Appels: 'Ik strijd niet tegen personen, wel tegen censuur'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Appels: 'Ik strijd niet tegen personen, wel tegen censuur'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-10 13:58

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl


Afbeelding
Anky van Grunsven
Foto: http://www.sjoert.com

De beslissing van Anky van Grunsven om een zaak aan te spannen tegen Astrid Appels van de site Eurodressage.com heeft veel reacties losgemaakt. Op de redactie van De Paardenkrant zijn verscheidene ingezonden brieven binnengekomen van mensen die niet gecharmeerd zijn van de werkwijze van Astrid Appels. Daarentegen heeft Appels ook veel aanhangers.

Hans Miedema van Harley World Stables vindt echter dat Appels ‘haar journalistieke vrijheid misbruikt om mensen die zij niet mag voor schut te zetten’. Twee jaar geleden publiceerde zij een foto van hem als hoofdsponsor van het WK jonge dressuurpaarden op Eurodressage die kwaad bloed zette. “Als je mijn naam googled kom je de foto tegen”, vertelt Hans Miedema. “Ik heb Astrid gevraagd naar de reden en zij reageerde dat ze de foto wel ‘grappig’ vond. Wat er grappig aan is kon ze me niet uitleggen. Ze werkt op de persoon gericht en verschuilt zich vervolgens achter ‘journalistieke vrijheid’.

Volgens een Amerikaanse Grand Prix-trainster (naam op redactie bekend) ‘pusht Astrid Appels haar meningen bij een ander op via haar gesponsorde website’. “Twee jaar geleden was ik in Aken en genoot ik van Anky’s rit op Painted Black. Een paar passen opende hij zijn mond en welke foto staat er als opening op Eurodressage? Painted Black met zijn mond open, een close-up nog wel. Dit is onprofessioneel van Appels. Ze grijpt elke kans aan om haar standpunt te onderstrepen”, schrijft de amazone.

Theo van Bruggen vindt dat Appels zichzelf onder de noemer ‘vrijheid van pers en meningsuiting’ allerlei rechten toebedeelt en deze zelfde rechten aan anderen ontzegt. “Voor insiders in de dressuursport is het geen geheim dat Astrid Appels al jarenlang haar eigen waarheden creëert en deze aan haar publiek in de USA probeert te slijten. De meeste van haar artikelen zijn gelardeerd met aannames, onjuiste interpretaties en verbogen waarheden. Na al die jaren is het voor mij duidelijk dat deze dame gedreven wordt door een diep gewortelde haat omtrent alles wat naar Nederland riekt”, schrijft Van Bruggen onder meer.

Astrid Appels wil kwijt dat zij geen zaak heeft aangespannen, maar dat zij de gedaagde partij is en in die hoedanigheid gedagvaard door Anky van Grunsven. “Ik betreur dit, evenals alle commotie die hierdoor is ontstaan. Als journalist kun je onmogelijk iedereen te vriend houden. Het is immers mijn taak om nieuws te vergaren en soms misstanden aan de kaak te stellen, dit alles gebaseerd op feiten en ook op publieke opinies. In mijn artikelen heb ik nog nooit een hetze gevoerd. Mijn stukken zijn altijd naar feiten en omstandigheden te herleiden. Inmiddels heb ik duizenden steunbetuigingen mogen ontvangen. Sinds de rechtszaak bekend is, wordt mijn website meer dan 15.000 keer per dag bekeken. Ik beroep mij louter op vrijheid van nieuwsgaring en vrijheid van meningsuiting. Dit zijn grondrechten en het zou absurd zijn om deze van een journalist af te nemen. Ik strijd niet tegen personen, maar wel tegen censuur”, laat Appels weten.

Verwant artikel:

[VN] Anky van Grunsven spant zaak aan tegen journaliste

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:08

Bij het googelen van Hans Miedema kom ik niks schokkends tegen...

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Re: Appels: 'Ik strijd niet tegen personen, wel tegen censuur'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:10

Beetje eenzijdige berichtgeving, alleen vermelding van dat er ook voor zijn maar alleen tegen berichten plaatsen?

Een ruiter wordt niet geboren, zal rijden moeten leren.
Dressuur is en blijft dressuur, mits men dressuur doet rijden.
Door vertalen, Franse en Duitse rijden te verwarren met elkander, ontstaan de Nederlandse fouten.
Stelling of buiging, buiging zonder stelling is onmogelijk.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:12

wat ik zo begrijp creeer zij misverstanden!...en dat haar website 15000 keer is bekeken zegt niet dat mensen het eens met haar eens zijn..zegt meer iets over de mensen die nieuwgierig zijn!...ze steekt die veer wel erg diep in haar eigen kont ;-)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:13

Juangi schreef:
Bij het googelen van Hans Miedema kom ik niks schokkends tegen...


Geloof ook niet echt dattie humor heeft..
Afbeelding

Wat een gezeik.... foto's die gemaakt worden kun je niet ontkennen dat dat niet gebeurd is, waarom dan niet zo volwassen zijn om het te erkennen?
Painted Black met de mond open hoort niet te gebeuren maar is dus wel gebeurd, leermoment denk ik dan.

Van alle BNers ed. worden natuurlijk ook niet alleen voordelige foto's geplaatst :)

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Billyjb

Berichten: 125
Geregistreerd: 04-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:14

Wij weten de helft niet van wat er in dat wereldje rondgaat.

Het lijkt wel persoonlijk te worden.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:18

Billyjb schreef:
Wij weten de helft niet van wat er in dat wereldje rondgaat.

Het lijkt wel persoonlijk te worden.


Het is altijd al persoonlijk geweest.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:21

x_Marr schreef:
Wat een gezeik.... foto's die gemaakt worden kun je niet ontkennen dat dat niet gebeurd is, waarom dan niet zo volwassen zijn om het te erkennen?
Painted Black met de mond open hoort niet te gebeuren maar is dus wel gebeurd, leermoment denk ik dan.


In het geval van Anky gaat het er om in welke context de foto is geplaatst. Met de foto is in principe niets mis, maar door het artikel wat er bij staat worden er dingen gesuggereerd die niet waar zijn.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:31

Er stond dat het geen wat op de foto te zien was rollkur was? Terwijl Anky het LDR vond.
No offence, maar in mijn ogen is het allemaal één pot nat.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

natascha44

Berichten: 1209
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Aan de Stouwe

Re: Appels: 'Ik strijd niet tegen personen, wel tegen censuur'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:36

Ik heb die mevrouw appels op tv gezien en toen stond mij het hele interview al niet aan dus van mij hoeft zij geen steun te verwachten,
Laat ze haar eigen maar bekritiseren dan altijd maar negatieve suggesties neer te zetten op papier!!

"Pap, daar staan twee ezels, een grote en een kleine. Wie is nu de vader en wie is de moeder?"
"Nou dat is heel eenvoudig, meisje. De grootste ezel is altijd de vader."

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:37

Ik krijg de kriebels van dit hele gedoe... Mierenne*kerij idd om begrippen.

Anoniem

Re: Appels: 'Ik strijd niet tegen personen, wel tegen censuur'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:43

Ik vind het erg treurig dat zij om deze zaak heel veel pageviews krijgt. Verdient ze niet in mijn ogen.

susanne_m

Berichten: 961
Geregistreerd: 20-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:47

zijn ze nu nog niet uitgezeurd...
ik snap dat Anky reageerd op iets wat volgens haar niet klopt.
maar als ze nou niks hadden gezegd, was het nu allang overgewaaid en hadden wij ons weer druk kunnen maken over bokkers die net niet recht op hun paard zitten.

'grijp bij problemen niet naar scherpe bitten of hulpteugels, maar concentreer je op een betere dressuurmatige basis op een simpele trens'
M2+ 7 !!

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:54

x_Marr schreef:
Er stond dat het geen wat op de foto te zien was rollkur was? Terwijl Anky het LDR vond.
No offence, maar in mijn ogen is het allemaal één pot nat.


Mijn man vroeg me ook wat het verschil was....

Euh... :o? ik dacht dat het hetzelfde was (en niet wenselijk :Y) ). Kan ook niet echt achter een verschil komen du8 wie het mij uit kan leggen....

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Marjo

Berichten: 37202
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:01

Ik vind het maar een raar verhaal.

Kan iemand mij vertellen wat dan het verschil is tussen Rollkur en LDR? (evt pb, of een link.)

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Appels: 'Ik strijd niet tegen personen, wel tegen censuur'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:10

Rollkur = gedwongen en agressief in de krul trekken en LDR = vriendelijk(er) in de krul trekken ;-)

Snel gaan de leiders, elk in zijn plaats;
Snuivend staren zij naar ons, verlegen en uitdagend,
En zijn weg in razendsnelle vaart. - Gilmore -

chrisje_83

Berichten: 3030
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Zuid Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:19

scoxxx schreef:
Rollkur = gedwongen en agressief in de krul trekken en LDR = vriendelijk(er) in de krul trekken ;-)


Maar zoals je de foto van Anky ziet waarvan zij vindt dat het LDR is zie je weinig verschil met de rollkur hoor in mijn ogen.
Dus wat mij betreft ook één pot nat.

Donnatella van Stal de Windöek, Keur, Prest.Sport (Neron x Kooihuster Folkert), Z1+5
Fame van Stal de Windöek, Ster (Knock Out x Neron)
J'Adore van Stal de Windöek, Stamboek (Knock Out x Star v. Vreeburch)
Absolutely Fabulous (Amber), Elite (Gribaldi x Jazz), Z1+6

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:20

scoxxx schreef:
Rollkur = gedwongen en agressief in de krul trekken en LDR = vriendelijk(er) in de krul trekken ;-)

_O-


En als je beroemd wil zijn dan wéét je dat je ook veel kritiek te horen zal krijgen. Als Anky en dr man slim waren geweest dan hadden ze het gewoon genegeerd, dan was het nooit zo uitbundig in het nieuws gekomen, en had niemand er iets van geweten.

Ik vind op zich dat de journaliste best wel gelijk heeft, een paard hoort niet in de krul te lopen, maakt niet uit op welke manier je dat hebt bereikt. Dat ze soms momentopnames gebruikt is niet goed natuurlijk, maar zo gaat dat nu eenmaal in de journalistieke wereld. Dan moet Anky maar zorgen dat ze zo weinig mogelijk van dat soort momenten heeft..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Re: Appels: 'Ik strijd niet tegen personen, wel tegen censuur'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:24

Ik denk niet dat het aan een journaliste is om te bepalen wat hoort en wat niet hoort. Afhankelijk van voor wat voor medium geschreven wordt dan he. Maar als zij zich beroept op haar "waakhondfunctie" dan moet ze zich ook herinneren dat "objectiviteit" ook in het rijtje must-do's van journalisten voorkomt. Behalve als je bv een column schrijft natuurlijk, daarin mag je een mening verkondigen ipv verslaggeven.

Ik ken het artikel niet waar het om gaat dus daar heb ik geen mening over.
De foto van Miedema vind ik persoonlijk ook "grappig" en ik had 'm ook kunnen plaatsen bij een artikel.

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:38

Sonja schreef:
Ik ken het artikel niet waar het om gaat dus daar heb ik geen mening over.
De foto van Miedema vind ik persoonlijk ook "grappig" en ik had 'm ook kunnen plaatsen bij een artikel.


Maar zou jij hem vervolgens ook laten staan als Miedema aangeeft een ander gevoel voor humor te hebben? Want daar gaat het hier om.

Anoniem

Re: Appels: 'Ik strijd niet tegen personen, wel tegen censuur'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:44

Achteraf is 't lastig aanpassen...
Als 'ie inzage had gevraagd en het aangegeven had, had ik een andere foto genomen. Tuurlijk. Je plaatst iets immers niet om iemand te ontstemmen of kwetsen.

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Appels: 'Ik strijd niet tegen personen, wel tegen censuur'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:19

die journaliste is nu wel in eens een stuk bekender geworden.
ik had er nog nooit van gehoord, van de hele beste vrouw niet.
denk dat anky beter het (professioneel) kunnen laten rusten,
dan was het allang over gewaaid.
ik ben wel zeer benieuwd naar de uitslag.
dat dan weer wel..

Koppig

Berichten: 345
Geregistreerd: 24-05-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:21

Flosje446 schreef:
x_Marr schreef:
Wat een gezeik.... foto's die gemaakt worden kun je niet ontkennen dat dat niet gebeurd is, waarom dan niet zo volwassen zijn om het te erkennen?
Painted Black met de mond open hoort niet te gebeuren maar is dus wel gebeurd, leermoment denk ik dan.


In het geval van Anky gaat het er om in welke context de foto is geplaatst. Met de foto is in principe niets mis, maar door het artikel wat er bij staat worden er dingen gesuggereerd die niet waar zijn.


Flosje446, kijk maar uit. In je Avater staat een paard met de mond open, straks krijg je Appels nog op je dak :+ ;) :D !

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan...

Jannyman

Berichten: 69
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:40

Mensen kunnen zo doelloos zijn...ongelooflijk dit!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:56

Volgens mij is die journaliste gewoon een armzalige papparazi journaliste die haar publiek alleen kan boeien door steeds grenzen op te zoeken en mensen belachelijk te maken/ in discrediet te brengen. Beetje vreemd dat ze blijkbaar door Sjef en Anky zo serieus genomen wordt. Bovendien begrijp ik ook niet dat ze zo'n heibel maken; ze staan toch mag ik hopen vierkant achter hun systeem wat ook wel de ' Nederlandse school' werd genoemd? En nu komt er kritiek en keurt de FEI bepaalde zaken af en dan opeens passen ze geen rollkur en hyperflexie toe..? Beetje jammer. Ze worden er zo niet bepaald geloofwaardiger op. Verder heb ik heel erg veel respect voor Sjef en Anky, en bewonder ik ze om de prestaties die ze voor Nederland neer hebben gezet/zetten, ook al ben ik geen fan van de methoden waarop ze trainen.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Inney, jansenjap, Ubermetrics en 81 bezoekers