compensatie voor de dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
OFF_LINE
Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-08

compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 21:32

hallo

even een vraagje van een lesklantje van mij waar ik zelf het antwoord niet op weet...

zij heeft een een ZZ-L paard gekocht en is B dressuur gestart met het paard.
het paard loopt thuis super, alleen op concour wil de B dressuur er niet uitkomen (paard rijd zn eigen proef tussen de hekjes)
zoals steeds vanuit stap aangalopperen en allemaal dat soort dingen van het Z en hoger.

nu is haar vraag; kan ze compensatie aanvragen bij de KNHS om de B over te slaan?

alvast bedankt


Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:34

Nee dat kan niet tenzij ze zelf ooit hoger dan B gestart is :)

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:37

Waarom de B overslaan?
Het ligt aan haar, niet aan het paard. Daarvoor ga je toch niet de B overslaan? Kom op zeg, lekker makkelijk, daar moet je aan werken en erachter zien te komen hoe de knopjes wél werken. Zeker als ze hem net heeft.

Each day's a gift, not a given right

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:40

Een dressuurproef is natuurlijk oa het tonen van de vaardigheid van de ruiter, die duidelijk moet kunnen maken aan het paard wat de bedoeling is. Als die dus niet goed doorkomt bij het paard, schort er wat aan zijn vaardigheid en indirect aan jouw lesgeven, helaas.
Een paard moet natuurlijk niet op eigen houtje maar wat gaan doen in een proef. Dan zijn ze als combinatie niet klaar voor de proef, ongeacht het niveau. En het is volstrekt onlogisch om in dat geval juist stappen over te gaan slaan. Alleen om het de ruiter makkelijk te maken!
Je rijdt toch juist wedstrijden als test waar je bent in je opleiding?
Of hebben we te maken met een prijzenjager die alleen voor eigen glorie rijdt?

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

OFF_LINE
Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-08

Re: compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 21:51

thuis tijdens het trainen van de proef gaat het goed, zeer braaf en goed paard trouwens! alleen op concour is het een compleet ander paard (lees; heet, maakt zich heel groot en gaat showen)
en is er opdat moment niks meer mee te beginnen, ik heb er zelf tijdens het losrijden erop gezeten (moest ze even naar de wc) en ze is idd bijna niet te houden. zodra je wat hogere oefeningen met haar doet wordt ze weer het paardje wat we kennen van thuis...

in iedergeval bedankt voor de reacties en ik geef het haar morgen even door!

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:04

Als je dan met losvragen gewoon wat vraagt en ze daar rustiger van wordt, moet het daarna in de ring toch niet zo'n probleem zijn? Is dat een optie. Maar wellicht heeft de ruiter (of ouders ervan ;) )te hoog gegrepen en kan die beter op zoek gaan naar een ander paard als wedstrijdrijden bij de toekomstplannen hoort.

(Hier zijn Lusitanos meestal zeer hoog geschoold, maar draaien prima een B proefje af met een hummel).

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:08

risa schreef:
thuis tijdens het trainen van de proef gaat het goed, zeer braaf en goed paard trouwens! alleen op concour is het een compleet ander paard (lees; heet, maakt zich heel groot en gaat showen)
en is er opdat moment niks meer mee te beginnen, ik heb er zelf tijdens het losrijden erop gezeten (moest ze even naar de wc) en ze is idd bijna niet te houden. zodra je wat hogere oefeningen met haar doet wordt ze weer het paardje wat we kennen van thuis...


Dan moet ze dus voortaan zo losrijden, dan moeten die 5 minuten proefje echt wel vol te houden zijn! Zo niet, dan is er heel wat mis met de basis ;)

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:45

Hier krijg je idd geen compensatie voor. Als ik het zo lees heeft de amazone haar paard nog onvoldoende voor elkaar. Nog even blijven oefenen lijkt mij :)

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

biancavos

Berichten: 1863
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:01

volgens mij heeft ze in de L dan alsnog hetzelfde probleem..

806.7 goedgekeurde km's klasse III+3=klasse 4 startgerechtigd

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Re: compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:41

Het is wel mogelijk om de B over te slaan maar dan moet ze van 2 juryleden een verzoek hebben om hoger te mogen starten en die moeten dan een gemotiveerde brief schrijven waarom dat ze denken dat combinatie hoger mag en moet starten dan het B

een heel klein dorpje ergens in nederland

Elise95

Berichten: 4204
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:54

Het mag alleen als ze zelf hoger dan Z start. En dat het paard niet luisterd betekend dat de amazone nog niet voldoende controle heeft.

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:57

Moet het niet dispensatie zijn?

KimE

Berichten: 1673
Geregistreerd: 27-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:59

goldwing schreef:
Het is wel mogelijk om de B over te slaan maar dan moet ze van 2 juryleden een verzoek hebben om hoger te mogen starten en die moeten dan een gemotiveerde brief schrijven waarom dat ze denken dat combinatie hoger mag en moet starten dan het B

Dit heb ik nog nooit gehoord, hoe weet je dat? Puur uit intresse :)
Ik bedoel, hier kan makkelijk mee gesjoemeld worden. De eigenaresse van het paard wat ik rijd is jurylid en stel mijn instructrice is dat ook. Die kunnen achter mij staan en zij kunnen zeggen dat ik de B over kan slaan. Echter, op wedstrijd bak ik er niets van en van 2 onafhankelijke juryleden krijg ik verre van winst. Dit is een voorbeeld trouwens ;)
Hoe gaat dat in zijn werk?

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:01

hmm, als het in de B niet lukt zit ze in de overige klasses met hetzelfde probleem lijkt me.

Dus toch maar even door oefenen? HC of gewoon starten en daar de ervaring op doen.
Oefen wedstrijdjes rijden?

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:48

Olympus_ schreef:
goldwing schreef:
Het is wel mogelijk om de B over te slaan maar dan moet ze van 2 juryleden een verzoek hebben om hoger te mogen starten en die moeten dan een gemotiveerde brief schrijven waarom dat ze denken dat combinatie hoger mag en moet starten dan het B

Dit heb ik nog nooit gehoord, hoe weet je dat? Puur uit intresse :)
Ik bedoel, hier kan makkelijk mee gesjoemeld worden. De eigenaresse van het paard wat ik rijd is jurylid en stel mijn instructrice is dat ook. Die kunnen achter mij staan en zij kunnen zeggen dat ik de B over kan slaan. Echter, op wedstrijd bak ik er niets van en van 2 onafhankelijke juryleden krijg ik verre van winst. Dit is een voorbeeld trouwens ;)
Hoe gaat dat in zijn werk?


Zelf meegemaakt heb het niet voor iemand aangevraagd ( heb ik het lid zelf laten doen ) Een lid van ons wou perse niet in de B starten paard had ook hoger gelopen ( Z1) ze heeft zelf de knhs opgebeld en gevraagd of het kon twee jury's ( die haar nooit in de ring hebben gehad maar gewoon wel hebben zien rijden ) hebben een brief aan de knhs gestuurd dat het na hun mening prijzen weghalen was als deze combinatie B ging starten ze mog toen in de L1 beginnen
Nu heeft dat voor deze combinatie goed uitgepakt maar denk dat er veel zijn die zichzelf tegen komen als ze dat doen, het heeft dus totaal geen zin om het aan te vragen omdat je anders de B niet uitkomt

een heel klein dorpje ergens in nederland

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:13

Hmm, wat ik nu ga zeggen komt misschien heel hard over. Ik schrijf het toch maar.

Ik krijg hier het gevoel dat iemand met weinig ervaring een goed paard heeft gekocht met het idee dan snel maar hogerop te komen. Zo zie je maar dat je niet alleen een goed paard moet hebben, maar ook een ruiter die het paard zo kan rijden dat het goede er ook uit komt. Dan mag het thuis wel goed gaan, maar dat komt waarschijnlijk omdat er een instructrice bij staat die wat dingen kan zeggen. Op wedstrijd is alles anders, spanning, drukte, noem maar op, en dan gaat het nog niet. Dat betekent dat de ruiter het paard nog niet voldoende bij elkaar kan rijden. De B overslaan heeft dan echt geen zin, in de L1/L2 hou je hetzelfde probleem.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

raket

Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:16

risa schreef:
thuis tijdens het trainen van de proef gaat het goed, zeer braaf en goed paard trouwens! alleen op concour is het een compleet ander paard (lees; heet, maakt zich heel groot en gaat showen)
en is er opdat moment niks meer mee te beginnen, ik heb er zelf tijdens het losrijden erop gezeten (moest ze even naar de wc) en ze is idd bijna niet te houden. zodra je wat hogere oefeningen met haar doet wordt ze weer het paardje wat we kennen van thuis...

in iedergeval bedankt voor de reacties en ik geef het haar morgen even door!


Dat mag dus niet, er mag voor de proef niemand anders op het paard rijden.

...

listiglistje

Berichten: 14401
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:55

Lijkt mij dat A. de ruiter nog niet goed genoeg is of B. Het paard de basis niet goed beheerst.

Volgens mij is hier sprake van het eerste, dus oefenen oefenen oefenen!
En misschien thuis GEEN niet-progressieve overgangen- en hogere oefeningen rijden? De basis trainen is de sleutel tot succes!

Dispensatie aanvragen kan volgens mij niet en heeft heeft totaal geen zin want tot het M2 blijf je last hebben van dit soort communicatiestoringen!
Ik zou zeggen oefenwedstrijden/HC starten net zolang todat de ruiter de hulpen beheerst en het paard de hulpen kan onderscheiden.

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:37

Als je op een toppaard de B nog niet rond kan sturen, dan moet je gewoon thuis wat langer dooroefenen of op wedstrijd meer km maken ipv over te gaan tot allerlei kunstgrepen als dispensatie en brieven door juryleden laten schrijven.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Re: compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:16

Je ziet het nog maar vaak dat mensen een veel te hoog niveau paard kopen ( ok Z kan dan nog wel maar daarboven ) en er dan de normale gangen niet uitgereden krijgen, leuk zo'n leerpaard maar je schiet er niets mee op als je de basis zelf niet beheerst je ziet zo'n paard dan al heel snel in de passage schieten waar ruiter vervolgens geen weg mee weet

een heel klein dorpje ergens in nederland

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:08

het is best mogelijk om dispensatie te krijgen, maar dan moet je echt met betere argumenten komen. Ik kreeg ook met een eenvoudige brief dispensatie om L2 te starten met m'n M-sgw paard terwijl ik zelf nooit meer dan B ben geweest 18 jaar geleden!

Deze combinatie zal gewoon aan de controle moeten werken. Pas als ze fatsoenlijk het B kan rijden verdient ze het om naar het L te gaan.

Anoniem

Re: compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:32

Imo doet het paard geen Z-dingen maar staat het niet aan de hulpen.
Dit is een beetje het probleem van een veel hoger geschoold paard kopen, die moet je kunnen blijven interesseren anders gaan ze hun eigen feestje bouwen. Daarom is het ook zo onterecht als mensen er minachtend over doen als iemand zich een goed leerpaard koopt en men begint dan te blaten "dat het dan zo makkelijk is". Uhuh, m'n hoela.

Imo is deze combinatie nog niet helemaal klaar om te starten en kan de ruiter het paard nog onvoldoende met het hoofd bij haar houden.
Hoe dat op te lossen is, is erg moeilijk te voorspellen. Het kan werken om het paard los te werken en meer aan het werk te zetten door complexere oefeningen van hem te vragen.
Maar het zou ook wel eens het type kunnen zijn dat je JUIST niet te wakker moet maken, alleen de hoogstnoodzakelije warmingup om gezond te blijven aan moet bieden, en dan de ring in vóór 'ie écht warm (lees; heet) wordt...

OFF_LINE
Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 16:50

zo wat een reacties weer!
ik vind het jammer dat mijn lesklantje zo wordt "afgekamt" ze beheerst de basis zeer goed en het paard ook! alleen op concour gaat het allemaal mis en lijkt de basis ver te zoeken...
daarom ook mijn vraag voor dispensatie/compensatie
we blijven natuurlijk wel oefenen voor een B-proefje, maja waarom een hele lange tijd thuis trainen (waar het goed gaat) en dan weer op concour voor een b-proefje wat toch weer mis gaat...
als je het paard beter onder controle hebt met moeilijkere oefeningen op concour...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:08

Je neemt met dispensatie voor een hogere klasse de oorzaak van het probleem niet weg risa, die kom je in de L ook gewoon tegen. En die oorzaak is te vinden in het feit dat je lesklant het paard op concours gewoon niet voldoende aan de hulpen heeft staan. Is geen afkammen...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

listiglistje

Berichten: 14401
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:12

kleinvosje schreef:
Je neemt met dispensatie voor een hogere klasse de oorzaak van het probleem niet weg risa, die kom je in de L ook gewoon tegen. En die oorzaak is te vinden in het feit dat je lesklant het paard op concours gewoon niet voldoende aan de hulpen heeft staan. Is geen afkammen...

Precies kleinvosje....
En niet alleen L1 ook L2 en M1, daarna krijg je pas niet progressieve overgangen en bezigheids-en houdtherapie oefeningen ;)

Als je lesklantje nooit geen wedstrijden of B + heeft gereden zal ze geen dispensatie krijgen,
dit bv in tegenstelling tot bv schoentje hier die tig x ZZ en hoger en NK-en EK's heeft gesprongen :P

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennis, Ghazella, IASCrawler, kim2008, roosjenat en 22 bezoekers