Hoe krijg ik meer de zogenaamde 'hengstenhals' erin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-01 08:57

Van mijn instructeur heb ik een tijd geleden de opdracht gekregen om van Hickory's hals, een hengstenhalsje te maken. Ze loopt
te diep, maar ik krijg haar niet omhoog!
Nou ik weeer fanatiek rij, wil het niet echt meer lukken. Wat doe ik verkeerd??

Groetjes, Kim


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 11:55

He, dit forum is tenminste nog overzichtelijk, de rest houd ik echt niet bij hoor (ik heb geen kabelinetrnet en ook geen tijd.....).

Bedoelt hij met hengstenhals mooi opgericht maar toch door de rug misschien?

Als hij er steeds achter gaat en je hebt het idee dat je er nisk aan kan doen, probeer dat dan op te lossen met je been.
(dat is moeilijker dan het lijkt)

In het begin is het dan niet zo erg als hij er teveel voor komt. Dat is altijd beter dan erachter.

Hoe rijd je los? Misschien helpt het om laag los te rijden, lekker neusje eruit, koppie laag en ontspannen? Dan met je been naar de hand toedrijven om wel contact te houden.

hoop dat je er iets mee kunt, grtx, Rieja (zomeneetn nog een blok geschiedenis en dan is het......weekend!! )

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 12:06

hoi,

Een hengstenhals is een nek met veel spieren dus een sterke nek.

Afbeelding

Afbeelding

De pony hierboven heeft een hengstenhals/nek. Een gespierde brede nek. Op de onderste foto zie je dat zijn nek net zo breed is als mijn armen.

Ik weet niet of jou instructrice dat bedoelde. Maar dit krijg je door veel dressuurmatige training, veel door de rug rijden, veel aan de teugel en heel veel oefenen, de pony op de foto is heel lang hengst geweest ( 15 jr) en heeft daarom zo';n nek.

Groetjes ymke

_________________
*** Regen komt nooit alleen, altijd met zijn allen ,omdat ze in hun eentje te licht zijn im te vallen.. ***

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-02-16 12:13 ]</font>

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 12:22

haha Barley is een merrie van 2,5 en heeft ook een hengstennek. Nou ja gewoon heel erg breed dus.

Eigenlijk vind ik dat best wel mooi. Julius had ook een hele brede hals
Afbeelding (met vriendin van me)

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 12:29

Heike, dat vind ik echt een lieve foto.hij kijkt gewoon die appel uit haar hand..

Ik vind inderdaad een hengstennek wel heel mooi maar soms is het wel irritant.als bram geen zin heeft om te werken gooit hij gewoon zijn kracht in de strijd en dan kan je vechten wat je wil maar winnen doe je dan toch niet.

liefs ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 13:10

Berber heeft ook z'on giga- nek.
Meer te vergelijken met een "fjorde nek", ze draagt hem nogal laag, rechtuit zeg maar.

Dat is het zelfde irritante, wil ze niet/ of juist wel Lachen dan zet ze die nek ertussen en toedeledokiiii..... daar gaat ze! (of juist niet *LOL* )

(Berber heeft dus niet een "echte hengstennek" Dat kunnen alleen hengsten hebben, hihihi)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jantina op 2001-02-16 13:11 ]</font>

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 14:12

Expiriment heeft een echte hengstennek. als hij los in het land staa lijkt het of een paard met een hensgtennek al in de oprichting staat.
Ik vind de uitdrukking dus nogal raar dat je moet zorgen dat ie een hengstennek krijgt.
Ik neem aan dat ze bedoeld veel spieren en das training gaat een lange tijd overheen.
Een hengstennek is flut men zegt wel eens hij zet die nek erop.
dat klopt een hengst (die van onszelf bijvoorbeeld) gaat zijn nek erop zetten het lijkt of ie heel mooi in de oprichting loopt maar het is 10 keer niets.
hij volgt je hand niet wil niet zakken en je kunt 'm ook niet dieper instellen. dus niet echt rond rijden alleen in die oprichting.

Zaterdag op Expiriment gereden ooh wat liep ie mooi niet dus in de draf en galop liep ie vor mijn idee met z'n kop in de lucht terwijl het eruit zag alsof ie super ind e ophouding liep niet dus want hij boog voor geen meter door die nek. De meesten zagen dat meteen de mensen met minder verstand van paarden niet.. alleen in de stap kon ik 'm soms rond rijden.
Een hengstennek is niet alles vooral als ze 'm tegen je gebruiken.
Lodewijk krijgt nu een gespierde hals het ziet erzoiets uit alleen zijn manenkam lijkt hoger en ronder maar zijn onderhalsspier (die hensten dus wel hebben!) blijft normaal...
groetjes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 15:10

Hey Ym, Dat is toch Bram?
Xantippe heeft ook een gigantische nek joh!
Er zit super veel kracht al in, nu al.
Bij haar zit ook al de buiging erin.
Dus ik denk dat het voor haar niet moeilijk niet is met buiging enzo.

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 16:27

Hoi Kim. Niet al te negatief opvatten hoor, maar ik vind het een beetje een vreemde opmerking van je instructeur. Een "hengstennek" krijg je niet zomaar, de meeste paarden krijgen het helemaal niet. Bedoelde hij/zij dat je het paard hoger in de oprichting moet gaan rijden? Ook dan is het misschien handiger dat er meteen bijverteld wordt hoe je daarnaartoe moet werken.... Geen plusje achter de naam van je instructeur! Groetjes, Sonja.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 16:35

Citaat:
Op 2001-02-16 15:10, schreef PinnieLinnie:
Hey Ym, Dat is toch Bram?
Xantippe heeft ook een gigantische nek joh!
Er zit super veel kracht al in, nu al.
Bij haar zit ook al de buiging erin.
Dus ik denk dat het voor haar niet moeilijk niet is met buiging enzo.



Jep dat is Bram. De bovenste foto is gemaakt toen ik hem ongeveer een half jaar had. De onderste foto is gemaakt ongeveer een maand geleden.

liefs ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-01 19:40

Hij bedoeld, dat ik hicky hoger moet rijden. ze loopt te diep. Benen erbij denk ik, en meer opsluiten tussen mijn handen.
Hoe ik los rij, maakt volgens mij niks uit. Ik rij met haar hoofd naar de borst toe, en laat dr lekker diep lopen. Ook rij ik met een hulpteugeltje, de thiedeman. Dat geeft toch niks? Hickory is over het algemeen goed voorwaarts.

Groetjes Kim

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 09:21

ahum hier een hele zooi voor sonja getypd terwijl ik dus geen bal van snapte dat ze comentaar had op mijn instructeur gaat het helemaal niet over mij maar over Kimmy...
snapte er al geen bal van dat mijn instructeur een minpunt kreeg
groetjes Kim dus...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nimber op 2001-02-17 09:24 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 10:36

ik begrijp ook niet precies wat ik me nu moet voorstellen bij dat hengstenhalsje. Maar als je bedoeld dat ze te diep loopt en meer opgericht moet gaan lopen kan ik je wel een tip geven. Ik rij mijn paard zelf diep en rond. Aan de oprichting begin ik pas wanneer hij mijn hand lekker los laat en ik goed kan schakelen [paar passen naar voren, paar passen terug en verzamelen]. Bij de oprichting breng ik mijn handen dichter bij elkaar en beweeg die over de manenkam richting de mond van het paard. Wanneer hij vanuit die positie zakt geef ik meer been en vang op met mijn zit. Zo drijf ik meer de achterhand er bij. Als ik merk dat hij moe wordt stel ik hem ook vaak weer helemaal diep in en na een halve volte richt ik hem dan weer op.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-01 17:41

Citaat:
Op 2001-02-16 19:40, schreef kimmy:
Hij bedoeld, dat ik hicky hoger moet rijden. ze loopt te diep. Benen erbij denk ik, en meer opsluiten tussen mijn handen.
Hoe ik los rij, maakt volgens mij niks uit. Ik rij met haar hoofd naar de borst toe, en laat dr lekker diep lopen. Ook rij ik met een hulpteugeltje, de thiedeman. Dat geeft toch niks? Hickory is over het algemeen goed voorwaarts.

Groetjes Kim


Het maakt dus wel degelijk uit hoe je losrijdt. Niet meteen je teugels oppakken,maar eerst lekker een kwartier met een los ( lees licht contact) teugeltje goed voorwaarts rijden.Lekker loswerken, veel figuurtjes oefenen en niet te veel vragen. zorg dat je alle gangen gehad heb en blijf hierbij lichtrijden in de draf.
Neem na een tijdje je teugels op. Blijf hierin ook goed voorwaarts rijden houdt licht contact. Ook veel figuren rijden en goed aan je been houden. Niet gaan lopen trekken maar met je benen oplossen en naar je hand toerijden.Zodra ze te diep gaat zakken geef je een ophouding gevolgd ( of tegelijkertijd) door benen. Als ze niet reageert tikje met je zweep achter je benen.

Een thiedemann teugel corriceert de spieren van een paard enkel deze goed gebruikt wordt. (de jonge ruiter- Lucia green).

Je kan deze dus beter weglaten.
Veel paarden gaan ook hangen op een thiedemann en het wordt er op den duur niet beter op. Je kan beter een martingaaltje nemen of helemaal niks.

Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb

Groetjes ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-01 09:38

Jaja, HET IS ME GELUKT! Hicky liep gister super! echt rond! Nou durf ik met een gerust hart zaterdag mee te doen aan de wedstrijd! bedankt allemaal!

Groetjes, Kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 10:25

We duimen voor je; succes!

Tabitha

Berichten: 47
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 21:21

een vriendin van mij heeft een pony met een zwanennek, noud at ziet er niet uit die van mij heeft ook een hengstennek, hij is erg lang hengst geweest en gedraagt zich af en toe nog zo
hij loopt eigenlijk wat te diep maar met veel voorwaarts en veel been moet ie wat hoger gana lopen

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 19:21

hey hoi
silvia is een welsh en heeft lekker veel spieren
ze heeft ook een hengstennekje maar omdat ze zo gespierd is staat dit wel mooi ze loopt bij het rijden mooi aan de teugel dus heel mooi maar dit doet ze alleen als ze er zin in heeft hoor hahaha
anders gebruikt ze die sterke nek en kun je zwoegen wat je wilt maar het lukt toch niet
xxxxx-ies enid

Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 20:03

oud topic!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers