Iemand ervaring met chemisch castreren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
creabea

Berichten: 646
Geregistreerd: 16-03-08

Iemand ervaring met chemisch castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 17:53

Wij hebben een 6 jr goedgekeurde dekhengst, die in 2007, 08 en 09 vollop heeft gedekt, maar nu aan een sportcarriere is begonnen.
En je raadt het al, hij is erg veel hengst en te snel afgeleid tussen andere paarden.
De kans is groot dat we hem willen laten castreren, maar nu dat dichterbij komt beginnen te twijfels toe te slaan, want het is wel heel erg definitief...
En de uitsraling zal toch afnemen als ruin.

Nu opperde de veearts chemisch castreren..
heeft iemand ervaring met de kosten en de werkzaamheid?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Het feit dat hij dan minder vruchtbaar wordt, is van ondergeschikt belang.
Het gaat mij echt puur om de werking ervan.



Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Iemand ervaring met chemisch castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:17

Ik ben er niet helemaal weg in, maar wellicht is het wel even goed om er over na te denken of je je paard wel vrijwillig "Plat" wilt laten spuiten met allerlei hormonen..

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Iemand ervaring met chemisch castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:55

Ik heb wel eens gehoord dat ze ook een of andere geuren op de neus van de hengst smeren zodat hij de andere paarden minder zou ruiken ofzo? of dat waar is en werkt geen idee hoor maar chemisch castreren klinkt niet echt jofel vind ik. Maar misschien is het wel een goede oplossing. In ieder geval zou ik wel even goed research doen en er goed over denken ja.

Op 21-11-2011 geheel onverwachts afscheid moeten nemen van onze gouden kanjer Bryn Storm. Rust zacht lieve knul, we zullen je nooit vergeten.

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:04

Heb geen ervaring met chemische castratie, (heb er wel es aan gedacht voor onze klophengst, die intussen helaas overleden is), heb wel nog gehoord dat aan sommige hengsten bijv. Regumate (eigenlijk bedoeld voor merries) gegeven wordt om de hormonen onder controle te houden. Maar ik denk dat bij castratie op 6jarige leeftijd die hengstenuitstraling toch behouden blijft, al verschilt het wel van paard tot paard. We hebben hier een 10-jarige ruin die op zijn 3de gecastreerd is, en die heeft nog altijd de houding van een hengst, terwijl mijn 13jarige hengst meer weg heeft van een ruin.

Maar natuurlijk is castratie wel definitief, en kan je er later geen veulens meer van fokken (tenzij via diepvries sperma). Vasectomie dan weer niet, maar dan heeft net het omgekeerde effect: ze zijn niet meer vruchtbaar, maar blijven wel hengst qua karakter. Na vasectomie kan je echter wel je hengst in de kudde laten lopen, zodat hij sowieso went aan de nabijheid van andere paarden (al zal hij wss in de wei geen ruinen dulden als er merries in de buurt zijn)

Je kan echter ook aan de concentratie van je hengst gaan werken, bijv. door natural horsemanship oefeningen: paard ziet jou als leider en is daardoor meer op jou gefocust. Dat moet natuurlijk eerst op de grond geoefend worden en pas daarna in het zadel.

creabea

Berichten: 646
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Iemand ervaring met chemisch castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 08:07

bedankt voor de reacties
@ Carline, ik heb ook aan grondwerk gedacht, en aan de hand heeft hij wel veel respect. Maar het gaat meer over op concours en in de les. Wij rijden er zelf niet mee op concours, maar hebben er een ruiter voor. Die kan hem op zich best wel aan, maar het zijn meer de andere ruiters die hun paard wel eens voor zijn neus parkeren en ik wil geen ongelukken. Omdat hij het dekken kent, is hij nogal afgeleid als er ineens 'een lekker hapje' voor hem 'klaargezet' wordt...

MercuryDream
Berichten: 239
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:24

Ik ken een aantal mensen die voor chemische castratie hebben gekozen. Als het 'hengstengedrag' echt puur door de hormonen komt dan helpt het idd wel. Maar meestal, zeker bij oudere hengsten, is het gedrag er al helemaal ingesleten en zal de chemische castratie enkel invloed hebben op de vruchtbaarheid en niet op het gedrag.
In sommige gevallen (als het echt een hormonen kwestie is) schijnt 'moody mare' trouwens ook wel eens helpen.

Freddie, you made us feel like we could fly
F4:13. ,,Ik ben tegen alles bestand door hem die mij kracht geeft''


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: majemalo en 42 bezoekers