Vliegende wissel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wodan1
Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-10

Vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 17:53

hallo allemaal,

Ik ben bezig met het oefenen van de vliegende wissels. Maar ik ben heb ze zelf nog nooit gereden en mijn paard is 7 en kent ze ook nog niet. Nu snappen we het allebei wel apart, maar het lukt samen niet. Zodra ik mijn benen omleg gaat hij alleen maar harder (veel harder). Zijn er mensen die misschien wat tips hebben??

alvast dankje

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:59

Tja...ik mag aan nemen dat je dan al Z rijd en les krijgt?
Dan zal je instructeur je dat vast wel uit kunnen leggen.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:00

Van B naar ZZ rijden.. Niet andersom :D

Fenna_s

Berichten: 3186
Geregistreerd: 20-06-09
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:00

Ik snap niet hoe kan het dat je paard ze niet kent maar het wel kan?
Veel samen oefenen.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Re: Vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:01

& anders, het op een paard leren dat ze al kent & ze dus aan JOU leert, & niet andersom :D

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:04

Ehm, jongens, als ik haar profiel bekijk, is ze al Z. Beetje flauw om dan meteen botte opmerkingen te maken.

TS, heb je goed les? Vraag dan om hulp. Ik zou in ieder geval beginnen met het perfect kunnen rijden van eenvoudige wissels. gaan die goed, dan het aantal stappassen ertussen steeds verminderen, totdat je eigenlijk geen stap meer hebt, en je alleen door het omleggen van je been al een wissel kunt rijden!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:08

Een vliegende wissel heeft weinig met niveau te maken, elke B springruiter zet ze op een paard omdat ze in een parcours handig zijn. Je kunt zelfs met een totaal groen paard een vliegende wissel rijden.
Dat ze in dressuur eentje vragen die sterk verzameld gereden wordt en dat het paard daarvoor enig niveau moet hebben, wil niet zeggen dat je niet een onverzamelde wissel kunt rijden.

Harder gaan kun je tegen gaan door de wissel aan het einde van de diagonaal te vragen als hij de hoek omgaat. Dit heeft als nadeel dat er minder springruimte is en er meestal maar half overgesprongen wordt.

Wat je zou kunnen doen is een balkje op de diagonaal gebruiken. Dan heb je een duidelijk markeringspunt, paard snapt dat daar wat gebeurt en springt vanzelf wat hoger op waardoor er makkelijker omgesprongen kan.

Verder wellicht overbodig om te zeggen is het makkelijker om vanuit contra galop te beginnen omdat hij vanzelf naar de gewone galop zal willen en dan hoef je dus minder te doen.

Verder kun je proberen een en ander meer met een draai van het bovenlichaam en heupen en gewichtsverplaatsing voor elkaar te krijgen dan werkelijke beenverplaatsing. Houd de beenverplaatsing minimaal.

Ook is het belangrijk om met oefeningen het paard aan te leren dan eenzijdige beenhulp niet harder betekent. Dat doe je al op voltes vergroten en verkleinen en ook met wijken bv.

Enfin, begin dus met de onverzamelde wissel om het paard in elk geval het idee mee te geven wat de bedoeling is, en ga het dan perfectioneren.

Gaat hij ook harder als je bv een acht(vorm) rijdt met een wissel?

wodan1
Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 14:52

bedankt voor de goeie tips.
Beetje jammer dat er toch mensen zijn die zo over je denken. Je mag me best google als je wil ;)
Verder heb ik super goede les, van Theo Hanzon en die helpt me ook erg goed, maar ik heb natuurlijk niet elke dag les. MAar ik vroeg me gewoon af of er nog mensen waren die toevallig een klein handigheidje wisten.

Verder nog even ter verduidelijking. als ik op een paard ga zitten dat de wissels kent heb ik geen probleem. als op mijn paard iemand gaat zitten die de wissels kent is er ook geen probleem. MAar zodra we het samen moeten doen wil het nog niet echt lukken.

echt super bedankt voor de tips!!!

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:53

Problemen met een vliegende wissel komen meestal voort uit een gebrek aan basis.
Een paard moet echt een goede sprong hebben om een wissel te kunnen springen. Bij veel combinaties in de Z is de galop nog niet voldoende van kwaliteit.
Is de galop wel een echte drietakt?
Een goed doorgesprongen galop voelt als een cirkel: boem-boem-boem als het ware. Elke galopsprong als één beweging. En heeeerlijk om te voelen!
Een viertaktgalop voelt meer als ta-boem, ta-boem.
De viertaktgalop kan voor een ruiter wel fijn aanvoelen, maar heeft nog niet voldoende kwaliteit.
Een paard dat bij een andere ruiter wél een wissel kan springen kan bij die andere ruiter misschien wél voldoende sprong ontwikkelen, en bij de eigen ruiter niet.
Een ruiter die op een ander paard wél een wissel kan springen zit misschien op een paard dat een goed doorgesprongen galop heeft.
Ehm .. weet niet of dat duidelijk is uitgelegd..
Korter door de bocht als mogelijkheid: jouw paard kan bij een meer ervaren ruiter een betere sprong tonen en daardoor een wissel springen.
Jij kunt met een paard dat al een betere galop heet een wissel springen.
Jij en jouw paard kunnen nog geen wissel springen, omdat jullie samen de galop nog niet voor elkaar hebben.

Omdat ik jullie niet ken gis ik maar wat. :)
Gebaseerd op eigen ervaring, en wat ik in de ring voorbij zie komen.

Kijk eens naar de kwaliteit van de galop, is mijn advies, zo op afstand.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:01

Tja, hier weer ander verhaal.

Hier wordt zo op niveau gehamert.
Maar bij mijn Sjol heb ik de fout gemaakt, doordat ik geen wissel kon rijden die nooit te doen.
Ondertussen de contra dusdanig bevestigd dat ze die ook echt blijft lopen al stuur je haar op mini volte.
(klein paardje met mini galopje, haal je dat dus)
Zet je er een kind op en roep je galopeer 8 dan springt ze wel over.

Dus die fout wou ik niet herhalen en met mijn instr.
heb ik met mijn kleuter die ter nauwernood goed aan kan springen, al wel wissels gesprongen.
Uiteraard niet verzamelt etc. Maar wel in 1nen. (beetje grote 1, zeg maar :o )
Juist omdat ie nog niet in balans is, is ie makkelijk te wisselen.
Ik gooi mijn been om en mijn heupen, daarmee is ie uit balans en springt om.
(op een korte diagonaal, ik deed het in 1e instantie te netjes, dan doet hij het niet,
doe je het wat lomper, dan haal je hem uit balans en springt hij om.)
Wij hebben dus zeker niet de galop voor elkaar, maar het principe wissel gaat nu al ingebouwd worden.
Zodat ik niet starks zit met een omscholings probleem.

We doen ze niet elke les, maar als ie lekker loopt die dag, gaan er paar wissels door.

Van de fouten die je hebt gemaakt bij je 1e paard moet je leren.
Niet wisselen was er bij mij 1.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:25

[PP] >> [RT-P]

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:41

weet niet op welk punt in de bak je nu je wissel probeert te springen maar probeer het eens vanuit een keertwending.dus stukje contragalop en dan in t wendinkje naar/op de hoefslag bij b of e je wissel springen. even voor dat je je wissel spring nog even met je oude buitenbeen drijven,paard licht omstellen en nieuw buitenbeen drijven.

je kunt het ook nog proberen doormiddel van door een s van hand veranderen en eerst een eenvoudige wissel te springen en dan steeds minder stappassen totdat je bij een vliegende wissel komt, vaak gaan ze dan meedenken als je steeds s-jes rijd, ook daar even de buitenbenen laten voelen.

als hij alsnog steeds harder blijft gaan, zet hem dan meer eens halt op dat moment, galoppeer dan weer aan vanuit halt (als dat nog niet gaat dan vanuit stap) zo leert hij wel wachten

hoop dat je er wat aan hebt

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:54

Sjolvir schreef:
Hier wordt zo op niveau gehamert.

Door mij wel, ja. :D
Ik kan me heel goed voorstellen dat je blij kunt zijn dát je paard een wissel springt, omdat je je zo gefocused hebt op de contra.
Natuurlijk reageer ik vanuit mijn positie, zoals iedereen dat hier op Bokt doet.
Mijn positie is die van een jury, die de wissels voorbij ziet komen. Ik moet een oordeel geven over die wissels. Een oordeel over kwaliteit. Natuurlijk combineer je dan dat wat je ziet met dat wat je weet over stadia in africhting, en ook met wat een combinatie daarbij als probleem kan tegenkomen.
Het is daarom dat ik hamer (en blijf hameren) op de kwaliteit van de uitvoering. Kwaliteit van uitvoering heeft ALLES te maken met kwaliteit van de basis.
In de ring kom ik wissels tegen waarvan ik denk dat de ruiters er blij mee zijn, maar die gewoon niet goed zijn.
Het is daarom dat ik hamer op het ontwikkelen van een GOEDE galop, als voorbereiding voor een GOEDE wissel. +:)+

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:57

bertie schreef:
Sjolvir schreef:
Hier wordt zo op niveau gehamert.

Door mij wel, ja. :D
Ik kan me heel goed voorstellen dat je blij kunt zijn dát je paard een wissel springt, omdat je je zo gefocused hebt op de contra.
Natuurlijk reageer ik vanuit mijn positie, zoals iedereen dat hier op Bokt doet.
Mijn positie is die van een jury, die de wissels voorbij ziet komen. Ik moet een oordeel geven over die wissels. Een oordeel over kwaliteit. Natuurlijk combineer je dan dat wat je ziet met dat wat je weet over stadia in africhting, en ook met wat een combinatie daarbij als probleem kan tegenkomen.
Het is daarom dat ik hamer (en blijf hameren) op de kwaliteit van de uitvoering. Kwaliteit van uitvoering heeft ALLES te maken met kwaliteit van de basis.
In de ring kom ik wissels tegen waarvan ik denk dat de ruiters er blij mee zijn, maar die gewoon niet goed zijn.
Het is daarom dat ik hamer op het ontwikkelen van een GOEDE galop, als voorbereiding voor een GOEDE wissel. +:)+


bertie heeft wel gelijk, je heb eerst een goede galop nodig voor je een goede wissel kunt springen

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:52

Moderatoropmerking:
Graag wel gericht op de vraagstelling reageren van de TS als je ook daadwerkelijk iets nuttigs toe te voegen hebt. Oneliners en berichten die niet terzake doen heb ik verwijderd.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:56

Ik vind het met een paard wat gaat rennen wel eens makkelijker om naar de contra toe te wisselen.
Ook idd met je 'oude' buitenbeen in de tact een paar keer drijven om het achterbeen snel te houden en dan met je nieuwe buitenbeen de hulp geven.

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:59

Dank aan de MOD reactie. :o
Je paard gaat steeds harder, schrijf je.
Daar heb ik wel een beeld bij.
Misschien is er te werken aan het aan de hulpen stellen en aan de verzameling?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:04

bertie schreef:
Sjolvir schreef:
Hier wordt zo op niveau gehamert.

Door mij wel, ja. :D
Ik kan me heel goed voorstellen dat je blij kunt zijn dát je paard een wissel springt, omdat je je zo gefocused hebt op de contra.
Natuurlijk reageer ik vanuit mijn positie, zoals iedereen dat hier op Bokt doet.
Mijn positie is die van een jury, die de wissels voorbij ziet komen. Ik moet een oordeel geven over die wissels. Een oordeel over kwaliteit. Natuurlijk combineer je dan dat wat je ziet met dat wat je weet over stadia in africhting, en ook met wat een combinatie daarbij als probleem kan tegenkomen.
Het is daarom dat ik hamer (en blijf hameren) op de kwaliteit van de uitvoering. Kwaliteit van uitvoering heeft ALLES te maken met kwaliteit van de basis.
In de ring kom ik wissels tegen waarvan ik denk dat de ruiters er blij mee zijn, maar die gewoon niet goed zijn.
Het is daarom dat ik hamer op het ontwikkelen van een GOEDE galop, als voorbereiding voor een GOEDE wissel. +:)+


Snap de redenatie helemaal hoor. Van hierboven.
Spring ze ook alleen in priveles, als zwartje lekker loopt.

TS is het een optie om een appyement te rijden (weet niet of je paard die kan),
dan zou hij vermoedelijk terug komen in tempo, dan omspringen bij op de hoefslag komen.
Werkte bij mijn notoire contra fjord.

VEGASS
Berichten: 334
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:19

SOMMIGE mensen willen advies daar is deze rubriek voor. Een antwoord als"moet je je instructie vragen"hebben ze denk ik zelf ook over nagedacht en gedaan. Vragen over je niveau zit je dan ook niet op te wachten. Ik hebb helaas geen advies, ben zelf nu ook in dit leertrajekt, dus iedereen, graag advies geen oordelen