Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jientje
Berichten: 91
Geregistreerd: 12-12-09

Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 08:17

Mijn twee dochters. Eentje van 5 jaar en eentje van 7 jaar rijden al verschillende jaren pony. Mijn oudste dochter Zoë heeft deze zomer in dressuur BB1 4 overwinningen gehaald op 7 tornooien. En nog een reeks ereplaatsen. Nu is er bij ons in de buurt een manege heropend maar hoe ze daar lesgeven heb ik zelf , die ook al jaren dressuur rijd en momenteel M1 rij nog nooit gezien.
De kinderen worden gedwongen om hun eigen pony met doorhangende teugels te laten lopen(echt waar je kan er zo de was aan ophangen ;) ) om zo te ontspanning van de pony te krijgen. Terwijl Zoë haar pony al netjes (nog niet perfect uiteraard) aan de teugel kan rijden. Wie heeft nog ooit zo iemand zien of horen lesgeven?
Dat je paard of pony ontspannen moet lopen daar ben ik het 100 % mee eens maar volgens mij bekom je dit op deze manier NOOIT.
Graag even jullie ongezouten mening. :P

cube
Berichten: 613
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Assen

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:31

Dat is moeilijk oordelen vanaf hier. Is dit een beginnersles en wil de instructrice zich eerst meer focussen op de zit van de kinderen? Beter met doorhangende teugels rijden en leren om van achteren naar voren te rijden dan gelijk met strakke teugels rijden. Dus ik zie het probleem niet zo eigenlijk..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:36

het lijkt mij wel prettig voor de pony's....ik zie nog veel te vaak dat die kinderen maar aan de teugels zitten te rukken.

Misschien dat als de kinderen een evenwicht en onafhankelijke zit hebben ontwikkeld dat ze dan pas het contact mogen aannemen?

Echt hoog nivo rijden leer je niet op een manege....dan zou je toch echt een eigen paard moeten hebben en hele goede instructie.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:38

Ik vind het ook niet verkeerd voor een kinder-manege-les.
in de veel manege lessen hangen de kinderen aan de teugels om hun evenwicht te bewaren.

Ik denk dat je om goed te leren rijden prive les nodig hebt, dat leer je niet in een manegeles.

[edit] wat Geerke zegt dus :+

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:43

Ik zou juist blij zijn met zo'n manege.
Op sommige manege's krijg je echt spontaan medelijden met de pony's door alle geruk en getrek aan de teugels.
Met die slappe teugeltjes leren ze tenminste rijden met hun zit i.p.v. met kracht op het bit.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:48

Voor de beginnerslessen vind ik het wel prima. Voorkomt dat de kinderen hun teugels gebruiken om evenwicht te bewaren. Als de kinderen wat verder zijn dan kan ik me voorstellen dat er meer gewerkt gaat worden aan teugelvoering. Alleen maar teugels in een boogje vind ik een tekortkoming voor kinderen die verder willen komen met rijden. Er zou naar het niveau van de kinderen gekeken moeten worden, en niet alles als één pot nat behandelen.

jientje
Berichten: 91
Geregistreerd: 12-12-09

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 09:19

Ik ben het volledig eens dat het voor beginnende ruiters heel goed is dat ze zich niet mogen optrekken aan de teugels.
Mijn dochter krijgt buiten die les ook nog privéles dressuur van een Z2 amazone. Die leert haar ook dat ze niet alleen aan de teugels mag trekken om haar pony aan de teugel te rijden maar dat ze ook ondersteuning moet geven met de benen. Ook is die lesgeefster volop bezig om als de pony aan de teugel loopt je ook een beetje moet leren toegeven en niet alleen mag trekken.
Maar dan vind ik toch dat deze lesgeefster voor mijn dochter echt te kort schiet. Want met losse, doorhangende teugels kan een pony niet aan de teugel lopen en al zeker niet op wedstrijd gaan.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:25

ik vraag me dan af waarom je dochter dan ook nog naar een manegeles gaat?
ik bedoe, wat waren jou verwachtingen van deze manegelessen, dat het een toegevoegde waarde zou hebben, of dat je dochter leuk een rondje kan rijden?
Laatst bijgewerkt door kehdra op 04-09-10 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:35

ehm, westernpaarden lopen ook 'aan de teugel' en verzameld met losse doorhangende teugels, dus dat het niet kan is onzin.
Het is een andere manier van rijden maar niet persé verkeerd omdat jij het niet begrijpt. Waarom stap je niet op die instructrice af en vraagt haar de reden van dit alles? Dan kun je dan alsnog besluiten om je dochter uit die lessen te halen.

jientje
Berichten: 91
Geregistreerd: 12-12-09

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 10:14

Mijn ervaring leert dat een kind als het alleen maar privéles krijgt het al sneller beu is. Daarom wilt mijn dochter ergens nog een groepsles volgen gewoon voor wat gezelligheid en plezier. Ik weet ook wel dat ze daar niet heel veel zal opsteken maar het moet in de eerste plaats leuk blijven.

Cissy ik heb al uren met die vrouw discussie gevoerd. Zij beweert zelf Z2 te hebben gereden. Ik begrijp wel wat zij wil maar die manier van lesgeven is voor mij niet ideaal als je op wedstrijd dressuur gaat. Daar wordt immers niet getollereerd dat je met lange doorhangende teugels rijdt.
Westernrijden is een andere manier van rijden wat ik persoonlijk ook knap vind maar er zijn toch een aantal verschillen tussen western en dressuur.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:23

ik denk dat je insteek wbt de manegelessen wel goed is, maar je verwachting niet klopt.
Natuurlijk is het heel belangrijk dat ze lol met paarden heeft, dus ook eens lekker een rondje de bak door crossen zonder overal op te letten.
Daarnaast zou ik als manege eigenaar ook kiezen voor deze instructrice, het nivo ligt vaak niet zo hoog als in een priveles, en de meeste ouders hebben die verwachting ook vaak niet. Dan zou ik ook liever mijn pony's heel houden, dan de enkele ouder die die verwachting wel heeft, naar zijn/haar zin te maken.
De ouder die hogere verwachtingen heeft, verwijs ik dan naar een priveles.

je zou dus een duidelijke scheiding moeten maken; op de manege mag ze rustig aan leren en lol hebben, en tijdens de priveles serieus trainen. Wanneer je fanatiek wedstrijden wilt rijden, heb je imo niet zoveel aan manegelessen.

Maar desondanks begrijp ik de toegevoegde waarde van een manegeles in deze situatie niet, gezien jou verwachtingen schijnbaar anders liggen.

Liggen de ambities van je dochter ook in het fanatiek rijden van wedstrijden?
Laatst bijgewerkt door kehdra op 04-09-10 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

diega

Berichten: 1254
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:24

Op een manege is het " aan de teugel" rijden van een pony voor kinderen van 6/7 jaar oud totaal niet aan de orde. Ik denk dat het op de manege die je beschrijft niet echt verkeerd wordt gedaan.
Jij wil " wedstrijd" gerichte lessen voor je kind, dan moet je ze niet in de manege les zetten.
Je zegt dat de prive les haar misschien afstompt, daar heb je misschien gelijk in.
Dus dan lijkt het me dat die manege lessen leuk voor haar zijn (niet voor moeders) en er eigelijk niets verkeerds met de pony gebeurd, ze krijgt er nog prive les bij, daar kan ze dan het "echte" rijden leren.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:24

Prachtig idiaal, zou niet anders willen zien op manege bedrijven, dat je daar over valt.
en je hoort immers een paar/pony met het gewicht van de teugel alleen nagevelijk te kunnen rijden, later veel later leer je pas de teugels als stokjes in de aan leuning te houden maar zonder druk, en dat is voor kinderen nog vrij moeilijk.

De manier hoe er nu gekeken word wordt er van uit het oogpunt van de Wedstrijd ruiter gekeken en niet van uit het oogpunt van de pony/paard dat is erg spijtig, want het gaat immers altijd eerst om het dier en dan om de ruiter, en zoals hier boven word aan gegeven is het dier ondergeschikt aan de drang van het presteren, triest is dat.

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:24

jientje schreef:
Ik ben het volledig eens dat het voor beginnende ruiters heel goed is dat ze zich niet mogen optrekken aan de teugels.
Mijn dochter krijgt buiten die les ook nog privéles dressuur van een Z2 amazone. Die leert haar ook dat ze niet alleen aan de teugels mag trekken om haar pony aan de teugel te rijden maar dat ze ook ondersteuning moet geven met de benen. Ook is die lesgeefster volop bezig om als de pony aan de teugel loopt je ook een beetje moet leren toegeven en niet alleen mag trekken.Maar dan vind ik toch dat deze lesgeefster voor mijn dochter echt te kort schiet. Want met losse, doorhangende teugels kan een pony niet aan de teugel lopen en al zeker niet op wedstrijd gaan.


leren een beetje toe te geven en niet alleen mag trekken? Je moet juist VEEL toegeven en mag NIET trekken. Aanleuning krijg je niet door te trekken aan teugels.

Ik vind het voor een manegeles juist prima dat ze met een losse teugel moeten rijden. 99% van de manegeruiters rijdt ook geen wedstrijden (buiten een eventueel manege-wedstrijdje).
Als je het niet kan vinden met de manier van lesgeven ga je toch ergens anders naar toe. Je bent niet verplicht om haar in die les mee te laten rijden.

funnyteam
Berichten: 104
Geregistreerd: 13-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:26

Dit klinkt heel erg goed!
Eindelijk eens een manege waar niet gerukt en geplukt wordt.
Want laten we eerlijk zijn, er zijn maar erg weinig kinderen van 7 die een paard netjes nageeflijk aan de teugel hebben lopen. De meeste lopen toch in de krul.
Jouw dochter is daar misschien de uitzondering op de regel voor omdat ze ook al priveles krijgt.
Maar dit is eindelijk eens een manege die naar het welzijn van de paarden kijkt, dan naar de status van de ruitertjes (ouders) dat die kunnen snoeven over het niveau wat ze al hebben. Wat geen werkelijk niveau is, maar wordt aangepraat om mensen aan het lijntje te houden.

miss_nadine

Berichten: 1416
Geregistreerd: 29-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:30

Super! Lijkt me een goede manier om echt te leren rijden. Je leert nu op je zit te rijden in plaats van op de teugels.
Verder vind ik dat gepluk en getrek zo sneu voor die manege paarden, ik vind dit een heel goed initiatief!

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:31

Jeetje, 7 jaar en dan al zo kunnen rijden. Knap hoor :)

Maar begrijp ik nou goed: Je hebt een uurtje gekeken in de les daar? Ik zou de hele dag kijken, of iedere week. Misschien begrijp je dan haar manier van lesgeven en rijden.
Iedereen rijd anders, en het is de kunst om te kunnen les-geven. Iedereen doet het gewoon anders. Daar kan je over (blijven) discusieren, maar je komt er nooit uit. Wat is nou de juiste manier van rijden? Je hebt het zelfde resultaat uit eindelijk. Maar je begint anders.

Succes :)

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:41

Klinkt eigenlijk heel positief, ben het wel met de rest eens. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd en ik zou wel benieuwd zijn naar hoe ze de lessen verder voortzet. Maar heel eerlijk gezegd zou ik het alleen maar toejuichen.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:41

Ik vind het erg prima van die manege :)
Eerlijk gezegd zou ik jou als klant best beu worden als je urenlang discussie gaat voeren over onze lesgeefmethode. Als je dochter zo goed en fijn rijdt, tabee maar weer, ik zou voor dat "wonderkind" mijn ponies niet laten vernachelen door een 7jarige die iets toegeeft maar voornamelijk trekt.

Kinderen van 7 jaar zijn fysiek niet gebouwd nog op intensief te rijden, dat is echt bijzonder slecht voor hun beenderengestel. Ook is het begrip van actie-reactie niet volledig ontwikkeld, evenals de grote motoriek.
Ik vraag me dus af of je wel zo slim bezig bent. Mijn advies: skip de privélessen en laat je kind eens in de week gewoon plezier maken in de les terwijl je zelf wat anders gaat doen, en niet toekijkt met argusogen :)

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:55

jientje schreef:
Ik ben het volledig eens dat het voor beginnende ruiters heel goed is dat ze zich niet mogen optrekken aan de teugels.
Mijn dochter krijgt buiten die les ook nog privéles dressuur van een Z2 amazone. Die leert haar ook dat ze niet alleen aan de teugels mag trekken om haar pony aan de teugel te rijden maar dat ze ook ondersteuning moet geven met de benen. Ook is die lesgeefster volop bezig om als de pony aan de teugel loopt je ook een beetje moet leren toegeven en niet alleen mag trekken.
Maar dan vind ik toch dat deze lesgeefster voor mijn dochter echt te kort schiet. Want met losse, doorhangende teugels kan een pony niet aan de teugel lopen en al zeker niet op wedstrijd gaan.


Vreemde mening.... voor een manegepony is doorgaans helemaal niet de bedoeling om op wedstrijd te gaan. En manegekinderen zijn doorgaans helemaal niet bezig met 'wedstrijdgericht' rijden.

Ik denk dat je je verwachtingen eens wat moet bijstellen.

Manege: voor de lol, voor de gezelligheid, en voor de meeste kinderen om wat basis op te doen
Priveles: om 'echt' te leren rijden, en om wedstrijdgericht te rijden.

Overigens lees ik regelmatig dat je het hebt over een Z2 instructrice en dat de manege instructrice ook 'beweerd' Z2 te hebben gereden. Nou, chapeau, maar naar mijn bescheiden mening maakt het geen drol uit wat een instructrice gereden heeft. Dat ze Z2 hebben gereden wilt niet per definitie zeggen dat het ook goede instructrices zijn. Ik zou net zoveel waarde hechten aan het rijniveau en meer waarde hechten aan het lesgeven op zich.

Volgens mij doet de manege-instructrice het helemaal niet slecht! Ze is in ieder geval begaan met de pony's en begaan met de basis.

Dinges11

Berichten: 185
Geregistreerd: 06-08-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:57

Het enige wat ik in je posts lees is wedstrijd wedstrijd wedstrijd wedstrijd..... Dat komt straks heus nog wel.

die manege is niet goed genoeg omdat ze niet volgens jou norm lesgeven, dan ga je toch niet naar die manege? zoals ik het lees klinkt het als een uitstekende manege.

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:04

Het is dus duidelijk dat te topic starter niet goed beseft dat een paard van ontspanning naar beneden moet gaan lopen dit zelfs kan met losse teugels of zonder enig teugelcontact. Waarschijnlijk is de topicstarter geleerd paard aan de teugel te trekken, ipv nagefelijk via ontspanning.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:07

en hoeveel 7 jarige kinderen zijn er die een paard correct nagefelijk kunnen rijden? :o
Waarschijnlijk zijn er meer moeders die in hun kleine meid een toekomstige Ankie zien :D

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:09

Geerke dat denk ik ook. :D

Ilova

Berichten: 302
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: België

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:21

En ik denk dat je zelfs geen ruiter moet zijn om te zien dat de paarden het waarschijnlijk veel fijner vinden aan dat losse teugeltje.