Coloscopie en roesje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Coloscopie en roesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 18:08

Aanstaande woensdag krijg ik een Coloscopie, en kijk er beslist niet naar uit! Ik kreeg de keuze tussen narcose of een roesje en heb gekozen voor het laatste. Maar wat moet ik me daarbij voorstellen, een "roesje". Ben je dan nog bij of helemaal weg. De arts zei wel dat hij me flink zou wegspuiten maar ja... ik heb er geen voorstelling van.

Wie heeft deze ingreep ook eens laten doen en hoe gaat dat?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Coloscopie en roesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:11

Ik heb er een gehad, met roesje. Nou ze spuiten het spul in en ik dacht: ga ik nou nog slapen of niet? Maar je voelt je wel heel erg anders. Volgens de arts geeft het, wat hij me achteraf vertelde, een soort van tijdelijk geheugenverlies. Ik wist wel wat gebeurde en dat ik zelfs nog op het scherm gekeken heb, maar ik was er totaal niet bij. Toen ze eenmaal klaar waren meteen in slaap gevallen. :z :Z

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 18:12

En voel je de ingreep wel goed met het roesje. Want ik las gisteren ergens dat het voelde als een bevallingswee...
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 06-09-10 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:12

bedoel je een colonscopie? Een darm onderzoek?
Ik heb dr meerdere gehad, stelt niets voor. En dat roesje heb ik persoonlijk nooit wat aan gehad, was gewoon klaar wakker toen het gebeurde, ben daarna ook gewoon met de auto naar huis gereden.

Het smerigste vond ik dat darm drankje.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:13

Ik denk dat je dan een shotje propofol (witte vloeistof) krijgt via een braunule.
Of je dan helemaal weg bent is afhankelijk van hoeveel ze je geven.
Propofol is een fijn middel wat snel uit je lichaam is (ong. 8 minuten).

Verder wens ik je veel succes, ik weet niet hoe het is.
Wij gebruiken deze methode ook bij kleine huisdieren.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Coloscopie en roesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:14

Ik had doorzichtige vloeistof, dat weet ik nog wel. Iets van 2 spuiten. Ik kreeg van te voren een infuusje.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Coloscopie en roesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:15

Dan was het propoclear......... in principe hetzelfde maar dan niet op eiwitbasis.
Daar zijn wij ook op overgestapt op de dierenkliniek.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:15

Ik heb deze ingreep al eens gehad, en ik werk op een afdeling waar ik dagelijks mensen verpleeg die een colo gehad hebben.

Wat houd een roesje in.. In "mijn" ziekenhuis krijg je dan dormicum (hoeveelheid afhankelijk van je gewicht) door een infuusnaaldje ingespoten.
De meeste mensen zijn echt weg. Sommige niet, maar grappig genoeg weten ze achteraf ook niks meer van de ingreep zelf.

Fijn is anders, maar soms moet het nou eenmaal.

Als je weer wakker wordt lig je aan een apparaatje wat meet hoeveel zuurstof je opneemt op dat moment, omdat je van dormicum wel eens wat minder gaat ademen.
Ook moet je achteraf heel veel winden laten. edit: deze ben je het snelste kwijt als je op je linker zijde gaat liggen.

Hoe moet je voorbereiden?
Moet je een vloeistof drinken, want zoja, dan zou ik maar een wc in de buurt houden.. een coloscopie heeft namelijk geen zin als er nog vanalles in je darmen hangt..
Soms krijg je ook nog een klysma van te voren, maar dat is denk ik per ziekenhuis verschillend.

Ik wil je in ieder geval veel succes wensen.. voor je het weet is het voorbij.

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 18:15

Chiqa schreef:
bedoel je een colonscopie? Een darm onderzoek?
Ik heb dr meerdere gehad, stelt niets voor. En dat roesje heb ik persoonlijk nooit wat aan gehad, was gewoon klaar wakker toen het gebeurde, ben daarna ook gewoon met de auto naar huis gereden.

Het smerigste vond ik dat darm drankje.

Op de aanvraag staat Coloscopie, ook staat er dat ik niet aan het verkeer mag deelnemen. Maar dat zal vanwege het roesje zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:17


Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 18:18

FitzChivalry schreef:
Ik wil je in ieder geval veel succes wensen.. voor je het weet is het voorbij.


Dank je. Ik moet Moviprep innemen, morgen mee beginnen.

Ach hoe je het ook noemt, het is gewoon een s.hitonderzoek :)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:19

Tja, er wordt afgeraden om in het verkeer deel te nemen. Maar als je dat toch doet, breng je niet alleen je zelf, maar ook anderen in gevaar. Niet doen dus. Je voelt jezelf zo ongeveer alsof je teveel gedronken hebt, maar dan zonder de kater. :)

En nu ik heeeeeel hard terug denk, was het volgens mij ook Midazolam (Dormicum).

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Coloscopie en roesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:20

Moviprep is vies..
Maar het werkt wel heel goed..

Zie het zo.. gratis ontslakken in een dag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:20

Moviprep, heb ik ook gehad echt verschrikkelijk smerig, ben wel wat gewent maar dit was niet mijn hobbie.
Succes met je onderzoek, het stelt echt niets voor, of ze moeten tegen een ontsteking/gezwel aanzitten wroeten dan kan het nog wel eens beroerd worden.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Coloscopie en roesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:21

Maar voor zover ik gehoord heb is Movi nog wel beter dan Klean prep. Ik kreeg KP door een sonde dus heb het gelukkig niet hoeven proeven. :r

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 18:22

Ze nemen ook hapjes uit mijn darmen.

Ik heb ook begrepen dat de Klean prep het ergste is.

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:23

Ik heb ook zo iets een keer gehad. Mij werd toen ook verteld dat ik een 'roesje' kreeg, maar ik was geheel onder narcose. Werd 2 uur na de ingreep wakker.

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:24

ik kreeg in de binnenkant van mijn elleboog een infuus zeg maar.
daar kreeg ik het spul door..

Ik ging me heel erg dronken voelen _O- was echt heel vaag...
na het onderzoek ben ik gaan slapen en ik wist toen ik wakker was vrij weinig meer van het onderzoek. Ik vond het wel fijn zo.
alleen de voorbereidingen voor het onderzoek zijn verschrikkelijk :o

mijn vriend heeft crohn dus ik ga regelmatig met hem mee als hij weer een onderzoek moet. hij krijgt dan ook een roesje, hij zegt dan dat hij niks van het roesje merkt.. maar ik merk aan hem dat hij dan heel anders is in zijn gedrag, hihi.

succes met je onderzoek!

had was idd dormicum wat wij kregen
Laatst bijgewerkt door Emori op 06-09-10 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:24

Fitz: Van Dormicum ga je niet slapen, dat is alleen een spierontspanner.
En daarbij is ademdepressie geen bijwerking.
Bij Propofol is dat wel een bijwerking...........dus dat heb je er dan vast bij gehad.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:25

Ik heb van die hapjes helemaal niets gemerkt. Sowieso dus niet heel veel last gehad. Enkel eigenlijk 1x maar toen het ding ergens een bocht moest maken dat niet helemaal wilde eigenlijk.

Alleen de eerste keer dat ik naar de wc ging kwam er meer bloed uit dan dat ik verwacht had. :x

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:27

FitzChivalry schreef:
Moviprep is vies..
Maar het werkt wel heel goed..

Zie het zo.. gratis ontslakken in een dag..


Dat was ook mijn insteek. :D
Maar was wel zo blij dat die sonde eruit mocht!! Echt, wat een pokkeding was dat zeg.
Als die CP erin ging en als ie ngo te koud was voelde je m door je neus je keel je maag inglijden.
Blegh. En slikken enzo ging dat ding heen en weer.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:27

Paintlinger schreef:
Fitz: Van Dormicum ga je niet slapen, dat is alleen een spierontspanner.
En daarbij is ademdepressie geen bijwerking.
Bij Propofol is dat wel een bijwerking...........dus dat heb je er dan vast bij gehad.



Wij geven dat idd als combinatiepreparaat..

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Coloscopie en roesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:28

Dormicum heeft wel een andere grappig bijwerking: Je krijgt er honger van :D

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:30

Ik heb ook 1x een colonscopie gehad. Ik heb weinig tot niks gemerkt.
Ik kan me wel vaag herinneren dat ik 1x een pijnsteek voelde in mijn buik, maar dat ik wel 'weg' was. Toen ik 'wakker' werd vertelde de arts vanalles en ik was blij dat mijn moeder ernaast stond want ik kon me een moment erna al niet meer herinneren wat hij had gezegd. :P
Het meest verveldende vond ik eigenlijk het laxeermiddel. Ik heb zelf Crohn (sinds 2004), maar gelukkig een hele rustige vorm. Ben nu al een half jaar medicijn vrij :D

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:31

Mijn vader heeft darmkanker gehad, en heeft dus menig maal een coloscopie gehad (nadat de kanker weg was ook nog om het half jaar, vijf jaar lang). Hij liet het altijd zonder verdoving doen, omdat hij anders niet meer met de auto mocht rijden. Hij zegt zelf: aangenaam is het niet, maar verdraagzaam zeker wel.

Dus als mijn vader (die klaagt om het minste pijntje) het zelfs zonder roesje kan.... :+