paard kopen en omscholen rieël?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

paard kopen en omscholen rieël?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-02 14:58

ik heb dus een hele leuke arabier op het oog.Ik ben er echt helemaal verliefd op en wil hem eigelijk graag kopen. ( en dat kan alleen bij ons zijn alle stallen op dus dan moet ik nog wel een stal vinden maar dat komt er wel)
maar dat paard/Pony nog net geloof ik, is altijd westeren gereden.Tenminsten die vrouw rijd westreren, alleen buiten dus eigelijk ken die stap draf en galop ofzo, en rijd dus eigelijk alleen met westeren hoofstel en zadel, (en lange teugels) Maar is het nou nog goed mogelijk om hem om te scholen en wat zouden jullie doen? Ze is namelijk nog maar 4 jaar oud, en ze rijden eigelijk bijna nooit in de bak. Gewoon buiten altijd. Dat ken je ze nog wel aanwennen en daar hebben ze geloof ik ook geen moeite mee/ geen hekel aan om in de bak te rijden. Maar ik ben zelf een dressuurruiter, en zou ik hem dan zo ver kunnen omscholen zodat ik er na een tijd trainen enz wedstrijden mee kan rijden. duurt even maar is de vraag is dus hoe goed kan je hem omscholen tot eigelijk redelijk dressuurpaard? wat zouden jullie doen?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 15:08

Als ik het zo lees is dit paard niet echt serieus western gereden maar gewoon met een lang teugeltje .
In mijn ogen moet het geen probleem zijn om hier gewoon lekker dressuur mee te gaan rijden.
Het klinkt wel erg relaxed allemaal Kwijl
Als ie echt zo mak is heb je een goud paardje.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 15:10

Gewoon omscholen, niks mis mee. Ik ken zelfs een pony die Z2 dressuur loopt bij de paarden en daarnaast zeer verdienstelijk uitgebracht wordt op westernwedstrijden.
In wezen is er ook geen verschil tussen western en dressuur. De basis is hetzelfde, voorwaarts, neerwaarts, dus eigenlijk zou het niet eens een probleem mogen zijn, zeker omdat het een jong paard is.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 15:17

tuurlijk kan je hem omscholen.......maarre je kan ook gewoon lkkr gaan westernrijden Knipoog Haha!

gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 15:18

hoi ik zou hem ook gewoon omscholen en valt altijd te proberen veel succes

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 15:45

Mijn arabier is ongeveer tot zijn 6 a 7 levensjaar intesief western bereden. Hierna is hij verkocht ( Heeft tussen door nog een half jaar tot een jaar op een stoeterij gestaan, waar hij niks gedaan heeft. )en kwam hij bij mij. Ik heb hem helemaal omgeschoolt daar de dressuur kant. Mijn grootste probleem was meer dat hij geen bespiering had, maar hij pakte alles heel snel op. Ik heb hem nu anderhalf jaar en breng hem nu uit in de L1 dressuur. En gaat tot boven verwachting goed.
Dus gewoon opscholen. Arabieren zijn hele slimme paardjes. En met goede ondersteuning moet het vast lukken. Wil je meer weten moet je me even pb'en.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 20:08

Gewoon omscholen.

Hij is nog superjong en er is nog nauwelijks iets mee gedaan, dus dat moet zeker kunnen.

Ik heb mijn dravertje ook omgeschoold naar de dressuur en dat gaat prima nu, terwijl hij al 7 jaar was toen ik 'm kreeg. Is al een paar jaar ouder dan jouw toekomstige paardje.

So don't worry: just go for it!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-02 20:43

hoi allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, als de prijs redelijk is en ik heb een stal is de kans groot dat ik na de zomer een 2de paardje heb.
Ik was gewoon aan het twijvelen maar nu ik jullie reacties hoor, weet ik het zeker.
dank jullie wel

gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 20:55

veel plecier met je paardje misschien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 23:24

Ik zie in je profiel dat je zelf nog niet zo heel erg ervaren bent. In dat geval kan het aan te raden zijn om een goed geschoold dressuurpaard te kopen om de fijne kneepjes op te leren.

Maar het belangrijkste is dat je een paard koopt waar het mee klikt en waar je lol mee hebt, uiteindelijk moeten jullie het in de ring ook met z'n tweeen uitzoeken.

Let bij aankoop dus vooral op bouw en gangen, die bepalen meer of het paard voor de zwaardere dressuur (hoewel ieder paard een winstpunt in het Z2 kan scoren) geschikt is, dan hoe het tot nu toe is gereden.