hoeveel hooi per dag ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 12:32

ik heb fijnmazige hooinetten bij nickys keet besteld.
nou wil ik eigenlijk naar het 24/7 voeren. wie doet dit nog meer uit hooinetten en hoeveel eet een paard dan?
mijn grote is 1.55m en ik heb een shet van 95 cm.
daarbij vraag ik me af of het verstandig is de shet 24/7 hooi aan te bieden. madamme beweegt nu 3 dagen in de week. maar het blijft een shet die maar blijft eten.

alvast bedankt


Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Re: hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:34

Ik raadt niet aan om uit hooinetten te voeren, want zo slijten de tanden niet goed, het is beter om het hooi gewoon op de grond te leggen

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:38

irissahorse schreef:
Ik raadt niet aan om uit hooinetten te voeren, want zo slijten de tanden niet goed, het is beter om het hooi gewoon op de grond te leggen

Waarom slijten de tanden dan niet goed??

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 12:38

dat was niet mijn vraag,heb bewust gekozen voor die netten omdat ze er anders een bende van maken. de paardentandarts is een jaar terug geweest en zei juist dat alles er goed uitzag. aleen bij mijn paard 1 haakje wat ik al merkte tijdens eht rijden en die shet had helemaal niks aan het gebit. dus tips over een goed paardengebit heb ik niet nodig denk ik zomaar ^^

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:41

shadowflower schreef:
dat was niet mijn vraag,heb bewust gekozen voor die netten omdat ze er anders een bende van maken. de paardentandarts is een jaar terug geweest en zei juist dat alles er goed uitzag. aleen bij mijn paard 1 haakje wat ik al merkte tijdens eht rijden en die shet had helemaal niks aan het gebit. dus tips over een goed paardengebit heb ik niet nodig denk ik zomaar ^^


Toch zou ik graag haar uitleg horen ;)
Ik zou gewoon 24/7 hooi proberen aan te bieden, zeker in de winter als ze geen gras hebben.
Door het kauwen produceren ze energie om zichzelf warm te houden :)
& Natuurlijk kun je altijd proberen de beweging om te voeren door middel van longeren etc.

Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:56

Paarden horen met het hoofd laag te eten, zo slijten de tanden goed op de natuurlijke manier. En als je de netten op de grond neerlegt, en je weer kans op dat ze erin stappen, en dat kan heel slecht aflopen(gevraagd aan dierenarts).

Edit: Af en toe in een hooinet kan geen kwaad

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 13:04

mijn vraag is hoeveel hooi ze eten uit zo een net als ze het 24/7 aangeboden krijgen .

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:08

Ik volg dit even mee, sta ook volledig achter het principe van hooi 24/7 maar vraag me ook af hoe veel een paard dan verobert (kwestie van genoeg voorraad) en of het voor sommige paarden wel zo geschikt is (als ze maar door blijven eten)...

psychiater
Berichten: 58
Geregistreerd: 24-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:11

Hoi hoi
Ik heb een groot hooinet met grote mazen daar gaan 3 plakken hooi in ze staat om 16.00 binnen en heeft het de volgende dag op soms niet om 08.00 gaat ze weer naar buiten dus jij zou dan 2 netten kunnen op hangen met ongeveer 6 plakken.Ik heb adv van veearts om een paard per 100 kg lichaamsgewicht 1 kilo hooi te geven van hooi worden ze nauwlijks dik en het houd alles op gang mijn shet krijgt maar 2 plakken per dag daar zij niks aan beweging doet en alleen maar op het land loopt waar overigens geen gras meer staat.Hang het net voor je pony wat hoger zodat je shet er niet bij kan.een paard moet ongeveer 16 uur per dag eten en mag niet langer al 2 uur vasten hoe kom ik aan de wijsheid mijn paard had maagzweren dus vandaar hooi bevorderd het kauwen en neutraliseerd het speeksel die weer de maag beschermd.ik hoop dat je er wat aan heb ik heb ook netten vindt het heel handig kan ik in de gaten houden hoeveel ze eet zonder dat ze het vertrapt of het waait weg succes

psychiater
Berichten: 58
Geregistreerd: 24-03-09

Re: hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:12

denk ongeveer 6 plakken hooi als ze er verder niks erbij krijgen ook geen gras voor je paard en je shet 2 denk ik

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:16

shadowflower schreef:
mijn vraag is hoeveel hooi ze eten uit zo een net als ze het 24/7 aangeboden krijgen .

Mijn shet(mini pony eigenlijk) eet per dag, als hy alleen hooi krijgt; 4 plakken.. Dit kan dus varieren per dier, ik denk voor jou shet een stuk of 5.
Het beste is, om zoveel hooi te hebben, dat hij het bij de volgende voerbeurt niet opheeft, dan kun je vrij snel zien hoeveel ie nodig heeft :)

4 plakken is in de zomer, voor de winter neem ik toch al snel 6 à 7 aan. Als ze dus heel de dag binnen staan, voor 24 uur. Dat is dus 1 plak, per 4 uur.

Taniya
Berichten: 1094
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: around the stables

Re: hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:23

Een paard heeft per dag aan hooi 2% van het lichaamsgewicht nodig dus b.v. een paard van 600 kilo heeft 12 kilo nodig en een 250 kilo heet 5 kilo hooi per dag nodig.
Nu bij Magic´s Spirit hele fijne hooizakken met kleine maas van zeer sterk materiaal in de grote Hooizak kan 12 kilo hooi wat voldoende is voor een etmaal en ze zijn er ook heel erg lang mee bezig. Neem eens een kijkje op de website.

www.magics-spirit.nl

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:27

Ik voer ook in een groot hooinet ( vaag van die tanden ) en ik voer 20 kilo per dag voor een kwpn van 1.70m en een fjord van 1,35m. Ik voer verder alleen bietenpulp bij. Staan dag en nacht buiten met een schuilstal en bijna de hele dag bezig het hooi uit het net te krijgen.

psychiater
Berichten: 58
Geregistreerd: 24-03-09

Re: hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:53

20 kilo hoeveel balen zijn dat?ik dacht 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht dat hadden ze mij in utrecht verteld?eer ie het ook allemaal op misschien moet ik mar meer gaan geven dan.

groetjes

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:57

1,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht per dag. Om ze langer aan het eten te houden vermenigvuldig je dit bijvoorbeeld met 1,5.... maar hoeveel je ook wilt geven. Ze worden er ook neit zuiniger op. Als die van mij door blijven vreten.. kakken en piesen ze er ook rustig over heen,..over het net en al. Met 1 kg Hooi zonder net (dus gewoon op de grond) zijn ze ongeveer 40 minuten bezig (een shet langer met zo'n klein mondje). het beste is om ze zo lang mogelijk met weinig te laten doen. Ik vind een net wel handig, mits op de correcte manier opgehangen.

Als ze wat minder krijgen (let wel niet onder 1,5 per 100 kilo lichaamsgewicht) zijn ze er wat zuiniger op. Dan willen ze ook het laatste sprietje eten...daarna krijgen ze weer wat nieuws. Anders vind ik het overal onder de poep terug.

En shet adviseer ik niet om 24/7 eten aan te bieden. Dat mag best minder, anders is ze zo ziek of veel te dik. Houd voor een shet maar 0,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht aan. Dus weinig..tenzij je superarm hooi hebt. Of mengen met stro. Bied het wel verspreidt aan over de dag.

Mama van mijn lieve meisjes

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Re: hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:15

Ik houd 2% aan per kilo lichaamsgewicht. Ze knoeien niet met het hooi, eten echt alles op. 20 kilo is 1 groot hooipak.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:22

bluebeauty schreef:
Ik houd 2% aan per kilo lichaamsgewicht. Ze knoeien niet met het hooi, eten echt alles op. 20 kilo is 1 groot hooipak.



oke dus 2 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht.. (vaak haal ik het ook wel, maar zit nooit onder 1,5 kilo).. maar dat is in dit geval wel teveel voor een shet. 20 kilo hooipak? dat verschilt toch sterk van leverancier? je kunt je er snel in vergissen (of missschien heb ik dat als enige)..daarom heb ik zo'n weegapparaatje, zodat ik af en toe eens check hoeveel mijn balen wegen. (ook dat verschilt per lading/persing wel).

Mama van mijn lieve meisjes

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Re: hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:27

2% lijkt me idd ook wel veel, maar kan het natuurlijk niet beoordelen: hier staan ze niet 24/7 buiten.

Heb idd ook wel gehoord dat hooinetten en hooiruiven niet goed zijn:
1) hangen ze te laag, dan kunnen ze er idd met hun benen in belanden
2) hangen ze te hoog, dan krijgen ze graszaadjes in de ogen
3) het is natuurlijker voor een paard om van de grond te eten, als ze met hun hoofd te hoog moeten eten, kunnen ze rugproblemen krijgen.

Heb je geen verhard stukje waar je het hooi kan leggen zonder dat het een modderige smurrie wordt bij regenweer?

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Re: hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:32

bij ons hebben er een aantal shetlanders 24/7 hooi en staan op een stuk land met heel weinig gras. Ze doen het er prima op. Worden niet tonnetje rond. En de meerderheid doet vrijwel niks, af en toe rondje lopen.

biancavos

Berichten: 1863
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:52

Knert schreef:
. Houd voor een shet maar 0,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht aan. Dus weinig..tenzij je superarm hooi hebt. Of mengen met stro. Bied het wel verspreidt aan over de dag.


ook een shet heeft minimaal 1 kilo per 100 kilo nodig, dit is voor elk paard het absolute minimum.

806.7 goedgekeurde km's klasse III+3=klasse 4 startgerechtigd

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:00

ik geef ze ook uit hooinetten en ik heb vrij grote netten die als ik ze opgehangen heb net niet de grond raken , de paarden stqan dus met het hoofd naar beneden te eten en ze doen veel langer over hun portie hooi als dat ik ze de plakken los geef. mijn netten komen bij nickyou vandaan. die zakken van magic-spirit vind ik ook wel heel mooi ,maar 48 euro...ik moet er 7...

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:17

Hoeveel hooi je kunt/moet geven, hangt af van de kwaliteit en voedingswaarde.
Goed paardenhooi kun je meestal onbeperkt voeren. Dat is droog, grofstengelig, stofvrij hooi van de 2e snede (in juni of later gemaaid)

Maar natuurlijk moet je bij shetten of andere 'snelgroeiers' extra opletten, omdat zij van nature zoveel mogelijk eten. Dit is een overlevingsmechanisme in een gebied met een heel arm voedselaanbod (Shetland Islands).
Overjarig hooi is voor deze paardjes beter. (wel zorgen voor voldoende vitamines etc.)
De voedingswaarde kun je laten bepalen, maar dat doen de meeste mensen niet. Dus voeren, en goed kijken...
Het oog van de meester... :Y)

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:59

Onze paarden staat vrijwel de hele dag op het zand en we voeren ze dus ook 4x per dag hoor! het gaat om 2 paarden en een d-pony, samen krijgen ze minimaal een pak hooi per dag! (en dan voeren we nog kuilgras bij)

JetvanEs

Berichten: 12
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:44

Hooinetten kan prima, maar hang ze niet te hoog. Het gaat er niet om dat de tanden slijten, maar om de speekselproductie. Een paard produceert meer speeksel wanneer ze met het hoofd (natuurlijke houding) naar beneden staan. Het heeft dus niks te maken met het verslijten van de tanden. Speeksel is belangrijk tegen maagzweren.
Tanden die verslijten is per paard verschillend en het beste kan je dat voorkomen door gevarieerd voedsel te geven. Mijn pony heeft er geen last van en is al behoorlijk op leeftijd, terwijl een andere pony bij ons op stal, die jonger is, al meerdere bezoeken aan de tandarts heeft gehad.

's Winters hangen wij ook hooi netten op in de paddock, dan blijft het netjes op de grond en je paard heeft minder kans op zandkoliek. Wij stoppen er zo'n plak hooi in per net (zijn wel grote hooipakken) en hangen dan 4 netten op zodat er 6 pony's van kunnen eten. Wat voor soort hooi is afhankelijk van soort paard en de lichaamsbeweging die het krijgt. Hooi is essentieel in het dieet en naar mijn mening kunnen ze er niet genoeg van krijgen!

prisje_dw
Berichten: 154
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: ergens.

Re: hoeveel hooi per dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:50

mijn haflinger,
krijgt onbeperkt hooi op stal.
als ik zie dat het op is,
gooi ik er een nieuwe plak bij.
hooinet lijkt mij niet handig,,
stel dat het niet goed vast is,
dan kan je paard zich erg bezeren! :S

Home is where the heart is <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers