Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 22:20

Heey,
Na een discussie in mijn vorig topic (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1321342) hier maar eens een nieuw topic geopend!
Nu was Yuri (Ikke1989 @ bokt ) zo aardig om een boel leuke foto's van ons te maken.

Korienta is een 18 jarige KWPN merrie ( Furore x Kodario )

We rijden gewoon dressuur matig op B niveau, en af en toe pakken we een pasje wijken erbij.
Helaas is ze best sterk en trekt ze erg vaak de teugels uit mijn handen, alhoewel het nu minder is dan in het begin,
vandaar dat ik eerst een paar minuutjes met de slof rij en die gaat er na 10 min. ook weer af!
Ik probeer er ook zo min mogelijk mee te rijden! Hier hoef ik dus ook geen commentaar op!!

Waar ik nog op moet letten
- Rechtop zitten.
- hakken beter omlaag.
- voor me uit kijken.
- beugels zeker 2 gaten langer

Commentaar is altijd welkom mits het onderbouwd is..

Afbeelding
1. Losstappen

Afbeelding
2. losstappen, erg diep

Afbeelding
3. Draven

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Afbeelding
10.

Bedankt voor het kijken! Reactie zou leuk zijn ;)

lovehorses4

Berichten: 251
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:32

Leuk paard! Je beugels zijn inderdaad wel heel kort!!! Maar je had zelf ook al als commentaar
Die mogen zeker wel 2 gaten langer! Denk nog wel meer.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 06:43

Je houding geeft aan dat je of de renbaan op wilt of gaan springen, foto 3 moet je zelf aan het denken zetten....

Dit is geen niveau B dressuur, je handen, houding, benen en de mexicaanse neusriem met borsttuig hebben niets met dressuur rijden van doen, hoogstens met losrijden voor een spring wedstrijd.

Oh jee, heb even in je profiel gekeken.... je gebruikt een slof als teugel?? Had ik niet gezien op bovenstaande foto's.....

Nou heel veel succes dan maar! ik onthou me verder van commentaar want ik heb geen idee waar jij mee bezig bent en hoe je je paard denkt te verbeteren. We leven op verschillende planeten geloof ik!

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 06:51

Hmm...

Waar zie jij de slof? :)
Ik vind je hard over komen in je handen. Kan komen door de foto's hoor, dat je dan net een ophouding maakt.
En hoe vraag je stelling aan je paard? (Ik vind je handen vreemd staan op foto 3 en 4)

Heb je ook les?
Ik zou het paard voorwaarts neerwaarts proberen te rijden. Wat gebeurt er als je haar voor meer ruimte geeft?

Leuk paard trouwens hoor. Ziet er uit als karaktervolle merrie.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:15

Ik zou de sporen maar even aflaten, volgens mij is het een erg heet paard. Zie op iedere foto een paard dat weg wil. Je beenhouding, ok je beugels zijn echt springmaat, maar is verder wel heel netjes. Verder zie ik bij iedere bocht dat je je binnen hand over de hals haalt ipv er vanaf.

abukir

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Gran Canaria

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:45

Ik denk dat je niet veel andere reacties krijg als op je andere topic. Je paardje zit vol met spanning en dat ga je er niet uit krijgen door er van alles aan te hangen.
Gewoon die hulpmiddelen er af en lekker veel overgangen rijden en niet zo op die hoofdhouding letten. Als je ontspanning creeert gaat ze vanzelf nageven. En idd je beugels wat langer doen.

ladyroze
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-09-10

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:04

Ik heb het idee dat hij te veel op de voorhand loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:07

Ze loopt niet alleen op de voorhand, de achterhand doet qua werk niets vergeleken bij de voorkant!

Dit is een paard dat erg snel op je handen afgaat denk ik? Probeer haar van voren meer ruimte te geven (dat diep lopen doet echt niƩts goed als de achterhand lui is & als die wel werkt moet je er nog erg mee oppassen!) en met rijden je concentratie te leggen bij de overgangen. probeer die achterhand wakker te maken en het gewicht ook daar naartoe te leggen, dan zal je zien dat ze ook fijner in je hand wordt!

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 07:35

Frantic schreef:
Je houding geeft aan dat je of de renbaan op wilt of gaan springen, foto 3 moet je zelf aan het denken zetten....

Dit is geen niveau B dressuur, je handen, houding, benen en de mexicaanse neusriem met borsttuig hebben niets met dressuur rijden van doen, hoogstens met losrijden voor een spring wedstrijd.

Oh jee, heb even in je profiel gekeken.... je gebruikt een slof als teugel?? Had ik niet gezien op bovenstaande foto's.....

Nou heel veel succes dan maar! ik onthou me verder van commentaar want ik heb geen idee waar jij mee bezig bent en hoe je je paard denkt te verbeteren. We leven op verschillende planeten geloof ik!


Bedankt voor je reactie, snap alleen niet waar je op deze foto's een slof ziet ;)

EngeltjeS: Wat ik daar met mijn handen aan het doen ben vraag ik me eigenlijk ook af :P Zo hoort het igg niet.
Les heb ik een tijdje gehad maar dat werkte niet echt, dit kwam door een slechte instuctriese, we kregen toen met 2e les en ik kreeg geen aandacht, dus ben wel nog op zoek naar een andere instructeur zodat ik wel weer lekker op les kan :)

LotteElb: dat van mijn handen was me idd ook al opgevallen, zal er eens beter op gaan letten :)

Bedankt allemaal voor de reacties!

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:46

probeer eerst aan je eigen houding en zit te werken voor je aan je paard gaat werken.
Probeer rechtop te gaan zitten, beugels langer. Trotser op je paard :)
Van achter naar voren rijden met alleen contact op de teugel, in principe moet ELK paard, mits goed genoeg naar voren gereden dan gaan zakken in de hoofd-hals houding. Als dit het geval is, kun jij pas meer gaan vragen aan de voorkant. Dan ook de achterhand niet vergeten.
De achterhand is de motor van je auto, zonder motor, geen ritje :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:50

Sorry maar vind het net zoals de rest geen fijn beeld geven.

Je houding, tja het is maar net wat je fijn vind. Alleen zou ik wel proberen iets minder ineengedoken te gaan zitten, komt je paard ook ten goede. Let verder op je handen, trek die niet naar je toe, zo blokkeer je een paard. Doe ze als je stuurt juist iets van je af, naar buiten, zo geef je een paard de ruimte om ergenst heen te gaan.

Qua rijden, ga eens na. Waarom rijd je dressuur? Wat wil je bereiken? Als het goed is een rechtgericht, aan de hulpen staand, soepel en daarmee nagevelijk paard.

Dus, als je aan het rijden bent, is het een kwestie van steeds het volgende controleren: Gas, rem, stuur. (Even heel lomp gezegd.)
Dat houd in dat je overgangen rijd, en figuren met daarbij uiteraard stelling en buiging. Dit op beide handen, slechte hand ietsje meer. (Dat zou bij jou denk ik linksom zijn, want daar heb je geen foto's van.)

Wat me verder opvalt is dat je paard meteen in de houding moet bij het los stappen. Daar is los stappen niet voor!!!
Begin lekker lang en laag, ga rustig zo overgangen rijden en figuren, en pak langzaam maar zeker je paard steeds iets korter, zo ga je hem (als je dmv overgangen de achterhand goed aan het werk zet) steeds wat meer verzamelen en werk je naar een fijne nagevelijkheid toe.

Veel succes! ;)

Emma0705
Berichten: 212
Geregistreerd: 26-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:52

Inderdaad veel spanning. Ik heb dat ook met mijn paard gehad. Probeer elke dat ong 10 minuten te stappen en dan alleen lang en laag rijden. Mag ook 2 keer per dag, als je paard het maar als een goede ervaring ervaart! Na een week steeds meer opbouwen en draven enzo, maar hou haar lang en laag! En probeer zelf vooral die rust te voelen. Je ziet duidelijk dat er veel spanning in zit. Ik heb hetzelfde gehad hoor, maar doe het echt! Ik heb er zoveel goede resultaten mee gehad, terwijl ik het absoluut niet verwachtte!
Probeer alle hulpmiddelen weg te laten, ze zal toch niet heel sterk worden als je alleen maar 10 minuten rustig lang en laag stapt.
Er is wel even geduld voor nodig, maar het helpt echt!

Succes!

M_erell

Berichten: 1010
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Groningen

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:20

waarom rijd je met sporen als je b dressuur rijdt?
het ziet er ook niet heel ontspannen uit, probeer zelf eens te ontspannen, dan zie je dat het ook z'n werk heeft op je paard.

heb je trouwens les?

Uriana_lover
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: Vught

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:34

Vind het een leuk paard om te zien, maar probeer meer naar de ontspanning toe te rijden. Beugels 2 gaatjes langer en niet zo streng met je binnenhand dan hebben we weer een veel leuker plaatje..

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:23

Bedankt voor jullie reacties :)
de volgende keer komt zowieso mijn dressuurzadel er weer op maar die lag nu thuis.

Miss_Malfoy : was me niet opgevallen eigenlijk dat het alleen foto's van de rechterhand zijn, maar dat is juist haar Moeilijke kant.

M_erell : als je de bovenstaande reacties leest, kun je ook zien dat er over les ook al een antwoord staat ;)

M_erell

Berichten: 1010
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:59

Niekj_Jente schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)
de volgende keer komt zowieso mijn dressuurzadel er weer op maar die lag nu thuis.

Miss_Malfoy : was me niet opgevallen eigenlijk dat het alleen foto's van de rechterhand zijn, maar dat is juist haar Moeilijke kant.

M_erell : als je de bovenstaande reacties leest, kun je ook zien dat er over les ook al een antwoord staat ;)

Ja dat heb ik net gelezen, en hoe zit het met de sporen??

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:29

Nee het ziet er idd niet ontpannen uit maar wat maakt het nou uit dat ze met sporen rijd? Moet ze toch lekker zelf weten .... goh wat een drama weer.

LucianoS
Berichten: 2423
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: hardinxveld giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:32

leuk paard om te zien!
maar krijg jij zo niet een mega zere rug ??? vind je erg opgekropt zitten ..
zoals anderen al zeiden ..je beugels mogen een paar gaatjes lager - sporen af als je paard al zo heet is dat je al die hulpteugels erom moet hangen zijn sporen in mijn ogen helemaal niet van toepassing :P

op een paar foto's loopt je paard meende ik te zien over zijn schouder weg ( het hoofd is wel naar binnen gesteld maar zijn lijf drukt naar buiten)

heb je les ? zitles zou ook veel kunnen veranderen bij jou en je paard .. je ziet nu veel spanning die jij onbewust doorgeeft aan je paard .

( ik heb sinds kort les van een andere instructrice die ook echt goed op mijn zit let- mijn paard is hier enorm van veranderd doordat ik nu meer rust uitstraal kan hij makkelijker nagevelijker lopen omdat ik hem niet meer belemmer ;) )

en dat de teugels uit je handen trekken - als je je paard meer ruimte en lucht geeft en je paard van achteren activeert zal je merken dat je paard niet ervandoor gaat maar je hand probeert te zoeken - maar als je je paard zo strak houd met spanning geef je je paard een reden op heet en fel te worden en zal je paard niet zo gemakkelijk nageven--maar zijn onderhals eropdrukken en zijn rug wegdrukken(spreek uit ervaring bij mijn eigen ;)

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 16:02

HRE: Bedankt voor je reactie :)

MarissaM: Het lijkt ook erger door die trui wat ik aan heb. die is namelijk veel te groot :P

Het probleem is als ik haar meer teugel geef gaat ze alleen met dr kop omhoog rennen :) dan zit er geen rem meer op:P

M_erell: over de sporen:als mijn paard nu eens vertikt om been te geven. pak ik er het spoortje even bij! hierover ga ik niet verder in discussie want dat was al in het vorige topic ;) En ik kan er geen zweep bij pakken. dan wordt ze alleen maar heter!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:22

Ha monique, de reden waarom je paard omhoog komt en waarschijnlijk versnelt is omdat de verkeerde spieren en balans gekweekt zijn.
Je paard loopt niet echt netjes over vier benen maar heel erg op de voorhand.
Probeer een leuk iemand te vinden die je les kan geven, dat zal je echt al een stuk verder helpen.
Jouw paardje moet meer over haar rug gaan lopen en minder spannen, maar ook jij moet zachter in je hand worden.
Verder blijft het een mooi paardje en ken ik je ambitie om te springen, ik was niet veel anders dan jij in die leefdtijd.
Maar dressuur blijft een heel belangrijk iets, als je de dressuur goed onder de knie hebt, heb je daar baat bij in het parcour.
Succes en laat je niet op de kast krijgen.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:26

Ik vind het niet gek dat je paard zo gespannen is. Je zit er zelf ook veelste gespannen en veelste kort op. Doordat jij kort gaat zitten, ga je automatisch gespannen zitten [tenminste, heb ik zelf wel]. En ik zou al die troep eraf halen, het is gewoon een brok spanning zowel ruiter als paard. Je kunt haar toch ook wel longeren/even uit laten razen voor je er op gaat? Zou beter zijn voor jullie beide.

Maar ik vind het wel een prachtig paard! :)
Succes!

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 17:51

Hey Kim : Bedankt voor je reactie :) Ik zal er zeker aan gaan werken en ben ook hard op zoek naar een leuk persoon wat ook echt goed les geeft :) maar helaas zit ik nu nog wat met tijd te kort ivm school :)

Laura_x_: haar longeren van te voren werkt niet echt, ze wordt hier alleen nogmaar heter van :) ik heb idd op de foto's gezien dat ik echt erg kort zit, heb de beugels nu 3 gaten langer en zit meteen een stuk beter :) Bedankt voor je reactie :)

LucianoS
Berichten: 2423
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: hardinxveld giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:10

Niekj_Jente schreef:
HRE: Bedankt voor je reactie :)

MarissaM: Het lijkt ook erger door die trui wat ik aan heb. die is namelijk veel te groot :P

Het probleem is als ik haar meer teugel geef gaat ze alleen met dr kop omhoog rennen :) dan zit er geen rem meer op:P
M_erell: over de sporen:als mijn paard nu eens vertikt om been te geven. pak ik er het spoortje even bij! hierover ga ik niet verder in discussie want dat was al in het vorige topic ;) En ik kan er geen zweep bij pakken. dan wordt ze alleen maar heter!


dat deed mijn paard ook in het begin ;) .. als je een goede rustige instructeur/instructrice kan vinden die je kan helpen - kom je er vanzelf achter dat dat minder word
want je paard kan niets meer vast pakken en een reden zoeken om er tussenuit te knijpen.
terug naar de basis is zeer belangerijk - je paard moet weer vertrouwen in jou krijgen en jij in je paard ;)

dat is wat ik nu ook aan het doen ben ben mijn paard - en het werpt echt serieus zijn vruchten af ... ik durfde hem ook niet los te laten en had hem zeer kort -trok hem zowat aan de teugel waardoor hij spanning opbouwde - en vloog als een raket door de bak geen rem geen stuur - nu kan ik hem aan een lang teugeltje laten galopperen en draven (met zijn neus aan de grond ) zonder sporen en zweep ....paardrijden moet leuk zijn voor jou en je paard toch ? :D

hier voorbeeld filmpjes
hoe het was-rennerig eruit proberen te breken-over zijn tempo lopen
http://www.youtube.com/watch?v=nqm2eoukRck
en nu met zitles
http://www.youtube.com/watch?v=PoQwsvnOxBw
http://www.youtube.com/watch?v=qEQo0uxiOyg
http://www.youtube.com/watch?v=V71941YMzoI

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:20

dat je met je teugel iets over de hals komt tijdens de stelling, is niet echt een probleem, wanneer je je handen allebei wat opzij zet. Het is belangrijk om even 'aan te wijzen' waar het paard zijn moet, maar altijd daarna het paard de gelegenheid geven om daar reactie op te geven (dus je handen ontspannen/of op de 'juiste' plek).
Ik hoop dat ik het wat duidelijk uitleg zo..

En wat betreft het rennen, je zou kunnen proberen om te beginnen met stap, en zodra jij je zeker genoeg voelt aandraven (met dezelfde lengte teugel) zodra het paard gaat versnellen weer terug naar de stap...

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 19:16

MarissaM: Bedankt voor je Tip! Hier kan ik nou echt wat mee!
Lizzzzz: Bedankt voor je reactie :) Ga het eens proberen! :)