wormenkuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
13peso13
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-07-10

wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 21:23

kan iemand mij vertellen hoe vaak je paard een wormenkuur moet krijgen en welke enz..

groetjes

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:52

Dat kan je het beste aan je veearts navragen. Elk paard is anders qua gewicht, en behoefte.

Als je specifiek wilt gaan ontwormen verschilt het per paard, en kan het nuttig zijn mest onderzoek te laten uitvoeren. Het is belangrijk om in ieder geval niet onder te doseren ivbm op handen zijnde resestentie.

Over het algemeen geld 1 per drie maanden, en dan in het najaar Equest (met ivermectine) en ook is het belangrijk jonge paarden in het voor en najaar te ontwormen met een middel welke werkt tegen bloedwormen.

[edit] in de bokt wiki staat er een uitgebreid artikel : http://www.bokt.nl/wiki/Ontworming

mollypaardje
Berichten: 29
Geregistreerd: 08-09-10

Re: wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:19

Overleg ook even met eigenaren van andere paarden waar je paard bij staat, het is handig tegelijkertijd te ontwormen.

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:20

Wij hebben op stal een ontwormingsschema hangen waar iedereen zich aan houdt, dan ben je ook redelijke tegelijk met ontwormen... Wij ontwormen overigens iets van 5 keer per jaar.

khalid
Berichten: 399
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:15

ik doe een keer in 't voor jaar en 1 keer in 't najaar. maar is natuurlijk preventief, ze hebben bij mij nog nooit wormen gehad gelukkig.