Inkomsten uit weidegang en stalling/aangifte belastingdienst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
euromagnet

Berichten: 1
Geregistreerd: 05-09-10

Inkomsten uit weidegang en stalling/aangifte belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 17:44

Ik heb een vraag omtrent de financiële gang van zaken betreffende het opgeven van inkomsten aan de belastingdienst. Even een inleidend verhaaltje……
Halverwege het jaar 2010 heb ik samen met mijn vrouw de boerderij van mijn ouders gekocht. Ik wil van deze boerderij niet mijn inkomstenbron gaan maken, immers ik heb reeds een goede baan. Deze baan hoop ik tot mijn pensionering te gaan volbrengen.
Nu hebben wij, na het betrekken van de boerderij, direct aan mensen de mogelijkheid geboden om hun paard op onze weide te laten grazen. Dit uiteraard tegen een acceptabele vergoeding.
Het gevolg is dat we deze zomer ca. 12 paarden in onze wei (1,5 ha.) hebben gehad.
Voor de winterperiode hebben wij 10 paardenboxen beschikbaar, die wij ook gedurende de winter “gevuld” willen hebben.
Mijn vraag is nu hoe ik dit financieel het beste aan kan pakken ?
Belangrijk is dat ik mijn inkomsten uit weidegang en stalling netjes wil aanmelden bij de belastingdienst.
Of is het zelfs zo dat ik een “eigen bedrijf” moet gaan opzetten, waarbij ik mij moet gaan aanmelden bij de “Kamer van Koophandel”?
Of is het zo dat ik de inkomsten netjes kan vermelden straks bij de belastingaangifte voor het jaar 2010, wat begin 2011 zal gaan plaatsvinden ?

Wie kan mij een helder advies geven ?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Inkomsten uit weidegang en stalling/aangifte belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:50

Hoi,

Hoe het bij jou exact zit weet ik niet met zekerheid hoor, maar ik heb ook werkzaamheden gedaan voor derden zonder me te hebben aangemeld bij de KvK. Deze inkomsten geef je dan op als "inkomen uit overige werkzaamheden".

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Inkomsten uit weidegang en stalling/aangifte belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:53

Tot een bepaald bedrag kun je de inkomsten op je normale aangifte als extra inkomstenpost invullen, ik wil alleen niet wat het maximum bedrag daarvan is.

comikasa
Berichten: 66
Geregistreerd: 05-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:58

Je moet je idd aanmelden bij de KvK om je in te laten schrijven en tevens nadat er inkomsten binnen zijn gekomen dit uiteraard melden bij de belasting, je ben idd een eigen bedrijf. Tevens zul je je moeten verdiepen in de mestregelgeving omdat dat er dan ook nog bij komt.Je zult een aparte boekhouding moeten gaan openen als je dit wil gaan doen, zeker omdat je het over zo'n 10 boxen hebt. Tot 3 boxen dan heb je vrijstelling van de mestwet en je mag 3 paarden hobbymatig houden. Vanaf 3 paarden moet je ook een mileuvergunning aanvragen.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:03

comikasa schreef:
Tot 3 boxen dan heb je vrijstelling van de mestwet en je mag 3 paarden hobbymatig houden. Vanaf 3 paarden moet je ook een mileuvergunning aanvragen.

Indien er minder dan 50 paarden worden gehouden, hun je volstaan met het doen van een melding voor het Besluit landbouw milieubeheer (is veel eenvoudiger dan aanvragen van een vergunning). Voor info kan je terecht bij de afdeling milieu van de gemeente :)

Zicky

Berichten: 187
Geregistreerd: 13-01-09
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:55

Waar je de inkomsten aan moet geven in de aangifte hangt er vanaf hoeveel diensten je levert.

Verhuur je enkel de boxen en de weide dan hoort het in box 3 tegen waarde economisch verkeer.

Voer je de paarden, zorg je voor hooi en bodembedekking en zet je ze in de weide, dan moet je de inkomsten-/- kosten aangeven als resultaat overige werkzaamheden.

Is dit laatste het geval dan is inschrijven bij de kvk een optie, ook vanwege de macropassen e.d. ;)

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Inkomsten uit weidegang en stalling/aangifte belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:33

Qua belastingaangifte etc weet ik niet hoe dit zit.
Maar houd er wel rekening mee dat je meer als 7 paarden hebt staan en dus een mestwetboekhouding moet bijhouden.
Met het aantal paarden wat je hebt staan ben ik bang dat je mest moet afvoeren.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:43

Tot en met 7 paarden ben je toch 'vrij' van alles? Dan hoef je het toch niet aan te geven?

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:00

MamboBeach schreef:
Tot en met 7 paarden ben je toch 'vrij' van alles? Dan hoef je het toch niet aan te geven?

Tot 7 paarden inderdaad.
Maat TS heeft er 10-12 staan.

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:08

Zicky schreef:
Waar je de inkomsten aan moet geven in de aangifte hangt er vanaf hoeveel diensten je levert.

Verhuur je enkel de boxen en de weide dan hoort het in box 3 tegen waarde economisch verkeer.

Voer je de paarden, zorg je voor hooi en bodembedekking en zet je ze in de weide, dan moet je de inkomsten-/- kosten aangeven als resultaat overige werkzaamheden.

Is dit laatste het geval dan is inschrijven bij de kvk een optie, ook vanwege de macropassen e.d. ;)

Mee eens. Ik zou me meer druk maken om het mestverhaal. Zitten er nog ammoniakrechten op de boerderij? Anders moet je die kopen en dan wordt het een dure liefhebberij ;)

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Inkomsten uit weidegang en stalling/aangifte belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:14

Nu bij ons op stal komt niemand mestophalen hoor wordt over eigen land verspreidt, licht er toch aan hoeveel grond je heb? Of zoiets.
Ow wij hebben daar zo'n 40boxen ofzo.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:20

vivana schreef:
Nu bij ons op stal komt niemand mestophalen hoor wordt over eigen land verspreidt, licht er toch aan hoeveel grond je heb? Of zoiets.
Ow wij hebben daar zo'n 40boxen ofzo.


Hoe heb je dit op papier geregeld dan?
Aangezien je mestrechten grondgebonden zijn.
Als je te weinig land hebt moet je afvoeren, en deze bedragen zijn niet niets.

Bjornborg1
Berichten: 41
Geregistreerd: 08-10-09

Re: Inkomsten uit weidegang en stalling/aangifte belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:03

Als je 40 paarden hebt moet je dit gemeld hebben, en moet je bij controle kunnen aantonen waar de mest is gebleven,
De gene die het ophaalt moet dus een mestbon achterlaten dat hij het heeft mee genomen..

En het aantal dat je vrij mag houden verschilt per gemeente, maar ligt rond de 7..
Als je daarboven wilt moet je dit aanmelden als semi bedrijsmatig, en krijg je indd te maken met de mestwetten.

@TS huur is onbelast, dus op papier huren mensen een stukje grond bij jou, en nemen daar verzorging bij. Maar je kunt dit op de rekening schrijven als 90% huur, en 10% verzorging, net zoals jij wilt

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:22

annastasia schreef:
vivana schreef:
Nu bij ons op stal komt niemand mestophalen hoor wordt over eigen land verspreidt, licht er toch aan hoeveel grond je heb? Of zoiets.
Ow wij hebben daar zo'n 40boxen ofzo.


Hoe heb je dit op papier geregeld dan?
Aangezien je mestrechten grondgebonden zijn.
Als je te weinig land hebt moet je afvoeren, en deze bedragen zijn niet niets.


Nu ik sta in pension (handelsstal),eigenaar heeft uiteraard heel wat hectares grond her en der, dan krijg je te maken met mestquotum. Ik neem aan dat hij dus nog steeds zijn eigen mest op zijn land mag gebruiken (gebeurd 1x per jaar) Wij hebben daar een grote silo (vroeger maiskuil) waar de mest terecht komt.
Ik heb nog nooit een mestbon gezien en nog nooit een bedrijf die het op komt halen.....
Ik betaal gewoon kale huur en de rest doe ik zelf (mijn mest komt o de mesthoop daar, is natuurlijk amper te zien met een A-pony maar goed ook die mest en plast). de stallen worden daar 2x perjaar uitgedaan met een bobcat. (potten).