Pony verkocht, nooit geld ontvangen. What to do?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Pony verkocht, nooit geld ontvangen. What to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:33

Ik weet niet of het hier goed staat, maar anders neem ik aan dat het wel verplaatst wordt?

Ik zal bij het begin beginnen:

2 jaar geleden kwam ik een super leuk paardje tegen op internet. Een bonte Shetlander. Na wat heen en weer gemaild te hebben met de fokster (ik was 16, mocht nooit een pony, maar toen ik het thuis vroeg mocht ik hem toch kopen!) de koop gesloten. Ik deed een aanbetaling van 50 euro, zij kwamen hem 2 maanden later brengen en dan zou ik de resterende 220 euro betalen. Ik was helemaal in de wolken!

Toen hij er eenmaal was, was alles leuk. Ik zag er een grote uitdaging in hem alles te leren. Maar toen de dagen korter werden, de school weer volop op gang was, en al mijn zuurverdiende centjes in het beestje gestoken moesten worden, ging ik er steeds minder de lol van inzien. Ik bood hem te koop aan op internet, verschillende geïnteresseerden, maar ineens kwam mijn nichtje naar me toe dat haar ouders hem wilden overnemen voor haar. Deze oplossing leek me ideaal, zo kon hij fijn op de stalling blijven staan waar hij stond en net weer gewend was!

Gelijk de stalbaas ingelicht, geregeld dat niet ik, maar zij kwamen om hem te verzorgen. Ook heb ik zijn paspoort en zijn entingboekje aan ze gegeven. Ze vroegen nog hoeveel ik voor hem moest hebben, dus ik zei dat ik 270 euro voor hem betaald had en dat zouden ze mij ook betalen. Als het loon binnen was, want ze zaten nu even krap. Ik vond het prima, het is familie waar ik (toen nog) close mee omga, dus ik mag toch wel verwachten dat ze zich aan de afspraak houden?

Helaas heb ik nooit geld gezien... Ik heb vaak gedacht hoe ik hiernaar moest vragen. Ik ben geen type die dit zomaar even doet, ik ben soms nog te goed van vertrouwen en ga er misschien ook nog wel van uit dat ze zelf het geld nog komen brengen.
Oma van die kant heeft ze wel eens gezegd dat ik nog geld van ze kreeg, en hun antwoord daarop was: "Het is goed met haar, dat beest heeft ons al genoeg gekost!" (pony heeft luizen gekregen toen hij pas van hun was, ze hadden hem bij de schapen gezet... Ook hebben ze hem laten castreren, maar dat wisten ze van tevoren... Allemaal dingen waar ik niks aan kon doen en die ook zeker mijn schuld niet waren!!!)

Inmiddels heb ik vrijwel geen contact meer met hen, gewoon omdat ze niet mijn soort mensen zijn en ik voor de rest helemaal geen connectie met ze voel. Ze kijken neer op andere mensen (voelen zich altijd beter) en zijn jaloers op wat mijn broertje en ik kunnen en hun kinderen niet. Nee, daar hoef ik niet meer mee geconfronteerd te worden.

Toevallig zat ik vandaag bij oma van moeders kant, en er kwam een vriendin langs van die bewuste oma. Ze vond het zo leuk dat ik paardreed (ze vindt paarden zelf ook heel erg leuk zei ze) en ze vond dat ik maar een eigen paard moest kopen. Waarop ik antwoordde dat ik die gehad had, maar dat dat niet zo'n succes was. Zodoende kwam dus ook dit allemaal ter sprake. Hoe belachelijk en asociaal het eigenlijk was dat ze me nooit betaald hebben voor die pony. Ze vroeg of ik bewijs had dat het mijn pony was. Het enige dat zwart op wit staat zijn de mailtjes met de fokster (Amandake op Bokt). Ik kan niet meer met zekerheid zeggen of mijn naam ook in het paspoort stond...
Die vrouw dacht dus dat ik rechtmatig nog steeds de eigenaar van deze pony ben, en dat ik alsnog het geld wat ze me verschuldigd zijn kan opeisen, en anders de pony gewoon van mij is.

Ik weet dus niet of ze de pony op hun naam hebben laten zetten o.i.d. Of dat überhaupt mogelijk is als er geen bewijs van aankoop is...

Het gesprek met ze aangaan zie ik niet snel gebeuren. Ten eerste omdat ik ze nooit meer zie/spreek en ten tweede weet ik gewoon al precies wat ze gaan zeggen (zoals ze tegen mijn oma ook al gezegd hebben...)

Wie kan mij hier meer over vertellen? :oo

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Pony verkocht, nooit geld ontvangen. What to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:38

Volgens mij heb jij weinig kans. Het is zelfs zo dat als mensen aan kunnen tonen voor een bepaalde tijd voor een paard/pony gezorgd te hebben, dus alles bekostigd en dergelijke dat dat al voldoende is om hun als eigenaar te beschouwen. (bijv in geval van dat een paard op pensionstal staat en mensen niet meer betalen en nooi tkomen en de eigenaar van pensionstal alle kosten draagt)

Paspoort is geen bewijs van eigendom, dus ook al staat jou naam daar in dan heb je nog niet veel. Zolang er geen contract oid is kan er weinig gedaan worden...


Hoelang is dit geleden? Zo te lezen is er al een flinke tijd overheen gegaan sinds zij de pony hebben.

Anoniem

Re: Pony verkocht, nooit geld ontvangen. What to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:42

In december is het 2 jaar geleden...

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:46

Volgens mij is het inderdaad zo dat degene die voor de pony zorgt en betaalt de eigenaar is. Ook omdat paarden vaak niet op naam worden gezet is het paspoort inderdaad geen eigendomsbewijs. Dus als het al 2 jaar geleden is denk ik niet dat je wat dat betreft veel kans hebt...

Wat ik wel al vaak gehoord heb, maar weet niet of dat hier ook in de buurt is, een rechtswinkel, waar je dan eens zou kunnen binnenlopen/bellen om juridisch advies te vragen. Misschien zelfs eens naar het politiebureau? Je kan altijd vragen daar ook wat je rechten zijn en met welk bewijs je zou moeten komen om toch nog iets gedaan te krijgen.
Misschien je berichtengeschiedenis op msn/hotmail eens terugzoeken of je nergens iets op papier over die pony hebt staan...

Wel een rotsituatie daarom

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:46

wat cp112 zegt: degene die gedurende een langere periode de kosten op zich neemt en betaald wordt gezien als de eigenaar. Je zou eventueel nog bij de rechtsbijstand of het juridisch loket navraag kunnen doen, er zijn misschien wel uitzonderingen.

Succes!

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:47

Je hebt geen poot meer om op te staan. Je bent geen eigenaar meer, je wordt door de wet alleen gezien als eigenaar als jij het laatste halfjaar financieel verantwoordelijk bent geweest voor het dier, papier is in Nederland nog steeds geen eigendoms bewijs!

Connie

Berichten: 1828
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:47

moeilijk.
eigenlijk zou je ze gewoon moeten opbellen, en zeggen dat je je afvroeg hoe het met de pony is oid? en dan zo naar de 'moeilijke' vraag toe werken, misschien beginnen ze er zelf wel over...
succes in ieder geval! :(:)

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony verkocht, nooit geld ontvangen. What to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:49

Kun je geen hulptroepen inschakelen? Samen met ouders/broers/zussen en dergelijk het gesprek aangaan? Het is echt belachelijk om dit over je kant te laten gaan.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:50

troi schreef:
Kun je geen hulptroepen inschakelen? Samen met ouders/broers/zussen en dergelijk het gesprek aangaan? Het is echt belachelijk om dit over je kant te laten gaan.

Wellicht had je dan iets eerder aan de bel moeten trekken en niet 2 jaar later >;)

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:52

s wel een beetje laat om hier nog mee af te komen he... je belt toch gelijk als de termijn waarbinnen ze zouden betalen verstreken is en je nog nx gehad hebt?

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony verkocht, nooit geld ontvangen. What to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:54

Ach 2 jaar is idd laat maar volgens mij bestaan er geen verjaringstermijnen voor dit soort zaken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:55

Het punt is dat er helemaal geen termijn was... Ik was 16 jaar, durfde zelf het gesprek niet met ze aan te gaan (kun je nagaan... ;) ) en als mijn vader (broer van de vader van het nichtje) en mijn oma (zijn eigen moeder dus) erover begonnen kregen ze een snauw. Er is gewoon níet te praten met deze mensen want ze staan boven iedereen en de wereld is van hen.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:55

Volgens mij is er niet veel meer aan te doen? Maar ik zou zelf niet 2 jaar hebben gewacht, je spreekt iets af en als ze niet voldoen dan had ik de pony terug gehaald. Maar goed dat is makkelijk achteraf gepraat natuurlijk en daar heb je niks meer aan. Heb je anders geen rechtsbijstand? Anders zou je eens kunnen bellen, wellicht weten ze daar nog ergens een gaatje in de wet zodat je alsnog je geld kunt opeisen.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:56

En nu is het heel hard gezegd te laat, laat het los.

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:57

Dat je het al 2 jaar lang zo ver hebt laten komen.

Ik zou inderdaad contact opnemen (het liefst in real life)
en dan zeggen dat je een tijdje terug opeens dacht aan
hoe het gelopen is. En dat het schandalig is om je familie zo te
behandelen.

Neem des Noods iemand mee

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Pony verkocht, nooit geld ontvangen. What to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:18

T'is maar 270 euro, daar zou ik verder geen ruzie meer over maken

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:19

Het gaat om het principe, dit is eigenlijk gewoon diefstal. Zo ga je niet met mensen om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:23

Bovendien, 'maar' 270 euro... Voor mij is dat veel :+ Ben ook maar een student en het geld groeit mij helaas niet op de rug!

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:24

Ik zou proberen te praten en het anders vergeten. Je hebt juridisch gezien nergens recht op.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Pony verkocht, nooit geld ontvangen. What to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:35

met een paar stevige jongens erbij een gesprekje met ze aangaan??

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Pony verkocht, nooit geld ontvangen. What to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:39

kan je niet een paar mensen mee nemen en dan naar hun toe gaan want ik vind dat niet kunnen hoor!

Anoniem

Re: Pony verkocht, nooit geld ontvangen. What to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:48

Ik ga dinsdag nog eens met mijn vader erover praten. Morgen is ook mijn oma van die kant jarig dus ga het er ook eens met haar over hebben. Misschien kunnen zij me bijstaan...

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:52

Je bent na 2 jaar rijkelijk laat met reageren naar hun toe.

Laat het rusten en zie het als een wijze maar dure les.

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:29

Kayleigh_ schreef:
Bovendien, 'maar' 270 euro... Voor mij is dat veel :+ Ben ook maar een student en het geld groeit mij helaas niet op de rug!


Maar eerlijk... is dat al de moeite waard? Een familie'drama' ontstaat snel, zeker als er geld bij komt kijken.
Als de pony goed verzorgd wordt is dat toch ook al mooi?

Als het nu een vreemde was geweest, had ik er werk van gemaakt...

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Pony verkocht, nooit geld ontvangen. What to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:44

he wat lastig en ik snap wel dat je 2 jaar gewacht hebt, je hoopt dan toch tegen beter weten in dat het geld nog ooit komt. Zoals je zelf van vertrouwen bent, zo denk je ook dat andere mensen zijn maar vaak is dat dus niet zo. Ik weet niet of je er een familie ruzie voor over hebt maar anders zou ik er toch met je vader nog eens mee gaan praten.