Hoe gebruik je zadelzeep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suci

Berichten: 95
Geregistreerd: 31-07-10

Hoe gebruik je zadelzeep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 10:44

Hallo allemaal!

Hoe gebruik je zadelzeep? Wat zijn de stappen? Ik kan me niet voorstelen dat zeep goed ik voor leder. Moet je het laten zitten, afspoelen? Vet je hierna toch nog je leder? etc...

Is er een verschil tussen behandeling met hoofdstel of zadel?

Ik hoor het heel graag!

Groetjes!

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:48

de natte of de droge?

de natte [blok] doe je met een vochtig sponsje en maakt alles schoon,daarna uitwrijven en goed laten drogen.

de droge [creme vaak in een blikje] smeer je er zo op en wrijf je ook weer goed uit.

daarna olieen of vetten.

zadelzeep bevat glycerine wat het leer ook al iets voed.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:49

Zadelzeep is prima geschikt voor leer hoor. Je maakt het sponsje een beetje nat en doet er zadelzeep op. Het moet niet te nat worden zodat het gaat schuimen. Is mij altijd geleerd dat dát niet goed is voor het leer. Zodra het gaat schuimen heb je al teveel zeep gebruikt.
Zeep is echt bedoeld om de viezigheid eraf te halen. Als beschermlaag vet je het daarna idd nog in met ledervet. Als je het niet regelmatig invet dan droogt het leer uit. Vet is echt bedoeld om het leer goed en soepel te houden, terwijl zeep bedoeld is om het zadel schoon te maken.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:49

Zadelzeep is niet voor schoonmaken maar voor verzorgen.

1. maak je zadel schoon met een vochtige (niet kletsnatte) spons of doek, zonder zadelzeep.

2. wrijf met een vochtige, goed uitgewrongen sponsje of doekje over de zadelzeep. poets hiermee nu een stukje zadel.
Als het gaat schuimen, is je sponsje te nat.

3. Laten drogen en als het droog is, uitpoetsen met een liefst wollen lap.

Hoofdstel; in principe hetzelfde maar haal hem uit elkaar, anders krijg je veel zeepresten tussen de gespen en dat is niet goed.

Persoonlijk doe ik alleen het zadel met zadelzeep. Bij mijn nieuwe zadel heb ik eerst een aantal keren vet gebruikt maar nu gebruik ik alleen zadelzeep. Vet een paar keer per jaar.

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Hoe gebruik je zadelzeep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:53

Ik laat het altijd wel schuimen, en haal daarna altijd met een zachte doek alles eraf. Heb het zo niet 'geleerd', maar het werkt top! zo week je al het vuil los en heb je een blinkend hoofdstel. Daarna nog een keer extra met wat glycerine over het leer heen (invetten kan ook) en je spulletjes kunnen er weer tegen aan!

stienmasjien
Berichten: 617
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:54

Ik heb gehoord dat het eigenlijk niet uitmaakt of het schuimt of niet, zolang het water maar niet de tijd heeft om in het leer te trekken. Dus heel snel terug afdrogen dan. ;)

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Hoe gebruik je zadelzeep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:48

VSW-->HAR.

suci

Berichten: 95
Geregistreerd: 31-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 21:26

Hé bedankt allemaal voor jullie tips en uitleg!!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe gebruik je zadelzeep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:39

Schuimen is niet goed omdat dan alles te nat wordt en dan gaan op den duur de stiksels rotten.