tips gevraagt: nieuwe kat bij de onze.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

lovemeintje
Berichten: 2342
Geregistreerd: 15-12-04

tips gevraagt: nieuwe kat bij de onze.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 13:21

eindelijk na een lange tijd van rouwen krijgt onze meid een nieuw vriendje!

we hebben een poes van 3 jaar en vorig jaar is haar en ons vriendje overleden
nu hebben we de keus gamaakt om ipv uit het asiel (wat we eerst wilden doen)
een kat van een collega van mijn vriend te adopteren
wegens allergie van zijn vriendin.
de keuze was snel gemaakt aangezien deze anders mischien ook wel naar het asiel moest.
nu hebben we al ons hele leven katten, maar het blijft stiekum best spannend
zo,n nieuweling in huis.
het gaat om een volwassen ex kater.
nu willen we hem eerst in de logeerkamer op zijn gemak bij laten komen
en laten wennen aan de geuren en geluiden in huis.
en na enkele dagen (ligt eraan hoelang ze nodig hebben) wil ik ze laten snuffelen en laten kijken

is het aan te raden om iets van de ander bv een dekentje met zijn geur bij onze poes te leggen en andersom?
en hebben jullie nog tips om deze blind date te laten slagen?
uiteraard houden we ze zo lang mogelijk binnen.


Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Re: tips gevraagt: nieuwe kat bij de onze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:28

Jammer dat je nog geen tips hebt gekregen. Ik ga morgen twee katten uit het asiel ophalen en heb er dus nog eentje thuis. Ik ben dus ook op zoek naar tips, al zullen ze me morgen wel het één en ander vertellen (en een vrijwilligster brengt me thuis).

Ik weet wel dat je de oude kat meer aandacht moet geven dan de nieuwe. ;)

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:32

Het werkt vaak goed als je voor de nieuwe kat een aparte kamer inricht waar je hem al zijn vertrouwde spulletjes geeft en waar hij een paar dagen kan wennen. De deur blijft toe en vaak nemen de dieren door de deur heen al contact met elkaar op. Na 2-3 dagen kan je dan in jouw bijzijn de deur opendoen en de rest gewoon laten gebeuren.

Vaak is de volwassen poes toch al bazig naar de kater toe dus een vertrouwd toevluchtsoord is het minste wat je kan bieden.

lovemeintje
Berichten: 2342
Geregistreerd: 15-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 19:03

ja jammer he
zo vaak gelezen en niemand reageerd
nou we gaan hem vrijdagavond halen
en heb de logeerkamer voor hem ingericht
wil hem daar paar dagen laten wennen
aan ons en de geusren/geluiden en dan idd deur op een kiertje en laten snuffelen
en de rest zal vanzelf wel goed komen
ik kijk gewoon wat ze zelf aangeven
onze poes kan gewoon door het hele huis
houd haar dan wel binnen
mocht ze zo iets hebben van hier wil ik niets van weten blijft ze mischien wel weg
dat wil ik ook niet
en het is nu toch slecht weer dus is dat iets minder moeilijk voor haar en mij haha
ik ben benieuwd!
groetjes

lovemeintje
Berichten: 2342
Geregistreerd: 15-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 19:05

Emytje schreef:
Jammer dat je nog geen tips hebt gekregen. Ik ga morgen twee katten uit het asiel ophalen en heb er dus nog eentje thuis. Ik ben dus ook op zoek naar tips, al zullen ze me morgen wel het één en ander vertellen (en een vrijwilligster brengt me thuis).

Ik weet wel dat je de oude kat meer aandacht moet geven dan de nieuwe. ;)



hartstikke leuk dat je ze uit het asiel haald !
ben zeer benieuwd
vaak kunnen ze in het asiel vertellen hoe ze zijn en waar je op moet letten
en idd je moet je oude kat meer aandacht geven en het gevoel geven dat zij de hoofdpersoon/kat is
de kat die er bij komt heeft snel door dat ie via jouw oude kat aandacht van jouw kan krijgen en zo krijgen ze meestal wel snel een band
succes en laat je wat weten als je ze hebt?

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: tips gevraagt: nieuwe kat bij de onze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:10

Smeer ze allebei even in met hetzelfde luchtje. Dat scheelt enorm.
Katten doen heel veel op geur, vreemde luchtjes hebben ze een hekel aan.
(Daarom vechten katten soms ook als er een kat terug komt van dierenarts bezoek en de ander was gewoon thuis)
En je kunt de nieuwe af en toe even los in de huiskamer laten terwijl je de ander eventjes in een grote hondenbench doet.
Dan kunnen ze elkaar wel zien en ruiken maar niet vechten.
En de nieuwe kan alvast wennen aan de nieuwe omgeving.
Succes!

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:15

wij hebben laatst na de dood van onze kat een zwervertje opgevangen..deze had dus geen eigen spullen, tis nog een echte vent ;) en zat tijdelijk in mijn slaapkamer, hier is ze een 3 weekjes op dr gemak gekomen, mede omdat we er nog 3 hebben lopen waarvan 1 geastreerde kater en met het idee dat ze net hun vriendje kwijt zijn en hij miss toch nog gezocht werd door de oorspronkelijke eigenaar.

iig hebben we ze idd in een reiskooitje of hoe noem je zoon ding laten snuffelen bij binnekomst en uiteindelijk in mijn slaapkamer, afhankelijk van hoe de kat in t reisding reageerde heb ik gewacht en toen gewoon een beetje open gedaan... snuffelde wat, de 2 poezen in huis waren bang (eerste vreemde kat die ze zien) en erna heb ik ze weer naar buiten gebracht.

Zondag ofzo hebben we ze 1 voor 1 erbij gelaten, gewoon alle 4 in mijn kamer, dit ging goed, toen deur van mn kamer open gelaten..nouja dag 1 moesten ze er niet veel van hebben, gister echter was het al oke en vandaag gaat het wederom een heel stuk beter :D

het is verder wel beter de kat idd eerst even gescheiden te houden, en het snuffelen misschien in ZIJN kamer te doen, dit omdat de andere kat dan ook even op onbekender terrein is.
Als je spullen hebt van je kat kun je deze fijn in zn kamer leggen, en uiteraard kun je altijd iets met de geur bij de kat leggen die je al hebt (als ze bijvoorbeeld erg dominant is ofzo, denk kent ze de geur al zonder de kat erbij)

heb iig gehoort dat dat soms hielp, echter je hebt helaas altijd katten die geen vreemde kat accepteren of gewoon niet samen kunnen met een kat. Zo heeft mn neef heel lang gezocht, geen enkele volwassen kat was goed, poes als kater niet.. toen een kitten proberen en deze liet hij iig met rust..nu zijn t vriendjes :D

sorry voor de spelfouten heb dyslectie...


True love is like good music, it can't be discribed in words, just have to experience it by yourself


Zoekt omg landgraaf vz/bijrijdpaardje, veulen ook welkom.

Chel_

Berichten: 304
Geregistreerd: 30-04-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:33

Hoi!

Nou, wij hebben heel wat meegemaakt met het koppelen van katten. We zijn begonnen met 2 jonkies(kater, 4 maanden en een poes van 6 maanden), wat helemaal verkeerd ging in het begin. Basically hebben we ze gelijk bij elkaar gelaten toen ze samen uit het asiel kwamen. Ze kenden elkaar niet. Dat ging de eerste dag helemaal mis omdat het katertje ontzettend bang was. Oplossing? Ze in een klein kamer voor een halve dag en het was opgelost! Ze moesten met elkaar geconfronteerd worden met geur ed en dat wilden ze niet in een groot nieuw vreemd huis.

Een jaar later hebben we er een oudere poes bij gezet (7 jaar) Dat heeft ruim een maand geduurd voordat het goed ging. Ze heeft eerst haar eigen kamer gekregen en na een aantal uren wennen, mocht ze even de woonkamer in. De andere 2 gingen de kleine kamer in. En continue belonen met een klein snoepje. Wel zorgden we ervoor dat ze niet direct konden snuffelen via bijvoorbeeld de onderkant van een deur. Dus tussen het kleine kamertje en de woonkamer zat een hal. We hebben regelmatig de katten van ruimte laten wisselen en na 2 dagen besloten ze te laten snuffelen via de deur. Dat ging niet goed. Uiteindelijk zijn we met belonen een heel eind gekomen. Dus bij elke vorm van contact een snoepje.. We hebben ze elkaar pas laten zien toen ze niet meer bliezen of gromden als ze indirect contact hadden. Elkaar zien ging even goed (wel belonen!) maar voor een zeer korte tijd. Na een paar keer zo contact te hebben, hebben we besloten het hele huis open te stellen voor alle katten. Uiteindelijk hebben we nog regelmatig moeten belonen, maar na een maand was het allemaal goed. (Duurde best lang dus.., maar in dit geval won de aanhouder!)

Hierna hebben we nog een oude poes uit het asiel gehaald (11 jaar) en die is binnen 10 minuten geaccepteerd en heeft nooit een eigen kamer gehad. Alle katten gaven aan dat ze elkaar konden horen en nieuwsgierig waren. We hadden de nieuwe poes eerst apart gezet, maar toen de deur open gedaan en nooit meer achteraan gehoeven.

Uiteindelijk is er nog een kitten bij gekomen. Die hebben we in haar carrier gelaten op de dag dat ze kwam. Ze heeft 10 minuutjes in de woonkamer gestaan. Alle katten kwamen kijken en snuffelen. Nadat alle aandacht en nieuwigheid gezakt was, hebben we haar deurtje open gezet en ook daar hebben we nooit meer achteraan gehoeven.

Wat ik wil zeggen is dat elke situatie anders is en je heel goed moet kijken naar de reactie van je katten. Kijk het aan en hoe het voelt. De eerste keer met koppelen waren wij ook erg gespannen en dat zorgde voor extra spanningen voor de kat. De een heeft een maand nodig gehad om te wennen, de ander 10 minuten.

En ook wij hebben katten gehad die niet te koppelen waren. Dat heb je snel genoeg door en dan moet je doorpakken. Mijn advies is dus vooral, kijk het aan!

Als je hulp nodig hebt bij het koppelen, let me know! Misschien kan ik je helpen vanwege alle ervaringen hier!

lovemeintje
Berichten: 2342
Geregistreerd: 15-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 08:12

nou hij is er!
gisteravond hebben we hem opgehaald,
5 kilo schoon aan de haak, rode jeweet wel kater.
hij is erg rustig en kijkt rustig overal rond in de logeerkamer
zijn eigen mandje kattebak en voerbakje heeft hij bij zich
onze kat luisterd even en komt dan rustig bij ons op bed
vannmorgen heb ik de deur open gezet en hij loopt heel onverschillig over de bovenverdieping
kijk even naar onze kat en trekt zich er verder niets van aan
onze kat blaas wat en word 2 x zo groot verder gebeurd er niets ik heb de deur open gelaten
ze zitten ieder onder een bed, hij op de logeerkamer zij onder ons bed
das mooi dan weten ze ieder hun eigen veilige plekje
verder gaat alles rustig
tis alleen zielig dat de onze graag naar buiten wil
maar daar moet ze even aan wennen
ben benieuw hoe het verder loopt
groetjes

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:26

dat klinkt veelbelovend als het allemaal zo goed verloopt. Komt in orde!

Kan je je poes niet voor een paar uurtjes per dag buiten laten en dan zelf terug binnen roepen? Dan kan ze wat stoom afblazen en is de kans kleiner dat ze haar frustraties op de nieuwe afreageert.

lovemeintje
Berichten: 2342
Geregistreerd: 15-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 15:00

nou dat heb ik dus vanmorgen gedaan
het was zo zielig om haar binnen te houden (van half 6 tot half 10 piepen en miauwen dat ze naar buiten wil)
kon het niet meer aanhoren) ze is nu nog buiten dus hoop dat ze wel terug komt straks (zal van laat in de avond zijn pfff)
maar goed
jupi doet het goed, lijkt wel of hij niet anders heeft gedaan als hier wonen dus dat komt helemaal goed

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:04

Dat is niet zo verstandig. Katten moeten 2/3 weken binnen zitten voordat ze naar buiten kunnen. Je hebt kans dat ze nu haar vorige huis gaat zoeken en wegloopt.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

lovemeintje
Berichten: 2342
Geregistreerd: 15-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 15:05

MarcoBorsato schreef:
Dat is niet zo verstandig. Katten moeten 2/3 weken binnen zitten voordat ze naar buiten kunnen. Je hebt kans dat ze nu haar vorige huis gaat zoeken en wegloopt.



euh even goed lezen!!
dat gaat over mijn kat niet over de nieuwe

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: tips gevraagt: nieuwe kat bij de onze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:51

Gelukkig dat het zo goed gaat!!
Ik heb nog wel een tip. Probeer ze niet appart maar samen aandacht te geven zodat ze niet jaroers gaan worden...
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Even een tip... Zou je met hoofdletters willen typen? Dit leest wat fijner!

.

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:02

lovemeintje schreef:
hartstikke leuk dat je ze uit het asiel haald !
ben zeer benieuwd
vaak kunnen ze in het asiel vertellen hoe ze zijn en waar je op moet letten
en idd je moet je oude kat meer aandacht geven en het gevoel geven dat zij de hoofdpersoon/kat is
de kat die er bij komt heeft snel door dat ie via jouw oude kat aandacht van jouw kan krijgen en zo krijgen ze meestal wel snel een band
succes en laat je wat weten als je ze hebt?


Mijn onderschrift gaat over de nieuwe katten. ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 8 bezoekers