SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 23:34

Hoi iedereen,

Ik hoop bij deze op reacties waar ik echt wat aan heb en niet dat ik hem zo snel mogelijk naar een opvang moet brengen..want dat snap ik zelf ook :)

Ik zit met het probleem, vandaag tijdens het snoeien van de boom, kwamen we een enorm jong (ik denk zelfs een dag of 1 oud!) duifje tegen op de grond!

Nu vlogen er de hele tijd duiven om ons heen, en zo ook zijn moeder. We hadden hem namelijk in de zon gezet om hem warm te houden en de moeder kwam erbij zitten.
We hebben een geimproviseerd nestje gemaakt voor t kleintje en de moeder kwam er ook bij zitten, we menen zelfs een keer te zien dat ze hem gevoederd heeft.
Wij waren weer gerustgesteld en konden met een gerust hard weg gaan.
Toen we vanavond thuis kwamen wilde we nog even zien of het kleintje nog leefde en zijn mama erbij was.
Was het arme zieltje helemaal alleen en STEEN en STEEN koud.
Ik heb geen moment getwijfeld en hem direct in mijn trui gestopt en mee naar binnen genomen.
Hij leeft nog wel, en we hebben op internet gezocht wat we heb te eten moesten geven. We zijn hem gaan voeren met broodkruimels gedoopt in melk en geraspte kaas erdoorheen geprakt.
Nu heeft hij een paar hapjes op en lijkt al wat te verbeteren..

Natuurlijk wil ik het beste voor het beestje en wil ik absoluut dat hij blijft leven!

HELP HELP om de hoeveel uur moet ik het beestje voederen en WAT kan ik hem het beste voederen?

Bedankt!

Kyra en Bink


__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Re: SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:35

Zoek anders even, er is hier laatst een meisje geweest die heeft een musje op laten groeien... Daar staat heel veel info in :)

<3 30-03-2015 Noud & 12-10-2017 Annelot <3

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:37

LZP --> BB

Toos Onderschriftloos :D

cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 23:38

Nadia schreef:
LZP --> BB

sorry wist van gauwigheid even niet waar ik het moest zetten :)

Kyra en Bink

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:39

hij moet om de 2 uur eten...doe hem gewoon in een oud lakentje zodat hij warm blijft en nest gevoel heeft..
heb zelf ook zon soort duifje opgevoed heb m altijd gehouden hihi was mega tamme tortelduif geworden die altijd op mn hoofd of schouder zat xD

cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

Re: SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 23:43

O en misschien handig! Hoeveel moet hij per keer eten?

Kyra en Bink

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:46

PB nickeltje even haar moeder heeft een vogel opvang, wat op dit moment de beste plek is voor jouw duifje misschien kan je morgen kijken welke dicht bij jou in de buurt zit?

Stapper-de-Stap, we zijn die peesblessure kwijt???!!! :D

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:51

Nu waarschijnlijk al te laat, maar was het geen optie hem weer terug te zetten in zijn nest?

Zo heb ik ook een keer een baby duifje geholpen, was de stal aan het vegen, en zag ineens een raar beest lopen :7 nadat ik had uitgevogeld wat voor iets het was (tja het lijkt nou niet bepaald vanzelfsprekend op een duif als ze zo jong zijn, meer een kruising met soort van eend ofzo :=) heb ik de ladder gepakt en hem weer terug gezet in het nestje, waar nog een jong zat.
diertje is verder prima opgegroeid en niet afgestoten oid.

verder zou ik niet weten wat en hoe vaak ze moeten eten eigenlijk, hoop dat het een beetje lukt om hem op te laten groeien, komen er ook foto's? :)

Ivana (Atleet x Renovo), Z1 - Drachtig van Dante U.S
Zensation (v.Scandic), Z2+2 - *Verkocht* Whitney (v.Gribaldi), *Verkocht*
"Hoe meer kwaliteit het paard heeft, hoe meer kwaliteit hij van de ruiter eist."

cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

Re: SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 23:55

ik heb hem nu in mijn hand, lekker warm. probeer hem eten te geven, maar hij hoeft niet.
overigens had ie geen nest meer! die lag helemaal uit elkaar tijdens het snoeien.

Kyra en Bink

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:06

Ik heb hier 2 met de hand opgevoede duifjes...
Ik voerde ze:
Een papje van ei-krachtvoer voor parkieten, met lauw water. Dat gaf ik op een koffielepeltje... Eerst is dat knokken om het bekje open te krijgen maar als ze het op gegeven moment door hebben doen ze zelf hun bekje open. Je "giet" het dan als het ware naar binnen.
Héél belangrijk ik op de eerste 2 hapjes van speeksel van jezelf te spugen. Dat is goed voor het kropje... Dan komt de vertering beter op gang door de bacteriën. Als het kropje vol zit stoppen met voeren.

NARDY - JOLYNN - BROOKLYNN - NEEVY
Van sommige mensen kan ik niet begrijpen dat zij van miljoenen zaadjes de snelste zijn geweest!
Te Koop: paardenpand Leersum (Ut.) http://funda.nl/48502189/

cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 00:12

super ik ga dat morgen gelijk halen! hoe lang moet ik hiermee doorgaan?

BaiNar schreef:
Ik heb hier 2 met de hand opgevoede duifjes...
Ik voerde ze:
Een papje van ei-krachtvoer voor parkieten, met lauw water. Dat gaf ik op een koffielepeltje... Eerst is dat knokken om het bekje open te krijgen maar als ze het op gegeven moment door hebben doen ze zelf hun bekje open. Je "giet" het dan als het ware naar binnen.
Héél belangrijk ik op de eerste 2 hapjes van speeksel van jezelf te spugen. Dat is goed voor het kropje... Dan komt de vertering beter op gang door de bacteriën. Als het kropje vol zit stoppen met voeren.

Kyra en Bink

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:59

Het papje dat BaiNar beschrijft is een goede optie.

Wij werken in de opvang met jonge duiven echter met fijngemalen duivenvoer dat we opweken.
We kopen dus gewoon duivenvoer, dat gaat de keukenmachine in tot het poeper met wat korreltjes is en dat weken we minstens een uur in water.
Wij gebruiken oude worm-kuurspuiten van de paarden voor het voeren. Die stoppen we met een theelepel en vingers vol met geweekt papje en dat pijpje kan de dan vervolgens heel makkelijk achterin de keel van duif duwen zodat het meteen in de krop zit.

Heel heel jonge duifjes voeren wij 4 keer per dag, tot de krop echt lekker vol zit. Als ze wat groeien en er meer voer in die krop gaat, voeren we ze maar 3 keer.
Zeker niet in de nacht! De ouders vliegen en voeren snachts ook niet.

Hoe lang je hiermee door moet gaan, tja, tot hij een compleet verenpak heeft en zelf begint te eten. Dan is er nog een periode van overgang waarin hij al wel wat zelf eet maar nog niet genoeg, dan moet je hem nog 1 of 2 keer voeren tot je merkt dat hij de bakjes die jij er dan bij zet met voer leeg eet en zijn krop vol zit zonder dat jij hem voert.

Denk er wel aan dat duiven kleine steentjes eten om in de krop te helpen met voer malen.
Dit zit in veel duivenvoer er door gemengd. In ei-voer voor parkieten zeker niet, daar zitten ook vrij weinig zaden in en heel veel eiwitten, dus ben ik zelf niet een grote voorstander van.

Als hij groeit is het verstandig een klein zakje duivengrid bij de dierenwinkel te kopen en heel af en toe wat grindjes in het eten te doen dat jij hem geeft.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:06

Wat je ook kan doen is Nutribird kopen :) Bij de grotere dierenspeciaalzaken verkopen ze dat ook, daar zit alles al in. Ook baksteengruis. Dat is een poeder dat je aanlengt met water, afhankelijk van de leeftijd van het jong. Hoe ouder hij wordt, hoe minder water je erin doet. Op een gegeven moment heb je dan een vrij dikke pap over, en dan kan je er wat zaadjes bij gaan doen.

Is het een houtduif of een tortel? Of weet je dat niet?

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:07

Geweldig dat je dit doet! Ik hoop dat het duifje het gaat redden!

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)


Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:09

Met Nutribird moet je wel even opletten op de verpakking hoe je dat aanmaakt.
We hebben een enkele ervaring er mee en wij vinden dat het snel niet vochtig genoeg is en als een kleffe pasta de duif in gaat, daar nog meer vocht opneemt en dan nog meer uitzet. Als je dit gaat voeren wel even goed lezen dus!

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:18

O, dat hebben wij hier nog niet gehad :) Wij hebben echt de eerste paar dagen meer soep dan pasta :) En zelfs met de grootste hoeveelheid die wij ze hier geven, blijft het nog soepig. Maar inderdaad, het staat op het papiertje voor zover ik het weet :)
En je moet wel goed roeren overigens! Geen klontjes laten zitten.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:16

gewoon eten blijven geven tot hij het niet meer aan neemt...ik gaf mn duifje ook wel eens pap via een spuitje..wel dunner pap natuurlijk..dan ongv aan t begin 1 spuitje en wissel ik voer af...

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:22

En hoe is ie de nacht doorgekomen? heb je foto?(A) hihi

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 17:49

Ik heb op internet gezien dat het een Turkse (??) duif is. Maar mocht dit niet juist zijn dan is het absoluut een tortel!

Ik heb vandaag in Belgie (in Mol op de pluim vee en konijnen markt) een zakje ei krachtvoer gehaald, en heb dit met water vermengt.
Hij lijkt niet erg veel nodig te hebben, ik ben bang dat ik hem anders te veel geef! Hij heeft aan 5 kleine lepeltjes echt genoeg en zijn kropje lijkt dan opgezet.
Verder poept hij goed en is lekker aan het genieten onder de lamp (ik heb geen broei lamp, maar een normale lamp welke verstelt kan worden met de hoeveelheid licht en dit lijkt goed te werken!) helaas heb ik geen kleine kruik.

Ik zal morgen even kijken bij de dierenspeciaalzaak voor nutribird! Of zou het geen kwaad kunnen hem te blijven verzorgen met ei krachtvoer?


Pluttersput schreef:
Wat je ook kan doen is Nutribird kopen :) Bij de grotere dierenspeciaalzaken verkopen ze dat ook, daar zit alles al in. Ook baksteengruis. Dat is een poeder dat je aanlengt met water, afhankelijk van de leeftijd van het jong. Hoe ouder hij wordt, hoe minder water je erin doet. Op een gegeven moment heb je dan een vrij dikke pap over, en dan kan je er wat zaadjes bij gaan doen.

Is het een houtduif of een tortel? Of weet je dat niet?

Kyra en Bink

cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 17:59

hierbij een foto van zojuist, heb een cavia/hamster vervoer boxje gekocht en hier zijn nestje van gemaakt.
haha mijn sok ligt erbij, bij gebrek aan beter :+ Ik ga morgen even verder improviseren en eventueel een fleece deken een stuk ervanaf halen. Dit lijkt me warmer dan mijn sok haha!

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-G7JP7IAA.jpg
sorry voor de slechtere kwaliteit, mijn spiegelreflex ligt bij mijn moeder thuis. :o
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 05-09-10 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

Kyra en Bink

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:04

Ahh!

Veel suc6 !!

<3

cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

Re: SPOED! Baby duif uit nest gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 18:06

Voor de duiven kenners onder ons.. hoe oud schatten jullie dit beestje?

Kyra en Bink

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:08

Jeetje, wat een apart ding, het lijkt inderdaad wel op een pulletje! Heel goed dat je dit doet, maar zodra jij denkt: dit gaat toch niet zo goed, breng 't diertje dan wel naar de opvang. Voor nu denk ik dat je goed bezig bent en dat je veel kunt met de adviezen van o.a. Nickeltje. Veel succes!

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

ATE

Berichten: 674
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:11

hoop dat je de duif groot gaat krijgen
ik heb wel pullen groot gebracht mijn optie is als ze gaan eten komt het goed dus denk ik dat jij het ook groot gaat brengen sucses

ate mijn grote lompe vriend

11-04-2000/28-12-2012

cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 18:15

zo ziet zijn mama eruit
Afbeelding
Zie dat het een Tortel is ;)

Kyra en Bink


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot, Majabeestje, SJP, Unoo en 134 bezoekers