Wie helpt mij verder? Wat voor paard past bij mij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suuk
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-09-10

Wie helpt mij verder? Wat voor paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 12:04

Hoi daar,

Ik heb net een heel lang verhaal getypt en toen deed ik daar dus (met roken en koffie tussendoor) te lang over waardoor ik opnieuw moest inloggen. Ik heb geen tijd meer om heel mijn bericht opnieuw te tikken dus mochten er vraagtekens zijn hoor ik het wel :)

Ik ben 22 jaar en heb twee jaar geleden mijn paard in laten slapen. Dit paard was van mij en mijn moeder, zij had hem vanaf 1,3 jaar. Hij is 38 geworden en werd via natural horsemanship opgevoed en bereden. Na een tijd ging ik het paardengebeuren missen en ben ik gaan rijden op een manege. Dit was voor mij helemaal niets... ik ergerde mij en vond de omgang en manier van rijden niet prettig. Na vier lessen ben ik gestopt.

Ik woon op mijzelf en wil nu opzoek gaan naar een nieuw paard. Leeftijd van 0 tot 3 jaar. Ik heb eerst een paar paarden bekeken met een oudere leeftijd. Omscholen naar natural horsemanship is immers vaak wel mogelijk en een paard dat meer weet en kan leek mij prettiger. Echter heb ik na twee paarden op proef te hebben gehad en nog drie andere te hebben gezien wel besloten dat het niets voor mij is. En dat ik het wil gaan doen zoals mijn moeder heeft gedaan. Een jong paard, op mijn manier opvoeden, wederzijds vertrouwen en respect opbouwen.

Ik weet echter niet welke paarden er bij mij passen. Mijn vorige paard was een gelders type en ik vond zijn langere rug wel fijn rijden. Echter sta ik ook wel open voor een ander ras. Fjorden en haflingers heb ik niet zoveel mee. Ik denk dat mijn voorkeur toch wel uitgaat naar een paard. Een koel paard, rustig in omgang, wat lomper type om het zo te noemen..dat trekt mij aan. Ik vind tinkers e.d ook erg leuk om te zien, maar vind de prijzen voor een goed paard daarvoor wat hoog. Ik ben een beetje boers aangelegd en wij hebben ons paard ooit eens voor 300 euro gekocht. Daaraan hadden wij een goedgekeurd prachtpaard.... ik ben dus nuchter ingesteld en ga geen 1500 euro uitgeven aan een twee jarig paard dat verder nog niets kent. Uiteindelijk moet ik er toch een hele andere draai aangeven wat betreft mijn voorkeur voor opvoeden, en het paard hoeft niet zoveel te kennen.

Wie o wie praat er even een beetje met me mee met do's en don'ts :)
Laatst bijgewerkt door Leo op 07-09-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:56

Ik zou gaan voor een leuke kruising die papierloos is misschien?
eentje van een jaar of 2, kom je niet hoger uit dan 1000 euro.
Persoonlijk zou ik niet jonger dan 2-3 jaar gaan, hoef je geen eeuwigheid te wachten om aan de slag te gaan.
Veel succes met de zoektocht!

Suuk
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 15:29

Wachten met aan de slag gaan vind ik niet erg. Moet dan wel een opfok vinden dat te doen is om langs te kunnen gaan. Kruising kan, maar ik heb liever iets waarvan ik weet wat erin zit. Hoef geen papieren te hebben maar heb kruisingen voorbij zien komen waar ik me toch niet warm van wordt. Dat kan ook best een vooroordeel zijn, maar naar mijn idee zijn er best wat rassen te vinden voor mijn doeleinden. Bedankt voor je berichtje :)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:34

Ik ben bang dat het toch wel lastiger wordt als je voor die prijs een paard op de kop wilt tikken. Ondanks dat de markt aardig vastzit, is dat een lage prijs. Wat ik niet snap, je schrijft dat je een paard had dat 38 jaar oud geworden is, je had em vanaf ruim 1, dat is dan dus 36,9 jaar geleden dat je moeder die kocht? Toen leefde de euro nog niet, en was 300 gulden (want dat bedoel je denk ik?) een heel ander bedrag. Die tijden zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken en daardoor kun je ook die prijzen niet met elkaar vergelijken.

Maar goed, ik zou dan toch paardenmarkten gaan bekijken, vroeg gaan en hopen dat je iets ziet wat je aanstaat.

Suuk
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 15:46

Stomme fout dat was inderdaad guldens. Uiteraard was ik er toen ook nog niet. En ik bedoel er ook niet mee dat ik maximaal 300 euro uit wil geven hoor. Ik vind een twee jarig paard voor 1500 euro echter teveel geld. En dat komt denk ik voort uit mijn omgeving, ik ken niet anders dan de paarden die tussen 1 en 2 jaar verkocht worden voor 3 tot 600 euro. En als ik hét paard tegen kom wil ik me best nog eens gaan nadenken over de prijs, ik blijf echter wel nuchter ingesteld wat dat betreft.

Gekke vergelijking maar ik heb mijn rashond ook gekocht voor 50 euries, ipv de 600 dat hij waard zou zijn. Dus voor mij wat moeilijker hoe ik met mijn geld denk, en wat ik het waard vind. Snap je?

Paardenmarkt zou iets kunnen zijn. Zijn die markten wel te vertrouwen dan? Ik neem aan dat je daar direct je paard mee moet nemen en voor je weet of hij goedgekeurd wordt of niet, is de handelaar al vertrokken? Of gaat dat tegenwoordig niet meer zo?

tteettt
Berichten: 617
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:54

Ik denk dat je los van het geld voor jezelf moet overwegen wat het paard voor jou kan betekenen. Stel je koop een paard voor €300, en hebt er alleen maar gedoe mee? Maar een paard van €+/- 2000 is ook weer niet garantie voor kwaliteit! Je moet een beetje geluk hebben, en maak voor jezelf een duidelijk lijstje wat je nou precies wil! Waar moet een geschikt paardje voor jou aan voldoen? Aanschaf van passend paardje is gewoon heel lastig en moet je dus heel wel over wogen doen. En naar mijn mening beetje los trekken van het aanschaf bedrag! Want een paardje waar je niks mee kan is zeker weten altijd te duur! En een paardje waar je 35 jaar lang plezier van hebt is nooit te duur!

Suuk
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 15:58

Daar heb je gelijk in tteett, maar vooral door mijn omgeving en enigsinds toch de invloed van mijn familie en kennissen is het aankoopbedrag wel iets dat ook door mijn hoofd heen spookt. Ik zal absoluut geen paard kopen dat niet wordt gekeurd voor aankoop, dus paard van 300 euro of 2000 euro... bij aankoop zal het gezond zijn zonder mankementen. Wat er in de toekomst gebeurd kun je nooit overzien... ons vorige paard is in die bijna 40 jaar nooit heel ziek geweest. Hij heeft in zijn oudere jaren 1 keer koliek gehad en heeft wel eens kreupel gelopen, maar dat was het. Ik zoek gewoon een sterk gezond paard, waar ik een beetje de klik mee heb en mee kan gaan werken. Voorkeur voor ras,kleur,geur ( :P ) heb ik niet. Al zijn suggesties daarover ook welkom.

aspro
Berichten: 120
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:32

ik zou gewoon een keer op de paarden markt kijken of je vraagt het aan mensen die je kent of die nog iemand weet met paarden het zou kunnen helpen.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:05

Suuk schreef:
Ik weet echter niet welke paarden er bij mij passen. Mijn vorige paard was een gelders type en ik vond zijn langere rug wel fijn rijden. Echter sta ik ook wel open voor een ander ras. Fjorden en haflingers heb ik niet zoveel mee. Ik denk dat mijn voorkeur toch wel uitgaat naar een paard. Een koel paard, rustig in omgang, wat lomper type om het zo te noemen..dat trekt mij aan. Ik vind tinkers e.d ook erg leuk om te zien, maar vind de prijzen voor een goed paard daarvoor wat hoog. Ik ben een beetje boers aangelegd en wij hebben ons paard ooit eens voor 300 euro gekocht. Daaraan hadden wij een goedgekeurd prachtpaard.... ik ben dus nuchter ingesteld en ga geen 1500 euro uitgeven aan een twee jarig paard dat verder nog niets kent. Uiteindelijk moet ik er toch een hele andere draai aangeven wat betreft mijn voorkeur voor opvoeden, en het paard hoeft niet zoveel te kennen.

Wie o wie praat er even een beetje met me mee met do's en don'ts :)

Vraag (belangrijke vraag!):Wat is je doel met het paard? Dat word mij geenszins duidelijk uit jouw posts.

Suuk schreef:
Ik zoek gewoon een sterk gezond paard, waar ik een beetje de klik mee heb en mee kan gaan werken. Voorkeur voor ras,kleur,geur ( :P ) heb ik niet. Al zijn suggesties daarover ook welkom.


'Gewoon een sterk paard' is een wel heel summiere omschrijving. Daar vallen zoveel paarden onder. Slechts enkele rassen vallen af (waar veel inteelt in zit). En het zegt niets over het gebruiksdoel.

Wat voor 'werk' moet het paard doen? Wat wil je met het paard? Wat is je droom?
Als je een sterk, koel paard(je) wilt hebben die je naar je hand kan zetten en niet te duur is, dan kun je ook een Shetlander kopen bij wijze van spreken. Ik denk dan aan werk aan de lange teugel of mennen. Maar volgens mij wil je wat groters? ;)

Dus, wat wordt zijn 'werk'? Wil je een paard om te rijden? Zo ja, hoe stel je je dat voor?
Wil je voornamelijk buitenrijden, of ben je meer dressuur georiënteerd? Wil je springen of endurance. Ben je wedstrijdgericht of niet?
Dit soort antwoorden kunnen al heel bepalend zijn voor naar welk ras bij je zou passen. Als je in je hart heel graag dressuur rijdt, kun je een kortbenig koudbloedras kopen, maar met een paard dat zijn exterieur méé heeft, maak je het jezelf niet onnodig moeilijk. Omgekeerd ook: wil je liefst veel buitenrijden en zoek je een paard wat (relatief!) gemakkelijk is/koel in het hoofd, dan koop je het best geen hoog in het bloed staand sportpaard.

Wat kun/wil je een paard bieden?
Hoe wil je hem houden? Heb je zelf plek of zet je hem in pension? Wil je hem 24/7 buiten of zet je hem liever op stal of iets er tussenin? En hoe zie je dat voor je in de toekomst? Je wilt een paard van 0-3 jaar. Voor een veulen zijn de voorwaarden voor stalling/weide iets anders omdat de faciliteiten een andere rol spelen.

Hoeveel tijd heb je voor een paard?
Sommige rassen (ja het is algemeen, maar daarom niet minder belangrijk) hebben minder behoefte aan dagelijkse training dan andere. Waarmee ik niet bedoel dat sommige paarden geen beweging of frisse lucht nodig hebben. Een veulen kost over het algemeen minder (trainings)tijd dan een volwassen paard.

Wat is je budget?
Je budget sluit al een boel mogelijkheden uit. Wat de keuze vergemakkelijkt.
Het is best mogelijk om een goedkoop paard/veulen te kopen of zelfs om een paard gratis te krijgen/over te nemen van iemand. Maar daar moet je net tegenaan lopen. En of het dan ook het type paard is wat je zoekt, is de vraag. Ik denk dat het gebruiksdoel (je toekomstplannen en verwachtingen) zwaarder moeten wegen dan het budget.

Kortom ga bij jezelf na wat je precies zo leuk vind aan 'het hebben van een paard' en wat je ermee zou willen, nu en in de toekomst.

tteettt
Berichten: 617
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:10

ik sluit me aan bij HippoLogic ga wel overwogen te werk, en neem de tijd. suc 6 met zoeken.