Spring vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 11:20

Hi, Ik had een vraagje. mijn verzorgpaard is een schat, alleen kan niks. Toen ik hem als verzorgpaard heb gekregen, kon die niet eens aangalopperen. Dat gaat nu goed. Nu dachten wij, laten we eens afwisselen met een sprongetje. Dus wij begonnen met balkjes, ging prima. Toen op 20 gezet, kom heel rustig aandraven, zodra hij de sprongetje ziet, pakt die het bit vast en begint erop af te rennen en springt er langs en is daarna gewoon niet rustig meer te krijgen. Hebben jullie tips, want hij kan wel los springen.

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie


Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:36

Les, dressuurles, hard trainen, veel geduld, springeles, hard trainen en de dressuur niet vergeten.

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:48

rijd net zolang langs de hindernis in draf tot ze rustig is. dan doe je alsof je er weer langs wil gaan maar dan stuur je hem er niet langs maar over. lukt het dan nog niet? misschien kan je dan afstappen en hem aan de hand pakken en misschien met hem aan de hand erover springen.
dan iemand erop en aan de hand erover. dan alleen proberen.
succes

Excellent
Berichten: 31
Geregistreerd: 26-08-10

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:30

Wat doet hij met balkjes draven onder de man?

Juuul

Berichten: 99
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:02

blijven proberen! steeds opnieuw oefenen, en tussendoor lekker veel afwisselend rijden (dressuur, buiten, longeren enz.) veel afwisselingen rijden en houdt hem bezig tot de hindernis!

saartje1985
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:17

eerst beginnen met balkjes draven misschien is je paard wel angstig?

Anoniem

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:52

Euh les nemen? Dit kun je duidelijk niet zelf...

kristientjjx
Berichten: 249
Geregistreerd: 20-08-08

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:56

Eerst eens vrij laten springen?

Starter <3
De liefde begint met een lach, groeit met een kus, en eindigt met een traan

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 17:04

_haflinger schreef:
rijd net zolang langs de hindernis in draf tot ze rustig is. dan doe je alsof je er weer langs wil gaan maar dan stuur je hem er niet langs maar over. lukt het dan nog niet? misschien kan je dan afstappen en hem aan de hand pakken en misschien met hem aan de hand erover springen.
dan iemand erop en aan de hand erover. dan alleen proberen.
succes


Ga ik zeker proberen. aan de hand wil ik (nog) niet proberen, nadat die tijdens een leid oefening zich een keer los heeft gerukt en een hoef vlak langs mijn gezicht vloog en daarna mijn vriendin met een bok op haar rug raakte.

vrijspringen is die super. Balkjes onder de man ook. Ik heb al een tijdje geen les meer op hem gehad (moet het zelf betalen), maar ik ben aan het sparen.

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:40

Balkjes onder de man gaan dus goed. Als je dat nu eerste een paar keer rijd, in draf. Zet vast staanders naast een balk, zodat je paard daar ook vertrouw mee is.

Bouw dan een kruisje met een grondbalk en daarvoor een draf balk. Zo zou ik beginnen. Als dat goed lukt kan je een kruis maken en deze aanrijden vanuit de gallop.

Maar les nemen is voor jezelf en je paard leuk, leerzaam en veilig. Zo leer je het goed aan, het zou zonde zijn als je straks tegen nog meer problemen aan loopt.

IMAGINATION is EVERYTHING

Laptosoom

Berichten: 61
Geregistreerd: 07-03-09

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:14

Denk dat je beter nog even kan wachten met het springen totdat je je paard beter onder de knie hebt in de dressuur.

If you try your whole life to be normal, you'll never be anything more than normal!

fleur_yen

Berichten: 1523
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:56

Les nemen helpt natuurlijk altijd meer dan het alleen te doen. Maar je zou de hindernis op z'n laagst kunnen zetten, en er dan in stap overheen, ik weet niet of je de balkjes tussen de staanders rijdt, anders kun je ook gewoon tussen 2 'lege' staanders rijden, en dit opbouwen met een balkje, die je evt ook aan 1 kant schuin op de staander kan leggen en beginnen aan de lage kant (die dus ongeveer nog steeds op de grond ligt) er overheen te gaan.
Of je legt een balkje op iets heel laags, een baksteen ofzo, dan ligt het net niet op de grond, maar lijkt het ook nog geen sprong;)

I'm not impossible, just a bit unlikely - the Doctor


susanne_m

Berichten: 961
Geregistreerd: 20-06-07

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:03

terug naar de basis= dressuur.

gaat ie rennen, zet je em stop. hij mag niet onder je vandaan, pas als je controle hebt richting de 'hindernis' gaan, goed zitten. druk op twee teugels en been eraan.
begin laag, of zoals hier boven al vermeld, balk op de grond tussen de staanders.

'grijp bij problemen niet naar scherpe bitten of hulpteugels, maar concentreer je op een betere dressuurmatige basis op een simpele trens'
M2+ 7 !!

Kimberly_D
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:28

Vooral vele blijven trainen aan de dressuur zoals eerder vermeld.
Zelf is mijn Clinton merrie ook heel hevig bij het naar de sprong rijden,
mijn lesgever gaf mij dan de tip om in een rustige galop naar de hindernis toe te rijden.
Op het moment dat je paard als het ware naar de hindernis wil stormen, trek je het paard rustig stil met een zo zacht mogelijke hand.
Je laat het paard stilstaan en kalmeert hem rustig. Rij onmiddellijk terug naar de sprong toe en herhaal indien het zich opnieuw voordoet.
Wanneer je paard echter rustig blijft rij je rustig verder naar de sprong en beloon je hem. Veel oefenen en aanvoelen is de boodschap!

Veel succes! x

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:45

Zoals al eerder is aangegeven, terug naar de basis, dressuur is je basis voor het springen.

Wat betreft het stormen: in stap richting kruisje, net iets voor het drafbalkje pas aandraven, belangrijk is de rust erin houden.

Maar ik zou dit niet alleen proberen op te lossen maar met behulp van iemand die er echt verstand van heeft.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:46

_haflinger schreef:
rijd net zolang langs de hindernis in draf tot ze rustig is. dan doe je alsof je er weer langs wil gaan maar dan stuur je hem er niet langs maar over. lukt het dan nog niet? misschien kan je dan afstappen en hem aan de hand pakken en misschien met hem aan de hand erover springen.
dan iemand erop en aan de hand erover. dan alleen proberen.
succes


Zo zou ik het dus zeker NIET doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:01

maykie schreef:
_haflinger schreef:
rijd net zolang langs de hindernis in draf tot ze rustig is. dan doe je alsof je er weer langs wil gaan maar dan stuur je hem er niet langs maar over. lukt het dan nog niet? misschien kan je dan afstappen en hem aan de hand pakken en misschien met hem aan de hand erover springen.
dan iemand erop en aan de hand erover. dan alleen proberen.
succes


Zo zou ik het dus zeker NIET doen!


Idd, dat is niet echt heel slim :+

mobart

Berichten: 436
Geregistreerd: 18-02-10

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:28

laat hem goed kijken,
en rustig om de sprong heen draven.
totdat hij er rustig om de hindernis heen draaft

Bart & Jogger
R.I.P. Sjakie. Ik mis je maatje, je was de beste ♥

It may be over but it won't stop there. I am here for you if you'd only care

Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:33

in een mooie volte 100 keer langs de hindernis rijden tot hij er niet meer naartoe trekt of naar kijkt, en telkens iets rechter op de hindernis af rijden. Je kan ook een paar keer in stap naar die 20cm rijden en een paar meter ervoor rustig halt houden

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:38

Les nemen. Tot die tijd niet gaan lopen klooien, maak je meer kapot dan je lief is.
Dressuur is de basis en kennelijk is de basis nog niet in orde.

Macholover19

Berichten: 142
Geregistreerd: 15-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:53

ik zou les nemen en kijken wat er in stap gebeurd als je er heen stapt(niet springen maar gewoon erheen stappen en dan een volte maken ofzo,vlak voor de hindernis) en dan steeds voltes bij de hindernis draven en stappen,dat heb ik laast ook gedaan op een paard dat niet wilde springen en er keihard langs galoppeerde ,maar de balkjes wel gewoon deed.
Als hij rustig is,zou het het nog een keer proberen.

Zoekt u een betrouwbare verzorgster in Hoogland (Amersfoort)?
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=88&t=1394551&p=64597331#p64597331

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:03

Absoluut niet afstappen, heb ik ook eens gedaan omdat ik ten einde raad was, maar het paard krijgt alleen maar minder respect voor je, en het is ook nog eens gevaarlijk, want ze kunnen alle kanten opspringen, dus ook op jezelf.

Neem les ten eerste, besteed veel aandacht aan de dressuur..
Soms helpt bij jonge paarden ook wel om een poortje richting het sprongetje te maken, dus leg aan de uiteinden een balk neer zodat het paard het idee heeft wat ondersteuning te hebben..

Succes in elk geval.. En vergeet niet dat een jong paard veel tijd/geduld kost.

Bieketjuh

Berichten: 304
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: België

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:20

Hi

Ik ben akkoord dat de basis écht wel dressuur is.
Als je denkt dat ie er wel klaar voor is, voorald dan de controle in alle gangen kun je gaan verderbouwen.
Ik zou beginnen met gewoon balken te leggen bij B en E er gewoon over draven en galopperen zonder dat hij daar onrustig van wordt.

Later leg je die balk iets hoger door een sprong er langs te zetten en de balk erop te leggen zodat ie eigenlijk wat schijn ligt, later kan je er dan een sprong van maken. Het is belangrijk dat je doet alsof de sprong er niet is.

Ook halthouden na de sprong is goed om de controle te behouden.

Maar zoals er velen zeggen, geduld is erg belangrijk. Plots zal het wel lukken. Niets forceren..

Succes! x

Sometimes it's a whisper, sometimes it's a storm..

Tessie95

Berichten: 79
Geregistreerd: 08-06-08

Re: Spring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:44

Ik zou springles gaan nemen als ik jou was ;)

(L)(L)(L)

moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:45


Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers