Stapmolen, jullie mening...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
karin1986

Berichten: 484
Geregistreerd: 03-03-05

Stapmolen, jullie mening...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-10 17:09

Beste bokkers,

Mijn paard staat momenteel op een pensionstalling die luxer is dan ik zelf nodig vind. Dat heeft onder meer tot gevolg dat ze in de winter meerdere keren per week in de stapmolen gaat (half uur a drie kwartier), als de paddock vol is.

Hoe langer ik mijn paard heb, hoe meer ik weerstand krijg tegen zo'n stapmolen. Ze blijft er in conditie van, maar is het goed voor zo'n dier? Het lijkt me niet goed voor de gewrichten en pezen om steeds hetzelfde rondje te lopen en bovendien ook enorm geestdodend.

Daarom, graag jullie meningen :)

...Be the change you wish to see in the world... ~...Mahatma Gandhi...~


Ni_en_ke

Berichten: 174
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:12

Ik ben het helemaal met je eens! Mijn paardje vindt er ook niks aan om in de stapmolen te gaan. Denk inderdaad ook dat hij het geestdodend vindt!
Nou zet ik hem er dan ook maar één of twee keer in de maand in. Dit doe ik omdat ik het wel handig/ belangrijk vind als hij het wel kan! Bijvoorbeeld wanneer hij gaat vrijspringen 's winters in de binnenbak en het buiten te glad is om hem warm te stappen. Dan komt het wel van pas!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:14

Laten we zo zeggen...bij mij komt hij er niet in!!!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 31-08-10 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

_RMHorse_
Berichten: 1180
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:14

Je dwingt hem steeds dezelfde rondjes te lopen, en tegenstribbelen kan hij niet. Erg geestdodend, en eigenlijk best wel zielig vind ik.

Je kunt toch ook aan de hand warm stappen?

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:16

Ik gebruik de stapmolen af en toe. Als ik gelest heb en ff na wil bespreken met mijn instructrice dan zet ik mijn paard eventjes in de molen om uit te stappen. Of als ik weet dat ze helemaal maf is, dan gooi ik haar soms los in de longeerbak, maar als die bezet is gebruik ik ook de stapmolen voordat ik erop ga.

Denk ook niet perse dat het slecht is, dan zou longeren ook erg slecht zijn en zou je ook niet op de volte kunnen trainen...

Ik zou het ab-so-luut geen vervanging vinden voor de paddock en me daar bijzonder druk over maken. Het zijn 2 hele verschillende dingen, of je ze nou lekker zelf hun gang laat gaan met andere paarden of dat ze verplicht moeten stappen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Ni_en_ke

Berichten: 174
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:17

RockyHorse0 schreef:
Je dwingt hem steeds dezelfde rondjes te lopen, en tegenstribbelen kan hij niet. Erg geestdodend, en eigenlijk best wel zielig vind ik.

Je kunt toch ook aan de hand warm stappen?


Ja inderdaad daar ben ik het helemaal mee eens! Daarom gaat hij er eigenlijk nooit in!
In de winter wil het nog welleens glad zijn buiten. Als we dan gaan vrijspringen in de binnenbak ( met een groep en dan om de beurten) dan wil ik wel dat hij warm gestapt is. Buiten vind ik het dan welleens gevaarlijk. dan gaat hij er dus wel eens in maar ook niet altijd. Afgelopen winter was gewoon erg streng!

Mariposa11
Berichten: 2862
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:18

Ik vind het vreselijk, mijn paard komt er niet in. Maar als ik zou moeten kiezen tussen 24 uur op stal of even in de stapmolen dan een half uurtje in de molen... (maar op een stal waar ze niet buiten komt, wordt mijn paard niet gezet ;))

ATE

Berichten: 674
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:20

ik vind de stapmolen een goed iets hoor en als de stapmolen goed is 10 ene kant 10 min andere kant op lopen
ja uit hun dak kunnen ze er niet in gaan maar ze hebben in iedergeval ff beweging
ik gebruik zelf vaal voor als ik ga uitmesten
mijn paard stibbeld nooit tegen denk dus niet dat hij het echt erg vind

ate mijn grote lompe vriend

11-04-2000/28-12-2012

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Stapmolen, jullie mening...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:21

Alleen voor b.v een trainings stal om je paard warm te lopen, of uit te stappen vind ik een stap molen ideaal.
Verder is het alleen maar het gemak voor de eigenaar, zeker niet voor het dier!

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

_RMHorse_
Berichten: 1180
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:22

marise83 schreef:
Ik vind het vreselijk, mijn paard komt er niet in. Maar als ik zou moeten kiezen tussen 24 uur op stal of even in de stapmolen dan een half uurtje in de molen... (maar op een stal waar ze niet buiten komt, wordt mijn paard niet gezet ;))


dan kan je toch ook met je paard stappen buiten of in d ebak, waarom dan in de molen, waarom is dat je keuze?

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:22

Conditie van een stapmolen? Misschien bedoel je een trainingsmolen?

Ik heb wel een stapmolen en ben er blij mee :o Ik heb helaas niet de tijd om alle paarden 15-20 minuten uit te stappen zoals ik graag zou willen. De paarden vinden het echt heerlijk in de molen hoe raar het ook klinkt. Het is voor mij echter geen vervanging voor weidegang. Het is meer voor losstappen, uitstappen en stapwerk tbv blessures, koliek etc.

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:23

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat nou het nut van een stapmolen is. Dus als iemand mij dat kan uitleggen...

Mijn paard komt er dus ook niet in. Staat gewoon lekker dag en nacht buiten. Als ik hem wil laten stappen ga ik wel een wandeling maken :j

blitsie

Berichten: 522
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:24

Eigenlijk zet ik mijn pony ook bijna nooit in de stapmolen. Als hij er dan in gaat, is het max. voor 10 minuten.
Laatst bijgewerkt door blitsie op 31-08-10 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:25

Ik vind het ook echt helemaal niks.. Mooi niet dat een van mijn paarden de stapmolen in gaat. Ik heb zelf ook twee benen en kan best zelf met hem wandelen of vraag het iemand anders als ik de les moet na bespreken o.i.d.

Mariposa11
Berichten: 2862
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:26

RockyHorse0 schreef:
marise83 schreef:
Ik vind het vreselijk, mijn paard komt er niet in. Maar als ik zou moeten kiezen tussen 24 uur op stal of even in de stapmolen dan een half uurtje in de molen... (maar op een stal waar ze niet buiten komt, wordt mijn paard niet gezet ;))


dan kan je toch ook met je paard stappen buiten of in d ebak, waarom dan in de molen, waarom is dat je keuze?


Als ik niet zou kunnen ;) ik zou liever een eind gaan wandelen dan in zo'n molen.. ik ken een stal waar ze ipv in de wei in de stapmolen gingen. Ben het er niet mee eens dat ze niet op de wei kwamen, maar als het dan zo is dan maar in de molen ipv in de stal. (heb daar gewerkt, mijn paard heeft daar nooit gestaan) Maar die van mij staat heel het jaar lekker op de wei (snachts op stal) wij hebben niet eens zo'n ding ;)

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:27

Plaudar schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat nou het nut van een stapmolen is. Dus als iemand mij dat kan uitleggen...

Mijn paard komt er dus ook niet in. Staat gewoon lekker dag en nacht buiten. Als ik hem wil laten stappen ga ik wel een wandeling maken :j


Als ik geen tijd heb om haar uit te stappen omdat ik bijvoorbeeld na moet bespreken met mijn instructrice
Als ik er met goed fatsoen niet op kan stappen, en haar ff een beetje energie eruit laat lopen van te voren
Als ik toch wat langer dan verwacht op de hoefsmid moet wachten
Toen ik haar vorig jaar voor de keuring onder een deken wilde zetten 's nachts maar ze nog nat was van het wassen heb k d'r met een zweetdeken daarin gezet om te drogen...

Wandelen doe ik ook, ik gebruik de stapmolen juist als k daar geen tijd voor heb

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:33

Ik vind een stapmolen opzich wel kunnen maar als het aan mij ligt zou zo'n ding nooit bij ons op stal komen.

Bij ons komen zoiezo vrijwel elke dag de paarden buiten. Dus voor in de winterperiode heeft dat ding dan ook weinig nut. Dan zou je hem denk ik al overdekt moeten hebben.

En daarbij als mensen hem constant hem gaan gebruiken omdat ze geen zin/tijd hebben dan denk ik neem geen paard of train gewoon even wat korter ;)


Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:34

ik vind een stapmolen ideaal om je paard goed op temperatuur te krijgen na het rijden (eerst 5 min afstappen,dan 10 min ernaast stappen en dan 10 min stapmolen)
edit: en ondertussen kan ik de spullen opruimen en de stal opmaken
(opstrooien)
maar langer als 10 min zal het niet gaan worden :n
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 31-08-10 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:36

Vjestagirl schreef:
Als ik geen tijd heb om haar uit te stappen omdat ik bijvoorbeeld na moet bespreken met mijn instructrice


Dan MAAK je daar toch tijd voor? Nabespreken kan altijd vind ik dan.

Citaat:
Als ik er met goed fatsoen niet op kan stappen, en haar ff een beetje energie eruit laat lopen van te voren


Hoe kan een paard nou zijn energie kwijt in een stapmolen? Zou haar dan eerder eventjes losgooien zodat het ECHT haar energie kwijt kan.

Citaat:
Toen ik haar vorig jaar voor de keuring onder een deken wilde zetten 's nachts maar ze nog nat was van het wassen heb k d'r met een zweetdeken daarin gezet om te drogen...


De hele nacht? :wow:

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Stapmolen, jullie mening...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:41

Op stage waar ik paar jaar geleden liep kwamen ze dus alleen een uurtje in de stapmolen..
Zelf is het inderdaad handig bijv. als je een x weinig tijd hebt voor het in of uitstappen..
Verder vind ik het echter geen vervanging voor altijd..

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:46

Plaudar schreef:
Vjestagirl schreef:
Als ik geen tijd heb om haar uit te stappen omdat ik bijvoorbeeld na moet bespreken met mijn instructrice


Dan MAAK je daar toch tijd voor? Nabespreken kan altijd vind ik dan.


Hoe moet ik daar tijd voor maken? Mijn instructrice heeft na mij ook weer klanten, die kan niet uren blijven hangen. Liever het paard ff in de stapmolen (en die vind dat prima) en rustig face to face praten dan op dat ellendige voltetje blijven klooien.

Plaudar schreef:
Vjestagirl schreef:
Als ik er met goed fatsoen niet op kan stappen, en haar ff een beetje energie eruit laat lopen van te voren


Hoe kan een paard nou zijn energie kwijt in een stapmolen? Zou haar dan eerder eventjes losgooien zodat het ECHT haar energie kwijt kan.


In de bak mag ze niet los, en de longeerbak is niet altijd vrij. Beter dan ff in de stapmolen dan niets. Dan is ze daarna ook wat warmer en kan ze aan het werk ipv dat ze tijd heeft om rond te kijken en 'bang' te worden van dingen.

Overgens staat ze zomers 24/7 buiten en 's winters de hele dag.

Plaudar schreef:
Vjestagirl schreef:

Toen ik haar vorig jaar voor de keuring onder een deken wilde zetten 's nachts maar ze nog nat was van het wassen heb k d'r met een zweetdeken daarin gezet om te drogen...


De hele nacht? :wow:


Ja. De hele nacht. Ben zelf lekker naar huis gegaan en heb mijn paard zonder toezicht een uur of 10 laten stappen, 10 minuten links en 10 minuten rechtsom.

R0oszs schreef:
En daarbij als mensen hem constant hem gaan gebruiken omdat ze geen zin/tijd hebben dan denk ik neem geen paard of train gewoon even wat korter


Dus omdat JIJ het een onzing vindt mogen andere mensen hem niet gebruiken?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:48

Zoals ik al zei, bij een drukke stal dus handels stal of training stal is een stap molen werk besparend!
Maar hoe vaak zie je ze niet op een "normale "stal staan met pension paarden.
O, ik kan vandaag niet, zet hem maar een uur als kermis paard aan de stap molen!
Zeer geest dodend en zeker geen plezier voor je paard!

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:49

Bij mijn oom op stal (handel en trainingsstal) hebben ze ook een stapmolen. De paarden gaan hier allemaal eventjes in zodat hun boxen uitgemest kunnen worden. Voor dat doel vind ik het ideaal en de paarden lijken hier ook echt geen last van te hebben. Heb nog nooit een paard gehad daar dat er niet in wou of iets van tegenzin liet zien.

Voor in- en uitstappen vind ik een stapmolen een beetje overdreven.. Dat kan ook best aan de hand. De stapmolen op die stal gaat trouwens ook om de zoveel minuten weer de andere kant op.

Marena van Steenbergen, M1+8

suprleintje

Berichten: 48
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:52

Citaat:
Mijn paard staat momenteel op een pensionstalling die luxer is dan ik zelf nodig vind. Dat heeft onder meer tot gevolg dat ze in de winter meerdere keren per week in de stapmolen gaat (half uur a drie kwartier), als de paddock vol is.


De stapmolen is meer iets aanvullends, extra een keer uit de stal en eventjes 15 mintjes stappen. maar het kan natuurlijk nooit de weidegang vervangen. het is iets totaal anders. ik zou het inderdaad ook niks vinden voor mijn paard.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:53

Een stapmolen is net als lopende band werk, verschrikkelijk saai.
Een paard beweegt meer spieren op de wei moet soortgenootjes.
Mijn paard heeft nog nooit in een stapmolen gelopen en dit zal ook zo blijven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Roosyes en 29 bezoekers