Winter deken, voor geschoren haflinger.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shartjec

Berichten: 263
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Warmenhuizen

Winter deken, voor geschoren haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:20

Hoi allemaal, ik ga mijn haflinger die jaar scheren, haar hals en haar lichaam, en haar benen niet. Vorig jaar stond ze ongeschoren met een 100grams deken. Is het verstandig om een 400grams deken met hals te doen? of is dat te warm.
ze staat van 9.00 tot 20.00 op het land, en staat s'nachts op stal, die zijn buitenboxen.

Anoniem

Re: Winter deken, voor geschoren haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:24

Waarom ga je scheren? Een paard dat veel buiten staat en met buiten boxen is scheren niet handig. Je kunt denk ik beter vanaf half/eind september een 200 grams deken op doen. En in de écht koude maanden een 300 grams. Zodat ze korter in haar vacht blijft. Dat is voor jou handiger dan scheren denk ik.

Verder is als je toch gaat scheren 400 grams te weinig snachts

shartjec

Berichten: 263
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:30

Anoniem schreef:
Waarom ga je scheren? Een paard dat veel buiten staat en met buiten boxen is scheren niet handig. Je kunt denk ik beter vanaf half/eind september een 200 grams deken op doen. En in de écht koude maanden een 300 grams. Zodat ze korter in haar vacht blijft. Dat is voor jou handiger dan scheren denk ik.

Verder is als je toch gaat scheren 400 grams te weinig snachts


Scheren is handiger in mijn geval, dik in de wintervacht, dus als je hebt gereden, staat ze flink in het zweet, en dat is niet handig voor in de winter. Ik rijd ook wedstrijden, dus vind dit ook veel handiger dan.

Als ze s'nachts op stal staat, is 400 gram dan alsnog te weinig ?

babydolll

Berichten: 1712
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Poortugaal

Re: Winter deken, voor geschoren haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:36

Als ze op stal staat zou ik een 400 grams deken zoeken met fleece voering snachts, en voor het echt vriezen een 500 grams op.

shartjec

Berichten: 263
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:37

Oke bedankt voor het advies. Ik ga haar hals ook scheren, dus gewoon met hals?

babydolll

Berichten: 1712
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:57

shartjec schreef:
Oke bedankt voor het advies. Ik ga haar hals ook scheren, dus gewoon met hals?

Met halsdekens moet je wel oppassen, zeker langere manen kunnen daarin afschuren. je kan ook een fleecedeken als onderdeken gebruiken met hals, en daaroverheen een 300 grams. ( hoef je niet zoveel dekens te kopen)
Staat ze in een binnen of buitenbox?

shartjec

Berichten: 263
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:59

babydolll schreef:
shartjec schreef:
Oke bedankt voor het advies. Ik ga haar hals ook scheren, dus gewoon met hals?

Met halsdekens moet je wel oppassen, zeker langere manen kunnen daarin afschuren. je kan ook een fleecedeken als onderdeken gebruiken met hals, en daaroverheen een 300 grams. ( hoef je niet zoveel dekens te kopen)
Staat ze in een binnen of buitenbox?


ja ze heeft lange manen, heb ik nog niet aan gedacht. Ik houd eerlijk gezegd niet zo van 2 dekens, lijkt me het handigst om in de strengste maand/maanden, een fleece deken te doen dan, en de rest gewoon met 400 grams deken.
Ze staat in buitenbox.

J0ortje_M

Berichten: 123
Geregistreerd: 31-05-08
Woonplaats: DenHaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:06

Anoniem schreef:
Verder is als je toch gaat scheren 400 grams te weinig snachts


Voor een warmbloed paard wel ja, Niet voor een Haflinger, das echt veels te veel voor deze tijd van het jaar. hoe moet het dan als het vriest? 1000 gr?? Het beestje mag zelf ook nog wat temperatuur regelen :)
Als het vriest in Dec.Jan okee, Maar nu nog echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:29

J0ortje_M schreef:
Anoniem schreef:
Verder is als je toch gaat scheren 400 grams te weinig snachts


Voor een warmbloed paard wel ja, Niet voor een Haflinger, das echt veels te veel voor deze tijd van het jaar. hoe moet het dan als het vriest? 1000 gr?? Het beestje mag zelf ook nog wat temperatuur regelen :)
Als het vriest in Dec.Jan okee, Maar nu nog echt niet.

ik bedoelde ook in Dec. ik ging er namelijk vanuit dat ze nu nog niet gaat scheren?

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Winter deken, voor geschoren haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:35

HAR-->SV

biancavos

Berichten: 1863
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Winter deken, voor geschoren haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:19

je hebt zowieso wel meer dekens nodig als alleen 100 en 400 gram, die overgang is wel erg groot (ook in het voorjaar als je af gaat bouwen)

shartjec

Berichten: 263
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 22:46

ik ga haar pas in oktober scheren hoor! en dan doe ik eerst gewoon een gevoerde regen deken op(ligt aan t weer).

J0ortje_M

Berichten: 123
Geregistreerd: 31-05-08
Woonplaats: DenHaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:25

shartjec schreef:
ik ga haar pas in oktober scheren hoor! en dan doe ik eerst gewoon een gevoerde regen deken op(ligt aan t weer).


JA zo doe ik het ook.
En dan wanneer het kouder wordt, pas ik de deken ook weer aan,. Ik ga niet warmer dan 300 gr...
alleen voor de nachten soms een dun fleecje eronder...

melle_odet

Berichten: 1208
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Deventer

Re: Winter deken, voor geschoren haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:48

toen ik mijn paardje heb geschoren( ook koudbloedje) had ik met de echte vorst 400 gram+ fleecedeken eronder.
als het niet zo heel hard vroor ging de fleece deken eronder uit.
dit is echt zat voor een koudbloed.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:33

Citaat:
Waarom ga je scheren? Een paard dat veel buiten staat en met buiten boxen is scheren niet handig. Je kunt denk ik beter vanaf half/eind september een 200 grams deken op doen. En in de écht koude maanden een 300 grams. Zodat ze korter in haar vacht blijft. Dat is voor jou handiger dan scheren denk ik.

Verder is als je toch gaat scheren 400 grams te weinig snachts


Waarom zou je niet scheren als het paard veel buiten staat? Mijne staat 24/7 buiten en wordt dit jaar voor de 5e keer geschoren dekenmodel, wel hele hals eruit. Begin straks met regendeken begin oktober geschoren dan gaat de 150/200 erop als het vriest de 350. Met afgelopen winter ook niet meer opgehad dan 350 wel een halsdeken maar die heeft hij normaal nooit om.

Heb ooit een 400 gr besteld maar met passen stond mijn koudbloed er onder te zweten, ligt er maar net aan hoe je paard reageert.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:50

shartjec schreef:
ja ze heeft lange manen, heb ik nog niet aan gedacht. Ik houd eerlijk gezegd niet zo van 2 dekens, lijkt me het handigst om in de strengste maand/maanden, een fleece deken te doen dan, en de rest gewoon met 400 grams deken.
Ze staat in buitenbox.

Een fleecedeken met hals lijkt me niet handig, lijkt me sowieso dat dat eerder gaat schuren dan gewoon een deken die glad is van binnen en fleece is ook niet bepaalt fijn als het gaat regenen.


Hoe dik de deken moet zijn ligt echt aan je paard, mijn fjord stond vorig jaar langer/dikker in de dekens dan de KWPN van een vriendin.