Te weinig ervaring, maar wil het wel graag proberen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alaan
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-09-10

Te weinig ervaring, maar wil het wel graag proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 22:51

Hallo,

Ik wil graag een verzorgpaard, en die heb ik nu ook. Maar er is 1 probleem....
Het kent amper de basis.
Voor ze bij deze schatten kwam, was het een draver.
Ik kom van een manege, dus ben een beetje gebok wel gewend,
en eigenwijze beestjes etc.
Maar dit niet!

In stap is ze heel braaf, maar zodra je wilt aansporen...
Hoofd de lucht in of naar beneden, steigeren, bokken, springen, er vandoor gaan.
Ik ging er trillend af.
Vind het zo jammer, want vind het voor de rest een schat.
Maar hier ben ik dus wel erg van geschrokken.

Hoe ga ik hier mee om?
Vandaag even op gezeten, alleen gestapt, en heb me voeten niet bij haar buik in de buurt laten komen.

Er zit zoveel in, dat geloof ik.
Iemand tips? Of wilt helpen?

Dankú!

Never give up, on the things that make you smile! :D


GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Te weinig ervaring, maar wil het wel graag proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:55

Ik kan niet veel nuttig zetten, maar misschien van naast haar beginnen met draven of sneller gaan? En veeeeel geduld hebben zeker :D
Volgens mij zit het 'racen' er nog een beetje in :P

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:59

Heb je les? Anders, neem les! Lijkt mij niet verstandig om hier alleen mee aan te gaan modderen. Wat zegt de eigenaar/eigenares? :)

Alaan
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-09-10

Re: Te weinig ervaring, maar wil het wel graag proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 23:03

Die wil er wel iemand op zitten die "haar even aanpakt"... Ik kan dat niet handelen!
Ik heb al les op een manege waar ik rijd, dit is erbij, omdat ik het zo leuk vind hihi :-)

Never give up, on the things that make you smile! :D

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:03

Tja moeilijk om zo een kant en klaar antwoord te hebben.
Kan zijn dat de pony nooit een degelijke basis gehad heeft maar kan ook zijn dat het zadel niet fijn ligt voor haar of je bent te hard kwa hulpen. Tja zou een iemand in je omgeving met veel ervaring er eens naar laten kijken waar dit vandaan komt zodat je dan gericht een oplossing kunt vinden.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:10

Eerst de grond af werken. Aan de longe goed de commandos leren van stap draf en galop en hooooo :D
Het voordeel van het werken aan de longe is dat jij kunt zien hoe ze beweegt en dat helpt je vertrouwen geven en zij kan ervaren dat jij controle hebt, zonder dat je erop zit. Als je er dan later op zit is het meer vertrouwd.
Je leert elkaar ook redelijk goed kennen zo.
Als je slim bent, longeer je de eerste tijd steeds voordat je er nog vijf minuten op gaat stappen. Dan werk je naar longeren plus stap en draf etc. Uiteindelijk laat je het longeren weg.
Als je hulp hebt kun je rijden aan de longe. Als je zo de controle deelt hoef je niet zo bang te zijn.
Gebruik het liefst bijzetteugels of een hulpmiddel als een gogue als je dat hebt, zodat ze leert gaan met het hoofd wat lager ingesteld.
Bij het rijden kun je ze er beter afhalen.

Als je gaat rijden, zorg dan dat je vooral niet alleen maar rond gaat.
Rijd S figuren, 8 figuren, slangevoltes links en rechtsomkeerd, gebroken lijnen, probeer zoveel mogelijk steeds haar hals zijwaarst te buigen, dat voorkomt over het algemeen redelijk goed de neiging om te gaan rennen en meestal worden ze er nageeflijker van.
Doe dit eerst in stap en later in draf. Maar doe dan echt het figuur jin draf en ga daarna weer stappen. Weer een ander figuur in draf en weer stappen.
zo krijgt het paard het idee dat het wat moet doen als het in draf moet en krijgt het ook minder de neiging om te gaan racen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Alaan
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-09-10

Re: Te weinig ervaring, maar wil het wel graag proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 23:18

Dankje wel! Daar ga ik dan morgen gelijk even aan beginnen. En stap ik er voorlopig niet op.
Ga ik eerst vogelen en vertrouwen op bouwen. Zij voelt natuurlijk ook te goed aan dat ik gespannen zit, en echt afwacht op wat zij gaat uithalen.

Als ik er op zit, tijd ik zo ie zo voltes en gebroken lijnen, ook om haar af te leiden en aan het werk te zetten.
Ook van grote naar kleine voltes en andersom, om haar een beetje in te houden.

Je hoort hier nog van ;) dankje wel!

Never give up, on the things that make you smile! :D

Only_Gold
Berichten: 302
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Re: Te weinig ervaring, maar wil het wel graag proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:00

Hoeveel jaar ervaring heb je al? Als ik het zo lees heb je geen ervaring en doorzettingsvermogen genoeg om dit dier de basis bij te brengen.

Niet zelf blijven aanmodderen. Je zegt zelf al dat het paard voelt dat jij gespannen bent, dit zal voorlopig ook niet veranderen denk ik.

Mijn advies is: Vraag een ervaren persoon om te helpen, het liefst om het over te nemen en dat hij/zij jou leert hoe hier mee om te gaan. Na enkele weken of maanden weet ik zeker dat het qua vetrouwen in elkaar al beter zit en dat het paard ook beter weet hoe het wel moet.

Hoop dat je hier wat aan hebt, meer info: PB gerust.

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Re: Te weinig ervaring, maar wil het wel graag proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:32

laat haar voor je wil gaan rijden misschien eens even gelongeert worden. misschien is ze té vrolijk. Laat het wel iemand doen die sterk is. Je mag het paard dan lekker even laten springen en bokken. en daarna even erop. probeer het maar.


flower20

Berichten: 17
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:09

het is best wel jammer, als je op een manege leert paardrijden en dat met gewone paarden ander is.

Met een paard ben je in de zevende Hemel

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Re: Te weinig ervaring, maar wil het wel graag proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:18

Wat heeft het paard al geleerd qua rijden, weet je daar iets over? Is het dier wel zorgvuldig ingereden?
"Even aanpakken" zal waarschijnlijk averechts werken, je kan er nooit zomaar vanuit gaan dat een paard dit uit onwil doet. Even generaliserend zijn de meeste dravers juist erg werkwillig, maar wel gevoelig. Sommige dravers kunnen op te ruwe of verkeerde hulpen bijv. wel heftig reageren.
Ik zou ook aan de hand beginnen, longeren, grondwerk, stukje wandelen etc, zorgen dat je een goede vertrouwensband opbouwt, stemcommando's aanleren voor stap, draf, halthouden zodat je die ook onder het zadel kan gebruiken. En dan kijken of je iemand met meer ervaring kan vinden die met jou samen eraan wil werken.
Bedoel je met aansporen trouwens puur dat je je benen aanlegt of echt het aandraven zelf?

Alaan
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-09-10

Re: Te weinig ervaring, maar wil het wel graag proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 20:11

Aan doorzettingsvermogen ligt het niet, anders had ik dit niet geopend ;-).

Ik wil juist leren hoe je hier mee om gaat, en hoe je hier mee aan de slag kunt.

Over hoe het hiervoor is gegaan, weet ik niet. Met aansporen bedoel ik gewoon dat ik me kuiten tegen dr buik druk om haar naar draf te laten gaan.

Wat jullie allemaal zeggen ga ik even op papier zetten, en ik ga een vriendin in schakelen.

iíg bedankt :D

Never give up, on the things that make you smile! :D

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Te weinig ervaring, maar wil het wel graag proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:54

Grondwerk ed. is een goed begin.
Maar even een extra kanttekening. Hoe is het met haar rug en nek? Niet zelden zitten dravers erg vast in rug en nek. (zeker als ze niet goed zijn omgeschoold) Een keer laten nakijken is geen overbodige luxe. Net zo min als een controle op het zadel.

Haar goed bekijken met aandraven aan de hand/longe kan ook zinvol zijn om eventuele lichamelijke problemen op te sporen.

In de regel is een paard er niet op uit om dwars te zijn, maar het heeft alleen zijn gedrag ter beschikking om aan te geven dat er iets niet goed is.
Neem dat serieus.

*Even aanpakken* vind ik persoonlijk geen optie.
Zeker als het paard ergens last van heeft, is een paard dwingen tot rijden de beste optie om het kapot te rijden.

sharintje1
Berichten: 342
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:56

Doet ze dit ook bij de eigenaar?

fleur_yen

Berichten: 1523
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:47

Inderdaad eerst vanaf de grond beginnen. Longeer het paard is met de beugels naar beneden, misschien is ze niks van been gewend, zo kan ze wennen aan iets wat er aan dr buik zit.
Ga anders helemaal terug naar de basis, begin aan de longe, en laat degene die de longe vast heeft het paard in draf zetten en zelf evt met je stem, dat je zelf alleen maar meezit. Als dit goed gaat kun rustig opbouwen door je been een beetje te gebruiken.. Misschien dat het werkt, is altijd lastig zo via de computer, dan moet wel echt de basis van het longeren er goed inzitten, dat ze goed reageert op stemulpen etc ;)

Succes ermee!!

I'm not impossible, just a bit unlikely - the Doctor

Frisssty

Berichten: 118
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig ervaring, maar wil het wel graag proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:21

je moet wel beseffen dan manege's anders zijn dan eigen paarden. dus als je wel ''wat'' gewend ben dan zou hert met eigen/verzorg paard toch anders zijn. Grondwerk is het beste begin als je aan de basis wil werken.Probeer wel een instructeur te vragen want je hebt er zelf niet zo veel ervaring en dan kan je perongeluk het verkeerde aanleren en je kan niet iets makkelijk afleren;) Wish you luck! Laat wel wat horen als het gelukt is ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 12 bezoekers