Wanneer over naar het Z??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 15:39

Hoi hoi,

Ik zit met het volgende, ik heb voldoende puntten in het M2 behaald om Z1 te mogen startten. Deze puntten haalde ik vlot achtereen maar de laatste tijd blijf ik als het ware een beetje hangen. Veel mensen adviseren me om over te gaan naar het Z, je zou meer de ruimte hebben en meer tijd om voor te bereiden. Nou gaat het appuyeren al wel redelijk en de simpele wissels ook maar zou graag willen weten wat jullie mening is en wat jullie hebben gedaan / zouden doen omdat ik nog enorm aan het twijfelen ben....

Kunnen jullie mij wat wijze raad geven??

Thnx!! :o

Jasterina
Berichten: 485
Geregistreerd: 29-06-07

Re: Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:42

Ik zou lekker door blijven rijden in de M , ik snap nooit waarom mensen altijd zo snel overgaan, altijd die haast.
En al helemaal als jij voelt dat die de laatste tijd blijft hangen, gewoon lekker rustig doorrijden zou ik doen :)

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:43

Dan start je een keer HC Z om te kijken hoe het gaat, mocht het tegenvallen kun je nog verder in het M2.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:44

Gewoon doen. Je kan beter daarin verder leren dan te blijven hangen in het M2.

Je kennissen heb en ook gelijk voor wat betreft de ruimte van de lijnen.

En als de eenvoudige wissels en de appuyementen redelijk bevestigd zijn zou ik zeker over gaan.

Of anders een keertje HC starten. Al vind ik dat altijd zonde van mijn geld. En stel je voor dat je een punt rijdt, dan telt tie niet....

Succes!

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:52

Ik vond de Z1 een stuk logischer opgebouwd en doordoor veel eenvoudiger te rijden dan de M2. Vooral de 20x60 vond ik een verademing.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:11

In wat voor een manier blijf je hangen? Misschien is het paard in die zin "overspannen" of ben je uitgereden bij je huidige instructeur/rice? Ik noem maar wat :)
En wat zegt je instructeur/rice? :)

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Re: Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 21:56

Annekeee: Ja hoe zal ik het zeggen, dipje of zo. We gaan al wel weer beter hoor maar door spanningsfoutjes is het de laatste tijd steeds niet... Ik heb er sinds een tijdje een nieuwe instructrice bij die me enorm optilt dus dat is het volgens mij niet... Ik zeg zelf eind van het jaar over, mijn instructrice vind dat haalbaar maar omdat iedereen zegt dat je beter over kan gaan i.v.m. verschillende redenen die ik had omschreven brengt een ieder mij zo in twijfel! Lastig lastig.... Ik pieker me suf....

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:20

Ik begrijp het... Zo'n dipje heb ik ook gehad, ik zou zeggen stop even met trainen wat betreft wedstrijdgericht! Ga lekken afwisselen. Elke dag andere dingen (Bosrit, longeren, 20 min. rustig trainen) En zet hem/haar desnoot een week (aantal dagen) stil. Afwisselen is goed voor het koppie :D En het doet wonderen...

tteettt
Berichten: 617
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:26

ik zou ook inderdaad even een pauze inlassen. En wel voorzichtig naar de Z toe trainen.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:35

Kijk wij zijn regelmatig ook toe aan een vakantie, dat heeft een paard natuurlijk ook, dan kan er wel gezegt worden hij staat 23 uur perdag wei/stal/paddock (?) en daar van dat 1e uurtje moet hij wel kunnen werken. Is ook wel zo, alleen moet ie het wel kunnen bekroppen boven in zijn koppie :)

Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:48

Ik ga mee met bovenstaande, doe eventjes rustig aan. Ga even lol maken met je paard, pak daarna nog een keer M2 mee en bekijk dan wat je er van vind. Ik ken je probleem. Ben nu inmiddels zelf M2 met 23 winstpunten en toen ik er 10 had, kregen wij ook een dip. De punten kwamen moeizaam binnen en mijn paardje leek er geen plezier meer in te hebben. Ik ben me toen wat meer gaan richten op het springen en heb mijn dressuurwedstrijden verruild voor springwedstrijden. Ben wel doorblijven trainen, maar gewoon met heel veel afwisseling. Nu gaat het inmiddels weer beter en loopt hij eigenlijk alle wedstrijden weer bovenin mee. De afwisseling in mijn training is gebleven. 1 tot 2 keer in de week les, waarvan 1 springles, 1 keer naar het bos (als ik geen wedstrijden heb vaak nog wel meer), 1 keer paard alleen loswerken en 1 keer echt aan het werk (thuis of op dressuurles).
Heel veel succes, geef het even de tijd het komt wel..

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:57

misschien als je een nieuwe uitdaging aangaat dat je daar ook weer uitkomt :)

M2 blijft toch een vervelend niveau. en het Z1 geeft veel meer tijd ruimte etc. ik zou het gewoon proberen. lukt het niet dan zou ik een stop houden en je paard thuis houden. vind het nogal geldverspilling om in het M2 te blijven en daar geld in te steken

Vanquard
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:59

Kabouterdans schreef:
Dan start je een keer HC Z om te kijken hoe het gaat, mocht het tegenvallen kun je nog verder in het M2.



Dat mag niet, je mag alleen Hc starten in je eigen of een klasse lager!

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Re: Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 16:16

Bedankt voor jullie mening! Het blijft een hele uitdaging. Ik zet hem niet stil, met wat meer variatie was ik al bezig:-) Ik train nog even verder dan hoop ik eind van het jaar over te gaan...Misschien iets eerder als het erg goed gaat.

Raggel

Berichten: 1877
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Susteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:23

Vanquard schreef:
Kabouterdans schreef:
Dan start je een keer HC Z om te kijken hoe het gaat, mocht het tegenvallen kun je nog verder in het M2.



Dat mag niet, je mag alleen Hc starten in je eigen of een klasse lager!


Dat is niet waar, ik ben meerdere keren Z1 Hc gestart terwijl ik zelf nog M2 was. Dus je mag zeker Z1 Hc starten!

Mijn ervaring is dat goed M2 rijden net zo moeilijk of makkelijk is dan goed Z1 rijden. Dacht ook dat Z1 wel een stuk makkelijker zou zijn, meer tijd voor alles, wat meer voorbereiden en afwerken van de oefeningen. Klopt ook wel, maar doordat de oefeningen ook net wat lastiger zijn heb je die tijd ook hard nodig en wordt het overall niet makkelijker.
Wel merkte ik dat mijn M2 niveau hard vooruit ging na een paar keer Z1 Hc gestart te zijn, dus dat zou ik je zeker adviseren.

Maar nogmaals, als je het goed wil doen, zijn beide klasses net zo lastig..

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:28

Even iets rustiger aan doen wil idd ook weleens helpen . Als je wel al overgaat geef jezelf dan een aantal wedstrijden de tijd om aan de nieuwe lijnen en proeven te wennen. Punten rijden hoeft dan nog helemaal niet. Wordt je daar nerveus van dan zou ik nog lekker even thuis doortrainen om het goed voor elkaar te rijden. Blijf ook bij je eigen standpunt. Het is soms zo makkelijk om iets te roepen tegen een ander. Laartje daardoor niet van de wijs brengen. Ik ben zelf met 16 punten overgegaan toen reed ik steeds in de 190. het wil niet zeggen dat je dan klaar bent voor de Z! Wij hebben ook geen 20x60 baan dus de lijnen oefenen gebeurd op concours en daar stel ik me ook op in. Ik hooop dat je de voor jouw passende keus kan maken!

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:33

Vanquard schreef:
Kabouterdans schreef:
Dan start je een keer HC Z om te kijken hoe het gaat, mocht het tegenvallen kun je nog verder in het M2.



Dat mag niet, je mag alleen Hc starten in je eigen of een klasse lager!


Wel hoor, als je tenminste je punten ervoor hebt volgens mij. Het is juist heel fijn om HC in een hogere klasse te kunnen starten en te kijken of je eraan toe bent. Het stond inderdaad in de Paard en Sport maar toen ik het las, dacht ik al dat dit fout was. Waarom zou je in vredesnaam HC in een lagere klasse in de dressuur willen starten? Voor het springen kan ik me dat wel voorstellen, maar voor de dressuur? Je mag het volgens mij wel pas als je ook daadwerkelijk de punten voor de hogere klasse hebt. Dan ben je dus startgerechtigd en kun je dus gewoon kiezen of je HC start of voor het echie. ;)

ponieszlover

Berichten: 778
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:34

Ik zou zelf nog even doorgaan in het M2,
Goed oefenen voor het Z en als je dan een paard keer achter elkaar goede punten haalt...dan over gaan naar het Z.
Maar ik ken jullie combinatie natuurlijk niet.
Het zou ook kunnen dat je paard geen uitdaging meer heeft en dan is het juist goed om verder te gaan naar het Z.

singel64
Berichten: 81
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:42

Als ik de punten in je profiel bekijk,zou ik nog even wachten.
Het zijn krappe winstpuntjes, en aardig wat keren afgegroet??
Ik zou de M proeven nu wat meer proberen af te werken, en als training te zien, zodat je strax soepeler de overgang naar het Z kan maken.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:02

Ik ga pas over naar een volgende klasse als ik verwacht ruim een winstpunt te kunnen scoren.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:04

Zooist schreef:
Gewoon doen. Je kan beter daarin verder leren dan te blijven hangen in het M2.

Je kennissen heb en ook gelijk voor wat betreft de ruimte van de lijnen.

En als de eenvoudige wissels en de appuyementen redelijk bevestigd zijn zou ik zeker over gaan.

Of anders een keertje HC starten. Al vind ik dat altijd zonde van mijn geld. En stel je voor dat je een punt rijdt, dan telt tie niet....

Succes!


Ik ben het hiermee eens gewoon lekker overgaan!

Raggel

Berichten: 1877
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Susteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:33

Wat heb je nou aan zo'n net 180 (in dit geval 204) winstpuntjes? Dat wil toch alleen maar zeggen dat het net wel/net niet goed genoeg is..

Als ik het doe wil ik het goed doen. Niet zo halfhalf en we zien wel waar het schip strand.. En straks als het wel goed gaat, maar je nog niet over wil/kan naar het Z2 zit je met te veel winstpunten te kijken.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:51

Ik heb op eerste wedstrijd in M2 gelijk 4 wp gescoord, als ik er 10 heb ga ik gewoon over omdat we thuis op Z2 niveau trainen.

Mijn vorige paard ben ik gaan doorrijden in M2 omdat hij travers nog te moeilijk vindt en appuyement was niet helemaal bevestigd. We hebben wel iedere keer boven 190 gesoord.

Umpiedumpie

Berichten: 683
Geregistreerd: 11-02-06
Woonplaats: Uithoorn

Re: Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:28

Lekker overgaan. De Z1 is een verademing! haha!
Heb een paar maanden over het M2 gedaan met een behoorlijke dip. Mijn paard is best heet en dat gepruts met al die oefeningen achter elkaar in 20x40 werd hem iets te veel. Haalde in het M2 nooit ruim winst, maar ben in 2 maand door het Z1 gevlogen met een paar keer ruim winst.
Maw gewoon gaan starten!

Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Re: Wanneer over naar het Z??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:23

Áltijd maar weer: "in de Z heb je meer ruimte", "20x60 is makkelijker".
Besef wel dat je dan ook de verruimingen, en bijvoorbeeld de SB en de travers over een veeeel langere afstand moet rijden zonder dat ze op de voorhand vallen. Als je dat nu nét tot de B en E vol kunt houden, dan moet je nu natuurlijk nog wel even een keer zover hè. Veel mensen die om bovenstaande reden overstappen naar het Z vergeten dat nog wel eens...