Deken voor mager paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stienmasjien
Berichten: 617
Geregistreerd: 10-08-08

Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 09:17

Hoi bokkers!

Mijn paard deze zomer 2x erg ziek geweest en was daardoor erg mager geworden, ondertussen is hij al heel wat bijgekomen maar nog lang niet voldoende.
Ik denk eraan om hem preventief een deken op te leggen zodat hij zijn energie niet moet verdoen om zichzelf warm te houden. Goed idee?
Wat voor deken moet ik dan nemen? Hij is ongeveer 1,70 groot en heeft een vrij hoge schoft. Ik weet niet of dit uitmaakt voor schuurplekken?
Ik heb dus echt geen verstand van dekens en zou erg blij zijn als iemand me er een beetje wijzer in kan maken. :D

kim18a

Berichten: 1657
Geregistreerd: 23-10-08

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:22

Ik zou ook gaan voor een deken. Warm houden kost heel erg veel energie. Wat jij dus ook al zei.
Een dekentje bij hem is denk ik een goed idee.

:)

stienmasjien
Berichten: 617
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 11:59

Dan zat ik toch al goed! Maar welke soort deken is het best? Ik ken niet zoveel van die grams en maten enzo. :P

Anoniem

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:01

Absoluut een goed idee. Die kan z'n energie beter gebruiken om weer een beetje aan te dikken. Persoonlijk zou ik voor een wind- en waterdichte deken gaan die wel ademt.
Qua hoge schoft is het kwestie van uitproberen wat niet schuurt. Evt. een extra bontje innaaien, OF juist niet ;) en iets met een hele gladde voering nemen. Is echt maar net wat bij jouw paard handig blijkt te zijn, is lastig te voorspellen.

liefhelietje

Berichten: 1920
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Groningen

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:03

Goed idee! Dit doen wij ook bij oude paarden in het rusthuis zodat ze niet afvallen doordat ze hun energie verkeerd gebruiken. Werkt prima :)

jwbos

Berichten: 334
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:03

Wij hebben eventueel dekens voor je met bij de staldekens een uitgesneden schoft om schuurplekken de voorkomen en regen/winterdekens met een verhoogde schoft ook om schuurplekken te voorkomen. Al onze dekens zijn uitgevoerd met een supergladde voering.

http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&PageID=2 ... ubCatID=40

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:28

liefhelietje schreef:
Goed idee! Dit doen wij ook bij oude paarden in het rusthuis zodat ze niet afvallen doordat ze hun energie verkeerd gebruiken. Werkt prima :)


wanneer beginnen jullie dan met dekens en hoeveel grams ?

stienmasjien
Berichten: 617
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 22:06

jwbos: Ik heb even gekeken en vind het erg leuke dekens! Maar ik vraag me net zoals Maris af met hoeveel grams en wanneer ik best zou beginnen? :)

nutteloos

Berichten: 37
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:00

je hebt ook dekens met een halve hals(tot net over de schoft), bij brede paarden zoals friezen past het niet, maar bij smalle grote paarden ideaal, en ik krijg er zelf nooit schuurplekken mee

senna21

Berichten: 11854
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:19

Tip: ga naar een ruitersportwinkel bij jou in de buurt, en vraag ze of je een deken/dekens kunt passen.
Dat kun je alleen goed bekijken als de deken op je paard ligt.
Een deken ligt vele uren op je paard... dus moet echt goed zitten. Geen concessies!
Mijn paard heb ik 4 verschillende dekens op gehad, voordat ik een passende vond.

Het is heel belangrijk dat de deken niet knelt, trekt of uit balans ligt.
Dus: ruim op het schouder, maar wel goed aansluitend.
Losjes om de schoft, mooi aansluitend.
Niet naar achter hellend (gebeurt vaak als dekens iets te lang en te zwaar zijn)
De singels moeten mooi vlak liggen en niet trekken.
Je kunt beginnen met een regendeken of een lichte gevoerde deken.
De dikte hangt ook af van type paard en vacht... dus dat is moeilijk zo te adviseren.
Mijn -senior- paard staat de hele winter met een regendeken; dat is voor hem voldoende.

stienmasjien
Berichten: 617
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 13:37

Ik zou idd graag verschillende dekens passen, maar dan moet ik wel even navragen of dat mag. De dikte van zijn vacht weet ik niet echt, ik heb hem gezien toen ze al volop aan het ruiven waren en weet dat hij toen best nog een dikke vacht had. Maar het was dan ook een erg koude winter toen. Ik ga het zeker in de gaten houden hoe zijn vacht groeit. ;)

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:41

hier gaat onze oude
al standaard naar buiten met een deken op met dit vieze guure weer.

Mijn eigen merrie nog niet die mag wel wat verbranden ;)

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:44

Ik zou voor nu alleen een gevoerde regendeken op doen. Deze temperatuur is nog lekker voor de paarden en met de regendeken hou je hem toch droog, de voering is al extra.
Ik heb mijn paard net onder een ongevoerde regendeken gezet, ze is niet ziek of mager maar heeft dit weekend flink lang in de sloot vast gelegen voor we haar eruit hadden dus kan ook wel een beetje extra bescherming gebruiken.
Je zou kunnen kijken naar de horseware dekens, dat zijn erg fijne dekens!

stienmasjien
Berichten: 617
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 14:06

Nou hij is pas 11 dus echt oud is dat niet he. :P Ik zou hem eerst wat wintervacht willen laten krijgen en dan beginnen met dekens.
In de winter zou hij 's nachts zowieso binnenstaan, is een regendeken dan ook aangeraden of neem ik daarvoor best nog een andere? Het is niet echt warm in de stallen dus ik zou hem er dan zeker ook wel eentje op willen leggen.
Ik ben ook al wat aan het rondkijken wat voor merken de ruitersportzaken in mijn buurt verkopen, op stal zijn er ook mensen die horseware gebruiken en die dekens zien er me idd goed uit! ;)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:11

Als je wil voorkomen dat hij teveel energie verliest aan het aanmaken van een wintervacht, dan moet je naar mijn mening niet te lang wachten met afdekken, nu zeker al starten met een regendek, zodat hij beschermd is tegen nattigheid en wind.
als het overdag onder 15 graden blijft een 200grams deken.

Ik ben ook voorstander van de horseware dekens. Moest ik zelf niet scheren zou mijn voorkeur uitgaan naar de rhino wug (halve hals). maar heb nu de amigo turnouts met losse hals

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:15

Ik heb ook de amigo turnout met losse hals, en dan de lichte ongevoerde versie. Daar kan je ook verschillende dikte onderdekens zonder hals voor kopen, erg handig dus!
TS misschien mag je van die stalgenoten de dekens passen en kan je kijken wat het fijnste ligt. Hou er wel rekening mee dat de regendekens iets langer bij de buik zijn dan gewone dekens en dat je dus vooral naar de ruglengte kijkt of het past!

stienmasjien
Berichten: 617
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 16:10

Oh okee, dan ga ik maar eens in actie schieten! Eerst wat passen en dan kopen. :)
Ik heb zo'n fleecedeken voor na het rijden en die is ietsjes te lang voor hem omdat hij zo mager is, en ik hoop dat horseware iets minder lang komt.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:28

horseware heeft "tussenmaten" doordat ze met inch maten werken.
fleece rekt uit dus,dat kan ook wel verschil maken tov een gewoon deken.

naambordjes
Berichten: 663
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Deken voor mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:38

Inderdaad een goed idee om je paard een deken om te doen.
Ik zou met dit weer eerst gaan voor een 0-grams regendeken met een kleine fleece laag aan de onderkant.

Zo naarmate het kouder wordt opbouwen met dikkere dekens of evt een onderdeken gebruiken.

Mij bevalt Harry's Horse en HKM wel erg goed en valt in een gunstige prijsklasse.