Zelf stal-speelgoed maken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:10

De winter komt er weer aan, dus over een paar maand zullen de paarden 's nachts en bij slecht weer weer op stal moeten.. Nu heb ik 2 jonge speelse paarden, en wil ik vooral die wat te doen geven in de stal omdat deze zich snel vervelen. Alleen heb ik ook nog 2 volwassen paarden die ik bezig wil houden, en om nou voor 4 paarden 40 euro p.p. te moeten besteden aan een dure likit-speelbal zie ik niet zo zitten, omdat ik ook de speeltjes wil kunnen afwisselen om ze nieuwsgierig te blijven houden.

De speeltjes die voor eten op de grond zorgen vallen af, omdat mijn paarden op vlas staan.
Voer op/ in het stro verstoppen is dus geen optie.

Wat ik zelf al had bedacht was;
- Bal in een (leeg) hooi-net ophangen.
- (Basket)bal in de stal leggen.
- (leeg schoongemaakt) gaten in een fles o.i.d. maken en deze boven de voerbak ophangen, bij het voeren hier de biks indoen.
- (Als er gesnoeid is, een niet giftige grote tak in de stallen leggen/ ophangen)

Kunnen jullie mij helpen met meer leuke maar wel veilige paarden-speeltjes voor low-budget?
Ook ben ik opzoek naar een leuke oplossing voor de likstenen, om deze wat uitdagender/ moeilijker te maken. Gewoon ophangen aan een touwtje vind ik ook zo saai..


Anoniem

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:06

Ik zal komend weekeind wel even gaan knutselen en foto's plaatsen om het topic aan te vullen. Alle ideeën zijn welkom!

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:09

Ik zou de likstenen niet te moeilijk maken, dan zitten ze er helemaal niet meer aan. Die gebruiken ze over het algemeen gewoon af en toe om aan te likken. Persoonlijk denk ik dat dat niet gaat werken...

Verder hangen wij gewoon altijd pionnen en dergelijke op stal. Niks bijzonders dus.

Of Jerrycans in de stal leggen doen we ook, kunnen ze lekker voetballen.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Anoniem

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:11

Likstenen bedoel ik meer de likits mee. Zoutstenen hangen wel gewoon in de stal. Hoewel ik dit niet ideaal vind omdat ze steeds afbreken haha!
Jerrycans is ook wel een goede inderdaad! Voetballen leg ik dus een basketbal voor neer haha, maar die kunnen ze niet oppakken natuurlijk. Een jerrycan kunnen ze wel oppakken. :)

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:13

Ja en een bal ben ik altijd wat huiverig als ze er opgaan staan en er ineens vanaf schieten ivm pezen enz. Met een jerrycan heb je dat niet. :)

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:16

een stal die ik ken heeft een autoband in de stal liggen

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:37

ik weet nog niet of het gaat werken in een stal maar in de wei heb ik zelf een slowfeeder voor het hooi gemaakt van een cementkuip: http://www.paardenkenniscentrum.nl/docs/hooibak.html deze staat nu in de wei maar als je een grote stal hebt gaat dat misschien ook wel werken.

Overigens ben ik geen fan van lickits, kijk maar eens op www.paardnatuurlijk.nl maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk.


Ik denk wel dat je je paard het beste bezig kan houden met hooi eten aangezien ze dat eerder gaan doen dan met een bal spelen en dat is ook nog eens natuurlijker. Een manier vinden dus om het hooi eten zo lang mogelijk te laten duren dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:39

De stallen zijn 3x3,5. Vrij ruim dus. De halve stal heeft bodembedekking op de rubberen matten, de andere helft enkel rubberen matten.
Cementkuipen gaan ze instaan. Niet echt ideaal lijkt me dus.. Maar wel een goed idee, het hooi eten zo lang mogelijk laten duren. Maar hoe doe ik dat?

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:48

Verschillende plukjes door de stal versprijden en verstoppen misschien?
Of het ergens in hangen waar ze het moeilijker uit krijgen en dus langer bezig zijn?

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:52

een fijnmazig hooinet kan je iig ophangen.
ZIk zal even nadenken of ik iets anders kan bedenken.

De cementkuip werkt buiten echt super maar in stal is dat idd anders. Ik heb zo'n relaxte knol, al gaat ie met 4 benen in 1 kuip staan dan nog is er niets aan de hand dus ik zou het wel aandurven. :=

Deniisse
Berichten: 127
Geregistreerd: 12-05-10

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:06

wij haden ook bedacht .Om een knal oranje bal in een lege hooi net te doen .en het paard deet niks ze is 14 zo iest en was er dood ban voor als je heb een tikje aan raakt op de grond toen hebben we dus de bal in dat hooinet gedaan en ze deet nog niks toen hebben we er wat hooi bij gedaan en dat vond ze geweldig

nulla tenaci invia est via

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:09

Denise, wat een onduidelijk bericht. Maar als ik het goed begrijp vond je paard het dus eng, maar dat zal ook een kwestie van wennen zijn denk ik.

En dan vraag ik me af, met hooi vindt ze het wel leuk, maar vindt ze het hooi dan leuk, of de bal ook?

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Paarde_bloem
Berichten: 395
Geregistreerd: 06-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:55

*\o/*
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:01

ik heb een skippybal...
te groot om op te staan(en als die dat doet knapt hij wel :') _O-)
maar hij kan hem wel vast pakken met zijn tanden :P

verde heb ik een kleine bal met handvat? (weet niet meer hoe die heet) en daar een touwtje aangebonden en opgehangen in zijn stal :P

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:04

Mijn jonge paardje die bijt overal aan, nu heb ik een houtblok (berkenhout) in de stal gelegd en gaat hij daar lekker aan knagen. Is misschien ook een idee!

Maar ook bijvoorbeeld twee hooinetten over elkaar, of een speelbal vinden sommigen leuk.


shantal

Berichten: 2687
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:15

misschien nog iets veel simpelers

in elke hoek van de stal wortels verspreiden die ze dan moet zoeken
nou weet ik niet of dat met vlas ook gaat werken

ik had toen stro dus dan gaat het mooi daar tussen zitten

en anders misschien een hooirek plaatsen en dan met dat kippengaas aan de binnenzijde zodat je die kleinere gaten krijgt waar ze het hooi tussen uit moeten trekken

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:17

M_D_H schreef:
ik heb een skippybal...
te groot om op te staan(en als die dat doet knapt hij wel :') _O-)
maar hij kan hem wel vast pakken met zijn tanden :P

verde heb ik een kleine bal met handvat? (weet niet meer hoe die heet) en daar een touwtje aangebonden en opgehangen in zijn stal :P


Hé jij weer! ;)

Een jollybal bedoel je. Een skippybal voldoet denk ik prima, maar dat vult de stal wel denk ik als je die er contstant in hebt liggen.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Zelf stal-speelgoed maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:18

Wilgentakken vinden ze heerlijk en zijn goed voor ze. Hebben ze lekker wat om aan te knagen, zou ik persoonlijk eerder doen als een blok hout. Ik wil niet dat mijn paard zomaar een blok hout gaat eten.. :P

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:19

nee...
met vlas gaat dat idd niet echt werken :P

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:20

Chaos schreef:
M_D_H schreef:
ik heb een skippybal...
te groot om op te staan(en als die dat doet knapt hij wel :') _O-)
maar hij kan hem wel vast pakken met zijn tanden :P

verde heb ik een kleine bal met handvat? (weet niet meer hoe die heet) en daar een touwtje aangebonden en opgehangen in zijn stal :P


Hé jij weer! ;)

Een jollybal bedoel je. Een skippybal voldoet denk ik prima, maar dat vult de stal wel denk ik als je die er contstant in hebt liggen.


:')
hello you _O-
nee geen jollybal... this gewoon een speelbal voor kooters :P
mijn poown was bang voor de skippybal, klom steed tegen de wanden op...
dus nou ligt die vrolijk bij hem in de wei :') dan vind gil hem minder erg

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:21

zelf een voertonnetje maken. bij de groentenwinkel kan je voor 5 euro een zuurkoolvatje kopen. bij de welkoop/boerenbond hebben ze dit soort tonnetjes ook als. aan de zijkant 2 gaten erin branden, met een vijl de randen glad maken, voer erin en rollen maar. tonnetjes zijn net zo sterk als de originele.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Judass

Berichten: 4826
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:22

Waar kun je wilgen takken vinden :P?

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:24

Ik zit er inderdaad aan te denken om voor mijn hengstveulen een voerbal te halen zodat hij langer bezig is op stal! :D

Judith: Aan de wilgenboom!! :D
Dus dan moet je net geluk hebben maar ik heb ze aan de lange zijde van de buitenbak staan dus dat scheelt. :P

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:25

judith370 schreef:
Waar kun je wilgen takken vinden :P?


Aan de wilgen bomen :')

Xhiske
Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:26

je kan ook een fijnmazig hooinet goed volproppen met hooi (echt vol dat ie rond staat zegmaar) en daar dan allemaal stukjes wortel en appel tussen doen. en nog een lege colafles met gaten er in waar je nog wat bix in doet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, marloesxx, Symke, YandexBot en 90 bezoekers