Mijn zenuwen nemen de wedstrijd over.. iemand tips ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanoeh
Berichten: 3169
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Mijn zenuwen nemen de wedstrijd over.. iemand tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 22:12

Hallo !

met wedstrijden ben ik altijd heel heel zenuwachtig,
vooral op ander terrein en ik weet niet hoe het komt en ik heb dan weer de pech dat ik een paard heb dat best wel zenuwachtig word als ik het ook ben, en op ander terrein soiso wat zenuwachtiger is..
thuis met zelfrijden of les heb ik dit nooit, dus mijn paard ook niet..
ik vind het gewoon jammer omdat het wel met punten scheelt en een aantal oefeningen gewoon minder goed gaan dan normaal..
heeft iemand tips ??.
of hebben jullie dit ook (gehad) ??

xx, Nanoeh

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Mijn zenuwen nemen de wedstrijd over.. iemand tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:24

Vaak gaan, probeer een vast ritme aan te wennen (dat helpt sommige ook erg goed), en er zijn toch ook van die op natuurlijke basis dingetjes (lavendel ??) die je rustig maken? Voor een autorijexamen zeggen ze wel eens je moet banaan gaan eten? ;)

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Mijn zenuwen nemen de wedstrijd over.. iemand tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:44

Op 9 december geeft de KNHS een rondje instructie over mentale training (voor wedstrijden). Wellicht is dat interessant voor jou!

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:50

Dat is ook één van de redenen waarom ik geen wedstrijden rijd; ik kan mijn zenuwen ook slecht de baas...

Maar als je ondanks de zenuwen toch echt een fanatiek wedstrijdruiter bent, is het inderdaad een beetje jammer, ja. Sommige mensen zweren bij 'Bach Rescue'; misschien is dat iets om je in te verdiepen? Zelf heb ik voor examenstress wel eens Johanneskruid (of Sintjanskruid) pilletjes geslikt; dat hielp wel voor mij...

MerelV

Berichten: 1764
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Mijn zenuwen nemen de wedstrijd over.. iemand tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:29

ja Bach Rescue werkt voor mij ook heel goed, maar met kampioenschappen heb ik vaak iets extra's nodig en dan gebruik ik valeriaantabletten, die zijn gewoon te halen bij de apotheek!

nanoeh
Berichten: 3169
Geregistreerd: 05-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Mijn zenuwen nemen de wedstrijd over.. iemand tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 22:20

bedankt voor alle reacties tot nu toe :D

banaan eten heb ik ook wel is van gehoord, die sliertjes maken je rustig.. sint johans kruid ook ! dat gebruikte me broer vaak met zijn voetbal wedstrijden..
en de rest ga ik even meer over informeren :D..
Bedankt !

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Mijn zenuwen nemen de wedstrijd over.. iemand tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:36

Hier ook een zenuwachtige ruiter. vooral dressuurmatig vaak de boel verpest omdat ik niet durf te rijden in de ring.
ikzelf slik altijd valeriaan voor de ergste zenuwen, en probeer kleine doelen voor mijzelf te stellen.
op die manier maak ik het voor mijzef allemaal wat laagdrempeliger.
( bv.. ipv de focussen op de gehele proef, wil ik graag dat m'n paard netjes de 10 meter wijkt, of niet omspringt tijdens de contra galop)
dat wordt dan mijn doel, en dan heb ik alleen zenuwen op 1 onderdeel ipv de gehele proef.
klinkt vaag, maar stom genoeg werkt het wel :+
je leid dan je aandacht af op de gehele proef, zodat je die neutraler rijdt, en dan maak je je alleen zorgen om je doelonderdeel. en mjah.. 1 onderdeel op de 30 verpesten is nog te overzien :j

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Mijn zenuwen nemen de wedstrijd over.. iemand tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:26

Hier iemand die altijd last had van gezonde spanning, maar tegenwoordig met huidige paard en stijf staat van de zenuwen.
Paard geef ik Naf Relax en ik slik ook rustgevende tabletjes, 2 dagen voor de wedstrijd.

Daarnaast probeer ik om de week weg te gaan, zodat er een vast ritme inkomt. Verder neem ik overal ruim de tijd voor en heb qua opzadelen en andere dingen doen ook een vast ritme. Zo ben ik bezig en heb ik geen tijd om zenuwachtig te worden.

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Re: Mijn zenuwen nemen de wedstrijd over.. iemand tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:28

Ik zweer bij Bach Rescue druppels :j

Vroeger kon ik niet eens eten voor een wedstrijd, tegenwoordig gaat het al veel beter met de spanning, maar als ik het toch voel, neem ik een paar van die druppels, en het werkt echt :j