Stal met tralies veilig maken voor veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Stal met tralies veilig maken voor veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 11:39

Ik heb een 4 maand oud veulentje , het is 'ons' eerste nu probeer ik alles zo goed mogelijk te doen.
Binnenkort eind oktober word ze gespeend.
Mijn stallen hebben allemaal een kant waar er tralies in zijn.
Ik zoek een oplossing om deze 'veilig' te maken voor mijn veulen dat ze er niet met haar beentjes in beland.
Ik heb een gaas ervoor gedaan gehad ( ik weet niet of ik dit juist zeg) zo heel fijn gaatjes in groen plastiek ( je hebt er ook in ijzer wat je voor de kippen gebruikt enzov). Maar dit was er de dag erna al afgehaald omdat ze alles kapot beten en daardoor dus stukken opaten en scherpe randen in de gaas hadden..
Dus iemand tips ?
Wat zou ik voor de tralies kunnen zetten dat de hoefjes er niet in zouden geraken.
(BTW het is een frontpaneel, dus de openingsdeur is er ook bij)

Palmera

Berichten: 9455
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:41

Schuimrubberen matten ertussen door halen? En gewoon niet op stal zetten? Veulen kan beter lekker buiten zijn tussen de soortgenoten. Daar leren ze veel meer van en waarschijnlijk is het veulen er ook gelukkiger.
Laatst bijgewerkt door Palmera op 06-09-10 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

kabwan
Berichten: 780
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:42

Zou je dat gaas niet kunnen vlechten door het tralies heen. En dan ervoor zorgen dat de uiteindes aan de buiten kant van de stal eindigen.

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Stal met tralies veilig maken voor veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:43

Op de stal waar mijn veulentje stond hebben ze gewoon hout voor die tralies gemaakt. ze hadden daar ook 1 kant met tralies waarbij de paarden van de ene stal de andere in kunnen kijken. maar uit voorzorg is dit dichtgemaakt met een plaat hout ervoor.

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:46

Waarom gaat ze niet lekker het land op?

Misschien van dat plexi ervoor hangen? het is natuurlijk wel glas, ik weet niet of dat ook gevaarlijk kan zijn, maar het is wel sterk.
Hout lijkt me ook niet zo geslaagd door de splinters.

Anoniem

Re: Stal met tralies veilig maken voor veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:50

Waarom wil je het veulen op stal zetten?

fienaaa

Berichten: 1355
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Stal met tralies veilig maken voor veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:52

Ik zou er zoals hierboven al genoemd is een houten plaat voor zetten, denk dat dit het veiligst is...

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:53

er bestaat van dat extra sterke plexi? glas.
idiaal voor deze situaties.

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Stal met tralies veilig maken voor veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:20

Hout kun je schuren en je hebt ook extra sterk hout wat niet afsplintert dus hout moet best te doen zijn.
Maar waarschijnlijk moet sterk glas ook wel te doen zijn, alleen hoe moet je dat tegen tralies bevestigen? denk dat dat nog wel lastig wordt.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:54

car0linee schreef:
Hout kun je schuren en je hebt ook extra sterk hout wat niet afsplintert dus hout moet best te doen zijn.
Maar waarschijnlijk moet sterk glas ook wel te doen zijn, alleen hoe moet je dat tegen tralies bevestigen? denk dat dat nog wel lastig wordt.


hout is veilig en sterk maar maakt het ook donker en ze zien niets meer.
plexiglas is sterk lichtdoorlatend en veilig.

je zet het op maat en door een paar gaatjes te boren kun je het vastzetten op je tralies.
werkt prima.
het glas wel aan de binnenkant plaatsen. ;)

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 14:55

Voor alle duidelijkheid , veulen staat 24 oP 24 buiten hoor.
Maar ze staat met mama in het land en de stal staat in de wei, open stal dus. Het frontpaneel van die stal is met tralies, snappen jullie het nog ;-) ?
Er zal wel een moment komen da ik mijn meisje even in de stal moet zetten al is het eventjes maar . Of als het buiten te erg gevroren heeft en gevaarlijk is (heb een wei die niet valk is maar bergop en beraf)..en ze moet het ook leren om even op stal te kunnen zijn later hé. Maar is nie de bedoeling ze op stal te houden of zetten. Gewoon voort in de wei houden.

Tot nu toe, denk ik da plexiglas te overwegen valt, kan ze lekker buiten kijken anders zit ze gans in donker opgelosten de tralies is dus het frontpaneel hé, dat open is en waar de deur open gaat ( schuifdeur) voorkant dus.
Hout is zwaar en laat niets door, plus gevaarlijk voor splinters..
Gaas gaat echt niet, ook al vlecht je het , ze bijten eraan , we hebben super goed vast gemaakt maar hoe dan ook, ze doen het kapot en dan is het echt super gevaarlijk.
merciekes in ieder geval voor jullie antwoord..en laat maar komen al de ideetjes ;-)
ah ja..degenne die plexiglas hebben...hoe maken jullie die plaat vast ?

fienaaa

Berichten: 1355
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Stal met tralies veilig maken voor veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:50

Plexiglas kan je aan twee kanten twee gaten boren, en met touw oid vastmaken :)

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:58

Betongaas er voor maken dit is in verschillende maten verkrijgbaar(5*5 nemen)en goed vastzetten met ty-raps.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Stal met tralies veilig maken voor veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:17

In plexiglas kun je inderdaad vrij eenvoudig gaatjes boren. Dan gewoon vastmaken met touw of tyrap. Makkelijke oplossing.