Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 09:32

http://www.levendehave.nl


De Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen. Alle gemeenten in Zuid Holland zijn benaderd met een brief waarin gepleit wordt voor een beleid dat het plaatsen van schuilstallen mogelijk maakt.

Initiatiefneemster is A.H.K. van Viegen-van den Berg, fractievoorzitter Partij voor de Dieren, Provinciale Staten Zuid-Holland. Zij heeft de gemeenten benaderd met de vraag of ze bereid zijn bestemmingsplannen te wijzigen dan wel een ontheffing te verlenen, waardoor schuilstallen onder voorwaarden van landschappelijke inpassing geplaatst kunnen worden.

In de brief verwijst Vliegen naar de brochure Schuilstallen in het buitengebied, een uitgave van de Stichting Levende Have, in samenwerking met de Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders en de Dierenbescherming.

Door beleid te maken kunnen gemeenten de aanvragers van schuilstallen tegemoet komen door het - onder voorwaarden van landschappelijke inpassing - toestaan van schuilstallen. Zo wordt er tegemoet gekomen aan dierenwelzijn en kunt u als gemeente verrommeling van het landschap zo veel mogelijk tegengaan, aldus Vliegen.

Er zijn inmiddels zes gemeenten in Nederland met een schuilstallenbeleid: Wijchen, Nunspeet, Oosterhout, Hengelo, Bergen, en Weesp.

Klik hier voor de brochure.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:53

dus de party voor de dieren vind een schuilstal in de oostvaarders plassen ook geen probleem?

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:57

:') Jjane inderdaad.
Nou, leuk, een partij uitje naar de oosvaarderplassen om schuilstallen te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:27

Ja, want de wilde paarden en koeien in de Oostvaarders plassen hebben geen schuilmogelijkheden :')

Ik vind het een goed innitiatief, hoe vaak ik wel niet langs weilanden fiets waar paarden staan die totaal geen beschutting hebben tegen weer en wind.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:34

San87: Ja, maar het gros van de paarden komt 's nachts op stal, dus dan zie ik echt niet in waar je in vredesnaam een schuilstal voor nodig hebt.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:38

Zucht nou wordt er eens een poging gedaan schuilstallen te legaliseren en dan gaan we met zijn allen zeuren dat het onzin is en niet nodig.
Eerst wil iedereen dat schuilstallen worden gelegaliseerd en dan gebeurt het en dan is het ineens onzin :?
Is het dan nooit goed?

Ik vindt dit juist een erg goed initiatief en ik hoop dat er nog meer gemeentes in mee gaan.

Geld verdienen met mails lezen
http://www.goudmails.nl/?refid=moontje1991

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:42

Moontje1991 schreef:
Zucht nou wordt er eens een poging gedaan schuilstallen te legaliseren en dan gaan we met zijn allen zeuren dat het onzin is en niet nodig.
Eerst wil iedereen dat schuilstallen worden gelegaliseerd en dan gebeurt het en dan is het ineens onzin :?
Is het dan nooit goed?

Ik vindt dit juist een erg goed initiatief en ik hoop dat er nog meer gemeentes in mee gaan.



Helemaal mee eens.
Ook al gaan vele paarden 's nachts naar binnen, overdag is er ook vaak reden genoeg om te schuilen (paard wil uit felle zon of flinke regen bijvoorbeeld). Ik ben een voorstander van schuilstallen!

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:45

Tja ieder zijn mening natuurlijk.

Een schuilstal zou ik pas willen voor mijn paarden op het moment dat ze 24/7 buiten staan en niet eerder. En mijn paarden zou ik nooit op die manier naar buiten zetten. En dus met halve dagen kunnen ze prima blijven staan..

Ook in zon of regen, paarden zijn niet van suiker hoor. Bovendien als het heel heet blijft, of heel nat blijft dan gaan ze eerder naar binnen. En dan staan ze dus in een schuilschuur.

Nee echt, paarden zijn geen watjes.. Maar dat worden het zo wel.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: De boomloosjes kwekken eindelijk weer verder!! (deel II)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:46

Wat een gezeur weer! het is toch juist een hartstikke goed initiatief? gemeentes zijn vreselijk star en als t hiermee makkelijker wordt gemaakt om een schuilstal te plaatsten juich ik dat alleen maar toe!

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:48

Ik vind wel dat ze de mogelijkheden voor een schuilstal aan mogen pakken! Graag zelfs. Mijn paard schuilt altijd met een bui of veel zon bij de schuur die grenst aan haar weiland. Ik zou graag willen dat ik de mogelijkheid kreeg om legaal een stal neer te zetten. Maar dan wel onder voorwaarden; landschapsverloedering vind ik ook een verschrikking!

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

lidaju

Berichten: 294
Geregistreerd: 26-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:48

Lijkt me dat dat idd alleen is voor de paarden die 24/7 buiten staan, niet voor paarden die 's nachts naar binnen gaan!
Vind het een goed initiatief!

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:49

Ik weet dat paarden geen watjes zijn, mijne staat nu in de regen ook gewoon buiten. Maar toch, ik zie de paarden geregeld in de schuilstal staan, om wat voor reden dan ook. Schuilen is toch een basisbehoefte en ook al staan de paarden 's nachts binnen vind ik niet dat je ze overdag die behoefte kan ontnemen. Ik ben van mening dat paarden daar niet slapper van worden, als ze niet willen schuilen staan ze gewoon niet in de stal, willen ze het wel hebben ze tenminste de mogelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 08-09-10 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lidaju

Berichten: 294
Geregistreerd: 26-05-09

Re: Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:49

Dat is waar, voor overdag zou ook niet verkeerd zijn!

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:51

hier staan ze nooit in de stal als ik ze open laat enkel als de zon heel fel is

Dan zet ik ze liever overdag binnen en snachts buiten alas het zo warm is...
in de stal staan doen ze toch niet
Het kan regenen met bakken ze staan gewoon buiten dan stallen kan iik open maken erin staan doen ze niet

Wel vind ik goed dat ze dit doen want er zijn ook paarden die geen schuil mogenlijk heden hebben

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:59

Het is in ieder geval een goed idee om ervoor te zorgen dat gemeentes mee willen werken. Hier in België ben je wettelijk verplicht om in ieder geval in de winter een schuilmogelijkheid te voorzien, maar veel gemeentes geven daar dan weer geen vergunning voor af 8)7

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd


MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:01

Het mag van mij hoor maar ik vind het zelf niet noodzakelijk.

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:14

Hier in de buurt is het voornamelijk kiezen tussen een half uurtje buiten of 24/7 buiten in buitengebied in de winter. Hier zouden schuilstallen dus enorm welkom zijn!

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:15

Mijn 2 jaarlingen staan 24/7 op de wei, maar die maken toch echt veel gebruik van de container die ik daar heb staan, want anders worden ze overdag in de zomer opgevreten door de dazen en vliegen.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:17

Ik vind het top. elk dier moet recht hebben om te schuilen voor vliegen, felle zon of wat voor weer dan ook. Er werd vaak gezeurd dat mensen een schuilstal wilden maar niet mochten realiseren en daar kan nu een einde aan komen.

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:19

PBA_ schreef:
Ik vind het top. elk dier moet recht hebben om te schuilen voor vliegen, felle zon of wat voor weer dan ook. Er werd vaak gezeurd dat mensen een schuilstal wilden maar niet mochten realiseren en daar kan nu een einde aan komen.


Helemaal mee eens.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:44

goed initiatief mijn paarden staan op de wei met een trailer (als schuilstal ) en een groot fietsenhok dat tussen opgestapelde houtblokken staat waarom? we krijgen geen vergunning voor een schuilstal!

Eilinora

Berichten: 11911
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:47

waar ik eerst woonde was het dus werkelijk onmogelijk om een schuilstal te maken.

kennis van mij had eens 2 jaarling hengstjes op een weide half in het bos staan.
konden onder de bomen schuilen.
toen werd er geklaagd door mensen in de omgeving dat ze niet konden schuilen en ze stonden in de regen en dat was zielig.

hij moest van de gemeente een schuilstal neerzetten,heeft hij gedaan en even later krijgt hij de mededeling dat hij hem weer moest slopen omdat er geen vergunning was!

vergunning werd ook niet uitgegeven.
ik heb het vaak op ijn oude weide proberen te doen maar kreeg ook echt geen vergunning.

nu woon ik ergens anders en heb mijn pony,s lekker in de buurt staan.
heb 1 stalletje die altijd open staat en pony,s kunnen ook onder bomen schuilen.

blij toe dat ze nu wat makkelijker gaan doen erover..

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:53

Ik ben normaal geen fan van de PvdD, maar dit vind ik een goed initiatief. Mits er inderdaad wordt gekeken naar het landschappelijk karakter. Dus niet een wildgroei aan aftandse, oerlelijke planken hout, wat tezamen een schuilstal moet voorstellen. En geen hele schuren waar paarden bij wijze van spreke, rondjes in kunnen rennen. Wij mogen ook niet zomaar schuren neerzetten.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:57

Ik vind het top. Misschien zijn eigenaars dan ook niet meer het nut om de paarden 's nachts binnen te halen als er een schuilstal staat, hoe meer paarden 24/7 buiten hoe beter :).

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:57

SchuilSTAL hoeft van mij niet persé, schuilMOGELIJKHEID wél. Dan kan ook een groepje bomen zijn, bij wijze van :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Flew, kimmetje26, Majestic-12, Ubermetrics en 55 bezoekers