Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 12:43

http://www.horses.nl


In het Britse Northumberland is bij een uit Nederland afkomstig paard Equine Infectious Anemia (EIA, 'moeraskoorts') gevonden. Dit bevestigde het Department for Environment, Food and Rural Affairs (DEFRA) gisteren.

Uit een groep van zes paarden die vanuit Nederland in Groot-Brittannië arriveerde, werd één paard positief getest op EIA. De andere vijf dieren zijn niet besmet. Het erf waarop het paard zich bevindt, is inmiddels afgesloten. Veterinair Nigel Gibbens: "Omdat we deze ziekte buiten Groot-Brittannië willen houden, heb ik besloten het paard te laten euthaniseren."

World Horse Welfare (WHW) waarschuwt paardeneigenaren op te passen voor infectie met de ziekte, die koorts, bloedarmoede, vermagering en overlijden kan veroorzaken. Bijtende insecten brengen het virus over bij uitwisseling van bloed. De ziekte komt voornamelijk voor in laaggelegen, moerassige gebieden. Directeur van WHW, Roly Owers, vindt het nieuws extreem zorgwekkend. "Het toont de verandering van de omgeving waarin we leven aan. De belangrijke vraag is waar deze paarden vandaan kwamen, gezien in Nederland tot op heden nog geen gevallen van EIA voorkwamen. Doordat steeds meer paarden door Europa reizen zien we een groeiende bedreiging door de verspreiding van ziektes."

EIA werd meermaals gevonden in Roemenië en Italië. Roemenië is een van de grootste exporteurs en Italië is de grootste importeur van slachtpaarden in Europa. Ondanks regelgeving voor paardentransport, zijn er nog steeds gevallen van EIA in Europa. Vorige week werden in Duitsland drie paarden met EIA gevonden. De Duitse regering denkt dat ze illegaal waren geïmporteerd vanuit Roemenië.

WHW adviseert paardeneigenaren goed op te letten bij het kopen van een paard uit het buitenland en raadt iedereen af paarden te importeren vanuit Roemenië. Eigenaren moeten zeker weten dat elk paard dat ze kopen een paspoort en microchip heeft en dat de regels omtrent ziekten zijn gevolgd.

Verwant artikel:

[VN] Drie paarden uit Roemenie besmet met Infectieuze Anemie

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:13

Ja maar wat ik nu niet uit het artikel kan verhalen is:

Hetpaard welke besmet is is afkomstig uit Nederland, maar is hij ook naar Nederland geimporteerd vooraf hij naar Engeland is gegaan of ergens in het buitenland op wedstrijd geweest of gaat het hier om een écht' Nederlands paard welke dus op Nederlandse bodem besmet is geraakt??

Lijkt mij toch wel iets wat van belang is om te weten, of het hier in Nederland is verkregen of niet....... ;)

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:32

Dat zal onderzoek uit moeten wijzen.
Herkomst van het paard in bekend middels exportpapieren. Dan moet dus verder uitgezocht worden wat de voorgeschiedenis van het paard is, om uit te vogelen waar de ziekte opgelopen kan zijn.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:07

Cayenne schreef:
WHW adviseert paardeneigenaren goed op te letten bij het kopen van een paard uit het buitenland en raadt iedereen af paarden te importeren vanuit Roemenië.



Riekt naar verkapt protectionisme.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:21

Dat valt wel mee hoor, HC, behoort tot een maatregelengroep die in veel gevallen toegepast wordt als er ergens een besmettelijke dierziekte uitbreekt.
Rusland importeert ook nog steeds geen pluimveevlees uit de gemeente Deurne (eerder niet uit heel Noord-Brabant) omdat daar een aantal maanden terug een laagpathogene vorm van Aviaire influenza is opgetreden.
Dat heeft niks te maken met protectionisme, maar met preventie van dierziekten.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:34


Kimba01
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:46

DubbelDun schreef:


Paardenziekte moeraskoorts duikt op in Nederland
(Novum 08-09-2010) - Voor het eerst is bij een Nederlands paard de ziekte moeraskoorts vastgesteld. Het virus dat bij paarden en paardachtigen kan leiden tot bloedarmoede en zelfs dodelijk kan zijn, is in Groot-Brittannië gevonden bij een paard uit Ede. Het dier is uit voorzorg afgemaakt. De paardenhouder in Ede is geblokkeerd.
Moeraskoorts is een zeer besmettelijke ziekte. Paarden kunnen er ernstig door verzwakt raken en binnen 3 weken overlijden. Dieren die de ziekte overleven blijven wel voor de rest van hun leven drager van het virus en kunnen andere paarden besmetten. De ziekte wordt vooral overgebracht door stalvliegen en dazen.
Bij het bedrijf in Ede mogen voorlopig geen paarden worden aan- of afgevoerd. De 18 paarden op het bedrijf worden onderzocht. Als ze allemaal negatief testen wordt de blokkade opgeheven. Als een van de dieren besmet is, wordt de blokkade met 90 dagen verlengd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:49

Huertecilla schreef:
Cayenne schreef:
WHW adviseert paardeneigenaren goed op te letten bij het kopen van een paard uit het buitenland en raadt iedereen af paarden te importeren vanuit Roemenië.



Riekt naar verkapt protectionisme.

Of verstandigheid na het zoveelste bericht van besmette paarden uit Roemenië.

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:52

Idd.....
Tevens vind ik het een (hard maar) dapper en wijs besluit om het besmette paard af te laten maken.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:56

@irma: ik denk dat dit besluit door een Veterinair een stuk makkelijker te maken is dan voor een eigenaar.
Als ik het interpreteer zoals het er staat had de eigenaar dus gewoon niets in te brengen.

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:58


DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:11

Dat stond hier 6 posts eerder ook al ;)

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:14

DubbelDun schreef:
Dat stond hier 6 posts eerder ook al ;)


Beter een keer teveel dan helemaal niet :+

Heb dat berichtje helemaal niet gezien... eroverheen gelezen.. :o

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:17

DubbelDun schreef:
@irma: ik denk dat dit besluit door een Veterinair een stuk makkelijker te maken is dan voor een eigenaar.
Als ik het interpreteer zoals het er staat had de eigenaar dus gewoon niets in te brengen.


Je hebt gelijk...
Hoe l*llig het ook mag klinken, ben blij toe dat de eigenaar geen besluit kan maken in deze.

Anouk_M

Berichten: 1199
Geregistreerd: 16-07-08

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:24

Kan je je paarden hier tegen enten?
Heb de mijne wel tegen west nijl laten enten, maar dit is dus weer iets anders?

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:27

Nee, er is geen entstof die paarden hiervoor beschermen. Je kunt alleen laten testen of hij het heeft (coggins-test). Overigens is deze voor dekhengsten hier al verplicht en in Amerika/Canada mag je de (staats)grens niet over zonder recente test (geldigheidsduur van 6 maanden).

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:48

Inderdaad best erg dat je geen keuze hebt als eigenaar, maar denk dat je als eigenaar toch wel een beetje hard moet zijn want als je wel de keus krijgt kan het dus gebeuren dat het hier ook uitbreekt. Lastige situatie en hoop dat ik hem niet mee hoef te maken.

Overigens wens ik alle betrokkenen heel veel sterkte.

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:50

Dit soort ziektes, waartegen geen bestrijding mogelijk is, moeten echt in de kiem gesmoord worden. Daarom is het mi dan ook goed dat er hiertoe regels zijn die overstijgend zijn aan de belangen van individuele dieren en hun eigenaren.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:02

Die regels zouden dan wel uitgebreid moeten worden met verplichte Coggins-testen vor paarden die de grens over gaan of NL binnen komen.

francis_f
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Ede

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:16

Iemand enig idee of de paarden die rondom en in Ede staan nu groter kans maken om ook besmet te raken? M.a.w. moet ik mijn DA gaan bellen om de boel te laten testen?

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:23

Eerst zal de betreffende stal in Ede getest worden, als daaruit blijkt dat alle andere paarden negatief zijn, hoef je je geen zorgen te maken.
En meteen in een hele straal rond Ede gaan testen, is zinloos als je niet weet hoe de status op het betreffende bedrijf is.

francis_f
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Ede

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:26

Dat is natuurlijk ook waar. Wat had ik nu graag geweten welk bedrijf het is en of dat erg in de buurt is van mijn paarden. Afwachten dus maar..

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:58

omg, dit is echt niet best. Ik ben vorig jaar naar het seminar van de universiteit utrecht geweest en daar ging het over "nieuwe paardenziekten" die eraan kwamen. En inderdaad, daar heb je hem... EIA
Het is niet best, in Amerika heb je zeer afgelegen ranches waar paarden met deze ziekte bij elkaar staan zodat ze niet hoeven te worden afgemaakt en ook niet andere paarden kunnen besmetten. De paarden hoeven niet meteen doodgemaakt te worden maar kunnen wel anderen blijvend besmetten.

Ik heb over 2 weken een wedstrijd in ede van 2 dagen en ik ga het even heel goed volgen. Ik weet even niet meer of ik in Ede wil zijn met mijn paard! verdorie zeg!

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Ook EIA geconstateerd bij Nederlands paard in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:21

Eerder werdt gemeld dat er begin volgende week meer duidelijkheid wordt verwacht over de situatie rondom het besmette paard in Ede (dat dus ook is afgemaakt). Even afwachten dus vooralsnog.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:40

Het Britse ministerie van landbouw meldt dat de ziekte is vastgesteld bij routinecontrole na de import van paarden. Daarmee lijkt het dat het paard al besmet was bij import, maar het kan natuurlijk dat het paard op de dag van aankomst besmet is geraakt, of onderweg...


Zie hier:
The horse arrived in a group of six horses originating in the Netherlands and all have been tested for EIA as part of routine post-import testing. The other five horses in the group have all tested negative.

Chief Veterinary Officer Nigel Gibbens said:

“This again shows the success of our post import testing regime. These were apparently healthy horses carrying a notifiable disease that we are keen to keep out of Great Britain. After considering the risk I have decided to take appropriate action and humanely destroy this horse.”

(http://ww2.defra.gov.uk/2010/09/07/eia-news/)