's nachts op stal hoe met deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

's nachts op stal hoe met deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 21:34

Onze paarden gaan met 4 weken verhuizen naar een stal waar ze in de winter overdag op het land mogen en 's nachts op stal moeten. Tot nu toe hebben ze altijd dag en nacht buiten gestaan. Ze hadden dan een 200 grams en een 300 grams waterdichte deken op.

Nu vraag ik me een beetje af hoe ik dat doe als ze op stal staan. Stallen zijn over het algemeen warmer. Maar nu zie ik alleen maar staldekens van 300+ gram. Betekend dat dan dat staldekens juist dikker moeten zijn dan de weidedekens die we nu gebruiken en hoe verhoud ik dat ongeveer?

Afwachten en uittesten hoeveel ik nodig zou hebben is niet echt een optie. Want ik weet dus niet wat warmer is. Bovendien heeft 1 van onze paarden snel last van z'n spieren en ik wil echt niet dat ie het koud heeft.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: 's nachts op stal hoe met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:35

Ik had op stal altijd hetzelfde op als in de wei, en nooit problemen gehad.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:36

Mijn pony had 's nachts op stal en overdag buiten gewoon dezelfde deken op, dat kon prima. Jij wil ze dus 's nachts een andere deken op doen dan overdag als ik het goed begrijp?

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: 's nachts op stal hoe met deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 21:49

Flew: Ik vraag me dus even af hoe dat werkt. Ben een totale leek op dat gebied (ik en stallen hmm). Ben dus beetje benieuwd hoe men daar over denkt. Of er dus verschillen zijn in temperatuur of dat het allemaal wel mee valt.

Anoniem

Re: 's nachts op stal hoe met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:53

De verschillen vallen wel mee. Stel je doet een 300grams op. Buiten staan ze in de regen/wind en noem maar op al is de temperatuur hoger maar in stal snachts gaat de temp omlaag maar staan ze wel beschut, naar mijn idee maakt het niets uit.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:59

Mijn paard heeft ook snel last van zijn spieren.
Overdag loopt hij van 5.30 tot +/- 18.30 uur buiten.
's Nachts dus op stal, zijn stal is gelijk bij de buitendeur die gewoon open blijft.
Best fris dus.
Op stal heeft hij momenteel een zomerdeken op en buiten een 0 grams regendeken.
Als het nog wat kouder wordt gaat de regendeken over de zomerdeken, zowel op stal als in de wei.
Daarna kan ik voor stal wisselen naar 200, 300 en 500 grams.
Voor buiten 200 en 370 grams.
Mocht het echt heel koud worden gaat er in de wei een staldeken onder de regendeken.
Zodra het gaat vriezen gaat de buitendeur van stal 's nachts dicht en daardoor wordt het ook weer warmer binnen.

Het ligt dus ook een beetje aan het stalklimaat, maar ik ben wel bang dat 300 grams op stal nu te warm is.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:08

Veulen84 schreef:
Flew: Ik vraag me dus even af hoe dat werkt. Ben een totale leek op dat gebied (ik en stallen hmm). Ben dus beetje benieuwd hoe men daar over denkt. Of er dus verschillen zijn in temperatuur of dat het allemaal wel mee valt.


Mijn pony stond in een schuurtje. Niet echt goed geisoleerd of wat, dus het was daar eigenlijk net zo koud als buiten, alleen geen wind en regen. Voor hem kon het dus prima. Als er een groot temperatuursverschil was zou ik wel twijfelen inderdaad.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:11

Ik zou in jouw geval een goede staldeken opdoen, dikte ongeveer zoals je normaal ook hebt, dus 3/400 gram denk ik.
En dan overdag buiten een ongevoerd regendeken eroverheen.

Afhankelijk van de stal is het inderdaad binnen vaak wat warmer, en dan is er buiten nog de wind/regen waar je rekening mee moet houden. Ik heb ze zelf dan ook liever niet met waterdichte dekens op stal staan, ademt toch minder. En op bovenstaande manier ben je het minste aan het wisselen, hoef je er alleen 's ochtends een dek overheen te gooien en 's avonds er weer af te halen.

AkechetaJarig

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:24

Je zou ook een Bucas deken kunnen nemen. Als je kijkt bij de paardendrogist bij de Bucasdekens zie je thermometers erbij staan. Deze geven aan tussen welke temperaturen je de deken kan gebruiken. Ik doe maar effen een gooi: bv tussen -5 en +12. Is wel makkelijk want dat scheelt dekens wisselen.

Op sommige stallen doen ze overigens niet zo moeilijk over het wisselen van dekens door de staleigenaren. Dan zou het een optie zijn om een waterdichte deken bij de stal te leggen,zodat ze die op kunnen doen als je paard naar buiten gaat.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: 's nachts op stal hoe met deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 22:35

Binnen en buitenzetten doe ik zelf. Dus dat is geen probleem. Wil gewoon straks niet voor een verrassing staan.

Waerdichte deken op stal is dus geen goed idee. Dan kijk ik dus naar een geschikte 200 en 300 grams? Zal ook even naar die Bucas kijken.

Ohja. In de stal staan ongeveer 15 paarden. Deuren gaan dicht. Ze lopen buiten van ongeveer 8.30 tot 18.00 uur.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: 's nachts op stal hoe met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:37

Die van mij stond wel met een waterdichte deken binnen en is daar nooit anders van geworden. Was wel een goed ademende deken.

MeFlower
Berichten: 521
Geregistreerd: 14-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:57

Ik zou ook gewoon dezelfde deken ophouden als die van overdag.

MeFlower
Berichten: 521
Geregistreerd: 14-01-09

Re: 's nachts op stal hoe met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:58

Oja, en paarden hebben het echt niet zo snel koud (als je ze tenminste niet scheert lijkt mij). Ze zijn geen mensen hè...

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: 's nachts op stal hoe met deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 17:32

Ik ben nu opzoek naar een 150 grams staldeken en een 100 grams. Dan kan ik varieren tot veel denk ik.

Meflower: Paarden hebben het in principe misschien niet koud. Maar ik heb Rosa in Januari dit jaar gekocht, toen stond ze zonder deken. Ze heeft de eerste dag alleen maar gerild. Toen ze ene deken had was het over. Madrid is snel spierbevangen, hij kan gewoon niet tegen kou. Heeft ie nog nooit gekund in de 3 jaar dat ik hem heb.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:38

ik heb mijn paarden altijd met een waterdichte deken op stal gehad
stalhoudster heeft echt geen tijd om dekens te wisselen

overdag staat hij buiten en s`nachts binnen met een Weatherbeeta halve hals deken
of de 220 gr of 360 gr

ik begin met de Bucas deze heeft een 50 gr vulling waterdicht en ademend

ik heb nooit staldekens gehad altijd waterdichte en nooit last gehad dat het te warm was.

Roselique
Berichten: 228
Geregistreerd: 21-12-09

Re: 's nachts op stal hoe met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:40

Ik zou zeggen ik hou hetzelfde deken op, want ook in de winter is het snachts kouder als overdag, en als hij dan de stal in gaat blijft het ongeveer dezelfde temperatuur snachts als overdag.
Dus is hetzelfde deken genoeg.