Onwennige pony (komt net uit het "land")

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xGuusje
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Swalmen

Onwennige pony (komt net uit het "land")

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 20:02

Hallo,

Ten eerste weet ik niet of het hier goed staat, mijn excuses daarvoor.

Mijn verzorgpaardje is helaas verkocht ;(
Z'n eigenaar wilt namelijk een haflinger.

Nu zijn we gaan kijken naar een 2 jarige haflinger merrie.
Ze is alleen nog heel onwennig (ze staat op dit moment nog niet bij de nieuwe eigenaar, maar wordt zo snel mogelijk gebracht).
Dit ligt niet aan een andere eigenaar of iets, maar de reden is dat ze net uit de opfok komt. Ze kent dus nog helemaal niets, zoals poetsen, voetje geven etc.
Het is de bedoeling dat ze in de toekomst beleerd gaat worden en we zijn van plan (de eigenaar en ik) om dat zelf te gaan doen.
Volgens mij is het beter om het iemand anders te laten doen (die er meer ervaring in heeft) maar de eigenaar wil het liever zelf doen.

Ik ben van plan om de eerste 2/3 weken rustig aan te doen. Gewoon wat knuffelen (haar aan mij en de nieuwe omgeving laten wennen), haar langzaam aan een borstel laten wennen en met haar aan de hand lopen. Een vriendin van mij heeft zelf een jong paard en gaat me uiteindelijk ook verder helpen (rustig aan voetje vragen en dat soort dingen).

Mijn vraag aan jullie is dus hoe ik dit allemaal het beste kan aanpakken. Vanaf welke leeftijd kan ik volgens jullie ook beginnen met longeren (dit natuurlijk pas na dat ze me vertrouwt en meer gewend is). Of hebben jullie nog tips voor me.


Alvast Dankjewel. <3

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 07:33

Longeren kun je al mee beginnen op 2 jarige leeftijd hoor :)
Maar dan zou ik maar 1x in de 2 weken een kwartiertje ofso, want anders beschadigt het de pezen!
Je kan ook spelletjes voor haar verzinnen, spelen met een skippy bal bijvoorbeeld ;)
En voetje vragen, moet je haar eerst eraan laten wennen dat je haar benen aanraakt, je wilt namelijk niet getrapt worden! :P
De eerste paar keren met wandelen zou ik wel de hulp inroepen van iemand anders, die dan meeloopt, en kan helpen wanneer de pony bang wordt, en raar gaat doen!
Ik hoop eigenlijk dat je hier iets meekan :+

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:34

Een paard vanaf niets op gaan voeden is een hele taak,zorg dat jullie goede begeleiding krijgen want iets aanleren is makkelijker dan iets afleren.

Als zo'n diertje net uit de opfok komt is de hele wereld nieuw,zorg voor rust en regelmaat.Er moet vanaf dag 1 een dagroutine worden ingevoerd...elke dag op hetzelfde tijdstip voer,daarna tukje doen(oftewel paard een uur met rust laten) dan de verzorgings routine...halstertje om,borsteltje...beentjes aanraken en indien mogelijk,even optillen.Dit hoeft in het begin echt geen uren te duren hoor...borstel links- en rechts eroverheen en klaar.
Het gaat erom dat het niet te lang duurt maar dat het wél gebeurd...

Vastzetten het liefst aan 2 kanten waarvan 1 touw alleen door een ring halen en in de hand vasthouden zodat je speling hebt als ze gaan hangen.

Ik weet niet wat jullie voorzieningen zijn maar bij ons gaan ze dan naar buiten...op een vast tijdstip weer naar binnen voor de avond routine.

Als je deze routine dagelijks doet hebben ze het snel door en kun je na enkele weken (hangt van het paard af) wat gaan "werken" met het paard,beetje spelen in de bak/paddock.Als er voldoende vertrouwen is kun je een paar x p/w een beetje longeren.Heel langzaam opbouwen en in het begin snel tevreden zijn.Dus niet meteen 20 minuten voluit laten lopen ;)

De winter duurt lang dus je kunt veel bereiken...in het voorjaar lekker een paar weken vakantie geven en daarna verder oppakken,als het paard het goed oppakt kun je volgende jaar na de vakantie eens kijken of je er voorzichtig een zadeltje op kunt leggen...doe ook dit niet op eigen houtje maar zorg voor goede begeleiding.

Dus nogmaals...als jullie beide dit nooit eerder hebben gedaan,zorg dan wel dat jullie iemand hebben die hier meer vanaf weet.Fouten zijn snel gemaakt en je hebt een goed vangnet nodig.

Sleutelwoorden zijn wel : geduld,rust,ruimte en inzicht.
Beter iets 100 x kort herhalen dan 1 x een gevecht van een half uur ;)

xGuusje
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Swalmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 13:22

Heeel erg bedankt voor jullie reactie's

Heb opzich wel ervaring met jonge en groene paarden. De vorige pony die ook bij die eigenaar stond was ook groen. Heb ook zelf het hem het zadeltje geoefend en het hoofdstel, peesbeschermertjes en dekens etc.

Ook erop zitten ging al, maar er was 1 verschil: De pony was al 7 jaar en niet 2 zoals deze.

Nogmaals bedankt voor de tips! Ik ga er zeker wat mee doen! Mijn vriendin heeft heel veel ervaring met jonge paarden (ze heeft er zelf ook 1) dus die helpt me ook een stukje verder ermee.