Paardenoverschot in de VS loopt uit de hand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70530
Geregistreerd: 24-05-08

Paardenoverschot in de VS loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 16:09

http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/16 ... it-de-hand


Slachten is verboden, dus worden ongewenste paarden aan een hek gebonden, illegaal afgemaakt of verwaarloosd. De Verenigde Staten kampen al jaren met een paardenoverschot. De situatie loopt gruwelijk uit de hand.

Niemand wil deze paarden. De VS heeft zoveel van dit soort paarden dat er zelfs een term voor is; het zijn ‘unwanted horses’, ongewenste paarden. De definitie volgens The American Association of Equine Practitioners (AAEP) luidt als volgt: “Unwanted horses zijn paarden die niet langer gewild zijn door hun huidige eigenaar, omdat ze oud, geblesseerd, ziek of onhandelbaar zijn. Of het zijn paarden die niet voldoen aan de verwachtingen.” Gezonde paarden kunnen dus ook ongewenst zijn als ze niet atletisch, mooi of succesvol genoeg blijken.

De VS heeft al jaren een paardenoverschot. Door het slachtverbod en de economische crisis is het een drama geworden. Veel eigenaren hebben het geld niet meer om voor hun paarden te zorgen en verkopen lukt niet, want de markt is verzadigd. “Er is geen nette manier meer om van de paarden af te komen”, zegt Jim Rhodes, eigenaar van Equine Rescue in Aiken, South Carolina. “We krijgen nu te maken met de minder fatsoenlijke manieren.”

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Paardenoverschot in de VS loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:14

Misschien wordt het dan toch eens tijd voor de amerikanen om het slachten toe te staan? Dat is veel een veel humaner dan de zaken die nu plaatsvinden.

Waarom mag er eigenlijk niet geslacht worden in Amerika?

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:14

een fokverbod, of alleen fokken met goede paarden ?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:15

maar dat is langetermijnwerk en lost nu nog niets op.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:16

mensen worden zuiniger met wat ze hebben, als ze weten dat je er strax niet meer zomaar een nieuwe aanschaft.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:16

Slachtverbod.. wat heeft dat ermee te maken? Paarden werden sowieso al niet gefokt speciaal voor de slacht, dus of ze nu een spuitje krijgen of geslacht worden, dat maakt weinig verschil. Er zijn zelfs dagen waarop mensen gratis hun paard kunnen laten inslapen, voor degene die een oud of ziek paard heeft en geen geld heeft voor een spuitje.
Van wat ík zo heb gehoord valt het heel erg mee.
De SPCA loopt ook niet over, en paarden die daar binnen komen worden heel snel geadopteerd.

Mensen moeten gewoon eens beter nadenken als ze gaan fokken. Daar komt dat overschot voornamelijk vandaan. Niet alleen in VS maar ook in Europa.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:16

Fokverbod is niet te controleren. :n

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:18

Tellie schreef:
Misschien wordt het dan toch eens tijd voor de amerikanen om het slachten toe te staan? Dat is veel een veel humaner dan de zaken die nu plaatsvinden.

Waarom mag er eigenlijk niet geslacht worden in Amerika?

Daar waren niet genoeg goede regels en te weinig controle, waardoor slachten er echt op VRESELIJKE manieren aan toe ging.

marenmar85
Berichten: 1640
Geregistreerd: 23-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:20

Raar volk is amerika ook.

Laten ze dan slachtverbod opheffen. Je kan zo n dier toch niet zo n kwaliteit van leven geven??
en misschien es even een verbod van fokken te gaan opstellen. Dan maar de mindere paarden te gaan gebruiken voor sport etc.

In nederland zie je het ook ontzettend veel.
Ik moet er van huilen als je leest dat mensen een hun dier moeten laten slachten omdat ze er gewoon weg geen geld voor hebben.
Ik zou er zelf alles voor overhebben om uiteindelijk dat besluit te moeten nemen. Al moet ik zelf alleen droge brood.
Ik heb gekozen voor mijn paard en mijn paard niet voor mij toch?

Moeni11
Berichten: 796
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:21

Mijn opmerking was verwijderd omdat het een oneliner was, dus hierbij dan in een lange zin :D

Die amerikanen zijn ook niet helemaal goed wijs dat ze het slachtverbod hebben ingevoerd ooit!!! Zo maf als een deur!

Marigold

Berichten: 12566
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:21

wat een puinhoop, niet te geloven.
volgens mij is het gewoon ook omdat amerika (verenigde staten) veel te groot is.
en blijkbaar de wetten totaal niet aansluiten bij de realiteit.
arme paarden daar, vreselijk ;(

CCEC
Berichten: 139
Geregistreerd: 14-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:21

je kan ze beter slachten dan verwaarlozen toch?
Als je ze op een normale manier slacht dan ^^

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:22

Waarom is daar eigenlijk een slachtverbod? :o

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:23

8nnemiek schreef:
Daar waren niet genoeg goede regels en te weinig controle, waardoor slachten er echt op VRESELIJKE manieren aan toe ging.


Dat is ook geen optie.

Kunnen ze nu leren van hun fouten, de regels + controle aanscherpen.

Hoe doen ze het dan met slachten van koeien e.d.? Gaat dat er dan ook zo verschrikkelijk aan toe?

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:24

8nnemiek schreef:
Tellie schreef:
Misschien wordt het dan toch eens tijd voor de amerikanen om het slachten toe te staan? Dat is veel een veel humaner dan de zaken die nu plaatsvinden.

Waarom mag er eigenlijk niet geslacht worden in Amerika?

Daar waren niet genoeg goede regels en te weinig controle, waardoor slachten er echt op VRESELIJKE manieren aan toe ging.


Dan maar beginnen met een paar slachthuizen? Extra controles. Kom op zeg. Wat een slap gedoe. Er moet toch iets op te vinden zijn. :o

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:28

Tellie schreef:
8nnemiek schreef:
Daar waren niet genoeg goede regels en te weinig controle, waardoor slachten er echt op VRESELIJKE manieren aan toe ging.


Dat is ook geen optie.

Kunnen ze nu leren van hun fouten, de regels + controle aanscherpen.

Hoe doen ze het dan met slachten van koeien e.d.? Gaat dat er dan ook zo verschrikkelijk aan toe?


Dat vroeg ik me ook af ;)
Een koeienslagter kan toch net zo goed een paard slachten en waarom was het er dan zo verschrikkelijk?
Net zoiets als halal?

Marigold

Berichten: 12566
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Paardenoverschot in de VS loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:30

het waren slachtfabrieken waarin paarden regelmatig nog leefden tijdens het proces wanneer ze al dood hadden moeten zijn,
en meer van dat soort drama vanwege de grootschaligheid.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:31

Er worden overal wetten voor verzonnen... Waarom hier dan niet voor.. Ik snap het niet hoor. Het zijn levende wezens, als het nou slakroppen waren die gedumpt werden..
En idd, hoe gaat het dan met koeien en varkens ed? Mogen die wel op gruwelijke wijze afgeslacht worden??!

Roihi

Berichten: 2888
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:31

8nnemiek schreef:
Tellie schreef:
Misschien wordt het dan toch eens tijd voor de amerikanen om het slachten toe te staan? Dat is veel een veel humaner dan de zaken die nu plaatsvinden.

Waarom mag er eigenlijk niet geslacht worden in Amerika?

Daar waren niet genoeg goede regels en te weinig controle, waardoor slachten er echt op VRESELIJKE manieren aan toe ging.


en zoals de dieren nu aan hun lot worden overgelaten is dan niet vreselijk?
tijd voor de amerikanen om dan betere regels en strengere controle in te voeren en het verbod op slachten op te heffen

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:33

En dat gebeurt ook met koeien en varkens en kippen idd..
Ik weet er ook niet alles van.. maar is het niet zo dat het in Amerika lopende-band-werk is? Snel snel doorvoeren en als er eentje niet goed geraakt is wordt ie gewoon levend aan een poot opgetakeld en al := Daar wil je je lieve knuffelpony echt niet tussen hebben staan :n Je lieve knuffelkoe ook niet trouwens.. of welk dier dan ook..

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Paardenoverschot in de VS loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:37

8nnemiek: maar het moet toch mogelijk zijn dat er betere en strengere regels op komen? lijkt me..
Want dit is ook niks.

greefje1

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:37

Tellie schreef:
Fokverbod is niet te controleren. :n


daar ben ik het helemaal mee eens, hoe moet je dat gaan controleren?

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:38

Dan denk ik dat je als werkloze amerikaan bakken met geld gaat verdienen als humane paardenslagter. Klinkt misschien hard maar beter als de dieren aan hun lot overlaten. Begrijp hier dan ook niet dat er onderscheid wordt gemaakt tussen een koe of een paard.

skyline

Berichten: 2643
Geregistreerd: 19-04-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:39

Laat ze dan adopteren naar het buitenland zorg dat je een adresje hebt in een ander land.
Zorg dat mustangs ook mogen worden overgevlogen.
tada probleem diervriendelijk opgelost :)

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:40

Dus nu sturen zie die arme paarden eerst op transport naar Mexico of Canada, waar exact op diezelfde manier geslacht wordt....
Of dumpen ze ze dus...
Waarom idd geen andere ( humane ) wettelijke regels maken mbt het slachten van paarden ( eigenlijk alle dieren daar ).