn.
Ik heb trouwens nog nooit iemand zien RIJDEN met oogkleppen, wel voor een kar natuurlijk.
Lijkt me niet echt bevorderlijk voor het schrikken van je paard..

In the spring I shed my skin and it blows away with the changing wind..

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:06

Keesface schreef:
Absoluut dat bontje eronderuit en ook nooit meer eronder bij een nieuw aangemeten zadel op je paard.
Ziet er enig uit zo'n bontje maar een passend zadel past gewoonweg niet meer als er zo'n lekker dik matje onder ligt. Dan kun je beter werken met een dikker zadelpad.

Opstappen met een krukje is altijd goed, voor het zadel en voor je de rug van je paard.
Hopelijk kun je hem met flink wat geduld en zonder oogkleppen duidelijk maken dat het niets is om bang voor te zijn.
Ik heb trouwens nog nooit iemand zien RIJDEN met oogkleppen, wel voor een kar natuurlijk.
Lijkt me niet echt bevorderlijk voor het schrikken van je paard..


Oogkleppen heb ik wel vaker van gehoord, vooral bij het zadelmak maken van zeer bange paarden. Alleen wat als je de oogkleppen er af haalt. Nee ik ben er absoluut geen voorstander van.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anneloes___M, Gigixponys, noviceh en 80 bezoekers