een bezoekje aan de tandarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

een bezoekje aan de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 17:38

Als ik mijn paard aan het rijden ben wil hij niet nagevelijk lopen en komt een beetje in verzet. Hij gaat dan sterrenkijken en met zijn staart zwiepen. Hij is ook best wel stug in zijn mond en heeft aan de onderkant van zijn hals dikke spieren en boven op waar het hoort niet. Nou dacht ik omdat hij zo in verzet komt heeft hij niet last van haakjes ofzo. Hij is ook al een tijdje niet naar de tandarst geweest en ik heb er geen gerust gevoel over. Net had ik de tandarts gebeld maar hij was niet te bereiken dus ik probeer het straks nog even. Verder heeft hij geen last van zijn rug het is alleen als ik hem nagevelijk wil rijden ;)

cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

Re: een bezoekje aan de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:41

een bezoekje aan de tandarts is nooit weg :) Heb je ook (professioneel) les of niet? Anders zou ik je dat zeker aanraden.

Uriana_lover
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: Vught

Re: een bezoekje aan de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:25

Inderdaad een bezoekje aan de tandarts en als je zeker weet dat het aan zijn mond ligt ga dan wat longeren met elastiekje ofzo..

Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Re: een bezoekje aan de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:25

Mijn pony doet dit ook, zo sterrenkijken, alleen zwiept ze niet zo met haar staart.
Bij mijn pony is het een ander verhaal, maar die heeft ook vaak haakjes, dus laten we regelmatig de tandarts kijken. Ik zou inderdaad de tandarts laten komen en vragen aan je instructeur/trice als je die hebt, en als het nog niet weggaat misschien dierenarts (hoewel ik dat zelf niet zo snel zou doen).

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: een bezoekje aan de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 08:53

ik ga vanavond de tandarts weer proberen te bellen voor een afspraak en wie weet heeft hij wel haakjes hij is al een tijdje niet naar de tandarts geweest dus er kan wel want aan de hand zijn.

Gister avond had ik hem even gelongeerd met bijzet in dit geval de slofteugel omdat ik het elastiek altijd van iemand leen en die had hem zelf nodig. Maar het ging echt ontzettend goed! ik was echt een beetje trots op hem. Hij is geen een keer in verzet gekomen en heeft het ook niet geprobeerd.
Vandaag ga ik hem rijden en dan kijken hoe hij is misschien dat ik het elastiek even heel los omdoe zodat het wat duidelijker is voor hem ;)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: een bezoekje aan de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:51

Tandarts is een goed idee :-)

Daarnaast, omdat de bespiering van jouw paard blijkbaar ook nog niet helemaal op orde is kun je kijken of het werkt om tijdelijk met elastiek te rijden zodat het kwartje begint te vallen. Ik zou dat dan zeker niet altijd doen, een paar keer per week tijdens het losrijden. Je paard zal andere spieren moeten trainen en dat is moeilijk.
Verder met je lesgever kijken wat voor jullie het makkelijkste werkt :-)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: een bezoekje aan de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:53

een tandarts kan nooit kwaad....maar als hij er aan de longe wel goed door loopt zonder verzet zou het ook aan jouw manier van rijden kunnen liggen.
Heb je een harde hand misschien?
Of geef je hem niet de ruimte?

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:38

Apple schreef:
Tandarts is een goed idee :-)

Daarnaast, omdat de bespiering van jouw paard blijkbaar ook nog niet helemaal op orde is kun je kijken of het werkt om tijdelijk met elastiek te rijden zodat het kwartje begint te vallen. Ik zou dat dan zeker niet altijd doen, een paar keer per week tijdens het losrijden. Je paard zal andere spieren moeten trainen en dat is moeilijk.
Verder met je lesgever kijken wat voor jullie het makkelijkste werkt :-)


Ja dat klopt hij is bij do vorige eigenaar verkeerd gereden en zij reed hem eigenlijk nooit nagevelijk.
Ik had eergister ook met elastiek gerenden en dat ging eigenlijk super. Dus ik wil dat wel gaan toepassen.
Ik wil hem denk ik 3 keer in de week gaan longeren met bijzet en dan in het begin 4 keer in de week rijden met elastiek en dat een week of twee aanhouden en dan langzaam afbouwen en zonder elastiek gaan rijden. En dan de ene dag longeren en de andere dag rijden en dan zo om en om. Ik hoop dat het dan beter gaat. Ik ga er veel werk aan krijgen maar als het eenmaal gelukt is heb ik er een super paard aan! :)


geerke schreef:
een tandarts kan nooit kwaad....maar als hij er aan de longe wel goed door loopt zonder verzet zou het ook aan jouw manier van rijden kunnen liggen.
Heb je een harde hand misschien?
Of geef je hem niet de ruimte?


Ik denk ook dat het deels aan mij ligt ik geef toe dat ik een redelijk harde hand kan hebben maar ik ben hier heel erg aan aan het werken en het word al beter. Als hij zakt met zijn hoofd geef ik hem mee en ontspan mijn hand dan en ik beloon hem met mijn stem ;)
Vanaf volgende week wil ik ook weer gaan lessen met hem. Ik sta bij mijn instructrice op stal en die helpt me ook vaak en geeft ook tips hoe ik iets bijvoorbeeld beter kan doen :D

Liesje1234
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-10

Re: een bezoekje aan de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:41

Tandarts is sowiezo een goede optie want daar kunnen ze best wel last van hebben tijdens de nageefelijkheid. Verder tijdens de les en het gewone gewoon proberen lang en laag en lekker door rug. Dit vergt veel geduld maar uiteindelijk heb je er meer aan dan dat je gaat loopt trekken.

Goede begeleiding is erg belangrijk... maar wel lekker dat je bij je instructrice ook bij je op stal staat dat is altijd makkelijk!

Succes en geef het de tijd!

Kyliam

Berichten: 447
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Veldwezelt

Re: een bezoekje aan de tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:08

Al bitloos geprobeerd?
Hier op stal staan ook enkele paarden die blijven vechten op het bit en bitloos gewoon lekkerder lopen.
succes1

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 08:13

Kyliam schreef:
Al bitloos geprobeerd?
Hier op stal staan ook enkele paarden die blijven vechten op het bit en bitloos gewoon lekkerder lopen.
succes1


Nee maar ik wil niet bitloos rijden omdat ik dat helemaal niks vind. En hij blijft niet vechten en geeft zich op een gegeven moment over ;)

noaspassage

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:34

Tandarts check altijd goed.

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:36

x,,kelly,,x schreef:
Kyliam schreef:
Al bitloos geprobeerd?
Hier op stal staan ook enkele paarden die blijven vechten op het bit en bitloos gewoon lekkerder lopen.
succes1


Nee maar ik wil niet bitloos rijden omdat ik dat helemaal niks vind. En hij blijft niet vechten en geeft zich op een gegeven moment over ;)


Niet om aan te vallen maar hoe weet je dat dat niks is als je t nooit geprobeert hebt?
Voor bepaalde paarden is het simpelweg DE oplossing, wat het baasje er ook van vindt.
Ik zou een stuk ijzer in mijn mond dan weer niks vinden :o

Maar tandarts check is altijd goed. ;)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:48

x,,kelly,,x schreef:
Kyliam schreef:
Al bitloos geprobeerd?
Hier op stal staan ook enkele paarden die blijven vechten op het bit en bitloos gewoon lekkerder lopen.
succes1


Nee maar ik wil niet bitloos rijden omdat ik dat helemaal niks vind. En hij blijft niet vechten en geeft zich op een gegeven moment over ;)


Waarom niet eens proberen, het is in het belang van het paard, of is het je daar niet om te doen?
Jij vind het niks, maar het paard heeft dus ook een mening, luister daar ook eens naar.

Het feit dat je zegt dat hij niet blijft vechten zegt ook heel veel over jou, jou rijtechniek is dus helemaal niet in orde en je mentaliteit naar het paard ook niet, ga je eens wat meer in het paard verdiepen en leer ook eens het theoretische verhaal van het paardrijden .