Tja verhuizen en dan.....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Tja verhuizen en dan.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 13:15

Hallo bokkers,

ik hoop dat het hier goed staat....

Per 1 november gaat mijn paardje verhuizen van een stal waar ze minimaal 6 maanden buiten en 6 maanden binnen staat naar een stal waar ze 24 uur per dag buiten komt te staan met een schuilstal.

Maarja dan komen natuurlijk wel de vragen:

- hoe moet ik dat gaan doen met dekens (is een dravertje die het toch vrij snel koud heeft).
- wat zijn dan echt aan te raden goede waterdichte dekens of moet ik haar gewoon zonder laten wennen om haar winterhard te maken en kan dat uberhaupt wel.

- ze heeft vorig jaar mok gekregen hoe ga ik dat nu tegen.

- zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden.

Dit is voor mij echt helemaal nieuw en vind het dan ook best wel een beetje eng.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Tja verhuizen en dan.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:01

Het belangrijkste is dat er een plek is waar je paard altijd een droge ondergrond heeft. Bv een heuvel in het land kan daarvoor al volstaan. Indien je paard het snel koud heeft zoals je aangeeft zal hij in natte periode een goede deken nodig hebben om hem droog te houden. Heb je al een oplossing voor het water, en dan met name in de vorstperiode?

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Re: Tja verhuizen en dan.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:01

Ik zou een waterdichte deken doen als het een regenachtige dag is en het ook nog koud is voor de rest moet hij zelf gewoon een vacht opbouwen!

jendemen25
Berichten: 438
Geregistreerd: 28-09-09

Re: Tja verhuizen en dan.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:25

heey, wat een verandering zeg! maar het is wel te doen. de kootholtes goed insmeren (als ze droog zijn) met uierzalf verminderd al mok, maar wel optijd mee beginnen. verder zou ik je een bucasdeken aanbevelen. die zijn waterdicht en in allerlei diktes te krijgen. die zijn echt super waterdicht dat je je ook geen zorgen hoeft te maken als het plenst dat ie doorlekt oid. ik heb de mijne al 5 jaar en is nog steeds super waterdicht!!
verder zorgen dat bij de schuilstal echt een droge plek is om te staan, dmv tegels. dan red je paardje het wel hoor! succes

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:45

luff schreef:
Ik zou een waterdichte deken doen als het een regenachtige dag is en het ook nog koud is voor de rest moet hij zelf gewoon een vacht opbouwen!



Of je gebruikt dekens of je gebruikt geen dekens. Dat geleur met die dekens zorgt ervoor dat je paard geen goede wintervacht aan kan maken. Met een deken op kan het paard ook zijn eigen temp niet meer regelen.
Dus als de zon schijnt kan hij zijn haren niet platleggen en is het een dagje wat kouder krijgt ie zijn haren niet omhoog omdat die deken daar zit.

Zorg voor een droge ondergrond, een goede schuilhut en voldoende ruwvoer voor de winter.
Als het goed is is je pard nu al bezig met zijn wintervacht, ga hem dan niet 'pesten'door een deken op te gooien.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:49

Mmmmm, Ik zou proberen per 1 oktober te verhuizen dan heb je nog kans op redelijk weer.
Per 1 november gaat je paard meteen het rotweer in terwijl die op je oude plek dan waarschijnlijk al op stal staat.
Ik zou met regen zeker een regendekentje op doen als de vacht niet naar behoren is.
Als de vacht dik zat is lekker laten.
Verder vind ik het gewoon een slechte timing om je paard om te zetten, maar soms kan het niet anders.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:53

jesito schreef:
Mmmmm, Ik zou proberen per 1 oktober te verhuizen dan heb je nog kans op redelijk weer.
Per 1 november gaat je paard meteen het rotweer in terwijl die op je oude plek dan waarschijnlijk al op stal staat.
Ik zou met regen zeker een regendekentje op doen als de vacht niet naar behoren is.
Als de vacht dik zat is lekker laten.
Verder vind ik het gewoon een slechte timing om je paard om te zetten, maar soms kan het niet anders.


Maar wanneer is een vacht naar behoren?
Mijn fjord krijgt al langer haar dan mijn haflinger en mijn haflinger heeft alweer langer haar dan de D-pony van een vriendin.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:14

mijn kwpnr-er staat sinds een maand dag en nacht buiten in een kudde. Alijd stalpaard geweest en dekens om gehad.
Ik vond en soms vind het ook best spannend, want ik wil hem zonder dekens gaan houden. Hij heeft de tijd van zijn leven, regen etc maakt hem niets uit.
Volgens mij moet een paard het even een beetje koud krijgen om een winterjas aan te maken.
het ene paard maakt een dikke vacht aan de andere een minder dikke. Met voldoende voer zou het geen probleem moeten zijn.
mok heeft mijn paard een beetje, maar daar zijn middeltjes voor. Ik denk dat de omschakeling meer in mijn hoofd moet gebeuren dan bij mijn paard, die is superblij. Ik denk dat een paard de winter prima aan kan zonder dekens, mits hij goed gezond is!
Succes en geniet van je nieuwe plekkie!

aspro
Berichten: 120
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Tja verhuizen en dan.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:17

Ik had net als bovenstaand een regendeken op doen. Daarna bouwen ze zelf wel wintervacht op.

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Re: Tja verhuizen en dan.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:57

geen dekens, Cowgirl heeft het al helemaal uitgelegd. Daar kom je alleen maar mee in de problemen. Lekker snel buitenzetten, en een vachtje laten kweken.

Zou hem wel zo minimaal mogelijk poetsen, niet rossen oid om de vacht in stand te houden.

NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Tja verhuizen en dan.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 19:52

Okee duidelijk, moet er even bij zeggen dat mijn paard nu ook gewoon dag en nacht buiten staat zonder deken en dit hopelijk ook tot 1 november kan.
Verder was vorig jaar duidelijk dat ze ondanks dat ze niet met deken stond ze het op een gegeven moment toch echt koud ging krijgen.
Dat vind ik dus ook best eng.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:35

Cowgirl schreef:
jesito schreef:
Mmmmm, Ik zou proberen per 1 oktober te verhuizen dan heb je nog kans op redelijk weer.
Per 1 november gaat je paard meteen het rotweer in terwijl die op je oude plek dan waarschijnlijk al op stal staat.
Ik zou met regen zeker een regendekentje op doen als de vacht niet naar behoren is.
Als de vacht dik zat is lekker laten.
Verder vind ik het gewoon een slechte timing om je paard om te zetten, maar soms kan het niet anders.


Maar wanneer is een vacht naar behoren?
Mijn fjord krijgt al langer haar dan mijn haflinger en mijn haflinger heeft alweer langer haar dan de D-pony van een vriendin.


De meeste paarden hebben gewoon geen deken nodig en haflingers komen van oorsprong van plekken waar het veel kouder is net zoals shetten.
Maar het is gewoon moeilijk voor het paard van ts om zich dadelijk aan te passen van een binnenstal naar meteen 24/7 buiten terijl het weer al slechter word.