Snoepjes uit de hand geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Failleke

Berichten: 22
Geregistreerd: 26-09-09
Woonplaats: Breda

Snoepjes uit de hand geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 01:00

Wat vinden jullie hiervan? Sorry als er al een topic over was, heb ik dan over het hoofd gezien. Deejay wordt er in ieder geval heel gretig en happerig van dus zijn lekkernijen leg ik in zijn voerbak of op de grond (in ieder geval vaak laag want iemand vertelde me dat het goed is dat je een beloning laag geeft, zodat hij het ontspannen oppeuzelt).

Feeling down? Saddle up.


Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 05:42

Als mijn paard al beloond wordt met wat lekkers, voer ik dit ook nooit vanuit de hand maar gooi het in voerbak of op de bodem in de stal. Veel paarden worden idd bijterig en vervelend (in kleren bijten, happen, tegen staldeur aan trappen bij het zien van mensen) als ze geregeld uit de hand gevoerd worden. Ik heb geen zin in een verwend paard, dus niet uit de hand en wil ook niet dat anderen haar wat geven. En zo'n ongewenst gedrag is sneller aan dan af geleerd.
Gelukkig heb ik paard thuis staan, dus de kans dat iemand ongewild mijn paard wat gaat geven is gering. De mensen die bij ons komen weten ook dat wij dat bij onze paarden niet willen.

tijdens het rijden op een paard lenen we voor even ultieme vrijheid
Mijn GoPro Hero actioncam en Cambox isi3 filmpjes: https://www.youtube.com/user/fellow204
FB pagina : As Seen Through Horses' Ears Nederland en België

http://solvej.eu/

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 07:12

Ik geef gewoon uit de hand, bij het clickeren werd ze op een gegeven moment wel echt opdringerig. Toen heb ik het 'nee-commando' aangeleerd en dat is ook wat het gierigheidsprobleem helemaal oplost op het moment.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Snoepjes uit de hand geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 07:27

Ik voer de paarden waar ik mee werk ook altijd uit de hand, die weten namelijk dondersgoed dat ze niet vervelend hoeven te worden, kwestie van opvoeden als je het mij vraagt...

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 07:30

Ik ben het eens met Margreth
Een paard dat verkeerd gedrag vertoont door lekkernijen is heel vervelend. Ik hem een jonge NF pony die laat gecastereerd is. Geef hem nou niks te eten uit je hand want de volgende keer dat je langs loopt en je wilt hem aaien dan bijt hij. Vind het nog wel eens vervelend dat ik op een manege sta waar de meeste mensen 'oudere en bravere' paarden hebben. Zodra ze langs lopen stoppen ze er wat in terwijl hij het niet verdient heeft. Ben nog wel eens boos uitgevallen omdat ik menig mens heb gewaarschuwd om hem geen eten te geven. Ben ik zijn stal aan het uitmesten en hij stond verschrikkelijk druk te doen, iedereen die langs loopt die beloont hem door aandacht te geven om ze geven hem een snoepje ook. En ik hem steeds weer duidelijk maken als hij te ver gaat......

I stepped on a Cornflake. Does that mean i'm a cereal killer?

AkechetaJarig

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:26

Ik zou het ook niet doen.

Een paard kan er erg vervelend van worden, de snoepjes gaan claimen, en dat doet ie door te happen.

Misschien zijn er uitzonderingen, paarden die geen verwend gedrag gaan vertonen, maar ik zou de gok niet willen nemen.

rust zacht lief zusje van me, 2011

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Snoepjes uit de hand geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:29

Ik geef het altijd uit de hand. Mijn paard wordt er gelukkig niet opdringerig of happerig van.

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:34

ik geef mijn merrie (als ze wat krijgt) altijd uit de hand.
Ze krijgt na het werk altijd wat lekkers.
Als ik haar verder nog wat lekkers wil geven leg ik dat in haar stal klaar voor als ze weer naar binnen komt.
zet ik haar terug op de wei krijgt ze een wortel.
Na het werken een snoepje.
Na het afzadelen soms een broodje.
Als ik het ritme onderbreek en niets geef dan zeurt ze ook nergens om.


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Snoepjes uit de hand geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:48

Ik voer wel uit de hand, maar alleen als het paard het snoepje verdient heeft. En dan alleen na de bridge (click of stem).

Mijn paard krijgt echt nooit 'zomaar' wat uit de hand. Schooien heeft dus geen enkele zin. Heb ik nog wortels over na de training die ze 'zo mag hebben' dan leg ik ze op de grond en loop ik weg.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

ariegorn
Berichten: 298
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:50

uit de hand, dit gaat prima,
toen hij jong was wou ik een snoepje uit mijn jaszak halen toen ik er op zat, daar was hij zo van geschroken, dat hij al bokkend weggallopeerde (fijn).
nu weet hij als ik b.w.v met mijn hand over mijn jas aai hij stopt en een snoepje krijgt,
dit vind ik prima en is erg makkelijk, ook bijv als ik hem niet uit de wei zou krijgen, hoef ik maar even mijn het ritsellen van mijn jas te laten horen en hij komt.
kippetje eitje haha

Altobelli

Berichten: 258
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:27

met vrijheidsdressuur voer ik ook altijd uit de hand, maar ze heeft wel het commando voedsel weigeren geleerd, dat kan voor happerige paarden denk ik ook heel handig zijn.

We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intilligent dier als een paard, een ander, veel zwakker dier, op zijn rug laat rijden
Peter Gray

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:59

Ik heb mijn paard 1 kunstje (voet hoog optillen, niet schrapen :+) aangeleerd met voerbeloning. Had ik beter niet kunnen doen.

Telkens als ze wat lekkers ziet of gras wilt eten en dat mag ze niet, gaat ze dat staan doen. Dus ze staat gewoon te bedelen, uiteraard krijgt ze dan niet hoor :)).

Ze doet het zelfs als ik met een appel voor dr de wei in komt, dat ziet ze gewoon.
Dus tegenwoordig gooi ik een extratje de wei in, naar haar. Dan gaat ze hem zoeken.
Het is er ook echt zo een die er irritant en happerig van wordt.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:17

Ik geef mijn merrie nooit iets uit de hand.
Soms worden de paarden van land verzet bij ons met ff een voerbak schudden omdat ze dan allemaal komen, als dat gebeurd is merk ik dat gelijk de volgende dag aan mijn paard.

Mijn paard is sowieso heel erg op voer gericht en met uit de hand voeren wordt ze heel erg vervelend.
Kwestie van opvoeding, misschien.. maar waarom zo nodig uit de hand voeren? Nergens voor nodig.
Een beloning kan ook prima zonder voer, paarden begrijpen dat prima.

ff offtopic: er staat een spelfout in jouw onderschrift, altobelli

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Snoepjes uit de hand geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:19

Mijn paardjes krijgen gewoon uit de hand. Heb er nog geen problemen mee gehad. Maar ze krijgen ook niet elke dag snoepjes. Ik beloon liever met kriebeltjes :o

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:23

mijn vorige ruin voerde ik niet uit de hand die was erg gericht op eten en werd erg vervelend dan.

Mijn merrie beloon ik wel met snoepjes uit de hand,
Die is ook niet schooierig of vervelend.
Ze weet dan wel ook precies de momenten waarop ze beloont word, en verder vraagt ze er ook niet om.

Dus het is per paard ook nog erg verschillend

:+:B'jay :+:
B'jay B+8 L1+1
Lexie.❤️

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Snoepjes uit de hand geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:26

Alleen als beloning, dus gaat er een stembeloning aan vooraf. Dan weet ze dat ze ze niet 'zomaar' krijgt en wordt ze ook niet hebberig.

van 1 naar 61 pk

Ezzie110196
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-09-10

Re: Snoepjes uit de hand geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:58

ik voer zelf altijd uit de hand, maar zodra je paard bijterig word zou ik daar een einde aan maken. het gaat tenslotte wel om dat hij een beloning krijgt maar dat jij daar geen blauwe plek aan over hoeft te houden! xx

Don't take life to seriously, no one gets out alive anyway.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Snoepjes uit de hand geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:14

Ligt aan het paard, als je weet dat ze er happerig van worden zou ik oppassen. Die van mij krijgen na het werk altijd een snoepje uit de hand, dat weten ze en daarna is het ook klaar, geen bedelende paarden of iets dergelijks.

Excellent
Berichten: 31
Geregistreerd: 26-08-10

Re: Snoepjes uit de hand geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:16

Ik hoorde dat er een topic is waarin gezegd wordt dat je je onderdanig aan een paard maakt als je uit de hand voert. Het betreffende topic kan ik echter even niet vinden..

Altobelli

Berichten: 258
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:20

Excellent schreef:
Ik hoorde dat er een topic is waarin gezegd wordt dat je je onderdanig aan een paard maakt als je uit de hand voert. Het betreffende topic kan ik echter even niet vinden..

volgens mij valt het wel mee, als jij zelf de baas blijft over het voer. (tja, ik kan de gedachten van paarden natuurlijk niet lezen :o maar dat denk ik.)

We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intilligent dier als een paard, een ander, veel zwakker dier, op zijn rug laat rijden
Peter Gray

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Snoepjes uit de hand geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:22

Volgens mij gaat dat over de gedachte: 'een leider geeft zijn eten niet weg'
Bij de opvoeding van honden komt die discussie soms ook op gang.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:22

Mijn paard viel altijd aan als ze teveel uit de hand gevoerd werd. Tegenwoordig weet ze dat aanvallen geen zin heeft en kan ik haar rustig uit de hand voeren, want ze weet dat ze toch niet meer krijgt dan ik wil geven...

Het gaat er volledig om HOE je omgaat met het geven van snoepjes.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:24

Als je weet waar je mee bezig bent (dus de grondbeginselen van leergedrag bijvoorbeeld dmv clickertraining kent) is het geen probleem. Dan leer je schooien gewoon niet aan, of je leert het af.

Als je dat niet weet; niet aan beginnen!

Maar het is natuurlijk het handigst om je even in te lezen en te oefenen met respectvol gedrag... je hebt namelijk niet elke gebeurtenis zelf in de hand. Stel iemand die langs komt geeft je paard iets uit de hand? Of je koopt ooit eens een paard dat al uit de hand gevoerd is en schooit?

Bij ons in het weiland loopt een hengst die zowat niks kent. Hij is niet van mij dus ik ga hem niet helemaal opvoeden maar 'niet schooien' en 'niet opdringerig zijn' vond ik toch wel de moeite waard om aan te leren in het belang van mijn eigen veiligheid.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Altobelli

Berichten: 258
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:29

Def schreef:
Volgens mij gaat dat over de gedachte: 'een leider geeft zijn eten niet weg'
Bij de opvoeding van honden komt die discussie soms ook op gang.

dat zou volgens mij betekenen dat je ook niet met een voerschep eten in zijn voerbak kan doen? :?
ik denk dat je je niet zo heel strak aan regels moet houden wat wel en niet mag, als hij maar een beetje respect heeft. :D
als je nergens last mee hebt is het toch geen probleem?

We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intilligent dier als een paard, een ander, veel zwakker dier, op zijn rug laat rijden
Peter Gray

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Snoepjes uit de hand geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:31

altobelli: ik heb ook niet gezegd dat ik het ermee eens ben, met die stelling :D

Ik denk dat het heel erg aan het paard ligt.
Mijn paard heeft heel erg nodig dat ik mij heel strak en consequent aan regels houdt.
Geef je haar een vinger, pakt ze je hele hand.

Ik heb ook zat andere paarden gekend, die je gerust 1x iets uit je hand kon geven zonder geschooi en de volgende keer verwachtten ze dat dan niet weer.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers