Auto van 500,- altijd troep?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 13:28

Hallo bokkers,

Sinds gisteren me rijbewijs gehaald, dus zoektocht naar een trouw autootje gaat beginnen.
Nu heb ik momenteel weinig geld, en ben ik van plan om pas over een jaar een écht mooi autootje te kopen.
Maar wil tot die tijd gewoon een goedkoop autootje om mee naar stal te kunnen enz.
Nu staan er op internet regelmatig autootjes van rond de 500,-.
natuurlijk wel een wat ouder bouwjaar en wat krasjes hier en daar..

Maar nu is mijn vraag, zijn er bokkers met ervaring van een ''goedkoop'' en ouder autootje?
Zijn er dingen waar ik op moet letten?

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:30

Kennisen van mij hebben autootje van '91 gekocht, een VW Polo voor 400 euro. Doet het nog prima :) Maar je moet ze ook maar net tegenkomen denk ik.

marcha1987

Berichten: 1321
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:31

Er zal altijd een heeeeele grote kans zijn dat er wat mis mee is.
En je moet er ook rekening mee houden dat je vaak niet al te lang met zo'n autotje kan blijven rijden (kwa jaren he, niet uren :P).
Andere kant, soms zit er ook een goede tussen :P
Zelf heb ik er nog geen persoonlijke ervaring mee, hopelijk volgende maand zelf opzoek naar een goedkope maar toch redelijk goede auto :)

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:31

Mijn vriend heeft een auto voor veel minder gekocht, Daihatsu Cuore, niks mis mee. Erg fijn autootje! :j

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:33

Als je iemand mee kan nemen met veel verstand van auto's kun je best een auto voor dat bedrag kopen. Je neemt natuurlijk altijd een extra risico, de kans dat er iets stuk gaat, of dat er een grote reparatie aankomt is natuurlijk groter bij een oudere auto in deze prijsklasse. Ook is het in sommige gevallen moeilijker rijden in zo'n auto, dus dat kan een uitdaging zijn als je nog maar net je rijbewijs hebt.

Aan de andere kant, als je een ANWB lidmaatschap neemt, in je omgeving iemand hebt die je met reparaties kan helpen en je bent niet bang om een keer tegen een probleem aan te lopen én je vindt het niet erg om met wat minder 'status' rond te rijden dan kan het prima!

Mijn autootje is nu 21 jaar oud, met een uitgebreide gebruiksaanwijzing en wat krassen en gaten hier en daar, maar ik heb er super-super-super veel plezier van en zou niet anders meer willen!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:37

Mijn allereerste autootje was een opel corsa uit 1989 die ik voor 600 heb gekocht (in 2006)
Heb er nog 3 jaar mee kunnen rijden zonder al teveel kosten, helaas kwamen er in 2009 zoveel kosten aan dat ik beter iets anders kon kopen.

Heb je misschien iemand in je omgeving die handig is en verstand heeft van auto's? Vraag die dan mee als je gaat kijken en proefrijden.
Zorg ook dat je hem met een recente APK keuring koopt, al zegt dit niet altijd wat.
Wat ik verder altijd zou doen als je particulier koopt (door schande en schade wijs geworden) is hem door een garage of bevriende automonteur na laten kijken voor je hem koopt (even afspraken maken met verkoper over eventuele kosten & reparaties) zodat je weet hoe de technische staat is.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:38

hoe duur een auto is is geen gerantie of hij het mankementen heeft...mn ma heeft altijd in goedkope auto's gereden rond de 500 euro en ze hebben t perfect gedaan... jaren mee kunnen rijden, bijna nooit wat aan geweest buiten eens kleine dingen die helemaal niet veel kosten..en ook dat zelde of nooit!
Mn opa had paar jaar terug een auto gekocht voor mn ma met het idee dit is miss de laatste die ik ooit kan kopen... een hele dure nog wel, hij reed en kwam door de keuring echter man man, hij telt touren uit zichzelf! (geeft dus gas terwijl je niks doet) en nog meer rare dingen, ondertussen heeft hij aan reperatie al behoorlijk wat geld gekost, en heeft nu nog dingen erbij wat zoveel kost dat we het gewoon niet kunnen betalen... dus of hij door de keuring komt? en als hij het al komt is het toch zoiets waar je niet mee wilt blijven rijden omdat het gevaarlijk kan zijn..

en dat voor een auto die redelijk nieuw is! en dus meer dan 2.000 gekost heeft..


ben dus van mening dat het echt niet veel te maken heeft met hoe duur een auto is! een vriend van me rijd al jaren met een klein oud autootje en die heeft hem tot nu toe pas 1x even in te steek gelaten!

gewoon ff goed kijken! niet blindelings kopen en mensen geloven en zeker een proefritje maken!!

Anoniem

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:41

mijn 1ste auto was een nissan sunny uit 1983. was 400 euro.
ik heb er 4 jaar mee rondgereden en was rond de 75 euro aan de apk kwijt. na 4 jaar naar de sloop gebracht en er zelfs nog 100 euro voor gekregen :D ze reed áltijd <3

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:42

´Nee hoor, wij hebben voor iets meer dan 500€ een audi 80 gekocht, rijd nog goed en is in goede staat!

elbeauty
Berichten: 725
Geregistreerd: 14-04-04

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:49

Ik heb ook een hele oude VW Polo volgens mij ook uit 91. Hij ziet er niet uit maar hij heeft me in 2 jaar tijd nooit stil laten staan. Start smorgens altijd alleen zijn uiterlijk is gewoon wat minder.

Iris_Z
Berichten: 455
Geregistreerd: 18-06-07

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:52

Nouja je moet gewoon even goed je ogen open houden als je gaat kijken en goed luisteren hoe die loopt en rijdt. Wij hebben een auto erbij voor €300 rijden er nu toch al wel een jaar in... En iemand meenemen met verstand van zaken..?

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:53

Er zitten wel goede tussen hoor, ken je iemand met verstand ervan die je mee kan nemen?

ik heb ook een oudje gekoch uit 1995,

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:56

Vriend van mij heeft een paar jaar lang (ik denk toch wel bijna 3 of 4 jaar) een heel oud Golfje (dacht ik) van 600 euro gehad. Zijn vader is automonteur dus heeft het hele ding nagekeken. Ja, hij had wel kuren, en na 4 jaar was hij ook echt op, maar tot die tijd was het prima! Zolang de reparatiekosten niet al te extreem worden is het goed te doen zo'n bakkie.

Dus zie altijd dat je er iemand met verstand ervan bij haalt die kan zeggen van dit houdt het nog ongeveer zo lang en gaat je zoveel kosten... :)

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:57

Meestal is het waardeloos...maar het is niet onmogelijk om voor dat bedrag een autotje te vinden.
Je moet alleen heel goed zoeken en zeker iemand meenemen die kan kijken of er iets mis mee is.
Maar ik denk dat je beter dat geld kunt bewaren voor volgend jaar, zoals je zelf al schrijft om een wat beter autotje te kunnen kopen.
Ik denk dat je daar meer aan hebt ;)

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:07

Ik heb een golf uit 1990 , super auto al meer dan 5 ton op de teller, als er wat kapot is even naar de sloop oid en voor weinig is hij weer klaar...Onze goede nieuwe auto stond vaker stil met panne en vaak koste dat een vermogen om het te laten maken.
En altijd starten en lopen, met -20 zelfs nog....
Je moet ze idd echt tegenkomen, maar onmogelijk is het zeker niet.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:09

mijn eerste auto was een polo uit '93, met apk en nieuwe banden voor 375 euro. 3 jaar probleemloos gereden, toen doorgeschoven naar mn tante, en daar begon hij toen spontaan manko's te krijgen (schokdempers enzo) maar goedkoper dan die auto (ook qua verbruik en onkosten) heb ik nooit meer kunnen rijden!

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:10

Mijn broertje die koop om de zoveel jaar weer een auto van max 500 euro. Die rijdt hij dan helemaal op en op het moment dat de kosten hoger worden dan het aanschafbedrag dan brengt hij ze naar de sloop. Op deze manier kan hij zeer goedkoop rijden.

Nousa

Berichten: 674
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:31

Nee hoor zeker niet!

mijn moeder heeft meerdere (oude) fiat panda's gehad die allemaal rond de 500 euro kostte. Daar heeft ze meerdere jaren mee kunnen rijden tot ze op waren. Nooooit onderhoudskosten aangehad, het kan zijn dat het puur geluk was. Maar gewoon om aan te geven dat het geen troep hoeft te zijn :)

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:36

Het kan wel hoor, een goed autootje voor weinig geld. Maar je moet zoveel geluk hebben, en idd iemand meenemen met verstand van zaken. Iemand uit je vrienden, kennissenkring, een neutraal persoon die je kan vertrouwen in ieder geval. Ik heb mijn auto 10 maanden geleden gekocht voor 1250,- en moet nu zoveel aan gebeuren dat hij eigenlijk totall loss is, ik kan 'm niet eens meer inruilen. Mag blij zijn dat ik er heel snel nog 200,- voor krijg voor onderdelen. Mooie miskoop dus.

Autohandel is... Niemand vertrouwen. Ik ben er ff klaar mee :Y)

Anoniem

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:37

Bij dure auto's wordt je al regelmatig bedrogen, laat staan bij zo'n auto ;) Beter niet doen dus... Of iemand meenemen die kennis van zaken heeft :)

mikster
Berichten: 406
Geregistreerd: 25-07-07

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:04

Nee hoor! Heb ooit een Peugeot 205 voor €275 gekocht. 3 jaar vrijwel kosteloos (uitzondering apk kosten) mee gereden.
Auto's kopen is volgens mij vaak geluk hebben!

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:06

Persoonlijk zou ik zoiets alleen van een kennis kopen.
Mijn autotje was ook heel goedkoop, maar die heb ik via iemand die auto's APK keurt, en had deze dus precies goedgekeurd en aan ons gemeld van nou de eigenaren willen er snel vanaf bied iets leuks en dan mag je 'm vast hebben.
En nouja dat was dus wat geworden, was verschrikkelijk vies enzo maar na een goede wasbeurt is het weer een supergaaf crossbakkie geworden

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:06

ik heb mijn honda coupe ook gekocht voor 300 eu heb er enkel 170 eu voor apk voor betaald en verder nog helemaal niks...autootje rijd geweldig en verder nog geen problemen mee gekregen dit jaar...

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:16

Ik rijd mijn daihatsu feroza ook voor 500,-
Maar ik heb het geluk dat ik een vader heb die er kijk op heeft en alles zelf kan maken. Werkt in de autoindustrie.
Je kan best zo'n auto aanschaffen dus, vooral als je iemand kent die er echt verstand van heeft, en dan bedoel ik iemand die er echt in werkt, niet een hobbyklusser.
Alleen kan je niet verwachten dat het een mooie, goedkoop rijdende auto zal zijn. Over het algemeen zijn de goedkope auto's, oude auto's. Maar om te beginnen, why not! :D

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Auto van 500,- altijd troep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:19

Ik heb vanwege aanschaf andere auto toendertijd geprobeerd mijn Suzuki Alto te verkopen voor 500 gulden maar kreeg hem aan de straatstenen niet kwijt.
Zat net een nieuwe aPK op en was niets mis mee,maar heb hem uiteindelijk naar de sloop moeten brengen,helaas.
Dus het kan makkelijk hoor!