Rugklachten; wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
keeliie

Berichten: 215
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Helmond

Rugklachten; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 16:21

Hoihoi!

Gisteren wilde ik eigenlijk gaan rijden, maar toen ik aan het borstelen was, hapte mijn paard naar mij.
Aangezien ik dat geen normaal gedrag vond, ben ik gaan kijken waar het vandaan kwam.
Ik wist dat ze pijn had, dat zag ik duidelijk aan haar. Toen ben ik wat druk gaan zetten op o.a. haar buik en rug, en zijn we erachter gekomen dat ze ontzettend veel last heeft van haar rug. In elk geval zoveel dat ze er al last van heeft met borstelen.
Mijn zadel heb ik een half jaar geleden helemaal laten aanmeten, dus ik ging er vanuit dat het gewoon goed lag aangezien ik daar zelf maar weinig verstand van heb. Nou ja ik denk nu dus dat er iets niet goed is met het zadel. Er komt volgende week ook iemand gelijk weer kijken, en ik ga denk ik overstappen op een dressuurzadel (nu veelzijdigheid) omdat dit beter voor de rug is.
Maar dat even terzijde. Ik heb er gisteren iemand bijgehaald, en die zei van gewoon even rustig aan doen en goed over haar rug heen laten lopen met rijden (dmv een slofteugel) en longeren, zodat die rug weer loskomt.
Nu heb ik echt niet zoveel verstand van die dingen om eerlijk te zijn, en is mijn vraag wat ik het beste kan doen met het longeren en rijden.
Die man had het dus over een paar keer met een slofteugel rijden (als het rijden weer kan, over een tijdje), zodat ze goed over haar rug heen loopt. Nu heb ik echt een hekel aan hulpteugels en dergelijke en het liefste zou ik dus ook geen slof gebruiken. Maar als het echt beter is voor haar, wil ik het wel een paar keer proberen (om hem erna uiteraard weer gewoon af te laten, maar zodat die rug weer beter wordt).
En over het longeren, ik ben van plan morgen een pessoatuig te kopen en dat te gebruiken.
Wat raden jullie aan om te doen? Want ik weet niet wat er nou wel of niet goed is, en ik wil niks fout doen voor haar.

Liefs,
Kayleigh

KR Fotografie
Herleef de mooiste momenten in één blik
http://www.krfotografie.nl


Anoniem

Re: Rugklachten; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:25

Een osteopaat erbij halen in plaats van zelf gaan klooien ;)

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:27

Er een osteopaat bij halen en deze dan gelijk vragen of je zadel goed ligt. Heb helaas veel ervaring met rugklachten en bij mij heeft de osteopaat altijd goed geholpen. Inmiddels laat ik mijn paard regelmatig controleren.

keeliie

Berichten: 215
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Helmond

Re: Rugklachten; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 16:46

Bedankt! Ik ben al druk aan't zoeken op internet voor een goede osteopaat. Heeft er iemand een aanrader?

KR Fotografie
Herleef de mooiste momenten in één blik
http://www.krfotografie.nl


Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:57

Welke regio woon je? Verder zou ik je adviseren om je paard tot die tijd op het land te zetten of te longeren.
Laatst bijgewerkt door Billy20 op 08-09-10 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

keeliie

Berichten: 215
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Helmond

Re: Rugklachten; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 16:59

In Noord-Brabant, ze staat in de Mortel.

KR Fotografie
Herleef de mooiste momenten in één blik
http://www.krfotografie.nl

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Rugklachten; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:01

Mijn merrie word behandeld door frank dirckx die komt in heel nederland. Gooi hem maar eens door de zoekmachine allemaal goede reacties!
Mijn merrie was niet meer te rijden alleen maar bokken, staken en omhoog komen. Bleek ze scheef te zijn in der rug. Ze is 1 keer behandeld en het is totaal een ander paard geworden. Ze is daarna nog 2 keer gecontroleerd maar alles was nog goed. Als hij ook voor andere paarden komt en hij hoeft niks te doen betaal je ook niks :)

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:06


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:28

Naast behandeling is het natuurlijk ook belangrijk om de oorzaak te achterhalen waarom je paard zo'n last heeft van zijn rug.
Zonder de oorzaak te weten zul je nooit gericht iets kunnen doen en zal het altijd terug komen.

Je zegt dat je zadel niet al te lang geleden is aangemeten maar uit ervaring weet ik dat niet elke zadelverkoper ook een zadelpasser is.
En een dressuur zadel is niet beter dan een vzh zadel, dat is onzin.
Ik zou dus zeggen laat er nog eens iemand naar kijken.

Ik zou zolang je paard pijn heeft niks met hem doen, niet longeren en geen slof teugel eraan. Dat is veel te dwingend en lost in mijn ogen niks op.
Neem verder eens je eigen rijden onder de loep. Misschien doe je wel iets wat niet goed is.
Een andere ervaring is dat mensen die bij Antoine de Bodt een opleiding hebben gedaan heel goed in staat zijn blokkades te zien en dmv training goed kunnen krijgen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 05:53

Het achterhalen van de oorzaakt is erg lastig. OK als het zadel niet past dan is het duidelijk maar verder. Het paard kan zijn uitgegleden in de wei, een rare sprong hebben gemaakt, enz enz. daar kom je meestal niet achter. Zonder de oorzaak kun je een paard prima behandelen. Ok als het aan de rijwijze ligt zal het terug komen maar dan moet je wel erg beroerd rijden. Het goed krijgen van blokkades door training lijkt mij onwaarschijnlijk.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 05:59

keeliie schreef:
In Noord-Brabant, ze staat in de Mortel.



Staat ze op een manege? Ken je manege de stap?

Beetje offtopic, Maar was wel benieuwd!


Wat er ook speelt op de wereld;
laat het vooral de kinderen zijn.
The first thought that goes through your mind is what you have been conditioned to think.
What you think next defines who you are.

keeliie

Berichten: 215
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Helmond

Re: Rugklachten; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 15:47

Ja ze staat op het zwarte water. En die manege ken ik ja (:

KR Fotografie
Herleef de mooiste momenten in één blik
http://www.krfotografie.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Elin_, Johnie, Ladypronk, SentiBot en 28 bezoekers