Johnny @ work in Scapa green!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Johnny @ work in Scapa green!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 18:02

Hallo allemaal!
Hier dan weer een topic, ons eerste buiten JITP (ben niet zo'n held en denk meteen dat ze me gaan afkraken..) met foto's van vandaag, mét Johnny's leuke nieuwe setje die ik jullie toch écht moest laten zien. Johnny is 5 jaar, 1m48 en sinds april de mijne. Toch ging het altijd maar slechter en slechter, en was ik zelfs ongelooflijk bang om te rijden.. Na een val waarbij ik m'n hele onderrug kneusde was het genoeg geweest, ik durfde er écht niet meer op, zat constant gespannen op m'n pony en draven durfde ik gewoon niet. Dan zijn we maar aan het VD'en geslagen en vaak gelongeerd, en langzaam maar zeker, kwam het vertrouwen weer terug. Ik durfde weer op z'n rug.

Sinds een weekje zijn we echt weer aan het werk. Lees: ontspannen aan het draven en stappen, want galop durf ik nog niet (en dat is best genant om te zeggen als je al 6 jaar rijd). Voorlopig focus ik me dus vooral op stap-draf en andersom, probeer ik er wat meer controle over te krijgen zodat ik op een dag zelfzeker genoeg ben om weer een galopje te proberen! Dit gaat erg goed, we rijden veel overgangen en oefeningen. Vooral de buiging focussen we ons op. Linksom gaat geweldig, kan m'n binnenteugel losgooien als ik wil, en hem toch netjes een volte rijden, maar rechtsom is een complete ramp, dat is dus nog zeker een werkpuntje! :)

Eigen commentaar : mijn houding. Ik zit al veel meer ontspannen maar toch nog voorover. Verder ook m'n handen meer dragen. Sinds gisteren heb ik een nieuw zadel waar ik ook véééél comfortabeler in zit, en als ik naar foto's van eergisteren kijk is m'n houding fel verbeterd! Verder loopt Johnny best wel op de voorhand, maar nageven gaat veel beter. En ik wéet dat ik een mooie pony heb maar kan het niet laten om tijdens het rijden ook naar hem te kijken :D
Verder wou ik ook even zeggen dat we sinds een weekje echt weer aan het werk zijn na een heel diepe put, dus je mag vooral niet te kritisch naar de foto's kijken, denk maar gerust dat hij nog maar een tweetal weekjes in m'n bezit is, want zover staan we ook momenteel ;)

1. Stapfoto
Afbeelding

2. Valt op de voorhand, en pianohandjes. verder best ontspannen!
Afbeelding

3. Opletten, Joyce! :o
Afbeelding

4. Te diep en ik val voorover.
Afbeelding

5. Fijn beeld :j Johnny loopt actiever en houding is goed!
Afbeelding

6. Linksom. John loopt te diep en op de voorhand.
Afbeelding

7. Idem
Afbeelding

8. Halthouden :)
Afbeelding

9. Afgezien van mijn houding een erg fijn beeld :D
Afbeelding

10. Sta-moment. Op de voorhand maar verder mooi!
Afbeelding

11. Enn klaar, leuke foto :+:
Afbeelding

Hou het netjes! :wave:

butterfly18
Berichten: 346
Geregistreerd: 09-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:06

Heel knap van je dat je er weer op bent gestapt, je moet alleen echt je handen naar voren doen! Hoe je ze nu houd bouw je alleen maar spanning op en zet je hem vast, je geeft zelf overal al commentaar, dit komt allemaal voor uit jouw handhouding. Handen naar voor en rijden is dus mijn advies, die voorkant komt vanzelf wel!

Op foto 2 en 3 zie je duidelijk dat je totaal niet van achter naar voren rijd en zijn achterkant totaal vergeet, wat juist de motor is van het hele bewegingsapparaat!
Laatst bijgewerkt door butterfly18 op 05-09-10 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Origineel

Berichten: 5278
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:06

Leuk setje! Denk erom dat je niet te veel naar voren kanteld.
Je moet recht blijven zitten en je niet klein maken. Waarom die martingaal?

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Johnny @ work in Scapa green!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:10

Lekker rustig aan doen tot je zelf weer het vertrouwen hebt om verder te gaan!
Je moet wel proberen met rijden zijn achterhand sterker te krijgen, hij valt erg op de voorhand en zijn achterhand treed niet mooi onder. Verder is er iets wat me stoort in de rughouding van je pony maar ik kan het niet zo goed beschrijven, vooral zichtbaar op foto 2 en 3.

Gittta

Berichten: 151
Geregistreerd: 04-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:11

ik vind het er best goed uit zien heb er dan niet zo veel verstant van maar goed,, soms zit je idd beetje voorover maar verder ziet het er naar mijn idee super uit :o

Ik zie ook wwel dat hij op zn voorhand valt maar dat gaf je zelf al aan ;) vind ik eerlijk gezegt ook nog niet super belangrijk als je meer vertrowuen hebt komt dat er vast van :)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 18:14

Bedankt voor de reacties, ben ik zeker wat mee! :)
@ Dieuwkee : dat borsttuig is omdat er ook mee gesprongen word (wordt nog bereden door z'n vorige eigenaars) en het martingaaltje eraan is omdat hij af en toe z'n hoofd héél erg in de lucht steekt. Borsttuigje heeft bij normale hoofdhouding geen inwerking hoor :)

MeggyM
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:15

Ik snap dat je niveau echt nog zwaar beneden nul ligt hoor, door je ongeluk. Vreselijk is dat.
Maar ik vind je pony sowieso verschrikkelijk iel. Op foto 2, zijn achterlijfje :o
Ik zou even flink bijvoeren, en wat spieren kweken ;)
Heel veel succes met rijden, je bent er voorlopig nog niet, maar dat weet je zelf ook wel. Succes met het vertrouwen terugkrijgen!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:18

Eerste waar je mee moet beginnen is loslaten van voren en je handen meer dragen, niet zo los dat je geen enkel contact meer hebt maar alleen een licht contact is genoeg. :)
Je zet nu je handen gespannen vast, die spanning vloeit door naar je pony waardoor er juist eerder spanning kan ontstaan en er iets kan gebeuren.

Veel overgangen gaan rijden, contrastelling, veel van hand veranderen veranderen, niet vergeten te corrigeren wanneer hij op de binnen of buitenschouder valt want anders zal rechtsom niet veel beter worden.

Je beugels kunnen ook wel een gaatje langer denk ik, en vooruit kijken, waar je naartoe wilt, het is ook belangrijk om mee te draaien met waar je naartoe wilt. Denk dat je dan ook al minder voorover gaat vallen.

Dat je de galop nog niet weer aandurft is toch helemaal niet erg? :)
Heb je ook les? Is belangrijk zodat je erbij wordt geholpen om je pony voorelkaar te krijgen en zelf ook weer meer vertrouwen er in te krijgen :)
Succes!

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:18

Goed joh dat je er weer opgeklommen bent! Lekker dat het vertrouwen weer terug komt.
Commentaar heb je zelf ook al veel gegeven, probeer alleen je handen meer te dragen, nu lijkt het alsof je ze heel krampachtig dicht tegen je aanhoud, zo bouw je spanning op. Je kan ook je teugels nog iets korter nemen zodat je niet zo ver met je handen naar achter hoeft. En je moet hem van achter naar voren rijden, nu rijd je hem van voor naar achter, je werkt dus terug en je moet juist voorwaards. Daardoor loopt hij ook zo erg op zijn voorhand. Je doet te veel met je handen en te weinig met je benen. Laat hem van voren meer los, drijft hem in je handen, niet hem in jou handen trekken zoals je nu wel doet. ;)

Veel succes verder! En niet meer angstig voor hem zijn he. Dat voelt hij namelijk ook. ;)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:48

Hey Joyce!
Knappe John <3
Ik had echt hetzelfde probleem zoals jij,pony pakt z'n lekkere kontje niet mee.
Even je aandacht richten op de achterhand,aanleuning komt later ;)
Overgangen,figuren & mss wat longeren ivm spiertjes :)
Hij is jong,jij bent nog jong,alle tijd van de wereld.
Veel succes met je prachtige pony & je doet het echt goed!x

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Johnny @ work in Scapa green!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 18:37

Dankjewel!
dat van m'n handen vastzetten kan best wel kloppen.. Ik ben nog vrij onzeker en daardoor zet ik m'n handen vast (probeer geen smoesjes te verzinnen hoor haha) omdat ik me zo 'veiliger' voel en het idee heb dat hij minder kans heeft om ervandoor te gaan, wat uiteraard niet zo is, het zit tussen m'n oren :j
Verder over dat spieren kweken zijn we ook aan bezig. Hij wordt door de vorige eigenaars ook nog 1-2 keer per week gereden en die zetten hem iig veel harder aan het werk dan mij, daar moet hij dus wel flink werken en z'n spieren gebruiken. Dat iele is trouwens ook grotendeels zijn bouw vind ik. Qua eten vind ik dat hij gewoon genoeg krijgt, meer zelfs. Hij krijgt 2-3 keer per dag een stampvolle hooiruif, gaat van 7u 's morgends tot in de namiddag de weide op, en krijgt tweemaal per dag ongeveer 1,5 kg brok, samen met wat lijnzaad en een paar flinke wortels ;)
Lessen krijg ik overigens ook nog niet. De meeste instructrices/instructeurs zijn van de 'zaag 'm maar in de krul' methode, of anders ontzettend eigenwijs en geen respect voor jou wensen/doelen. Dan blijf ik liever even verderzoeken naar iemand die ons verder kan helpen en naar me luistert dan toch zo snel mogelijk te beginnen lessen bij iemand die me verkeerd leert rijden :)

Rianneke_
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-09

Re: Johnny @ work in Scapa green!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:43

Wat mij voornamelijk opvalt is dat de martingaal wat kort is afgesteld. Je pony moet wel zijn hoofd omhoog kunnen doen zonder dat er een hoek in je teugels komt.
Verder kun je hem iets meer schakelen zodat hij meer op het achterbeen komt en daardoor ook makkelijker wordt aan de voorkant.
Succes

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Johnny @ work in Scapa green!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 20:50

Ik vind de martingaal goed hoor. Hij loopt van zichzelf al vrij laag met z'n hoofd en de martingaal werkt daardoor écht pas in als hij z'n hoofd ver naar boven steekt en zijn rug kan 'forceren'. Moet wel zeggen dat hij er op foto korter uitziet dan hij is ;)

MarleenvdB

Berichten: 322
Geregistreerd: 07-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:23

dat groen staat hem goed! en wat een leuke pony.
van foto's kun je het niet altijd suuuper zien, maar je pony loopt gespannen. Dit zie je aan zijn staart, hij tilt hem wat op waardoor hij zn rug niet kan ontspannen en vastzet. Hierdoor gaat ie minder soepel lopen. Probeer anders vóór het rijden eerst te longeren, zo kan je pony zelf even zijn balans vinden en zijn spanningen kwijt raken. Zelf ben je dan misschien ook wat rustiger omdat je ziet dat hij ontspant.
Mijn pony heeft namelijk momenteel hetzelfde, hij moet eerst ontspannen lopen en over zijn rug voordat ik erop kan. Anders gaat ie alles alleen maar vaster zetten en daar heb je niks aan.
Je handen kun je best breed en laag zetten, zorg alleen dat je hem niet in zn mond zit en te sterk wordt (zeker niet vastzetten dus). gewoon op het begin een licht contact teugeltje en wat achtjes gaan rijden, hier wordt je pony ook wat losser van en kun je gelijk voelen op welke hand ie lekker buigt en welke wat minder. ga vanuit hier spelen in je hand, maar niet teveel. zodra je pony ontspannen gaat lopen met zijn hoofd omlaag probeer je zelf ook helemaal te ontspannen. Dit zet je dan voort in draf enzovoort.
Zodra je pony eenmaal ontspannen leert lopen en jij zelf hebt het ook onder de knie, kun je je handen op pakken. meer gaan dragen dus.
Het ziet er altijd zo raar uit, handen laag en breed, maar zodra je doet wat het beste is voor het paard en je zit hem niet in zn mond, maakt het niets uit. Zorg dat je een basis hebt en vanuit daar alles verder op kan pakken

Hoop dat je er iets aan hebt en je kunt het altijd even proberen om te kijken of dit voor jou werkt. Heel veel succes ermee en dan komt het wel goed!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:40

KleinmeisJ schreef:
dat groen staat hem goed! en wat een leuke pony.
van foto's kun je het niet altijd suuuper zien, maar je pony loopt gespannen. Dit zie je aan zijn staart, hij tilt hem wat op waardoor hij zn rug niet kan ontspannen en vastzet. Hierdoor gaat ie minder soepel lopen. Probeer anders vóór het rijden eerst te longeren, zo kan je pony zelf even zijn balans vinden en zijn spanningen kwijt raken. Zelf ben je dan misschien ook wat rustiger omdat je ziet dat hij ontspant.
Mijn pony heeft namelijk momenteel hetzelfde, hij moet eerst ontspannen lopen en over zijn rug voordat ik erop kan. Anders gaat ie alles alleen maar vaster zetten en daar heb je niks aan.
Je handen kun je best breed en laag zetten, zorg alleen dat je hem niet in zn mond zit en te sterk wordt (zeker niet vastzetten dus). gewoon op het begin een licht contact teugeltje en wat achtjes gaan rijden, hier wordt je pony ook wat losser van en kun je gelijk voelen op welke hand ie lekker buigt en welke wat minder. ga vanuit hier spelen in je hand, maar niet teveel. zodra je pony ontspannen gaat lopen met zijn hoofd omlaag probeer je zelf ook helemaal te ontspannen. Dit zet je dan voort in draf enzovoort.
Zodra je pony eenmaal ontspannen leert lopen en jij zelf hebt het ook onder de knie, kun je je handen op pakken. meer gaan dragen dus.
Het ziet er altijd zo raar uit, handen laag en breed, maar zodra je doet wat het beste is voor het paard en je zit hem niet in zn mond, maakt het niets uit. Zorg dat je een basis hebt en vanuit daar alles verder op kan pakken

Hoop dat je er iets aan hebt en je kunt het altijd even proberen om te kijken of dit voor jou werkt. Heel veel succes ermee en dan komt het wel goed!


Breed en laag is erg onvriendelijk omdat je daardoor heel erg op de lagen inwerkt. Spelen met je hand moet je ook absoluut niet doen, het enige wat je daarvan krijgt is een valse krul..ookal is dat hoofd dan omlaag dan kan het paard alsnog de rug gespannen houden. Alleen een contactteugel is nodig. Rechtrichten, je paard in balans maken en goed actief maken en dan zakt hij toch echt vanzelf :) Gebeurt dat niet dan kan je er vanuit gaan dat er nog ergens een storing zit, bijv. zadel wat niet helemaal goed past, ruiter die net niet helemaal lekker zit, je beweegt je handen teveel etc.

caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:47

wat een leuk paardje + setje..

heel goed dat je er weer opgeklomme bent.
ik ga vandeweek ook weer een topic openen
maar durf ook niet zo goed.

precies jou verhaal is het mijne ook
weet wat je door maakt.
en iedere keer denk je weer waarom je zo bang bent geworden.
en somige mensen zeggen dan aach hij`s zo braaf waarom doe je het niet gewoon..

volg je eigen dan kom je der wel.!!

petje af..

jullie komen er wel.!!

Nrkee

Berichten: 943
Geregistreerd: 24-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:01

waauw dat setje! <3