geen hoefsmid kunnen betalen en dan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

geen hoefsmid kunnen betalen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 15:33

Iemand die geen hoed smid kan betalen kan je die toch verpichten er 1 te bellen? Er staan 4 paarden in een wei, waar van 1 erg afgesleten hoeven heeft, maar 1 hoef is veel te lang.Daar loopt hij ook kreupel op.Ik ben er bij gehaald want mensen die het hadden geconstasteerd hebben niet zo veel verstand er van.De dierenbescherming hebben ze al gebeld en ook hebben ze een foto gemaild,maar ze zeggen dat het al langer aan de gang is en dat de D.B niet komt.Een man die voorbij fietste gaf aan dat de eigenaar geen geld heeft voor de hoef smid.Kan dit zo maar,of kan de D.B toch de eigenaar verplichten een smid te bellen?

cyn23

Berichten: 576
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: well lb

Re: geen hoefsmid kunnen betalen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:35

snap sommige mensen niet kopen paarden en kunnen er niet eens voor zorgen je kunt toch geen paard laten staan met lange hoeven wordt gezien als mishandeling

Anoniem

Re: geen hoefsmid kunnen betalen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:37

Als die persoon het echt niet kan betalen wat heeft het dan voor zin om dan toch een hoefsmid te bellen? Misschien kan die persoon het zelf een beetje bijhouden?

Josje84

Berichten: 224
Geregistreerd: 24-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:39

Iemand die "geen geld heeft" voor de hoefsmid zou geen paard mogen houden.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:39

pft, geen idee hoe dat werkt maar ik zou hier zelf toch wel de dierenbescherming voor bellen. ik mag aannemen dat je als eigenaar zorgplicht hebt en daar hoort hoef verzorging wel bij denk ik.

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:40

Waarom hebben mensen dan idd paarden vraag ik me af. Sommige hoefsmeden doen het al voor 20 euro, rondom bekappen. Wat is dat nou?

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:40

Josje84 schreef:
Iemand die "geen geld heeft" voor de hoefsmid zou geen paard mogen houden.

Idd... een hoefsmid is nou niet bepaald het duurste...

Ben het eens met Knollentuin.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:40

Zo iemand kan zijn dieren beter verkopen, een hoefsmid is niet eens zo duur. Ik denk dat de db iemand wel kan dwingen. Ze kunnen zeggen wat er moet verbeteren en als dat niet gebeurd dan kunnen ze actie ondernemen, als ik me niet vergis. Maar als ze niet komen dan denk ik dat je er weinig aan kan doen.

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:41

doe zelf een tweede aangifte bij de db. ik heb eens horen zeggen dat er minimaal 2 aangiftes binnen moeten zijn voordat de db er een zaak van kan maken. niet opgeven dus ;)

succes!

amsterdam_30

Berichten: 1958
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: geen hoefsmid kunnen betalen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:46

Als aangifte bij de DB niet werkt een x zelf die mensen helpen met goede veilen? Als het dan al een klein beetje verbetert voor ze is het al heel wat.
Snap niet dat mensen idd paarden hebben (4 ook nog wel??!!!) als ze niet die paar tientjes kunnen betalen v bekappen zo nu en dan.

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: geen hoefsmid kunnen betalen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:47

Staan die paarden alleen op gras?
Mijn paarden kunnen zowel op gras, zand als een stenen plaatsje staan en zijn nu ruim 7 maanden niet bekapt. Hoeven zien er perfect uit! Dan heb je hele lage h.s. kosten :D

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:49

bekappen kost meestal 20 tot 30 euro.
als je dat al niet kunt betalen.
wat zouden die paarden eten in de winter....
groentesoep met brood.....

BlixtsnabbBS

Berichten: 110
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:50

Iemand wie niet 20 euro heeft voor een rondje bekappen moet geen paarden houden vind ik.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:51

Heb ook eens de DB ingeschakeld bij een vergelijkbaar probleem. DB is toen wel geweest, en de pony in kwestie is toen via hen bekapt. Die rekening was natuurlijk velen malen hoger dan dat je zelf iemand zou bellen.

Er speelde hier ook een verwaarlozing mee, pony was niet ge-ent, gechipt, en had luis. Misschien dat dit ook van invloed was bij het opmaken van een verbaal?

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:51

Het is inderdaad maar 20 euro, dus waar doen ze moeilijk over. Soms kan je zelfs even een staleigenaar vragen oftiej het kan doen, veel mensen kunnen het nml zelf.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: geen hoefsmid kunnen betalen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:27

hij kan geen hoefsmid betalen, wat doet hij dan met jaarlijks enten en ontwormen?
iemand die het niet kan betalen moet er A. niet aan beginnen en B. als je het later niet meer kan betalen en voorheen wel dan is het misschien verstandig enkele of alle paarden te verkopen.

De DB stelt ook geen ... voor dus daar hoef men denk ik niet op te rekenen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:39

JessAndHope schreef:
Staan die paarden alleen op gras?
Mijn paarden kunnen zowel op gras, zand als een stenen plaatsje staan en zijn nu ruim 7 maanden niet bekapt. Hoeven zien er perfect uit! Dan heb je hele lage h.s. kosten :D


Jij hebt mazzel :)

Ontopic: die mensen werken toch gewoon. Hoe moeilijk is het om die paar euro bij elkaar te krijgen. En wat moeten ze dan met zoveel paarden, hoe worden die onderhouden?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: geen hoefsmid kunnen betalen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:52

Misschien moet je een politieagent vinden die een zwak heeft voor paarden? Kan wonderen doen. Maar moet je er wel eentje vinden die bereid is om er wat van te zeggen.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:57

JessAndHope schreef:
Staan die paarden alleen op gras?
Mijn paarden kunnen zowel op gras, zand als een stenen plaatsje staan en zijn nu ruim 7 maanden niet bekapt. Hoeven zien er perfect uit! Dan heb je hele lage h.s. kosten :D


Vind jouw hoefsmid dat ook, of ZIEN ze er alleen maar goed uit? Kortom: hoe is de stand van de hoeven? die kun je als leek toch echt vaak niet voldoende beoordelen. Ook korte hoeven hebben imo een smid nodig ;)

Ik zou de DB bellen en aangifte doen en misschien anderen ook vragen om te bellen?

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:01

Josje84 schreef:
Iemand die "geen geld heeft" voor de hoefsmid zou geen paard mogen houden.

Amen. _/-\o_

Nu kom hier normaal gesproken ook de hoefsmid maar om de 6 maanden, maar omdat ik een poosje terug de hoeven er niet netjes meer uit zag zien hoefsmid eerder laten komen. En was dus het wereldse bedrag van 25 euro kwijt. :P

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:07

Het enigste wat je kunt doen is zeuren,zeuren en nog eens zeuren.. Wij hebben een shet staan die ook al een jaar niet bekapt was. Want was de reactie van de eigenaar: dan groeien ze steeds sneller en moet je vaker de hoefsmid laten komen. :+
Hoeven waren te lang en brokkelde af. Had ik hem een paar weken terug eindelijk zover dat zijn pony meebekapt mocht worden kreeg ik het geld niet terug. We kregen er hooi van een paar jaar geleden voor terug waarvan ik had gezegt het niet te willen maar mijn geld wilde.
Er is helaas gewoon weinig te doen tegen zulke mensen.
Laatst bijgewerkt door DeSa op 04-09-10 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieveranders

Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: Eext

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:07

JessAndHope schreef:
Staan die paarden alleen op gras?
Mijn paarden kunnen zowel op gras, zand als een stenen plaatsje staan en zijn nu ruim 7 maanden niet bekapt. Hoeven zien er perfect uit! Dan heb je hele lage h.s. kosten :D


7 maanden niet bekapt?? :n sorry maar mij kun je niet wijs maken dat de hoeven er dan goed uit zien.. Dat zal misschien zo lijken, maar meer ook niet..

karin1986

Berichten: 484
Geregistreerd: 03-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:14

Je koopt toch in godsnaam geen paard als je niet eens dertig tot tachtig euro kunt missen voor de hoefsmid. Unbelievable.

Ken je die mensen goed? Heel misschien kun je (als het kennissen van je zijn) het zelf die ene keer betalen, als het echt zo erg is?

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 08:57

Ik ken ze niet weet niet wie ze zijn, iemand anders ging er achter aan die komt daar iedere dag met haar hond en die weet waar ze wonen.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: geen hoefsmid kunnen betalen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:10

ik vind mijn hoefsmid ook veel te duur,maar laat hem toch komen.
als het moet dan moet het.

wil eigenlijk zelf leren bekappen(mijn pony,s staan niet op ijzers en hoeven enkel bekapt te worden)
dus zal over een tijdje wel een cursus gaan doen,scheelt aanzienlijk

maar zou idd ook even de DB bellen en de situatie uitleggen