Wondjes door leidsel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Wondjes door leidsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 15:31

Ik rij met een LP met 2 sleuven. Leidsel op de bovenste sleuf. Gevolg is dat de leidsel tegen de onderlip aankomt en hier schaaf/brand plekjes veroorzaakt (echt aan de zijkant, dus niet in de mond). Met bitringen red ik het niet (die blijven ter hoogte van de bril).
Iemand een idee?
Plekjes komen dus echt van de leidsel en niet van het bit


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:56

ik zou dan eens kijken voor een ander bit,want dit lijkt me niet prettig.of de leidsels een een sleuv naar onder doen,ze zeggen toch een bit is zo hard als de hand van de ruiter.ik kan je verder geen tips geven heb er gelukkig geen ervaring mee.ik rij met een gebroken bit afwisselend met een ongebroken trens bit
stef schreef:
Ik rij met een LP met 2 sleuven. Leidsel op de bovenste sleuf. Gevolg is dat de leidsel tegen de onderlip aankomt en hier schaaf/brand plekjes veroorzaakt (echt aan de zijkant, dus niet in de mond). Met bitringen red ik het niet (die blijven ter hoogte van de bril).
Iemand een idee?
Plekjes komen dus echt van de leidsel en niet van het bit

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Wondjes door leidsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:19

Misschien een breder bit? Heb geen idee hoor :o

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 16:21

@ keona: lees je wel? Het komt niet door het bit, maar de leidsels die langs de lip schuren en jij komt aan met het bit is zo hard als de hand van de ruiter?
Ik ben btw helemaal geen ruiter aangezien ik er niet op zit...
Sorry hoor, maar een typisch voorbeeld van je bakkes een dauw geven...

Voor mensen met serieuze reacties sta ik uiteraard open.

Suikermeisje: heb ik ook aan zitten denken, maar op zich is deze al best breed (11.5 voor een pony van 98cm). Als ik breder pak kom ik op 12.5 uit, en dat gaat m echt niet worden

Wendy15

Berichten: 11093
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:24

Jeetje, rustig even.. Ik lees de post van keona met een hele andere insteek dan jij volgens mij..
Wat ze zegt is dat als jij een zachte hand hebt, je de leidsels misschien ook op de onderste sleuf kunt doen ipv de bovenste zodat de leidsels misschien niet meer schuren..

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:29

kun je niet iets maken wat lijkt op een teugelbontje maar dan kleiner en dunner? bijv. met handoekstof. er zijn ook van die kinkettingbontjes, misschien kunnen die om je leidsel.
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 05-09-10 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Berichten: 11610
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:30

Ik lees de post van keona ook zoals Wendy15, dus met een vriendelijke bedoeling.

Misschien kun je het gedeelte bij de gespen even goed invetten, zodat het wat zachter wordt (de rest van je leidsel niet). Wat ik ook wel eens zie is dat mensen een klein musketonnetje aan het bit doen en dan de leidsels aan de musketon. Dan schuurt het iig niet meer, maar heb er zelf geen ervaring mee. Succes.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:30

Wendy15 schreef:
Jeetje, rustig even.. Ik lees de post van keona met een hele andere insteek dan jij volgens mij..
Wat ze zegt is dat als jij een zachte hand hebt, je de leidsels misschien ook op de onderste sleuf kunt doen ipv de bovenste zodat de leidsels misschien niet meer schuren..


Inderdaad, zo lees ik hem ook!

Op het moment dat je leidsels wat lager zitten, schuren ze misschien ook niet meer langs haar mond?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:32

een breder bit geeft meer ruimte naast de mond, dat zou betekenen dat de leidsel ook verder van de mond/lippen afligt en dus minder kans geeft op schuren... :)*

anders leidsels van dunner materiaal misschien, of zachter materiaal?

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:37

Zit je toch aan een breder bit, of je hand nu zacht of hard is. De leidsel schuren tegen de lip/vel aan en dat hoort gewoon geen wondjes te geven.

Wat je ook kan proberen is het einde van de leidsels te laten vervangen door een stukje biothane, dat is zooo glad als het nat wordt (door schuim/speeksel), dat het eigenlijk niet kan gaan schuren. Het is ook wat dunner dan leer, maar veel sterker.

Of je gespt je leidsels aan een clip/musketon en haakt die aan het bit. Zelf ben ik hier niet zo'n voorstander van, het is weer wat extra gewicht aan het bit. Maar het wordt zeker wel gedaan.
(dit idee: http://www.equihof.be/catalog/images/imagecache/66x120_teugel%20clips.jpg )

Menbitten gaan vaak ook in hele maten, dus 11.0, 12.0 etc. Even zoeken naar de juiste leverancier, dan zit je met 0,5 cm extra wel goed. De grootte van de pony zegt ook weinig, de mijne loopt met 12,5 en is toch echt een B-pony. Mijn rijpaard heeft... 12,5.

power1997

Berichten: 1541
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:41

keona schreef:
ik zou dan eens kijken voor een ander bit,want dit lijkt me niet prettig.of de leidsels een een sleuv naar onder doen,ze zeggen toch een bit is zo hard als de hand van de ruiter.ik kan je verder geen tips geven heb er gelukkig geen ervaring mee.ik rij met een gebroken bit afwisselend met een ongebroken trens bit
stef schreef:
Ik rij met een LP met 2 sleuven. Leidsel op de bovenste sleuf. Gevolg is dat de leidsel tegen de onderlip aankomt en hier schaaf/brand plekjes veroorzaakt (echt aan de zijkant, dus niet in de mond). Met bitringen red ik het niet (die blijven ter hoogte van de bril).
Iemand een idee?
Plekjes komen dus echt van de leidsel en niet van het bit


Ze bedoelt denk ik, dat als je hem een sleuf naar onderen probeert, dat je dan ook nog "licht"kunt werken, want t bit is naar jouw hand

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wondjes door leidsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 16:51

Divine: 11.5 is al best aan de maat voor een shetje, en ik vind m eigenlijk ook al een tikkie te breed bij de mondhoeken. Echter hebben deze leidsels bij de gesp zeg maar een dubbel leertje zitten, waardoor ie dikker uitkomt dan een enkel leertje, en ik denk dat dat het punt is.
Naar beneden zetten zou idd kunnen (sorry keona, ik las je post echt anders dan dat je het bedoelt had. Is wellicht ook een stukje ervaring van penny's die niet eens doorhebben dat ze op een AR topic reageren), maar liever niet. Ik zou het op zich best kunnen handelen, maar ze heeft zo'n heerlijk zacht bekkie nu, wil ik niet verknallen doordat ik een keer scherp moet corrigeren en dan dus te scherp in kom.
Die clipjes heb ik liggen, heb ik aan het hoofdstel van mijn haf zitten, dus dat zou ik iid eens kunnen proberen.
Biothane ken ik wel, maar kan je dat gewoon aan een leidsel (laten) zetten dan?

Susyb
Berichten: 3385
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Wondjes door leidsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:56

Als het dubbelen leertje het is (dat is z'n versteviging volgens mij) en het zou daardoor komen dan knip je dat er toch gewoon af?
Teminste :o ik zou dat doen :P

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:57

als je denkt dat dit bit al aan de brede kant is zou ik andere (dunnere) leidsels proberen...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 17:05

Susyb schreef:
Als het dubbelen leertje het is (dat is z'n versteviging volgens mij) en het zou daardoor komen dan knip je dat er toch gewoon af?
Teminste :o ik zou dat doen :P


Klinkt op zich heel logisch, maar ben een beetje zuinig op mn tuig (althans, op dit tuig ;) ) heb er nogal wat moeite voor moeten doen om eraan te komen, dus vandaar ;) En dan heb ik zoiets van: t zal er toch niet voor niks zitten?...

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:18

Ik heb om mijn Liverpool bitringen. Tegenwoordig heb je ze met een sleuf, waardoor je ze met veel moeite toch om de stang krijgt. Janouk heeft ze omdat 12,5 te smal is en 13,5 te breed en met bitringen is een 13,5 goed. De bitringen zouden ook de mond van jouw pony kunnen beschermen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wondjes door leidsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 17:20

wat ik bedoel is niet dat ik de schijven er niet omheen krijg, maar dat ze niet op de plek komen waar het open gaat. Dat zit lager

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:25

ik zou een paar extra leidsels kopen die op die plaats dunner zijn of die je kunt laten vermaken als je deze heel wilt houden en het bit is breed genoeg...

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Wondjes door leidsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:14


Dolly!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wondjes door leidsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 19:18

oh, dat ziet er op zich niet verkeerd uit Jouke, zijn die er ook met tongvrijheid?

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Wondjes door leidsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:25

Poe dat kan ik zo niet vinden met tongvrijheid.
Ga nog even verder zoeken

Dolly!!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:58

lees jij wel goed,ik zeg dat je de leidsels een sleuf lager kunt hangen waardoor de hefboom meer werking heeft,maar dit zal niet uitmaken want HET BIT IS ZO HARD ALS DE HAND VAN DE RUITER DUS EVEN GOED LEZEN
stef schreef:
@ keona: lees je wel? Het komt niet door het bit, maar de leidsels die langs de lip schuren en jij komt aan met het bit is zo hard als de hand van de ruiter?
Ik ben btw helemaal geen ruiter aangezien ik er niet op zit...
Sorry hoor, maar een typisch voorbeeld van je bakkes een dauw geven...

Voor mensen met serieuze reacties sta ik uiteraard open.

Suikermeisje: heb ik ook aan zitten denken, maar op zich is deze al best breed (11.5 voor een pony van 98cm). Als ik breder pak kom ik op 12.5 uit, en dat gaat m echt niet worden

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wondjes door leidsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 22:00

keona, even naar mijn latere reactie kijken.... Kon mn bericht niet meer aanpassen


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:02

precies dit bedoelde ik dus ook,bedankt voor jou steun.ook had ik vermeld misschien een ander bit nemen waar dus de leidsels op een andere plek zitten er zijn zoveel soorten en maten menbitten en ook diverse vormen.
Wendy15 schreef:
Jeetje, rustig even.. Ik lees de post van keona met een hele andere insteek dan jij volgens mij..
Wat ze zegt is dat als jij een zachte hand hebt, je de leidsels misschien ook op de onderste sleuf kunt doen ipv de bovenste zodat de leidsels misschien niet meer schuren..

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:06

Maar ik lees dat je met een shetje rijdt met een heerlijk zacht mondje, kun je niet proberen op een gewoon trensje te rijden?
en 11,5 is voor een shetje zeker aan de maat (ik zeg niet dat het verkeerd is hoor :P)

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers