Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 08:16

http://www.telegraaf.nl


Afbeelding
Anky.
foto door Coen van Diemen.

Een score van 70 punten moet ik wel kunnen neerzetten.

Ik had me er helemaal op ingesteld dat ik over tweeënhalve week de Wereldruiterspelen in Kentucky zou volgen via televisie, internet en sms. Na vijf achtereenvolgende edities zou ik er voor het eerst in twintig jaar niet bij zijn. Maar ineens is alles anders. Ik ben alsnog de reis naar Amerika aan het regelen.

Ik ga niet mee als lid van het dressuurteam, maar bondscoach reining Caspar de Jonge belde me of ik Jurgen Pouls wilde vervangen, wiens paard een lastige blessure heeft. Ik heb een nacht wakker gelegen van de twijfels. Reining is bij mij een uit de hand gelopen hobby. Na de Spelen van Peking ben ik voor het eerst structureel op een westernpaard gaan zitten. Moet ik nu met Whizashiningwalla op een WK-podium tonen wat ik kan? Het teambelang en zeker ook de uitdaging hebben het uiteindelijk gewonnen.

Het is nu even driedubbeldruk om alles op tijd voor elkaar te krijgen, maar ik ga naar het WK. We hadden deze week ook nog een laatste test met alle WK-dressuurruiters. Naast het team met Edward Gal, Adelinde Cornelissen, Imke Schellekens-Bartels en Hans-Peter Minderhoud sta ik nog steeds reserve met de inmiddels verkochte Painted Black. Het liep bij ons heel erg goed.

Hoewel ik weet dat ik vooraan in het veld kan eindigen op de Wereldruiterspelen, heb ik me voortijdig afgemeld dit seizoen, omdat ik de kans op een individuele medaille te laag inschatte. Als ik het team moet helpen omdat één van de ruiters uitvalt, is het een andere zaak. Dan laat ik ze nooit vallen. Ik verwacht alleen dat dit team heel goed zonder mij in staat is hoge ogen te gooien in Kentucky. En dus is het een goed idee om eens een stapje terug te doen.

Alleen, wie had verwacht dat de reiningruiters ineens een beroep op me zouden doen? Ik niet. Maar nu het teambelang in het gedrang is, moet ik. Als ik 'nee' had gezegd, waren er slechts drie ruiters overgebleven. Dan mag er dus niks meer gebeuren, want je wegstreepresultaat ben je al kwijt. Treft het team dan nog meer ellende, dan kan je een uitslag in de landenwedstrijd zelfs vergeten. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Ik ga niet naar Kentucky voor de medailles. Het halen van de reiningfinale is reëel gezien eigenlijk ook uitgesloten. Ik moet het hebben van een degelijke, nette proef van 70 punten. Hoe groot de druk ook is, die zet ik wel weg. Het liefst zou ik natuurlijk meer scoren, maar dan moet ik aan mijn snelheid werken en risico nemen. Dat lijkt me niet verstandig, omdat ik voor het team rij en dat moet van mij op aan kunnen. Het is daarnaast wel een fantastische kans om op het hoogste niveau te kijken wat er gevraagd wordt en hoe ver ik daar nog van verwijderd ben. Het zal een superstimulans geven nog beter te worden. Want ik voel die ouderwetse drive, die zegt dat ik deze discipline ook op mijn best wil uitvoeren. Mijn vertrek naar het WK is ondertussen niet onopgemerkt gebleven.

Ik had gelijk een blije Tim Lips aan de telefoon. Onze enige Nederlandse eventingruiter op het wereldkampioenschap, die in het dagelijkse leven bij mij dressuur traint, kan ik nu bij zijn dressuurproef in Kentucky helpen. En ook de WK-organisatie zag zijn kans schoon me te laten opdraven in een shownummer. Alles bij elkaar vlieg ik daardoor pas terug als Sjef ook klaar is met zijn werk als dressuurbondscoach. Mijn weken zien er dus ineens anders uit, dat vraagt nu wel even een paar dagen extra schakelen. Het is allemaal aan de andere kant zo spannend, dat ik er erg veel zin in heb.

Anky van Grunsven.

Verwant artikel:

[VN] Anky voor Nederlands reiningteam naar de WEG *filmpje*

Anoniem

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:28

Leuk artikel! Ik hoop dat ze idd die 70 of meer kan neerzetten, zou leuk zijn voor haar!

Offline

Berichten: 1030
Geregistreerd: 01-04-08

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:34

vind het nog steeds wennen hoor dat anky een andere tak van de sport heeft gekozen.
anky is in mijn ogen nog steeds de dressuur koningin van NL!

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:43

Kijk, dat is nu een echte sportvrouw!

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:49

Er gaan zoveel negatiever verhalen rond over het niet deelnemen in de dressuur, maar ik vind dit een mooi positief stuk. Ik maak hieruit op dat ze andere combinaties het ook gewoon gunt om daar te staan, en niet alleen aan zichzelf denkt. Ik wens Anky op alle fronten succes!

thysvisscher

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:49

Anky is echt een ongelooflijke TOPsporter en een sympathiek mens, diep RESPECT! _/-\o_

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:05

Waaw wat een leuk stukje.

Go CowboyAnky Go! *\o/*

Ollie23
Berichten: 718
Geregistreerd: 24-02-08

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:09

Leuk om te lezen dat ze het voor het team doet en er gewoon staat als reserve voor dressuur. En ook de reining niet in de steek laat. Ze doet het toch maar gewoon. Petje af hoor.

Yolien
Berichten: 3201
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:29

Wat een mooie colum weer van Anky en super inderdaad voor Tim, die kan nu haar hulp in Kentucky ontvangen!

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:33

echt Anky weer , altijd top

heb je zaterdag 4 september in Drogeham zien rijden

Valencia2002
Berichten: 1504
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Ergens in de prov. Grunn

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:40

Dit vind ik pas een teamlid met commitment. Mogen veel teamleden (ook in werkverband) een voorbeeld aan nemen;)

Billyjb

Berichten: 125
Geregistreerd: 04-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:40

Go Anky! *D

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:42

leuk!!!!

fryskhynders

Berichten: 763
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:47

Wauw Anky!! Respect!!
Heel veel Succes als Cowgirl!!

Jeanneee_
Berichten: 2893
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:50

Wat een leuk stukje zeg :D Hopelijk kan ze die 70 punten scoren, zou leuk zijn :)

Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:56

Spannend zeg!
Ik ben benieuwd.
Hoop echt dat ze goed gaan scoren :)

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:06

Kunnen we dit trouwens ergens (live?) zien op tv of internet?

kussies19

Berichten: 54
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:11

Kijk Anky is natuurlijk al een top dressuurruiter en ze heeft in de afgelopen jaren aan de top gestaan en ik vind het goed dat ze ook een andere tak van de paardensport gaan doen dat is weer heel wat anders dan dressuur

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:21

Goh, zouden Anky en Sjef het commentaar op bokt gelezen hebben? :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 10:23

Abeltje77 schreef:
Kunnen we dit trouwens ergens (live?) zien op tv of internet?


Daar zijn al zoveel topics over geweest.
Gebruik de zoekfunctie maar eens op de voorpagina :)

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:39

Ik vind dat ze zo'n sportieve instelling heeft! Daar kunnen een hoop sporters nog een voorbeeld aan nemen! :j

Ik wens haar alle succes én plezier van de wereld en hoop dat ze ze allemaal een poepie laat ruiken :+

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:44

SW, helemaal mee eens. Reeël gesproken van haar en gevoel voor teambelang.
Klinkt wel als een druk programma voor haar.
Ik vraag me altijd af, hoe doet zo'n moeder met jonge kinderen dat toch allemaal?

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:46

Nou in dat opzicht ook respect inderdaad Jottum, want hoe doet ze dat :? ;) Wij hebben niet eens kinderen en komen al tijd te kort! :+

Maar de kinderen gaan mee geloof ik, dat zag ik in een filmpje. Leuk, die zien nog eens wat van de wereld zo, al zijn ze misschien nog wat te klein om het echt te beleven?

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Anky van Grunsven: 'Ineens is alles anders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:51

tja als je een kindermeisje hebt is het volgens mij toch een stuk makkelijker.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:57

kleinvosje schreef:
Er gaan zoveel negatiever verhalen rond over het niet deelnemen in de dressuur, maar ik vind dit een mooi positief stuk. Ik maak hieruit op dat ze andere combinaties het ook gewoon gunt om daar te staan, en niet alleen aan zichzelf denkt. Ik wens Anky op alle fronten succes!

Hier ben ik het écht helemaal mee eens _/-\o_