En dan gebeurt er iets wat je nooit mee wil maken...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

En dan gebeurt er iets wat je nooit mee wil maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:00

Vannacht kon ik al niet goed slapen, waar het door kwam wist ik op dat moment niet maar ik viel maar niet in slaap.
Om 8 uur vanmorgen heb ik het opgegeven en ben opgestaan, paardenkleding aan en lekker gaan rijden was de bedoeling.
Tot ik op het punt stond om weg te gaan en mijn vriend naar beneden kwam rennen met de telefoon in zijn hand: staleigenaar had Vanou in de sloot gevonden.
Gister avond kwam ze al niet met de rest van de kudde mee naar binnen maar dat had ze van de week ook al gedaan en toen stond ze uiteindelijk midden in de nacht te hinniken voor het hek dat ze naar binnen wilde, naar haar vriendjes. Staleigenaar is alweer 76 en had zoiets van die komt vanzelf wel en is dus niet de (al pikke donkere) wei in gelopen, had hij dat nou maar wel gedaan, er was namelijk een reden dat Vanou niet met de rest mee kwam, ze zat toen waarschijnlijk al in de sloot.
Vanmorgen om half 9 is ze dus pas gevonden en zijn mijn vriend en ik (na het bellen van de brandweer) er heen gereden. Op het moment dat we aankwamen zagen we al dat ze het eigenlijk aan het opgeven was, haar neus ging steeds verder het water in en als ze dan te diep kwam schrok ze weer even omhoog om vervolgens weer het water in te gaan.
We hebben eerst maar een halster om gedaan om haar te ondersteunen en toen een ladder die in de buurt lag over de sloot gelegd zodat ze met haar hoofd erop kon liggen.
Toen kwam eindelijk de brandweer en begonnen ze met een slang onder haar buik om haar eerst de goede kant op te trekken. Tot zover ging het goed. Daarna nog een slag erbij achter haar benen om haar verder omhoog te helpen de kant op en toen ze half op het droge was gaf ze net de enige brandweerman zonder helm per ongeluk een kopstoot en was er natuurlijk paniek. Paard weer losgelaten en die zakte weer helemaal terug de sloot in. Gelukkig bleek de brandweerman achteraf niet heel hard te zijn getroffen, het zag er erger uit dan het was en in het ergste geval had hij een lichte hersenschudding en een hechting nodig, hij vond eht zelf maar onzin dat de ambulance voor hem kwam, petje af +:)+
Maar goed, op dat moment lag Vanou dus weer in de sloot, half tegen de kant geleund en ze begon zelf weer wat te proberen waardoor ze alleen maar weer verder terugzakte. Weer het hoofd hoog moeten houden want ze lag op een gegeven moment op haar kant en kon niet meer overeind.
Uiteindelijk iets gedaan wat eigenlijk verkeerd is maar wat toch de beste oplossing was op dat moment: aan de voorbenen aan de trekker eruit getrokken. Ik heb niet gekeken want dat wilde ik echt niet zien...
Even later lag ze gelukkig op het droge en hebben stalgenoten met ervaring haar even laag gehouden en vervolgens de ruimte gegeven om op te staan. Dat ging met moeite maar toen ze eenmaal stond had ik meteen weer mijn enigzins beduuste paardje terug.
Ze liep goed door en leek in eerste instantie ook niet gewond, moest meteen poepen en plassen en wilde alweer gaan grazen. De DA was er inmiddels ook al dus die heeft een antibiotica shot gegeven en getemperatuurd waarna de mededeling kwam dat ze er inderdaad al een hele poos in lag.
Nu staat ze met dekens op op stal alweer te eten of er niks aan de hand is maar ze blijft binnen vandaag, ze moet een aantal keer aan de wandel, goed eten en drinken en we moeten de plas in de gaten houden dat het niet rood is.
Een andere stalgenoot die weinig kon doen heeft een groot deel gefilmd en zal dit ook naar mij opsturen, ik vind het wel belangrijk om die film te hebben want je leert toch hiervan.
Ik ben nog nooit zo geschrokken, heb het er nog steeds vreselijk moeilijk mee, waarom juist mijn paard terwijl ik altijd zorg dat de drinkbakken vol zitten zodat ze niet uit de sloot hoeft te drinken...
Maar goed, ik probeer positief te blijven en leg mijn paard voorlopig maar weer extra in de watten (alsof ze normaal nog niet genoeg verwend is :Y) )

Vlak voordat de brandweer er was
http://www.vanou.nl/fotos/Sloot/vanou_sloot_1.jpg

http://www.vanou.nl/fotos/Sloot/vanou_sloot_2.jpg

Vlak voor de eerste echte poging om haar eruit te trekken waarbij ze dus de brandweerman een kopstoot gaf
http://www.vanou.nl/fotos/Sloot/vanou_sloot_3.jpg

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: En dan gebeurt er iets wat je nooit mee wil maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:04

De grootste nachtmerrie van elke paarden liefhebber... wat vreselijk!

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: En dan gebeurt er iets wat je nooit mee wil maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:04

Wat verschrikkelijk! Ach arm diertje op de foto's :(:)
Sterkte ermee! En verwen je paard de komende dagen maar extra!

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:05

Jeetje wat erg!
Gelukkig is ze eruit gekomen!

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:06

Jeetje zeg wat een verhaal!
En het is vannacht ook nog super koud geweest!

Heel veel sterkte met haar!

Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Re: En dan gebeurt er iets wat je nooit mee wil maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:09

Wow wat een heftig verhaal, zeker met die foto's erbij!
Ze lag gewoon echt helemaal in het water!

Ik hoop dat ze er niets aan overhoudt.
Sterkte :(:)

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:10

Wat een hartverscheurende foto's, gelukkig lijkt het goed te zijn afgelopen.

Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:13

Fijn dat ze eruit is gekomen! Dat is denk ik voor veel mensen een grote schrik, paard in de sloot!
Denk ik wel een geruststelling dat ze meteen begint te eten.
Sterkte ermee!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: En dan gebeurt er iets wat je nooit mee wil maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:16

Gelukkig is ze weer op het droge. Wat zul jij geschrokken zijn...
Ik hoop dat ze snel weer opknapt.

Cin_penotti
Berichten: 231
Geregistreerd: 09-03-08
Woonplaats: Zoutelande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:16

Jeetje wat verschrikkelijk! Als je dit zo ziet breekt t gewoon je hart... Maar gelukkig is ze er als het goed is goed vanaf gekomen!

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:17

Ik hoop inderdaad dat ze snel opknapt. Wat een nachtmerrie moet het geweest zijn voor je paard. Inderdaad verwen ze maar goed en maar hopen dat ze er niets aan over houdt. Sterkte !!

Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Re: En dan gebeurt er iets wat je nooit mee wil maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:19

Ik vind het eerlijk gezegd ook nalatig van degene die de beesten uit de wei had gehaald.
Dat hij 76 is vind ik geen excuus, dan moet je gewoon geen stal runnen.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:20

Moet zeggen als je dat zo ziet ik wel last van flash backs krijg brrr...

Ik lees nu andere reacties en ik vind t niks nalatigs aan.
Hopelijk houd ze er niets aan over!
Laatst bijgewerkt door Kido op 04-09-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:21

arm paard! het moet echt vreselijk zijn je paard daar zo te zien liggen. Gelukkig is het wel goed gekomen. Ik hoop echt dat ze snel beter wordt!

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:25

Kido schreef:
Moet zeggen als je dat zo ziet ik wel last van flash backs krijg brrr...


Ik denk ook dat ik hier heel lang last van ga hebben, ik heb ook speciaal niet gekeken toen ze haar aan haar benen eruit trokken, dat werd me iets teveel.

Verder bedankt iedereen voor de lieve berichtjes, dat doet echt goed!

Ik vind er trouwens ook niks nalatig aan, de wei is enorm en ze lag vrijwel achterin. Het was pikdonker en zelfs al was hij de wei in gegaan had hij haar waarschijnlijk nog niet gevonden! En nogmaals: het is eerder voorgekomen dat ze niet kwam omdat ze lekker achterin stond te grazen.

unner

Berichten: 742
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:26

O jee, dat zal wel schrikken geweest zijn :(:) . Dat wil je inderdaad echt niet meemaken. Vertroetel haar maar lekker en hopelijk heeft ze hiervan geleerd! Gelukkig is alles goed afgelopen en hopelijk is ze snel weer de oude.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:26

Kan best zijn dat dat nu ook t geval was en toen ze merkte dat ze alleen was wat paniekerig werd en er toen in is gegaan?
Of net dat ene sappige sprietje riet daar aan t randje smaakt erg lekker!

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:28

Kido schreef:
Kan best zijn dat dat nu ook t geval was en toen ze merkte dat ze alleen was wat paniekerig werd en er toen in is gegaan?


Dat lijkt mij ook het waarschijnlijkst, zeker met de modderige gladde slootkanten kan een misstap al voldoende zijn om erin te glijden.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:29

Wat een nachtmerrie zeg!!!
Het maakt het niet minder erg, maar vraag me heel sterk af of ze gister avond al in de sloot lag?!?! Een paard staat erom bekend om redelijk snel op te geven. Heb het zelf (gelukkig niet met eigen paard) meerdere malen meegemaakt dat een paard in de sloot belande (en dan zijn vooral die kleinere polderslootjes zo veradelijk, ze zijn niet diep, maar het arme dier wordt er helemaal in gezogen en heeft geen kans er op eigen kracht uit te komen) en wat duurt het wachten op hulp dan lang ;( . Een paard dat er al even in lag, liet op een gegeven moment haar koppie omvallen, zo van het gaat toch niet meer lukken...... Toen een bezemsteel van kant naar kant gelegd en daar hing ze haar hoofd op.
Inderdaad regelmatig met haar stappen en als ze zelfstandig plast en poept is al een heel goed teken!

Als jullie waterbakken in het land hebben staan, is het dan geen optie om schrikdraad om het land te plaatsen zodat ze niet meer bij de sloot kunnen???

Heel veel sterkte!!!

Arrows

Berichten: 1296
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Midden-Limburg

Re: En dan gebeurt er iets wat je nooit mee wil maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:31

getver wat eng! Gelukkig is het goed afgelopen! Arm paardje

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:32

Brr die foto's, gelukkig is het goed gekomen!

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:38

We weten natuurlijk niet zeker dat ze er gister avond al in is gegaan, maar ze heeft er sowieso lang in gezeten dus we mogen echt blij zijn dat ze het pas op begon te geven toen wij er eenmaal waren!

edit: mijn paard is trouwens een enorme doorzetter :j <3

Lisetje

Berichten: 1591
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Veenendaal

Re: En dan gebeurt er iets wat je nooit mee wil maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:40

Jeetje meis, Super veel sterkte nog!!

zwelgje27
Berichten: 621
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:12

Och wat verschrikkelijk, tranen schieten mij hier in de ogen bij het zien van de foto's....
Gelukkig heeft ze het gered! Hoop dat ze weer helemaal opknapt! (sorry maar als er een paard niet komt met uit de wei halen, zou ik toch als pensioneigenaar wel even gaan kijken, maar goed ik denk dat hij dit na dit voorval wel zal doen een volgende keer..)
Heel erg veel sterkte en dat ze er maar weer helemaal bovenop komt! Verwen haar maar lekker!

daantje5979

Berichten: 423
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:25

Wat ontzettend fijn dat ze het heeft gered! Lijkt me verschrikkelijk om zoiets mee te maken...
Ik hoop dat ze er weer helemaal opknapt. :(:)