Hals pijnlijk en dik door inenting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xKatjj

Berichten: 822
Geregistreerd: 27-06-09

Hals pijnlijk en dik door inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 17:58

Vandaag haalde ik mijn paard uit de wei om te gaan rijden. Hij wilde al niet zo goed meelopen en was een beetje sloom, dus ik twijfelde of ik zou gaan rijden of longeren. Ik ben toch gaan rijden. Tijdens het rijden ging het best goed, al was hij nog steeds een beetje sloom. Ik dacht dat dit kwam doordat ik al een paar weken niet meer gereden heb en het best warm was vandaag. Maar na een halfuurtje rijden aaide ik hem over zijn hals en hij week helemaal uit naar de andere kant :oo ik stapte af en aaide nog eens, maar hij leek echt pijn te hebben. Aan de andere kant was dit niet zo. De kant van de hals die pijn deed was ook hard en dik.
Nou is hij vrijdag ingeënt aan die kant van de hals. Zou het hierdoor kunnen komen? Ik denk het wel, maar ik wil het toch zeker weten. Ik ga dinsdag naar de Ardennen met school en laat mijn zusje hem die week in de gaten houden, als dit blijft komt er natuurlijk een dierenarts bij. Maar zou dit kunnen komen door die inenting?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Hals pijnlijk en dik door inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:00

ja dat zou heel goed kunnen, paard dat ik rijd is daar ook heel gevoelig voor en kan soms ook een week slecht te pas zijn na de inenting.

Zwetsloot

Berichten: 805
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Oud Ade

Re: Hals pijnlijk en dik door inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:03

Dat kan heel goed, mijn paard had ook een zeer pijnlijke hals en 40,5 graden koorts na de enting. Er moesten koortsremmers aan te pas komen om de koorts naar beneden te krijgen. Ze wordt nu nooit meer in de hals geent, maar in de bil (dan hebben ze vaak minder last)
Ik zou 'm dus even temperaturen voor de zekerheid.

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Re: Hals pijnlijk en dik door inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:08

Ja dat kan, mijn paard had dat ook, ze kon zelfs amper lopen, zo stijf was ze en aaien op haar hals was er niet bij! Ze zag er ook best ziekjes uit maar ze at wel goed en nu is ze gelukkig weer helemaal de oude! :D

zee501
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:11

Dart klinkt inderdaad als een ent reactie.. Mijn paard heeft het ook gehad.

Het schijnt dat ze de ent-cocktail hebben aangepast en sindsdien hebben veel meer paarden er last van volgens mijn dierenarts.. :(:)
Maar als hij niet echt koorts heeft dan kan je hem het beste een paar dagen rust geven (wel goed in de gaten houden of het niet erger wordt natuurlijk) en dan gaat het vanzelf over..

Beterschap!

xKatjj

Berichten: 822
Geregistreerd: 27-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 18:29

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga dus dinsdag op kamp en ik ben er dan t/m vrijdag niet. Daarom maak ik me een beetje zorgen dat ik hem niet in de gaten kan houden. Mijn zusje houdt hem wel in de gaten en als er echt iets mis is belt ze de dierenarts natuurlijk :j

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:37

zal inderdaad door de enting komen , gebeurd inderdaad wel vaker ..zou hem wel een weekje rust geven , want dat kan wel pijn doen ;)
je kan er ook best wat trekzalf of kampfer zalf aansmeren

Laptosoom

Berichten: 61
Geregistreerd: 07-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:40

Laat je zusje anders de temperatuur in de gaten houden.
Verder op de rest van zijn functioneren laten letten --> eet hij goed, drinkt hij goed, is hij niet sloom etc?

singel64
Berichten: 81
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Hals pijnlijk en dik door inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:31

Koelen! Met bv cooling gel, of koude slang erop.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Hals pijnlijk en dik door inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:26

Mijn paard is een tijd geleden ook geprikt door een DA die ik er al liever niet zo vaak bij heb.
Maar ze is nogal angstig voor spuiten omdat ze dit een periode regelmatig kreeg vanwege koliek.
dus daar heeft ze een trauma aan over gehouden, toen kwam de DA in der stal en dook ze achter in de hoek DA pakt der beet en die spuit ging er best hard in de hals.
Het werd direct opgezet een dikke bult kon er twee handen overheen doen en hij was nog groter.
maar met rijden kwam de teugel er langs of mijn hand dan deed het haar zeer en raakte ze gelijk in paniek..
Dit heeft echt een paar dagen aangehouden en na een maand als ze gespannen was kon je de bult nog zien zitten.
ze moest haar basis enting hebben gelukkig kwam de andere DA en die deed het netjes in haar borst, geen paniek en geen bult die pijn deed.
maar ik heb er veder niet veel aan gedaan, gewoon zo gelaten en er rekening mee gehouden dat die kant gewoon erg gevoelig was..

horsefashion
Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Hals pijnlijk en dik door inenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:56

Don Juan heeft hier ook vaak last van. Na het inenten is hij de dag erop helemaal stijf. Zijn benen kleven precies vast aan de grond! :s

Zijn benen aan de kant waar hij zijn spuitje kreeg zijn meestal ook warmer dan de benen aan de andere kant.

Gaat bij hem na een paar dagen over.