Onwennige pony (komt net van het "land")

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xGuusje
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Swalmen

Onwennige pony (komt net van het "land")

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 20:25

Hallo,

Ten eerste weet ik niet of het hier goed staat, mijn excuses daarvoor.

Mijn verzorgpaardje is helaas verkocht. ;(
Z'n eigenaar wilt namelijk een haflinger.

Nu zijn we gaan kijken naar een 2 jarige haflinger merrie.
Ze is alleen nog heel onwennig (ze staat op dit moment nog niet bij de nieuwe eigenaar, maar wordt zo snel mogelijk gebracht).
Dit ligt niet aan een andere eigenaar of iets, maar de reden is dat ze net uit de opfok komt. Ze kent dus nog helemaal niets, zoals poetsen, voetje geven etc.
Het is de bedoeling dat ze in de toekomst beleerd gaat worden en we zijn van plan (de eigenaar en ik) om dat zelf te gaan doen.
Volgens mij is het beter om het iemand anders te laten doen (die er meer ervaring in heeft) maar de eigenaar wil het liever zelf doen.

Ik ben van plan om de eerste 2/3 weken rustig aan te doen. Gewoon wat knuffelen (haar aan mij en de nieuwe omgeving laten wennen), haar langzaam aan een borstel laten wennen en met haar aan de hand lopen. Een vriendin van mij heeft zelf een jong paard en gaat me uiteindelijk ook verder helpen (rustig aan voetje vragen en dat soort dingen).

Mijn vraag aan jullie is dus hoe ik dit allemaal het beste kan aanpakken. Vanaf welke leeftijd kan ik volgens jullie ook beginnen met longeren (dit natuurlijk pas na dat ze me vertrouwt en meer gewend is). Of hebben jullie nog tips voor me.


Alvast Dankjewel. <3


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: Onwennige pony (komt net van het "land")

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:17

Ik denk dat zelf een paard opleren opzich helemaal niet moeilijk is. Het probleem ligt er meestal aan dat het binnen een week of 4 moet gebeuren.
Als je de tijd neemt voor een paard en al trek je er voor mij part 1 jaar vooruit om ze van groen naar zadelmak te krijgen. Als je het rustig aan doet en niet aan iets nieuws begint voordat het andere bevestigd is ben ik redelijk overtuigd dat het opstappen nog maar een miniscuul deel is van de hele opleiding naar rijpaard. Maar goed dat even terzijde.

Zelf vind voor een 2 jarige genoeg als ze aan de hand meestappen, eventueel vaststaan, voetjes geven en dat ze gewend zijn aan een borstelbuurt.
Voor de rest niets bijzonders wel deed ik spelenderwijs bij die van mij eens peesbeschermers aan, dekentje op altijd alle nieuwe dingen gewoon los in de wei zodat ze zelf kan kiezen om er vandoor te gaan of niet. Nu heb ik een te nieuwsgierig paard dus ze is er altijd en loopt er nooit voor weg.

Longeren vind ik persoonlijk op 3 jaar vroeg zat. Mijne is nu 3 jaar en 4 maanden. En kan beetje longeren. Stap zit er goed in overgang naar draf nog te heftig. Ze heeft het trouwens ook nog niet meer dan 5 keer gedaan. En ik vind dat zelf voldoende. Longeren is best belastend dus vandaar dat ik dat niet te vaak wil doen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

xGuusje
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Swalmen

Re: Onwennige pony (komt net van het "land")

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 21:39

Heel erg bedankt voor je reactie ;)
Ik zal er zeker wat mee gaan doen.
Wat longeren betreft ben ik ook niet van plan om het voor haar 3e jaar te doen. denk gewoon rond de 3,5 jaar, en dan laten wennen aan zadel en singeldruk. Gewoon zonder longeren dat wel. Het ligt er ook aan hoe het haffie er zelf op reageert. De een is eerder volwassen dan de ander.

Ik ga ook binnenkort in haar stamboek kijken want ben benieuwd of hier misschien broertjes of zusjes van haar op bokt rondlopen.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:42

ik kan niet anders zeggen dan dat ik het met Tigra eens ben.
ben benieuwd naar haar ouders :)
ik heb zelf ook een haflinger gehad
en ondanks dat ik nu een hele mooie zwarte parel in de wei heb lopen,
blijft het kriebelen bij elke haflinger die ik te koop zie staan ;)

veel plezier met dr !

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥


Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:43

xGuusje schreef:
Hallo,

Ten eerste weet ik niet of het hier goed staat, mijn excuses daarvoor.

Mijn verzorgpaardje is helaas verkocht. ;(
Z'n eigenaar wilt namelijk een haflinger.

Nu zijn we gaan kijken naar een 2 jarige haflinger merrie.
Ze is alleen nog heel onwennig (ze staat op dit moment nog niet bij de nieuwe eigenaar, maar wordt zo snel mogelijk gebracht).
Dit ligt niet aan een andere eigenaar of iets, maar de reden is dat ze net uit de opfok komt. Ze kent dus nog helemaal niets, zoals poetsen, voetje geven etc.
Het is de bedoeling dat ze in de toekomst beleerd gaat worden en we zijn van plan (de eigenaar en ik) om dat zelf te gaan doen.
Volgens mij is het beter om het iemand anders te laten doen (die er meer ervaring in heeft) maar de eigenaar wil het liever zelf doen.

Ik ben van plan om de eerste 2/3 weken rustig aan te doen. Gewoon wat knuffelen (haar aan mij en de nieuwe omgeving laten wennen), haar langzaam aan een borstel laten wennen en met haar aan de hand lopen. Een vriendin van mij heeft zelf een jong paard en gaat me uiteindelijk ook verder helpen (rustig aan voetje vragen en dat soort dingen).

Mijn vraag aan jullie is dus hoe ik dit allemaal het beste kan aanpakken. Vanaf welke leeftijd kan ik volgens jullie ook beginnen met longeren (dit natuurlijk pas na dat ze me vertrouwt en meer gewend is). Of hebben jullie nog tips voor me.


Alvast Dankjewel. <3


Laat ik het zo zeggen. Als jij bij voorbaat al er wat tegenop ziet, en het liever zou uitbesteden. Waarom dan tóch omdat die eigenaar het wil doorzetten?
Ik wil veel dingen doen, maar ik ga niet mijn nek breken voor annermans paarden. Dus wees alsjeblieft voorzichtig.

Zoek héél goede begeleiding en bereid het paard goed voor. Zeker zo'n jong, vers paard zal eerst moeten wennen. Dus aan zijn omgeving, contact met mensen etc. Gun hem die tijd ook. Bouw een vertrouwensband op en begin tegen die tijd rustig aan met longeren en zie tegen die tijd weer verder..

Haastige spoed is zelden goed.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

xGuusje
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Swalmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 21:59

@Kekaro:
Ik zal het in dit topic laten weten wie de ouders zijn.
Zelf heet ze als het goed is Melody (maar daar kun je denk ik vrij weinig mee)

@Chaos:
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Laat ik het zo zeggen: De eigenaar vind ik naar mijn idee niet echt een paarden kenner. Ik ben heel blij voor mij vorige verzorgpaard dat hij een nieuwe eigenaar heeft gekregen (ook al vond ik het vreselijk om afscheid van hem te nemen).
Hij scheen namelijk allemaal haken aan z'n tanden te hebben (omdat de vorige eigenaar nooit de tandarts heeft laten komen).

De nieuwe eigenaar van het haffie wilt haar zelf gaan beleren (maar hij zelf kan helemaal niet paardrijden en heeft er rij technisch ook helemaal geen verstand van). Ik vind het ook onverantwoordelijk van hem dat hij dat aan een meisje van 14 jaar wilt overlaten. Dus ik ga het zeker weten door iemand laten doen die er veel ervaring in heeft of onder begeleiding door zo iemand. En mocht hij er niet mee eens zijn, dan ga ik er niet mee verder. Ga niet mezelf en de pony in gevaar brengen.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Onwennige pony (komt net van het "land")

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:02

Ja, of zoek gewoon héél goede les. Dan kun je het zelf ook, maar je moet zadelmak maken altijd doen met een tweede persoon. En als die tweede persoon voldoende kennis en ervaring heeft kunnen jullie prima samen dat paard inrijden.

Maar begin er alsjeblieft niet aan icm de eigenaar, dat is té veel risico! Succes.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Onwennige pony (komt net van het "land")

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:08

je kan dit inderdaad niet alleen doen en als je
met een ervaren iemand aan de gang gaat (rustig),dan merk je vanzelf of het jullie zelf gaat lukken of niet
dat zal de eigenaar ook wel merken ;)

verstandig van je dat je jezelf niet in gevaar brengt !

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥

xGuusje
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Swalmen

Re: Onwennige pony (komt net van het "land")

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 22:12

Heel erg bedankt voor jullie reactie.
Ik ben benieuwd hoe het gaat als ze haar gebracht hebben.

Ik zal jullie op de hoogte houden over hoe het gaat.
Ook over haar stamboom trouwens ;)

Weet wel dat ze een Oosterijkse hengst als vader heeft.
Maar hoe die heet weet ik niet. Zal het even nakijken zodra ze er is.

xGuusje
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Swalmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 17:59

Haai Haai,
Zo als beloofd hier haar afstammeling:

Zijzelf: Melody

v: Angelo-W
m: Mariska van Braakzicht
vv: Abenstern
vm: Were-di van de Vrijthof

De vader van de moeder van haar vader is trouwens Winterstein.

Ze is vanmorgen gebracht en het gaat prima! Ik vind haar zelfs rustiger dan waar ze eerst heeft gestaan!
Ik keek er van op dat ze zo aanhankelijk is. De nieuwe eigenaar en ik hadden allebei verwacht dat ze wat afstandelijk en bang zou zijn, maar ze loopt je lekker achterna en ze geniet van de aandacht (ze is heel nieuwsgierig en heeft al een paar keer geprobeerd om te kijken of de voerschep ook eetbaar is :+ )

Hier een paar foto's van haar (deze zijn niet genomen bij ons maar bij de hengstenhouder waar ze een paar dagen heeft gestaan)

Er is helaas aan haar staart geknaagd door een ander paard. Een deel van haar manen is een stukje korter dan de rest (hoe dit komt weten we niet, denk dat er ook aan geknaagd is of dat iemand de schaar erin heeft gezet :S)


http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B7KKPOFO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3NDDNFRK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DACNETSL.jpg


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers