[RT] Twijfel naar overstap bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

witteRaaf

Berichten: 1054
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Vlaams-Brabant

[RT] Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 14:06

Hoi iedereen,

Ik rijd western met mijn paard, doe vooral (meerdaagse) trektochten en ik en mijn paard doen dit heel graag ... gelukkig toch :).
Mijn 5 jarig paard is een doodbraaf beestje, heel koel in zijn hoofd en vertrouwd mij 100%. Hij schrikt van weinig en zal nooit aanstalte maken om echt er vandoor te gaan.
Toch heb ik problemen om hem in galop terug te nemen, hij wilt graag hard en snel gaan. Het stoppen gaat daarom vaak gepaard met veel getrek en gesleur, want reageren op zit (wat ie wel doet in de piste) en "HO" doet hij dus niet op buitentocht. Toch heb ik de indruk dat hij zijn bit niet echt accepteerd, ik heb al verschillende soorten gebruikt en rijd nu met een dubbelgebroken kneveltrensje. Tijdens de galop smijt hij zijn hoofd in de lucht en plakt hij tegen de andere paarden als hij ze niet mag voorbij gaan. Zijn tanden zijn nagekeken, wolfstandjes eruit, alles gevijld en nog steeds doet hij het.
Daarom dacht ik eraan om over te gaan op bitloos. Maar ik heb angst dat hij dan nog moeilijker te stoppen valt in galop. Ik weet dat het bit geen rem vormt, maar het geeft me toch een iets veiliger gevoel denk ik? Toch zou ik graag weten of onze uitkomst niet bij het bitloos rijden ligt.
Heeft iemand ervaring met paarden die moeilijk te stoppen zijn buiten en dan overgaan op bitloos?
Welk bitloos hoofdstel raden jullie dan ook aan?


Qimm

Berichten: 15154
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:09

het probleem zit hem toch in de basis, je paard moet eigenlijk áltijd goed aan de hulpen staan, in de bak en buiten de bak. Niets mis om het ook eens bitloos te proberen, maar als hij ook al weenig geeft om het bit heb je ook kans dat hij bitloos op dezelfde manier zal negeren.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 07-09-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:09

Ik had ongeveer hetzelfde probleem, alleen dan als mijn paard ergens van schrok. Ben overgestapt op bitloos, en ze liet zich heel makkelijk terug pakken.
Wat je kan doen is eens een bitloos hoofdstel onder een bit-hoofdstel doen. Of een touwhalster over het hoofdstel heen doen, en dan eens proberen of het werkt. Zo heb ik het ook gedaan, en nu hobbelen we fleurig op het touwhalster :j
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 07-09-10 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:09

Wat je kunt proberen is zijn hoofdstel omdoen en er een bitloos hoofdstel onder doen. Dan rijd je op je bitloze hoofdstel en als je hem dan echt niet terugrkrijgt kun je het bit nog pakken, dat geeft de eerste (paar) keer een veiliger gevoel.

Persoonlijk zou ik dan werken aan het terugvragen op stemcommando, als je een paard niet kunt 'beheersen' met bit zou ik het ook niet zonder bit proberen.

Je zou je paard eventueel ook nog de one rein stop aan kunnen leren. :)

Qimm

Berichten: 15154
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:13


:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

witteRaaf

Berichten: 1054
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Re: Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 14:17

Oké als het probleem aan de basis ligt, maar in de piste luistert hij wel perfect. Ik kan uuuuren oefenen in de piste, maar op buitentocht wilt hij gewoon hard gaan en heeft hij lak aan wat hij wel kent in de piste.

Qimm

Berichten: 15154
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:51

amouroke schreef:
en heeft hij lak aan wat hij wel kent in de piste.


en dus lak aan jou :)*

Een paard stopt omdat hij bereid is te stoppen op jouw commando. Wanneer hij niet bereid is te stoppen op jouw commando zit er dus in de basis iets niet goed. Nu geef je aan dat je western rijdt, en daar heb ik niet bijster veel verstand van. Maar als je hem buiten eens aan het werk zet zoals in de piste, wat ik als 'engelse' ruiter dresuurmatig aan het werk zetten zou noemen. Aandacht bij jou, hou hem scherp. Buiterntrijden is natuurlijk heel gezellig samen, maar JIJ bepaald wat er wanneer op welk tempo gebeurt.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

witteRaaf

Berichten: 1054
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 13:15

niemand meer?

4catootje5

Berichten: 641
Geregistreerd: 28-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:18

je kan altijd gewoon in de piste met een touwhalstertje ofzo proberen te rijden
ik ben bitloos op een western paard gaan rijden wat met bit alles gewoon negeerden en nu gaat het echt super goed dus ik zou het gewoon is proberen
en voor het buiten galoperen kan je mischien gewoon veel afwisselingen rijden dus bijvoorbeeld eerst stap draf stap draf 3 sprongetjes galop en weer draf werkt bij mijn paardje ook prima als ze een gekke bij heeft :))
nog veel sucses

***CATO***

Jadys
Berichten: 325
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:55

Zou meteen overstappen op bitloos :) Mijn tinkermerrie is een pittige tante.
In de bak is ze superbraaf, rij haar daar ook met alleen halslijn. Zelfs mijn zusje van 6 rijd in de bak zo op haar weg! Maar buiten is ze toch ook wel anders. Ze wil graag lopen en het liefst (vooral in de galop) harder dan hard. Ze is wel altijd te houden hoor, zal nooit echt ongecontroleerd gaan rennen zegmaar. Vond het in het begin ook spannend om bitloos te gaan. Heb idd een touwhalster onder mijn bithoofdstel gedaan en met 2 teugels gereden. Daarna het bit eruit gehaald en nooit meer in gedaan :) Ze is nog steeds hetzelfde voorwaarts maar eigenlijk maakt het rijden met of zonder bit geen verschil, is net zo te stoppen als met bit. Dus waarom dan niet gewoon zonder :) succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:59

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:13

NA >> WN AM met [RT] in de titel :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: [RT] Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:39

Volgens mij kun je dit beter hier kwijt:
[RT-P] Praktijkproblemen

Buitenrijden heeft verder weinig met westernrijden te maken, dus dan kun je beter een zo breed mogelijk publiek vragen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

MissFreubel

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-09-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:18

JadeYsla schreef:
Zou meteen overstappen op bitloos :) Mijn tinkermerrie is een pittige tante.
In de bak is ze superbraaf, rij haar daar ook met alleen halslijn. Zelfs mijn zusje van 6 rijd in de bak zo op haar weg! Maar buiten is ze toch ook wel anders. Ze wil graag lopen en het liefst (vooral in de galop) harder dan hard. Ze is wel altijd te houden hoor, zal nooit echt ongecontroleerd gaan rennen zegmaar. Vond het in het begin ook spannend om bitloos te gaan. Heb idd een touwhalster onder mijn bithoofdstel gedaan en met 2 teugels gereden. Daarna het bit eruit gehaald en nooit meer in gedaan :) Ze is nog steeds hetzelfde voorwaarts maar eigenlijk maakt het rijden met of zonder bit geen verschil, is net zo te stoppen als met bit. Dus waarom dan niet gewoon zonder :) succes


Als het dan geen verschil maakt, waarom zou je TS dan aanraden te wisselen naar bitloos.

Horsin Around Ranch

Jadys
Berichten: 325
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [RT] Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:39

Het maakt geen verschil qua rijden, en bedoel ik vooral het stoppen waar TS het over heeft. Is dan toch simpel, een stuk ijzer zonder echte reden?? Dan toch lekker bloot mondje :) hoeven er ook geen tanden getrokken te worden.

Qimm

Berichten: 15154
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [RT] Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:12

maar dan is het probleem er nog steeds, dus het is een non-oplossing

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:13

Probleem is volledig rijtechnisch, niet 'westerntechnisch' zeg maar.
Je kunt bitloos proberen, maar persoonlijk zou ik liever investeren in wat opvoeding buiten. Neem je instructeur maar mee het bos in, los het maar op op de plek waar het mis gaat. Paard heeft sch**t aan je en da's niet zo netjes van 'm ;)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:16

Mijn paard was buiten regelmatig volkomen remloos, terwijl ze in de bak binnen no-time stil kon staan. Heb van alles geprobeerd: slof, martingaal, elastiek, andere bitten maar niks hielp. Uiteindelijk buiten bitloos gaan rijden en jahoor het probleem was over, sindsdien is ze niet eens meer gaan rennen buiten en ik zou niet anders meer willen.
Omdat ik destijds van vriendin een hackamore met korte scharen kon uitproberen, heb ik deze logischerwijs ook aangeschaft maar nu we een tijd verder zijn wil ik graag meer bitloos gaan doen en komt er binnenkort ook een ander bitloos hoofdstel(kruislings).

Ik kan je dus alleen maar aanraden om over te stappen.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Anoniem

Re: [RT] Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:19

Ik ken ook mensen die bitloos reden waarbij het probleem 'opgelost' was toen ze er een bit in hingen... :=

Paard moet gewoon opgevoed worden. Rennen met de baas is not done. Punt.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:26

Sonja schreef:
Ik ken ook mensen die bitloos reden waarbij het probleem 'opgelost' was toen ze er een bit in hingen... :=

Paard moet gewoon opgevoed worden. Rennen met de baas is not done. Punt.


Was dat bedoelt op mijn reactie?
Ikzelf heb bitloos mijn teugels nog nooit aanhoeven raken, doe alles op mijn zit en teugels hangen er in een boogje bij. Met bit komt ze gewoon overal tegen in en volgens mij is dat toch een teken dat ze dat bit niet fijn vind(mond/tanden zijn gecontroleerd, bit past ed). Dan heb ik zoiets waarom niet bitloos gaan rijden als dat voor alle partijen fijn is en geen gezeur meer geeft?
Omdat ik nu dressuurmatig ook wat meer bitloos wil gaan rijden, komt er een kruislingssysteem bij omdat ik simpelweg geen druk wil hebben op die hackamore en die optoming ook niet geschikt vind om dressuur mee te rijden. Overigens heb ik totaal niet de ambities om hoog in de dressuursport te klimmen, ik wil graag endurance gaan starten volgend jaar en de enige reden dat ik wat dressuur blijf rijden is vanwege een oude blessure die er zit.

Ik denk dat je eerst moet gaan zoeken naar de oorzaak van dat rennen, eerst lichamelijk en dan kijken naar de opvoeding voordat je gaat zeggen dat het paard gewoon opgevoed moet worden.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Anoniem

Re: [RT] Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:28

Als er lichamelijk iets mis zou zijn dan zou het in de bak ook niet goed gaan.
Er is niets mis met bitloos, maar dat fanatieke gezeik altijd van die bitlozen daar word ik echt zo flauw van. Alsof het de oplossing voor alles problemen is.
Ik zeg: leren rijden en paarden opvoeden.
En dat mag, want het is mijn mening en die mag je geven op een forum ;)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:32

Ik vind het ook prima dat jij je mening geeft hoor, dat doe ik ook :D . Bovendien denk ik dat we hier allemaal wat van elkaar kunnen leren. Ik zal ook de laatste zijn die roept dat bitloos een oplossing is voor alles hoor. Maar in mijn geval is dat wel zo(en nee in de bak reageert ze ook niet fijn op het bit, dus daarom wil daar nu ook over op bitloos. Maar in de bak staat ze wel direct stil als ik 'HO' zeg, buiten deed ze met bit niet).
Maargoed ik denk ook dat dit dingen zijn die je per paard moet bekijken en nee niet voor iedereen zal dit een oplossing zijn. Voor ons was dit het wel en daar ben ik erg blij mee :) .

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

witteRaaf

Berichten: 1054
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Re: [RT] Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 11:46

Sonja: leren rijden zeg je, maar dat kan ik hoor :). Mijn paard is door de vorige eigenaar steeds gewend bij het buitenrijden dat dit crossen betekend. De vorige eigenaar heeft nooit in de bak gereden maar steeds buiten en dan gewoon steeds hard doorgaan. Ik ga terug wat meer grondwerk doen, en we zullen dan wel zien wat er uit komt aangezien er toch geen pasklaar antwoord voor blijkt te zijn :)

Anoniem

Re: [RT] Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:59

Was een algemene opmerking voor alle bitloosvoorvechters die bitloos als oplossing voor alle wereldproblematiek zien ;)

Sann_e

Berichten: 1301
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/Overijsel

Re: [RT] Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:22

Toch raar dat mensen je allemaal een antwoord geven dat het probleem bij je paard zit.
Laat eerst eens naar zijn tanden kijken?
Past het zadel wel goed?
Is hij bij een osteophaat geweest?
Wie weet is er daar wel een probleem?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers